2020-09-14, 17:22
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Så klart att man kan blir återinfekterad. Det var inte det som var frågan.

Du sa dock att det var klarlagt att återinfektionen blev värre. Tvinga mig inte att leta upp ditt inlägg igen.

Japp, det stämmer.
Citera
2020-09-14, 17:23
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ni missbrukar verkligen "försiktighetsprincipen" för att försöka motivera åtgärder som inte är ett dugg försiktiga.

I början av april smittades 30,000 svenskar om dagen. För att hitta dessa skulle man behöva testa hundratusentals människor om dagen. Det är helt omöjligt för ett land som Sverige, att göra från ingenstans. Det fanns inte tillräckligt med testkit på världsmarknaden, eller tillräckligt med personaltimmar i Sverige.

De som utförde testen på sjukhus/vårdcentraler skulle dessutom själva ha flera lager skyddsutrustning, och avancerade rutiner med desinfektion m.m. mellan patienter för att inte riskera att sprida smitta. Och man behövde mobilisera samtliga inom vården för att hjälpa de som faktiskt var sjuka i c19. Då är det inte läge att ta hela vårdapparaten i beslag för testning.

Det var inga länder med stor smittspridning som hittade mer än en bråkdel av sina fall i våras. Det är så verkligheten ser ut. Du kan inte testa alla som får influensa heller. Det är för många.
Det är märkligt att våra grannar och andra länder som Tyskland, Sydkorea (som byggde hela sin strategi på det med lyckat resultat), Kina, Taiwan m.fl klarade av det.

Hursomhelst, det var inte möjligt för någon att stanna hemma om någon ens var påtagligt eller t.o.m. bekräftad sjuk i COVID19 i familjen. Det godkändes inte. Iväg med ungarna till skolan.

Nu ska det alltså bli tvång på det mer än ett halvår efter att det verkligen hade behövts.
Citera
2020-09-14, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
I våras beordrades de som kände sig minsta lilla krassliga att stanna hemma. Otestade. Hur svårt kan det vara att lägga till att även sambos ska hålla sig hemma även om de inte är krassliga?

De är ju skyldiga till den stora smittspridningen och nästan 6000 döda. Vabba om ungen är sjuk.
Problemet är att majoriteten av Sveriges befolkning har en familjemedlem med förkylningssymptom. Det är i praktiken lockdown.

Det är ju alltid någon som vabbar när barnet är sjukt, för att ta hand om barnet. Det ni föreslår är att båda föräldrarna och alla syskon stannar hemma så fort någon i familjen är snorig. Det är ohållbart.
Citera
2020-09-14, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det är märkligt att våra grannar och andra länder som Tyskland, Sydkorea (som byggde hela sin strategi på det med lyckat resultat), Kina, Taiwan m.fl klarade av det.

Hursomhelst, det var inte möjligt för någon att stanna hemma om någon ens var påtagligt eller t.o.m. bekräftad sjuk i COVID19 i familjen. Det godkändes inte. Iväg med ungarna till skolan.

Nu ska det alltså bli tvång på det mer än ett halvår efter att det verkligen hade behövts.
De länderna skiljer sig från Sverige på många fler sätt än så.
Citera
2020-09-14, 17:29
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Sen det här med klustersmitta. Igen, jag är ingen expert så det är spekulationer. Att smittan nu visar sig i kluster, kan inte det bero på att just immuniteten inte är jämnt fördelad över landet och att det vi ser nu är tillfällen då viruset hittat flera "raka" smittvägar och därmed skapar vad som för oss verkar vara ett kluster.

"5 elever smittade i skola" - men i staden i övrigt sjunkande värden.

Jag gissar snarare på att det är superspridare som startar upp nya kluster. Annars så verkar smittan vara ganska trög.

Och vem är då superspridare? Här gissar jag igen. Jag tror det rör sig om en ung eller ganska ung person som, borde, ha ett starkt immunförsvar, men som ändå bli lätt förkyld. Hen kan t.ex smittas av kontaminerade ytor, något som inte driver smittspridningen hos alla andra Denna superspridare har också ytterst lätt att smitta andra. Det kan räcka med ett kort samtal med vederbörande på ett något för kort avstånd för att man skall bli smittad.
Citera
2020-09-14, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Redan nu har väl åtskilliga miljoner dött i Covid19 världen över och smittan har princip bara funnits sedan mars/april och egentligen ännu kortare om man tar bort kontinenter som stora delar av amerika och afrika. Jag tror inte man kan se på Covid19 som ett virus som ska bli integrerat och hanterbart den vägen. Lika lite som TBC eller Böldpest är något man får räkna med om man går och handlar på konsum...
Mänskligheten har ju vant sig vid alla andra coronavirus, som orsakar allt från snuva till sars. Varför skulle man inte kunna göra det med denna version? Redan nu är det ju bara en ytterst liten andel av befolkningen som dör. Det är ju knappast jämförbart med pesten då en tredjedel av folket i städerna dog. Så när de svagaste har dött, och det finns ett halvtaskigt vaccin till riskgrupperna, som med influensan, blir det en del av den vanliga förkylnings och influensasäsongen.
Senast redigerad av HalHandyman 2020-09-14 kl. 17:56.
Citera
2020-09-14, 17:40
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du läste inte studierna de länkade till då förstår jag. Det där kallas för körsbärsplockning den tolkning du gör. Låt oss titta på vad som sägs i det citerade stycket (egentligen borde du läsa hela den omfattande sammanställningen om läget men vi begränsar oss här):
For example, multiple studies indicate that children have viral loads and shed virus in similar amounts to adults, which might indicate risk of transmission is similar across age groups. Without a doubt transmission from child-to-child and child-to-adult can occur, but a number of studies find children, particularly young children, are less likely to be source of infection in households and other settings, compared to adults. A number of these studies conclude that a majority of documented transmissions between children and adults have occurred from adults to children, rather than the other way around, but more detailed information is needed to fully understand this dynamic. There is new evidence, including from a recent comprehensive study from South Korea, suggesting there is an age gradient in terms of transmission risk from children, meaning younger children (<10 years old) are less likely to transmit compared to adults, while older children (10 and older) may transmit at levels similar to adults.
Du ser, kunskapsläget är på väg att förändras eller snarare så fylls kunskapsluckor nu och vi lär oss mer och mer. Som sagt, jag påstår för det första att barn visst smittar varandra och vuxna. Vi ser dock att barn under tio år inte är lika mottagliga för SCoV2 och kanske därför inte är och blir smittade i samma omfattning. Det kan troligtvis smitta ändå när de väl är smittade som den danska studien gör gällande. Man ser ju även hos smittade barn samma relativa viral load som hos vuxna. Särskilt också som att de har ett mer intimt socialt beteendemönster i vissa lägen mot andra barn och föräldrar. Barn över tio år smittar antagligen som vuxna men det finns nog fysiska begräsningar genom att de helt enkelt är kortare och mindre samt inte andas in och ut samma mängder luft. Iaf tror jag det.

