2020-09-14, 16:05
Medlem
IMBILDENs avatar
Har funderat på en sak: Vet inte om frågan varit uppe tidigare och det saknas säkerligen en hel del forskning i ämnet, men....

....-det finns ju som bekant andra coronavirus. Virus som i de flesta fall bara orsakar en vanlig förkylning med kanske lite feber, rinnande näsa och lite hosta som håller i sig en vecka. Inget som folk dör av eller blir svårt sjuka i.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Humant_coronavirus_229E

Det spekuleras ju i att folk som haft sådan infektion/infektioner skulle vara mer motståndskraftiga mot Covid19, eller tom vara helt immuna och inte kunna bli sjuka. Att det skulle vara en anledning till att smittan vände ner så markant under försommaren, utan att cirka 90% av befolkningen ens hade haft Covid19.

Skulle då inte en effektiv motåtgärd mot detta Covid19 virus helt enkelt vara att låta smitta ned hela befolkningen med andra coronavirus för att därigenom bygga upp en motståndskraft? Nu spekulerar jag bara vilt här, men vad tror ni? Någon annan som tänkt i de banorna?

Skulle förstås behövts forskning i sådana fall, men hur svårt kan det vara? Eller så är denna teori bara totalt bullshit. Vad vet jag. Intressant tanke i vart fall.
Citera
2020-09-14, 16:06
Medlem
Norges siffror kom nu
+0 döda
+0 iva
+64 fall
Citera
2020-09-14, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jo, det håller jag med om. Problemet eller kanske snarare anledningen är väl att många tror att immunitet visar sig på annat sätt än just genom antikroppar mot Covid19. Då blir det genast lurigare.

Samt att det kanske inte är immunitet utan bara en "resistens"/tröghet mot viruset genom att man tidigare stött på detta eller liknande virus. Det innebär inte att man inte blir sjuk i så fall, men man blir inte lika sjuk som man skulle bli annars.

Dessutom så är det rimligt att en del av dessa lindrigt sjuka dessutom kan smitta (men inte lika mycket som andra sjuka?).

Det är inte riktigt så lätt som svart och vitt.
Citera
2020-09-14, 16:07
Medlem
virvelbaggs avatar
Ska inte platz och c-19 rapportera i dag heller?
Citera
2020-09-14, 16:08
Medlem
Citat:
Har funderat på en sak: Vet inte om frågan varit uppe tidigare och det saknas säkerligen en hel del forskning i ämnet, men....

....-det finns ju som bekant andra coronavirus. Virus som i de flesta fall bara orsakar en vanlig förkylning med kanske lite feber, rinnande näsa och lite hosta som håller i sig en vecka. Inget som folk dör av eller blir svårt sjuka i.

Det spekuleras ju i att folk som haft sådan infektion/infektioner skulle vara mer motståndskraftiga mot Covid19, eller tom vara helt immuna och inte kunna bli sjuka. Att det skulle vara en anledning till att smittan vände ner så markant under försommaren, utan att cirka 90% av befolkningen ens hade haft Covid19.

Skulle då inte en effektiv motåtgärd mot detta Covid19 virus helt enkelt vara att låta smitta ned hela befolkningen med andra coronavirus för att därigenom bygga upp en motståndskraft? Nu spekulerar jag bara vilt här, men vad tror ni? Någon annan som tänkt i de banorna?

Skulle förstås behövts forskning i sådana fall, men hur svårt kan det vara? Eller så är denna teori bara totalt bullshit. Vad vet jag. Intressant tanke i vart fall.
Som jag skrev i mitt andra inlägg nyss, det skulle kunna ge en lindrigare sjukdom. Idén är inte helt befängd, men kunskapen rörande detta finns inte riktigt än...
Citera
2020-09-14, 16:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Nej. Den första åtgärden borde ha varit att stoppa resenärer från länder där man visste att smittspridning pågick. Redan där retirerade svenska myndigheter. Folkhälsomyndigheten och regeringen försökte inte ens hindra smittan från att komma in till Sverige.

Att stänga skolor och införa krav på munskydd, är priset man får betala ifall man är dum nog att välkomna resenärer från länder med pågående epidemi.

En miljon dödsfall hade fortfarande varit illa. Men ifall man hade tagit strid mot viruset, så hade skulden inte legat på Folkhälsomyndigheten. I så fall hade viruset varit att betrakta som en oundviklig naturkatastrof. Ifall man inte ens försöker bekämpa viruset, så kan man inte hävda att smittspridningen var oundviklig.
Fast nu har vi ju en miljon döda. Men Folkhälsomyndigheten har bara skuld till 6000? Vem har till resten?
Citera
2020-09-14, 16:16
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:

Det enda vi kan vara säkra på är att kroppens immunsystem är en jävla komplex apparat. Jag skrev alldeles nyss ett inlägg på samma spår nämligen att en viss del av befolkningen inte alls var mottaglig för sars-cov-2 just tack vare nån typ av korsimmunitet, i alla fall när viruset landade hos människan. Immuniteten för coronavirus är övergående men vid varje given tidpunkt framöver kommer vi alltid att ha en viss andel som är immuna, och den kommer att vara större än i våras, så vi kommer inte att se vårens dödstal igen. Därför skrev jag också att det kan vara ett misstag av länder att pressa tillbaka smittan under lågsäsong (sommaren) då man får lite gratisimmunitet samtidigt som viruset inte är lika viralt.

