2020-09-14, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akershus
Hvis det er spor på klær som kan knyttes til et drap, antar jeg at du snakker om blod/avføring. Vet du at AEH var påkledd da hun ble overfalt?

EDIT: Politiet sier de har gjort funn som tyder på kvelning. De sier at de har funnet en bukse og et håndkle på dette badet. Det sies ikke eksplisitt at det er funnet spor på klær.
Fetad: Når har politiet sagt det? Har det stått i en artikkel?

I denne artikkelen har Nettavisen skrevet en påstand og du kan se hva HH sa:

(12.06.2020) De skal også ha funnet biologiske spor som kan knyttes til kvelning. Politiet ønsker ikke å kommentere dødsårsaken.
- Spørsmålet er etter min mening litt ladet. Det er aldri kommentert eller sagt noe fra vår side om det. Så jeg har ingen kommentar til noe av det du anfører, sier påtaleleder Haris Hrenovica til Nettavisen.
- Du vil ikke kommentere hva dere mener er dødsårsaken?
- Nei, på ingen måte. Det er derfor vi etterforsker, og vi ønsker fortsatt å belyse saken nærmere. Vi ønsker ikke å spekulere eller bidra til spekulasjoner.

nettavisen.no/nyheter/nye-opplysninger-politiet-fant-minst-to-klesplagg-fra-anne-elisabeth-pa-badet-der-de-mener-hun-ble-d rept/3423980411.html
Senast redigerad av z-z-z 2020-09-14 kl. 00:29.
Citera
2020-09-14, 00:51
Medlem
Citat:
Edit: Takk for info, Doggerbank. Uforståelig at folk i denne tråden ikke ser problemet.
FB gir bengen, det sier jo litt om nivået.
Citera
2020-09-14, 01:43
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stomperud
Det er nesten en selvfølge at det er biologiske spor i klærne etter den som har brukt dem, skjønner ikke helt hvordan du kan unngå det.

Eller så åsyftas att kläderna är av naturmaterial... 😄
Citera
2020-09-14, 03:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
På badet like ved entréen ble det funnet biologiske spor, flere klesplagg og et håndkle som tilhørte AEH.

Hva menes egentlig. Var det biologiske spor på håndkleet som viste at kun AEH hadde brukt det?

Vanligvis er det gjestehåndklær på et gjestetoalett. Vi vet at GHH var innom på mandagskvelden, men han benyttet kanskje ikke gjestetoalettet? Eller ble gjestehåndkleet skiftet hver gang en gjest hadde brukt det. Eller er det snakk om et større håndkle?

Hadde AEH dusjet og ruslet omkring kun i badehåndkleet. Eller vasket håret, og gikk omkring med et håndkle over skuldrene fordi håret var vått.

De sammenbrettede klesplaggene. Var det klær hun skulle ta på seg den dagen? Eller var det klær hun hadde brukt og tatt av seg? Eller var det klær hun hadde på under teaterbesøket på tirsdagskvelden.

Jeg synes det er unaturlig både å kle av seg, og å kle på seg, på et gjestetoalett, like innenfor inngangspartiet.

Hvis hun hadde sølt på seg noe, er det ikke vanlig å brette utsølet tøy pent sammen heller. Men ta av tøyet på et ordentlig bad med dusj, om sølet hadde nådd kroppen slik at den også trengte vask. Og skittentøy skal på vaskerommet.

Og sporene på gjestetoalettet, er de staget, er de ekte, eller delvis begge deler.

Men politiet tok med seg doring og dolokk, dobørste og det hvite dørbladet inn til gjestetoalettet. Hva har de funnet? Vi vet de skal ha funnet blod og annet biologisk materiale som lar seg DNA-identifisere. Det skal ha vært funnet biologisk materiale, muligens blod, på gjenstander som knyttes til drapshandlinger, fra både AEH og TH. Muligens er det snakk om gifteringen. Muligens er det snakk om vaskeutstyr, tuer osv. Men ikke vaskebøtten da, den skal være forsvunnet.

Milliardæren som hadde kun én vaskebøtte i huset. Ja ja.

Dette er noen av de utallige spørsmålene vi ikke vet svar på. Jeg håper virkelig at politiet har funnet gode svar.

