Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Det KAN vara så. Frågan är hur myndigheterna ska kunna hålla restriktionerna uppe alla dessa månader - utan någon form av tvång - när folk ser hur låga talen är för både smitta och dödsfall. Det var lättare att motivera sig i april, när tidningarna var fulla av skildringar från överfulla sjukhus, och hemska berättelser om hur det gick till när patienterna dog...
Äh, jag tror att det bara går av farten. Det gör det i alla fall för mig, trots att jag, faktiskt, har antikroppar. Och i december så kommer det kanske att öka något, vilket kommer att göra att folk tar det lugnt över jul och nyår. Sedan kan smittspridningen fortsätta på en, förhoppningsvis, bara något högre nivå än idag. Men då kan ju folk hålla ut i väntan på ett vaccin. Det viktigaste blir sedan att folk håller i och håller ut under april, då det hela kulminerar vad gäller 2021 säsongen för covid-19.
Frågan är om inte finländarna var smarta som tillät stora folksamlingar i somras. Då kunde befolkningen där fått en liten, ytterst välbehövlig, immunitet.
Efter april nästa år kan vi nog ta bort de flesta restriktioner och rekommendationer i Sverige, under förutsättning att de äldre äldre och övriga riskgrupper hunnit bli vaccinerade tills dess och att resten av befolkningen hinner bli vaccinerad innan december 2021.
För det är ganska ointressant om man provtar "positivt" och det nästan bara grundar sig på sönderfallna viruspartiklar som orsakade covid-19 för upp till 2 månader tidigare.