2020-09-14, 16:52
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vare sig influensan eller vinterkräksjukan tar kål på 30% av 70+ om de åker på det.
Eller Covid för den delen. Där är (den sannolikt redan uppblåsta siffran) 4%. När det var som värst.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/53c0dc391be54f5d959ead9131edb771/infection-fatality-rate-covid-19-stockholm-technical-report.pdf

Varför måste ni hela tiden ljuga och förvrida om Covid? Den är nästan i nivå med influensa.
Citera
2020-09-14, 16:53
Medlem
Citat:
Tycker det varit väldigt tyst om det. Skulle detta då vara anledningen till den lägre dödligheten?
En viktig orsak. En annan är att man inte längre råder folk med medelsymtom (andnöd) vänta hemma på att bli ännu sämre, man kallar sedan mitten av maj in dessa för att kolla upp syresättningen i blodet. Det har räddat många liv då folk inte är dödssjuka redan när de skrivs in.
Citera
2020-09-14, 16:56
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Vare sig influensan eller vinterkräksjukan tar kål på 30% av 70+ om de åker på det.

Nej, men globalt dör runt 200.000 varje år pga vinterkräksjuka (calicivirus). Där kommer vi nog att ligga med sars-cov-2 också när den är integrerad i floran av virus som dödar människor utan att skapa panik i världen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/ny-forskning-om-vinterkraksjuka
Citera
2020-09-14, 17:03
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Diagram och kurvor som visar förträffligheten med handtvätt lyser ännu med sin frånvaro.
Diagram och kurvor som visar förträffligheten med social distansering lyser ännu med sin frånvaro.
Diagram och kurvor som visar förträffligheten med en gräns på 50 personer lyser ännu med sin frånvaro.
Vad tror du att det beror på?
Kan det vara att många faktorer samverkar?
Vi kan aldrig isolera EN faktor till ett tydligt diagram.

Nja. Fast just munskydd är ju något som ofta införs över en natt. Genomslaget av det borde märkas.

Tvätta händerna och social distansering är beteenden som är svåra att övervaka.

Inlåsning och munskydd borde ha ganska tydliga avtryck i kurvorna.
Citera
2020-09-14, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Vad vill du säga med det? Försöker du utmåla oss motståndare till Anders Tegnell, som miljöfiender? Försöker du ge sken av att vi inte skulle bry oss om luftföroreningar, och andra problem som skapar ohälsa och död?

Jag anser att luftföroreningar är ett stort problem som kräver åtgärder. Mina förslag på åtgärder, är i princip motsatsen till Miljöpartiets politik. Men jag kan inte diskutera dessa frågor här, eftersom det skulle vara "off-topic".

Jag har sett likande exempel på ful-retorik, när Anders Tegnells anhängare försöker bagatellisera massdöden genom att jämföra med alla dödsfall i cancer och trafikolyckor. Syftet att att utmåla oss Tegnell-motståndare som likgiltiga inför dödsfall som inte har med Covid-19 att göra. Att vi inte diskuterar miljö, cancer och trafik beror inte på likgiltighet. Att vi inte diskuterar dessa frågor, beror på trådens rubrik.

Trodde du var tillräckligt skarp för att lista ut vad jag ville med det inlägget, men misstog mig. Jag ska försöka förtydliga då. Det handlar om att sätta saker i ett perspektiv framförallt. Samt att en del verkar vilja göra politik av detta. Du väljer att tolka in saker som säger rätt mkt hur du själv tänker.

Cred i alla fall med högerextrema miljökämpar, har inte mött så många sådana faktiskt!
Citera
2020-09-14, 17:05
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Du vet mycket väl att det är mer än en handfull och nej, du behöver inte be mig länka tusentals fall runt om i världen, lika lite som jag tänker be dig länka alla som inte blivit reinfekterade. Tror du inte på att man kan bli reinfekterad av viruset så är det fine för mig.

Så klart att man kan blir återinfekterad. Det var inte det som var frågan.

Du sa dock att det var klarlagt att återinfektionen blev värre. Tvinga mig inte att leta upp ditt inlägg igen.
Citera
2020-09-14, 17:15
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Eller Covid för den delen. Där är (den sannolikt redan uppblåsta siffran) 4%. När det var som värst.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/53c0dc391be54f5d959ead9131edb771/infection-fatality-rate-covid-19-stockholm-technical-report.pdf

Varför måste ni hela tiden ljuga och förvrida om Covid? Den är nästan i nivå med influensa.

Jag refererade bara till vad en annan skribent hade skrivit. Klart är i alla fall att 70+ är en stor och betydande riskgrupp. Redan 4% är skyhögt.
Citera
2020-09-14, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det finns något som heter försiktighetsprincipen och att man vid misstänkta förhållanden kunde ha agerat. Och varför kommer det nu? Eller rättare sagt, varför kunde vi inte testa i våras?

