2020-09-12, 22:30
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
För gruppen 0-49 år är nog vaccinet farligare an viruset, så det vore katastrofalt oetiskt att tvångsvaccinera dessa åldersgrupper. Hur kan man ens föreslå något så dumt? Så typiskt att de äldre (som du själv) är så villiga att offra de yngre bara för er egen själviska bekvämlighets skull. Fy skäms!
Jag vaccinerar mig gärna.
Som icke smittspridare är jag inget hot mot andra.
De som vägrar vaccinera sig är potentiella hot mot andra i samhället.
Jag skäms absolut inte men det borde du göra.
Jag gör gärna min plikt.
Citera
2020-09-12, 22:32
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Finns ju så många exempel på det nu runt om i världen, så det skulle jag närmast vilja säga är klarlagt.

Du menar att det är klarlagt att återinfektion ger ett värre sjukdomsförlopp?
Att inte media lyft detta ännu. Det är ju verkligen en riktigt stor nyhet.
Citera
2020-09-12, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Vi kommer att lära oss leva med virus. Förhoppningsvis blir världen en aning klokare efter denna infodemi och panikedemi.

Hur menar du? 20-30% av Sverige har fått smittan i år och vi är väl ändå bland de värst drabbade i världen. Vi var i delar av landet nära gränsen för vad sjukvården klarade. Med markanta anpassningar i socialt umgänge. Vilka anpassningar räknar du med?
Citera
2020-09-12, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
För många i 80+ gruppen är det nog ganska länge sedan dom hade kontakt med Corona-virus.

Tänker att exponeringen för virus i den åldern är ganska låg. Inte så stort socialt nät och eventuella barnbarn har nog passerat förkylnings-peaken.

Är man dessutom lite skröplig så är man också mer försiktig.
Svårt att veta. Du har kanske rätt. Samtidigt är coronavirus fruktansvärt smittsamma, och samma coronavirus kan cirkulera flera gånger per år, vad jag har förstått. Oftast uppmärksammar man ju inte ens att någon har en lättare förkylning. Folk jobbar som vanligt. Jag skulle inte förvånas om vårdhem är utsatta, eftersom många bor och jobbar ihop.
Citera
2020-09-12, 22:37
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Du menar att det är klarlagt att återinfektion ger ett värre sjukdomsförlopp?
Att inte media lyft detta ännu. Det är ju verkligen en riktigt stor nyhet.

Finns ju många rapporter om reinfekterade personer och att dessa blivit allvarligare gång nr2. Tycker media har lyft det en del faktiskt. Kanske inte svensk media, men väl amerikansk, brittisk och tysk. Vill minnas att jag även läste om det i Sydkorea.
Citera
2020-09-12, 22:38
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Svårt att veta. Du har kanske rätt. Samtidigt är coronavirus fruktansvärt smittsamma, och samma coronavirus kan cirkulera flera gånger per år, vad jag har förstått. Oftast uppmärksammar man ju inte ens att någon har en lättare förkylning. Folk jobbar som vanligt. Jag skulle inte förvånas om vårdhem är utsatta, eftersom många bor och jobbar ihop.

Onekligen så är det så att det är massa äldre som blivit smittade.
Så jag kanske har fel.
Citera
2020-09-12, 22:39
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Finns ju många rapporter om reinfekterade personer och att dessa blivit allvarligare gång nr2. Tycker media har lyft det en del faktiskt. Kanske inte svensk media, men väl amerikansk, brittisk och tysk. Vill minnas att jag även läste om det i Sydkorea.

Men att det är klarlagt innebär ju oerhörda konsekvenser. Kan du länka någon artikel som lyfter och skriver om detta klarlagda faktum?
Citera
2020-09-12, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baradino
Hur menar du? 20-30% av Sverige har fått smittan i år och vi är väl ändå bland de värst drabbade i världen. Vi var i delar av landet nära gränsen för vad sjukvården klarade. Med markanta anpassningar i socialt umgänge. Vilka anpassningar räknar du med?

Vård och äldrevård behöver få mer och bättre resurser bl a.

Vi behöver också bli bättre på att ta ansvar dels för vår egen hälsa, men också andras (t ex vabba, vara hemma vid symptom) o s v.

Samt att lära oss hantera infodemier.
Citera
2020-09-12, 22:41
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Nja, i Norge är den generiska IFR nere kring 0.3%. Men grejen är att för dem som verkligen borde vaccinera sig, för att skapa flockimmunitet, dvs unga och friska så är i princip risken med covid försumbar många vardliga risker. Att då massvaccinera dessa grupper med ett framstressat vaccin är en jättestor risk (risk=sannolikt *konsekvens) eftersom vaccin med mkt mkt låg sannolikhet kan leda till oerhörda konsekvenser (dvs om biverkningar efter 1-2år, som alltså inte kan upptäckas i test) det verkar inte heller så smart... Knepigt, jag är inte alls säker på at framstressad vaccinering är det riskoptimala. Men förhoppningsvis löser det sig på annat sätt innan det blir aktuellt med vaccin.

Har du exempel på sådana vaccin som uppvisar biverkningar 1-2 år efter vaccinering? Mig veterligt brukar biverkningar komma ganska omgående efter en vaccinering. Sen att det kan hända betvivlar jag inte.
Citera
2020-09-12, 22:44
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Onekligen så är det så att det är massa äldre som blivit smittade.
Så jag kanske har fel.

Det är ju enligt alla prognoser fler unga än äldre som blivit smittade. Sen råkar äldre och sjuka värre ut när det kommer till symptom.
Citera
2020-09-12, 22:53
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Vård och äldrevård behöver få mer och bättre resurser bl a.

Vi behöver också bli bättre på att ta ansvar dels för vår egen hälsa, men också andras (t ex vabba, vara hemma vid symptom) o s v.

Samt att lära oss hantera infodemier.

Så länge vi litar på Tegnells Infodemi behöver vi inte göra någonting mer än att acceptera läget. De som dör, dör, de som smittas, smittas och allt bara är fint.
Citera
2020-09-12, 22:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag tycker det är en ickefråga. Med dagens teknik borde vi kunna bedriva distansundervisning utan problem. Det känns mest som en fråga för föräldrar som egentligen inte ville bli föräldrar och använder skolan som sitt privata dagis. Det handlar ju om en kort begränsad tid, inte för evigt.
Men du pratade om att ta fajten med viruset. Är att neka barn att gå i skolan att ta upp fajten med viruset?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in