TV2 09. september 2020

https://www.tv2.no/a/11631804/

Hur var det med gifteringen? Minns jag rätt att den låg bredvid någonstans, avtagen?
Citera
2020-09-14, 03:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenvatnet
Svarer for lixt siden den profilen er avstengt.
Boken "opp av avgrunnen" er utgitt i 2016, lenge etter THs suksess, og er selvsagt ikke grunnen til at han ble rik.
Dessuten er det ikke vanlig å trykke "liker" på bøker som andre folk har lest og interessert seg for, men som man selv ikke har lest, slik du antyder at hun kanskje har gjort.
Sist. Boken er ingen selvbiografi, den er en steg for steg bok for å komme seg ut av alvorlig depresjon.
Depresjon er vanlig å få når man blir herset med i flere titalls år av psykopater.
Man må se det i sammenheng.
Boken utgitt i 2016, to år før hun ble borte, og kanskje var det den boken som ga henne en oppvekker, og gjorde henne klar over hva som var kilden til depresjonen. Nå vet vi ikke når hun kjøpte boken, men vi vet at hun ble borte to år etter at boken ble utgitt.

Tack för info om boken.
Nu vet vi inte om AEH verkligen var deprimerad eller hur mycket i så fall.
Eller om hon rent av intresserat sig för boken på grund av någon annan i hennes
omgivning. TH?
Men det första intrycket blir ju att hon behövde läsa den av subjektiva orsaker.

Det kan ju ha varit "turbulens" på senare tid mellan TH och AEH.
Men det betyder inte automatiskt att TH är GM.
Citera
2020-09-14, 03:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Hur var det med gifteringen? Minns jag rätt att den låg bredvid någonstans, avtagen?
I tilknytning til brevet fant Tom Hagen konas giftering, har han forklart, ifølge TV 2s opplysninger. Det skal også ha blitt funnet flere personlige eiendeler i tilknytning til brevet.
tv2.no/a/11449802/

(09.07.2020)I mailen omtaler de angivelige kidnapperne også detaljer fra boligen, som politiet fortsatt mener er åsted for en drapshandling, for å vise at de har vært på stedet.
«(...) Anne-Elisabeth, gullring og klokke under brevet på stolen», står det.
Da Tom Hagen kom hjem fra jobb og oppdaget at konen var forsvunnet fant han gifteringen hennes på en stol i gangen med en klokke under et trusselbrev. Bare personer som har vært i boligen denne dagen kan ha visst om de nevnte detaljene.

oa.no/antatte-kidnappere-ville-bruke-ferske-aviser-som-bevis-pa-at-anne-elisabeth-lever/s/5-35-1126497

I artikkelen står også dette:

Politiet fastholder at de ikke har lagt bort hypotesen om bortføring.
– Etterforsker politiet fortsatt kidnappingssporet?
– Politiet har helt fra starten hatt en bred etterforskning med flere ulike hypoteser. Selv om politiets hovedhypotese siden sommeren 2019 har vært at Anne-Elisabeth Hagen er drept, er det fortsatt flere hypoteser i saken. Det er det til enhver tid rådende bevisbildet i saken som er avgjørende for hvilke hypoteser som er mest aktuelle, forklarer Hrenovica.
Han skriver også at det ikke er naturlig for politiet å evaluere saken på nåværende tidspunkt, men at dette blir aktuelt på et senere tidspunkt.

Bistandsadvokaten til AEH mener det er viktig at politiet fortsatt holder alle muligheter åpne.
– De etterforsker nå saken som om hun er drept. Men jeg håper at de ikke utelukker bortføringssporet, sier Gard Lier til Nettavisen. – Så lenge man ikke har en løsning i saken er det for tidlig å konkludere. Derfor vil jeg på vegne av henne tenke at det er for tidlig at kidnappingssporet legges helt bort.

Kan det stemme at også mobilen ble funnet under en klokke, eller er det journalister som har blandet sammen ting?
I et avhør tidlig i etterforskningen forklarte han at han reagerte på hvor han fant telefonen, på høyre side av et lite bord i stueområdet, under en klokke, får Nettavisen opplyst.
nettavisen.no/nyheter/tom-hagen-reagerte-da-han-sa-anne-elisabeths-mobiltelefon-i-huset/3423980107.html

