2020-09-14, 17:55
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
I våras beordrades de som kände sig minsta lilla krassliga att stanna hemma. Otestade. Hur svårt kan det vara att lägga till att även sambos ska hålla sig hemma även om de inte är krassliga?

De är ju skyldiga till den stora smittspridningen och nästan 6000 döda. Vabba om ungen är sjuk.
Man kan inte vabba med barn över 12 år.
Det är bara att gå till jobbet om man inte själv känner sig krasslig.
Citera
2020-09-14, 17:57
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vare sig influensan eller vinterkräksjukan tar kål på 30% av 70+ om de åker på det.
Det gör i och för sig inte covid 19 heller.
Citera
2020-09-14, 17:58
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Redan nu har väl åtskilliga miljoner dött i Covid19 världen över och smittan har princip bara funnits sedan mars/april och egentligen ännu kortare om man tar bort kontinenter som stora delar av amerika och afrika. Jag tror inte man kan se på Covid19 som ett virus som ska bli integrerat och hanterbart den vägen. Lika lite som TBC eller Böldpest är något man får räkna med om man går och handlar på konsum...

Viruset har cirkulerat sedan åtminstone november, det är bevisat. Det är klart att det dör oproportionerligt många under första cykeln när det inte fanns en uppbyggd immunitet. Kommande cyklar kommer att begränsas tack vare att vi nu alltid kommer ha en viss del av befolkningen som är immuna vid varje given tidpunkt och dödstalen kommer därför vara en bråkdel av vad det var nu den första cykeln.
Citera
2020-09-14, 18:00
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Viruset har cirkulerat sedan åtminstone november, det är bevisat. Det är klart att det dör oproportionerligt många under första cykeln när det inte fanns en uppbyggd immunitet. Kommande cyklar kommer att begränsas tack vare att vi nu alltid kommer ha en viss del av befolkningen som är immuna vid varje given tidpunkt och dödstalen kommer därför vara en bråkdel av vad det var nu den första cykeln.

Du menar att inte alla kommer dö samtidigt, men fortfarande kommer detta virus att skörda stora offer. De som åker på viruset och inte dör i första vändan kanske dör i andra vändan, eller i tredje.
Citera
2020-09-14, 18:01
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
WHO varnar du för en andra våg av smittan under hösten.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/who-varnar-for-stigande-dodstal-under-hosten/

De varnar samtidigt för att ett vaccin inte kommer innebära slutet för pandemin, då alla grupper (antar främst äldre avses), inte svarar så värst bra på vaccinet.

Låter m.a.o. som det vore en rätt bra idé att vaccinera även yngre för att få slut på smittkedjorna.

Jag är rädd att vi kommer ha en jobbig höst framför oss.
Jag skulle rekommendera alla att sätta på sig munskydden och göra vad man kan för att inte smitta andra, eller själv bli smittad. Var försiktiga.

För mig låter det som en förberedelse till lansering av ett misslyckat vaccin som inte ger något egentligt skydd men som ändå skall prånglas ut på marknaden.

Vilken tillverkare är det som WHO gör sig till talesperson för??
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Tja, kanske när jag får tid. Virusmängd som vuxna, ja, men rör det sig om inaktiva världsdelar eller hela aktiva viruspartiklar? Rör det sig om det förstnämnda så kan det vara ofarliga rester ifrån en, upp till två månader gammal och redan framgångrikt bekämpad, infektion.

Om jag blir smittade av SARS-COV2 så bekämpar mitt immunförsvar virus på nolltid, därför att jag har antikroppar. Nästan samma sak med barn, då de, i allmänhet, har ett mycket starkt immunförsvar. (Tur att det inte är något liknande som spanska sjukan som drabbat oss, för då skulle barnen ligga pyrt till).
Du menar att forskarna har fel då och du har rätt.

Skulle tro att inom en eller ett par månader kommer FHM meddela dessa fynd.

Sedan vad du svamlar om dina antikroppar begriper jag inte eller vad det har med barn att göra.
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Eller Covid för den delen. Där är (den sannolikt redan uppblåsta siffran) 4%. När det var som värst.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/53c0dc391be54f5d959ead9131edb771/infection-fatality-rate-covid-19-stockholm-technical-report.pdf

Varför måste ni hela tiden ljuga och förvrida om Covid? Den är nästan i nivå med influensa.
Det var mitt fel som drog till med 30%. Jag syftade dock på de allra äldsta, där IFR är uppskattat till 16% i din länkade FHM-rapport. Men det var klantigt av mig, jag brukar inte dra siffror ur A..
Citera
2020-09-14, 18:02
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Du menar att inte alla kommer dö samtidigt, men fortfarande kommer detta virus att skörda stora offer. De som åker på viruset och inte dör i första vändan kanske dör i andra vändan, eller i tredje.

Jag menar att det dör 90000 människor i Sverige varje år, de dör av något. Covid kommer framöver vara en av alla saker som människor dör av.
Citera
2020-09-14, 18:03
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Jag är böjd att hålla med om att siffrorna ser riktigt bra ut nu, trots att folk inte direkt verkar mer försiktiga än tidigare.
Ett hundratal på sjukhus varav ca 10% av dem på IVA.
Har vi det värsta bakom oss nu?
Citera
2020-09-14, 18:06
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det är märkligt att våra grannar och andra länder som Tyskland, Sydkorea (som byggde hela sin strategi på det med lyckat resultat), Kina, Taiwan m.fl klarade av det.

Hursomhelst, det var inte möjligt för någon att stanna hemma om någon ens var påtagligt eller t.o.m. bekräftad sjuk i COVID19 i familjen. Det godkändes inte. Iväg med ungarna till skolan.

Nu ska det alltså bli tvång på det mer än ett halvår efter att det verkligen hade behövts.

Jag skulle säga att de organisationer jag känner till i denna fråga sätter en person vars närstående har covid i karantän. Sådana strategier vidtog vi redan i mars. Jag vet att det är samma riktlinjer på två av Sveriges största banker där mina syskon är chefer. Så jag vill nyansera lite , då allt inte är svart eller vitt
Citera
2020-09-14, 18:07
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
För mig låter det som en förberedelse till lansering av ett misslyckat vaccin som inte ger något egentligt skydd men som ändå skall prånglas ut på marknaden.

Vilken tillverkare är det som WHO gör sig till talesperson för??

Jag tror att det är så att WHO är väl medvetna om att de första vaccinen som kommer ut på marknaden kommer att vara av RNA-typ. Förstår inte detta tjat om att alla vaccin kommer att vara "misslyckade". Tvärtom visar ju det mesta av de kliniska försöken i Fas1 & Fas2 att de försöksvaccin som nu finns faktiskt ger en god respons och ett bra skydd mot Covid 19. Det gäller även det ryska vaccinet.

Förstår inte hur man kan utgå från att vaccinen kan vara farliga, men inte smittan som vaccinen avser att skydda mot. Jag antar att ni alla vaccinmotståndare inte tar vare sig stelkrampssprutor eller TBE-vaccin, eller låter vaccinera era barn i enlighet med det svenska vaccinationsprogrammet?
Citera
2020-09-14, 18:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Jag menar att det dör 90000 människor i Sverige varje år, de dör av något. Covid kommer framöver vara en av alla saker som människor dör av.

Jo, så kommer det ju förstås att vara. Kanske dör nu inte 90 tusen människor om året, utan 100 tusen, eller 120 tusen nu när vi fått något nytt mumsigt att dö av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in