Nu får du läsa den koreanska studien de hänvisar till:

Contact Tracing during Coronavirus Disease Outbreak, South Korea, 2020

https://wwwnc.cdc.gov/eid/article/26/10/20-1315_article

Och du, det finns inga solklara bevis varken för det du påstår eller det jag säger. Men det lutar starkt åt mitt håll hävdar jag. Du får gärna visa på motsatsen.

Tja, kanske när jag får tid. Virusmängd som vuxna, ja, men rör det sig om inaktiva världsdelar eller hela aktiva viruspartiklar? Rör det sig om det förstnämnda så kan det vara ofarliga rester ifrån en, upp till två månader gammal och redan framgångrikt bekämpad, infektion.

Om jag blir smittade av SARS-COV2 så bekämpar mitt immunförsvar virus på nolltid, därför att jag har antikroppar. Nästan samma sak med barn, då de, i allmänhet, har ett mycket starkt immunförsvar. (Tur att det inte är något liknande som spanska sjukan som drabbat oss, för då skulle barnen ligga pyrt till).
Citera
2020-09-14, 17:41
Medlem
Gäller karantänen fortfarande eller behöver man ej sitta i karantän längre

https://www.tv4.se/nyheterna/klipp/ud-h%C3%A4ver-reseavr%C3%A5dan-till-storbritannien-13291225
Citera
2020-09-14, 17:42
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Ska inte platz och c-19 rapportera i dag heller?
Har väl inga siffror.
Citera
2020-09-14, 17:49
Medlem
Italien börjar öppna för skolor
Citat:
Italien - ett land som inte tar risker. Munskydd åt lärarna och mätning av barnens temperatur när de anländer till skolan. Vi har mycket att lära här. #svpol #coronavirussverige #Coronasverige
https://twitter.com/TomHedrup/status/1305396738845544448
Citera
2020-09-14, 17:52
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Har väl inga siffror.
Nu står platz på 24 smittade och 0 döda. Hade ju varit förträffligt om det var så. Men jag förstår inte. Kommer inga siffror från regionerna i dag förutom Örebro då vars dessa 24 ska komma i från?
Är det förändringar i systemet de har genomfört som även påverkar regionerna? Den där förklaringen från FoHM tycker jag var oklar. Eftersläpningar har ju funnits hela tiden och att helgens siffror inte blir fullständiga fören tisdag. Tisdags siffrorna för smittade brukar ju alltid vara lite lägre, fram tills nu i alla fall.
Citera
2020-09-14, 17:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Mänskligheten har ju vant sig vid alla andra coronavirus, som orsakar allt från snuva till sars. Varför skulle man inte kunna göra det med denna version? Redan nu är det ju bara en ytterst liten andel av befolkningen som dör. Det är ju knappast jämförbart med pesten då en tredjedel av folket i städerna dig. Så när de svagaste har dött, och det finns ett halvtaskigt vaccin till riskgrupperna, som med influensan, blir det en del av den vanliga förkylnings och influensasäsongen.

De olika coronavirustyperna har väl bara utseendet gemensamt. Mänskligheten har inte precis vant sig vid SARS. Den gången - 2003 - lyckades man isolera viruset och vi fick aldrig någon pandemi. "De svagaste" är ingen isolerad definierbar grupp. Det kommer alltid att finnas de svagaste. Med detta virus verkar det vara de äldre. Med andra virus såsom spanskan var det främst ungdomar och unga vuxna som gick åt. Förhoppningsvis kommer åtminstone en del av de vaccin som nu forskas fram att vara mer än halvtaskiga. På sikt tror jag det kommer finnas ett antal som tom är riktigt bra och genom en kombination av dessa kan man säkerligen uppnå ett nära nog fullgott skydd. Vi ska inte låta oss luras av alarmisterna som på allvar tror att Darwin kommer lösa det här åt oss, för det kommer aldrig att ske. Lika lite som med böldpesten som härjade i 5-600 hundra år. Det är år 2020 nu och läkarvetenskapen har gjort framsteg. Låt oss dra nytta av det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in