Husker jeg feil, eller har det stått i en artikkel for lang tid tilbake at det var funnet et ukjent (og/eller ufullstendig) DNA el.l. på en av AEs personlige eiendeler? Var dette eventuelt funnet på en av de eiendelene som lå på den stolen?
Senast redigerad av z-z-z 2020-09-14 kl. 04:12.
Citera
2020-09-14, 04:05
Medlem
(10.06.2020) - Noen av hypotesene er såpass svekket at de anses som uaktuelle, mens de to hypotesene vi nå har igjen er drap fingert som kidnapping, og kidnapping. En totalvurdering av bevisene styrker drapshypotesen, og derfor har det vært hovedhypotesen siden 26. juni i fjor, sier Hrenovica til Nettavisen.
- Vi mener vi har gjort funn som er egnet til å belyse saken ytterligere i tiden etter 28.04 (dagen Tom Hagen ble pågrepet, red. anm.). Det er en forløpende vurdering. Flere av funnene er fortsatt gjenstand for kvalitetssikring, men hovedhypotesen, drap som fingert som kidnapping, er ikke svekket.
nettavisen.no/nyheter/tom-hagen-reagerte-da-han-sa-anne-elisabeths-mobiltelefon-i-huset/3423980107.html

Det er bra at de ikke har lagt bort kidnappingshypotesen.
Citera
2020-09-14, 11:50
Bannlyst
Citat:
Jeg kan ikke huske å ha skrevet noe om avføring i Hagen-saken, men det var muligens et tema i Viborgsaken.
Spor i S4 har tidligere vært et tema i denne tråden, for eksempel her, en dia log mellom Orderud og Sosialisten

2020-05-27, 20:28
Norge - Anne-Elisabeth Falkevik Hagen kidnappet, krav om 9 mill euro, 2018-10-31
Postat av Sosialisten
Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
Det var ikke et sitat jeg sk...
.......................
Din påstand:
Politiet har sagt at de har funnet spor på klær som tyder på at hun har blitt kvalt.
...........
Det står ikke at de har funnet spor på klærne, så enten så medfører ikke påstanden din riktighet eller så har du linket til feil dokumentasjon.

Nå er det kanskje du som har linket feil. Jeg heter Fenvatnet og ikke Orderud.
Men ang. klær, så er det vel mer sannsynlig at hun hadde klærne på, enn at hun brukte å gå naken rundt i huset. Ergo, de biologiske sporene som indikerer kvelning, (avføring) må ha blitt funnet i klærne, og at klærne har blitt tatt av henne som følge av dette. Politiet mener jo at hun ble fraktet ut naken. Enkel mattematikk.
Senast redigerad av Fenvatnet 2020-09-14 kl. 12:15.
Citera
2020-09-14, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenvatnet
Nå er det kanskje du som har linket feil. Jeg heter Fenvatnet og ikke Orderud.
Men ang. klær, så er det vel mer sannsynlig at hun hadde klærne på, enn at hun brukte å gå naken rundt i huset. Ergo, de boiologiske sporene som indikerer kvelning, (avføring) må ha blitt funnet i klærne, og at klærne har blitt tatt av henne som følge av dette. Enkel mattematikk.
Fetad: Hvor har du dette fra? Politiet har ikke sagt noe om biologiske spor som indikerer kvelning. Les sitat fra HHs uttalelse i en artikkel med link som jeg postet nylig:

Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Fetad: Når har politiet sagt det? Har det stått i en artikkel?

I denne artikkelen har Nettavisen skrevet en påstand og du kan se hva HH sa:

(12.06.2020) De skal også ha funnet biologiske spor som kan knyttes til kvelning. Politiet ønsker ikke å kommentere dødsårsaken.
- Spørsmålet er etter min mening litt ladet. Det er aldri kommentert eller sagt noe fra vår side om det. Så jeg har ingen kommentar til noe av det du anfører, sier påtaleleder Haris Hrenovica til Nettavisen.
- Du vil ikke kommentere hva dere mener er dødsårsaken?
- Nei, på ingen måte. Det er derfor vi etterforsker, og vi ønsker fortsatt å belyse saken nærmere. Vi ønsker ikke å spekulere eller bidra til spekulasjoner.

nettavisen.no/nyheter/nye-opplysninger-politiet-fant-minst-to-klesplagg-fra-anne-elisabeth-pa-badet-der-de-mener-hun-ble-d rept/3423980411.html

Edit: Det er kanskje ikke så merkelig at det oppstår trådsannheter når enkelte journalister skriver påstander og spekulasjoner i artikler og fremstiller det som fakta.
Senast redigerad av z-z-z 2020-09-14 kl. 12:03.
Citera
2020-09-14, 11:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Tack för info om boken.
Nu vet vi inte om AEH verkligen var deprimerad eller hur mycket i så fall.
Eller om hon rent av intresserat sig för boken på grund av någon annan i hennes
omgivning. TH?
Men det första intrycket blir ju att hon behövde läsa den av subjektiva orsaker.

Det kan ju ha varit "turbulens" på senare tid mellan TH och AEH.
Men det betyder inte automatiskt att TH är GM.

