Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Du läste inte studierna de länkade till då förstår jag. Det där kallas för körsbärsplockning den tolkning du gör. Låt oss titta på vad som sägs i det citerade stycket (egentligen borde du läsa hela den omfattande sammanställningen om läget men vi begränsar oss här):
For example, multiple studies indicate that children have viral loads and shed virus in similar amounts to adults, which might indicate risk of transmission is similar across age groups. Without a doubt transmission from child-to-child and child-to-adult can occur, but a number of studies find children, particularly young children, are less likely to be source of infection in households and other settings, compared to adults. A number of these studies conclude that a majority of documented transmissions between children and adults have occurred from adults to children, rather than the other way around, but more detailed information is needed to fully understand this dynamic. There is new evidence, including from a recent comprehensive study from South Korea, suggesting there is an age gradient in terms of transmission risk from children, meaning younger children (<10 years old) are less likely to transmit compared to adults, while older children (10 and older) may transmit at levels similar to adults.
Du ser, kunskapsläget är på väg att förändras eller snarare så fylls kunskapsluckor nu och vi lär oss mer och mer. Som sagt, jag påstår för det första att barn visst smittar varandra och vuxna. Vi ser dock att barn under tio år inte är lika mottagliga för SCoV2 och kanske därför inte är och blir smittade i samma omfattning. Det kan troligtvis smitta ändå när de väl är smittade som den danska studien gör gällande. Man ser ju även hos smittade barn samma relativa viral load som hos vuxna. Särskilt också som att de har ett mer intimt socialt beteendemönster i vissa lägen mot andra barn och föräldrar. Barn över tio år smittar antagligen som vuxna men det finns nog fysiska begräsningar genom att de helt enkelt är kortare och mindre samt inte andas in och ut samma mängder luft. Iaf tror jag det.
Nu får du läsa den koreanska studien de hänvisar till:
Contact Tracing during Coronavirus Disease Outbreak, South Korea, 2020
https://wwwnc.cdc.gov/eid/article/26/10/20-1315_article
Och du, det finns inga solklara bevis varken för det du påstår eller det jag säger. Men det lutar starkt åt mitt håll hävdar jag. Du får gärna visa på motsatsen.
Tja, kanske när jag får tid. Virusmängd som vuxna, ja, men rör det sig om inaktiva världsdelar eller hela aktiva viruspartiklar? Rör det sig om det förstnämnda så kan det vara ofarliga rester ifrån en, upp till två månader gammal och redan framgångrikt bekämpad, infektion.
Om jag blir smittade av SARS-COV2 så bekämpar mitt immunförsvar virus på nolltid, därför att jag har antikroppar. Nästan samma sak med barn, då de, i allmänhet, har ett mycket starkt immunförsvar. (Tur att det inte är något liknande som spanska sjukan som drabbat oss, för då skulle barnen ligga pyrt till).