Ganska trött på att höra ursäkterna som att det hade varit skadligt för samhället då när inte diskussioner fördes på det viset. Är det inte bättre då att erkänna att man har förbisett detta och be om ursäkt och se till att det fungerar i fortsättningen?
Ni missbrukar verkligen "försiktighetsprincipen" för att försöka motivera åtgärder som inte är ett dugg försiktiga.

I början av april smittades 30,000 svenskar om dagen. För att hitta dessa skulle man behöva testa hundratusentals människor om dagen. Det är helt omöjligt för ett land som Sverige, att göra från ingenstans. Det fanns inte tillräckligt med testkit på världsmarknaden, eller tillräckligt med personaltimmar i Sverige.

De som utförde testen på sjukhus/vårdcentraler skulle dessutom själva ha flera lager skyddsutrustning, och avancerade rutiner med desinfektion m.m. mellan patienter för att inte riskera att sprida smitta. Och man behövde mobilisera samtliga inom vården för att hjälpa de som faktiskt var sjuka i c19. Då är det inte läge att ta hela vårdapparaten i beslag för testning.

Det var inga länder med stor smittspridning som hittade mer än en bråkdel av sina fall i våras. Det är så verkligheten ser ut. Du kan inte testa alla som får influensa heller. Det är för många.
Citera
2020-09-14, 17:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
En viktig orsak. En annan är att man inte längre råder folk med medelsymtom (andnöd) vänta hemma på att bli ännu sämre, man kallar sedan mitten av maj in dessa för att kolla upp syresättningen i blodet. Det har räddat många liv då folk inte är dödssjuka redan när de skrivs in.

Det är ju positivt. Makalöst hur man inte tog in dessa tidigare, men det saknades väl kapacitet. Frågan är vad som skulle hända idag om 10 tusen personer hör av sig samtidigt till akutmottagningarna med andnöd. Finns kapacitet då, eller blir folk ombedd att ta två alvedon?
Citera
2020-09-14, 17:17
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras

Hmm

"Arguably, an equal attack rate is a natural null hypothesis for the period studied given that the infection circulated widely in the society. On the other hand, it’s possible that those of age 70+ practiced social distancing to a larger extent, in line with the official recommendations, or that they naturally have a lower contact rate. If this is the case, we would underestimate the IFR for ages 70+, and overestimate it for the 0–69 group. "

Låter som ett rätt stort antagande det här med equal attack rate.. Å andra sidan verkar det som att 83årige Silvio Berlusconi klarar sig.

Svårt att säga - vi skulle behöva mer data.

Bra rapport. Jag jan tycka synd om många av dem som jobbar på FHM, som ska behöva stå ut med en sån knäpp ledning.
Citera
2020-09-14, 17:20
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Nej, men globalt dör runt 200.000 varje år pga vinterkräksjuka (calicivirus). Där kommer vi nog att ligga med sars-cov-2 också när den är integrerad i floran av virus som dödar människor utan att skapa panik i världen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/ny-forskning-om-vinterkraksjuka

Redan nu har väl åtskilliga miljoner dött i Covid19 världen över och smittan har princip bara funnits sedan mars/april och egentligen ännu kortare om man tar bort kontinenter som stora delar av amerika och afrika. Jag tror inte man kan se på Covid19 som ett virus som ska bli integrerat och hanterbart den vägen. Lika lite som TBC eller Böldpest är något man får räkna med om man går och handlar på konsum...
Citera
2020-09-14, 17:21
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det KAN vara så. Frågan är hur myndigheterna ska kunna hålla restriktionerna uppe alla dessa månader - utan någon form av tvång - när folk ser hur låga talen är för både smitta och dödsfall. Det var lättare att motivera sig i april, när tidningarna var fulla av skildringar från överfulla sjukhus, och hemska berättelser om hur det gick till när patienterna dog...

Äh, jag tror att det bara går av farten. Det gör det i alla fall för mig, trots att jag, faktiskt, har antikroppar. Och i december så kommer det kanske att öka något, vilket kommer att göra att folk tar det lugnt över jul och nyår. Sedan kan smittspridningen fortsätta på en, förhoppningsvis, bara något högre nivå än idag. Men då kan ju folk hålla ut i väntan på ett vaccin. Det viktigaste blir sedan att folk håller i och håller ut under april, då det hela kulminerar vad gäller 2021 säsongen för covid-19.

Frågan är om inte finländarna var smarta som tillät stora folksamlingar i somras. Då kunde befolkningen där fått en liten, ytterst välbehövlig, immunitet.

Efter april nästa år kan vi nog ta bort de flesta restriktioner och rekommendationer i Sverige, under förutsättning att de äldre äldre och övriga riskgrupper hunnit bli vaccinerade tills dess och att resten av befolkningen hinner bli vaccinerad innan december 2021.

För det är ganska ointressant om man provtar "positivt" och det nästan bara grundar sig på sönderfallna viruspartiklar som orsakade covid-19 för upp till 2 månader tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in