Støtter meg til Frokendetektivs svar til nå avstengte Akershus ang rundt det samme, post #47625, som jeg ser på som et godt svar:

""Det har vært omtalt her i tråden tidligere. Kan ikke huske å ha lest det i media. Hvis du søker opp AEH sin Facebook profil, og trykker på ‘se informasjon....’ så kommer boken opp der.

Edit: ser at du ikke spurte om det, men var noen andre. Har ikke sett noe ang det du spørr om. Men dersom hun levde i et destruktivt forhold er det mulig hun ikke hadde det så bra.

Det er en selvhjelpsbok for depresjon. Les om det her:

https://kristianhall.no/2016/07/28/opp-fra-avgrunnen/ ""
Citera
2020-09-14, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
På badet like ved entréen ble det funnet biologiske spor, flere klesplagg og et håndkle som tilhørte AEH.

Hva menes egentlig. Var det biologiske spor på håndkleet som viste at kun AEH hadde brukt det?

Vanligvis er det gjestehåndklær på et gjestetoalett. Vi vet at GHH var innom på mandagskvelden, men han benyttet kanskje ikke gjestetoalettet? Eller ble gjestehåndkleet skiftet hver gang en gjest hadde brukt det. Eller er det snakk om et større håndkle?

Hadde AEH dusjet og ruslet omkring kun i badehåndkleet. Eller vasket håret, og gikk omkring med et håndkle over skuldrene fordi håret var vått.

De sammenbrettede klesplaggene. Var det klær hun skulle ta på seg den dagen? Eller var det klær hun hadde brukt og tatt av seg? Eller var det klær hun hadde på under teaterbesøket på tirsdagskvelden.

Jeg synes det er unaturlig både å kle av seg, og å kle på seg, på et gjestetoalett, like innenfor inngangspartiet.

Hvis hun hadde sølt på seg noe, er det ikke vanlig å brette utsølet tøy pent sammen heller. Men ta av tøyet på et ordentlig bad med dusj, om sølet hadde nådd kroppen slik at den også trengte vask. Og skittentøy skal på vaskerommet.

Og sporene på gjestetoalettet, er de staget, er de ekte, eller delvis begge deler.

Men politiet tok med seg doring og dolokk, dobørste og det hvite dørbladet inn til gjestetoalettet. Hva har de funnet? Vi vet de skal ha funnet blod og annet biologisk materiale som lar seg DNA-identifisere. Det skal ha vært funnet biologisk materiale, muligens blod, på gjenstander som knyttes til drapshandlinger, fra både AEH og TH. Muligens er det snakk om gifteringen. Muligens er det snakk om vaskeutstyr, tuer osv. Men ikke vaskebøtten da, den skal være forsvunnet.

Milliardæren som hadde kun én vaskebøtte i huset. Ja ja.

Dette er noen av de utallige spørsmålene vi ikke vet svar på. Jeg håper virkelig at politiet har funnet gode svar.

TV2 09. september 2020

https://www.tv2.no/a/11631804/

Mye intressant du tar opp her.

Jeg tror hun hadde på seg noe, mulig en morgenkåpe med mobilen i lommen.
Siden de har registrert dette fallet i trappen.
Da har de også sagt at ugjerningen startet.
Samtidig er det påfallende at telefonen lå ogjen på åstedet. Jeg tror TH har planlagt den inn i hendelsen.
Han visste om denne appen og sørget for at telefonen var i bevegelse etter at hun var drept for å skape en villedning.

Det er svært merkelig med de klærne som ligger ved gjestetoalettet. Jeg tror de er endel av stagingen. Mener å ha lest at klærne var sammenbrettet ja, og oppå lå konvolutten og på den lå klokken hennes og gifteringen.

Det har også stått at disse slepesporene var svært tydelige når man kom inn. TH sa at han ikke hadde lagt merke til de, noe som kan tyde på at han lyver.

Det er flere måter å kvele noen på. Dersom man har holdt noe foran nese og munn setter dette også avtrykk i feks en pute. Da kan man påvise det i ettertid.

Dersom GHH var på toalettet så brukte han nok gjestetoalettet i entreen.

Jeg tror det er staget her fordi hun ble tatt ut nede og fraktet bort fra gangveien.
Fokuset skulle da være at hun ble tatt ut inngangsdøren.

Jeg klarer ikke helt å sette sammen et klart hendelsesforløp med den informasjonen som har kommet ut. Det er brikker som ikke passer inn.