Det senare kanske visar sig om Sverige får en lindrigare vinter jämfört med andra länder som gjort allt för att döda viruset, vilket inte går.
Citera
2020-09-14, 16:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Som jag skrev i mitt andra inlägg nyss, det skulle kunna ge en lindrigare sjukdom. Idén är inte helt befängd, men kunskapen rörande detta finns inte riktigt än...

Kunskapen tycks saknas. Man skulle ju kunna tycka att det borde gå att forska i det. https://sv.wikipedia.org/wiki/Humant_coronavirus_229E borde ju kunna gå att odla fram. Likaså borde det gå att smitta ned säg 1000 försökspersoner med det.
Nästa steg är väl förstås mer etiskt tveksamt, men inte mer tveksamt att de vaccinförsök som nu pågår. Dessa 1000 personer måste utsättas för Covid19 virus. Blir då dessa 1000 personer inte sjuka, eller sjuka i en betydligt lägre grad vet man ju om teorin fungerar, eller om den bara vara en dålig tanke.
Citera
2020-09-14, 16:17
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Ingen dum idé alls! Undrar bara hur många som skulle ställa upp...
Citera
2020-09-14, 16:20
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Det enda vi kan vara säkra på är att kroppens immunsystem är en jävla komplex apparat. Jag skrev alldeles nyss ett inlägg på samma spår nämligen att en viss del av befolkningen inte alls var mottaglig för sars-cov-2 just tack vare nån typ av korsimmunitet, i alla fall när viruset landade hos människan. Immuniteten för coronavirus är övergående men vid varje given tidpunkt framöver kommer vi alltid att ha en viss andel som är immuna, och den kommer att vara större än i våras, så vi kommer inte att se vårens dödstal igen. Därför skrev jag också att det kan vara ett misstag av länder att pressa tillbaka smittan under lågsäsong (sommaren) då man får lite gratisimmunitet samtidigt som viruset inte är lika viralt.

Det senare kanske visar sig om Sverige får en lindrigare vinter jämfört med andra länder som gjort allt för att döda viruset, vilket inte går.

Ja, jag vet inte. Är skeptisk med tanke på att så få ändå har haft Covid19 i Sverige, samt vad man ser i andra länder. Även om vi hade en hög smittspridning i våras, fanns det ju andra länder som också hade det och ändå nu drabbas av en andra våg.

Vi får hoppas på att forskningen kommer på ett sätt att tackla detta virus så inte så många blir svårt sjuka av det.
Citera
2020-09-14, 16:21
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ingen dum idé alls! Undrar bara hur många som skulle ställa upp...

Att bli utsatt för vanligt förkylningsvirus kan jag ställa upp på, men att därefter utsätta mig för Covid19 känner jag mig betydligt mer tveksam till....
Citera
2020-09-14, 16:30
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ja, jag vet inte. Är skeptisk med tanke på att så få ändå har haft Covid19 i Sverige, samt vad man ser i andra länder. Även om vi hade en hög smittspridning i våras, fanns det ju andra länder som också hade det och ändå nu drabbas av en andra våg.

Vi får hoppas på att forskningen kommer på ett sätt att tackla detta virus så inte så många blir svårt sjuka av det.

Jag håller ju inte med om att det är en andra våg. Det är en våg av ökad testning överallt, men vi ser ingen våg av dödsfall. Två veckor efter att Spanien toppade i våras i fall, toppade man i döda. det har nu gått över två veckor sedan Spanien åter redovisade 9000+ dagliga fall och dödstalen de senaste dagarna har varit mellan 30-70 döda, ca 5 % av vad det var i våras.

Det finns alternativa förklaringar till detta.
1. Alla mottagliga svaga har redan dött, och detta virus är inte längre en epidemi utan en del i den flora som årligen kommer att skörda ett antal som nu blivit mottagliga och svaga.
2. De fallen som hittas nu är till stora delar falska positiva, dvs testen är känsliga och hittar virus-dna som inte är aktivt virus och därmed inte ett sjukdomsfall.

edit: Frankrike ligger på dubbelt antal dagliga fall nu jmf med toppen i våras. För tre veckor sedan redovisade man dagligen samma nivåer som vårens topp. Trots det är dödstalen nära 0 i jämförelse med i våras (en enskild dag redovisades 80, annars ligger det mellan 20-30).
Senast redigerad av Beaver14 2020-09-14 kl. 16:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in