Feks scenario: dersom TH drepte henne etter samtalen med regnskap.
Han legger henne klar for henting.
TH drar på jobb.
Bil rygger inn, legger henne i bilen, ringer datter(går til svarer?) sender SMS til datter og ringer sønn.
Men dette vil involvere mulig datter(hva hvis hun hadde svart?) og sønn.
Det får jeg ikke til å passe inn.
Mulig som noen andre foreslo her, at bilen slapp av noen, som ventet til hun var ferdig i telefonen, for så å drepe henne.
Da har TH alibi for selve drapet i såfall.
Dersom TH er hettemann1, går han tilbake til åstedet for å stage, oppdager at det var mye søl som må vaskes, derfor bruker han lenger tid enn forventet hvis man går ut i fra teori om ringing på planlagte tidspunkt.
Turen til H1 passer med ringing fra TH til AEH 10:07 og 11:22(?)

Nå ble det litt avsporing her, men 😊
Citera
2020-09-14, 14:26
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frokendektektiv
Mye intressant du tar opp her.

Jeg tror hun hadde på seg noe, mulig en morgenkåpe med mobilen i lommen.
Siden de har registrert dette fallet i trappen.
Da har de også sagt at ugjerningen startet.
Samtidig er det påfallende at telefonen lå ogjen på åstedet. Jeg tror TH har planlagt den inn i hendelsen.
Han visste om denne appen og sørget for at telefonen var i bevegelse etter at hun var drept for å skape en villedning.

Det er svært merkelig med de klærne som ligger ved gjestetoalettet. Jeg tror de er endel av stagingen. Mener å ha lest at klærne var sammenbrettet ja, og oppå lå konvolutten og på den lå klokken hennes og gifteringen.

Det har også stått at disse slepesporene var svært tydelige når man kom inn. TH sa at han ikke hadde lagt merke til de, noe som kan tyde på at han lyver.

Det er flere måter å kvele noen på. Dersom man har holdt noe foran nese og munn setter dette også avtrykk i feks en pute. Da kan man påvise det i ettertid.

Dersom GHH var på toalettet så brukte han nok gjestetoalettet i entreen.

Jeg tror det er staget her fordi hun ble tatt ut nede og fraktet bort fra gangveien.
Fokuset skulle da være at hun ble tatt ut inngangsdøren.

Jeg klarer ikke helt å sette sammen et klart hendelsesforløp med den informasjonen som har kommet ut. Det er brikker som ikke passer inn.

Feks scenario: dersom TH drepte henne etter samtalen med regnskap.
Han legger henne klar for henting.
TH drar på jobb.
Bil rygger inn, legger henne i bilen, ringer datter(går til svarer?) sender SMS til datter og ringer sønn.
Men dette vil involvere mulig datter(hva hvis hun hadde svart?) og sønn.
Det får jeg ikke til å passe inn.
Mulig som noen andre foreslo her, at bilen slapp av noen, som ventet til hun var ferdig i telefonen, for så å drepe henne.
Da har TH alibi for selve drapet i såfall.
Dersom TH er hettemann1, går han tilbake til åstedet for å stage, oppdager at det var mye søl som må vaskes, derfor bruker han lenger tid enn forventet hvis man går ut i fra teori om ringing på planlagte tidspunkt.
Turen til H1 passer med ringing fra TH til AEH 10:07 og 11:22(?)

Nå ble det litt avsporing her, men 😊
Her var det mye bra, men trengs også litt «flikking» i forhold til fakta vi vet om.

Du får ikke til å passe inn at datter og sønn var involvert, men det er nettopp det som passer etter min mening, sett bort fra de som mener «fysj a’meg, tenk at noen kan tro noe sånt om andre?»

«Fallet»/dyttet i trappa skjedde etter 0914 samtalen med sønnen, og da var TH på Futurum.

Jeg tror som du at fallet var en del av villedningen, og ikke bare flaks.

Bilen som kom 0856, kom innenfor samme minutt som samtalen med lønn ble avsluttet, og må ha fått signal om å komme akkurat da, trolig for å slippe av MGM.

TH var i huset til 0902-0907 så han var i huset i 6-11 minutter etter samtalen, mer enn lenge nok til å drepe et menneske.

«Hetteperioden» strakk seg fra 1007-1113, og passer med en person som gikk til huset for å hjelpe til med løfting av lik, staging, vasking og ble ca. 7 min forsinket.

Du er absolutt inne på noe, og som deg tror jeg telefonhendelsene ikke var tilfeldige, men nøye planlagte.
Senast redigerad av Slettsnoken 2020-09-14 kl. 14:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in