2020-09-13, 19:05
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merlin01
Det var du som sa att jag var en "bortskämd skitunge", bara för att jag inte vill dela dusch med främlingar när jag inte behöver det. Det enda jag kan komma på som förklarar ditt påhopp är avundsjuka. Jag antar att det är okej för dig att yra om vad som helst. Jag hade inte citerat dig eller ens diskuterat med dig förut.
Nu har du ingen koll alls. Gå tillbaka och läs.
Det var flanders som sa det. Och jag kommenterade att flanders nog hade rätt.
Så här skrev jag: "Det är nog som flanders skriver att du är en bortskämd skitunge. "

Så här berättar du tre saker.
1. Du har ingen koll vad andra har skrivit.
2. Du tänker bara i termer av personangrepp. Och kan inte komma på andra skäl.
3. Du förstår inte att du skriver i ett publikt diskussionsforum och vilken användare som helst kan ge en kommentar på det du skriver.

Vad det innebär för hur andra uppfattar det du skriver får du väl fundera över själv.

En sak att fundera över: varför öht blanda in din egen situation när tråden berör Sverige.
När du gör det ber du om att få den typen av kommentarer du nu gråter över.

EDIT
Sedan stämmer det du påstår inte.
Du menade att en student skulle betala 6k/månad. Det grejar inte dom på studiemedel.
Senast redigerad av liksom-fb 2020-09-13 kl. 19:08.
Citera
2020-09-13, 19:10
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
Vad är problemet?

Staten har gått in och räddat bolånetorskarna.

Men hur länge ? Hur länge har staten råd att rädda dom? Detta skapar ingen säkerhet iaf inte hos mig

Det räcker att vi byter styre i Sverige som ändrar om i bidrag osv så skiter det sig
Citera
2020-09-13, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nu har du ingen koll alls. Gå tillbaka och läs.
Det var flanders som sa det. Och jag kommenterade att flanders nog hade rätt.
Så här skrev jag: "Det är nog som flanders skriver att du är en bortskämd skitunge. "

Så här berättar du tre saker.
1. Du har ingen koll vad andra har skrivit.
2. Du tänker bara i termer av personangrepp. Och kan inte komma på andra skäl.
3. Du förstår inte att du skriver i ett publikt diskussionsforum och vilken användare som helst kan ge en kommentar på det du skriver.

Vad det innebär för hur andra uppfattar det du skriver får du väl fundera över själv.

En sak att fundera över: varför öht blanda in din egen situation när tråden berör Sverige.
När du gör det ber du om att få den typen av kommentarer du nu gråter över.
Är det en en viktig skillnad att du inte själv tog upp det först? Du bara bekräftade det liksom trots att det var helt onödvändigt. Låter som Emil, 5, i sandlådan.

Förövrigt var det du som började grina över personangrepp. Jag hade inte tagit upp det annars. Om du ska grina över det i vart och varannat inlägg så gör du bäst i att själv undvika det.
Citera
2020-09-13, 19:24
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Alla med något vett i skallen har redan bytt ut SEK för länge sedan ha ha
Varför är det vettigt att som du säger pynta 3% extra varje köp?
Nätbutikerna tar betalning i SEK.

Skulle tro att de flesta skulle betrakta din betalstrategi som vettlös.

Citat:
Vem fan tror du att du pratar med?
Vill minnas att jag berättat det redan.

Citat:
Att du inte fattar vad social expenditure innefattar gör ju hela diskussionen meningslös.
Det är en definierad term.
Givet vad du skrivit i frågan tidigare så har du ingen aning om vad du talar om. När jag nämnde termen tidigare lär det ha varit första gången du hörde den.

Citat:
Tror du för resten Schweiz har en fast budget för Social expenditure eller tror du den ökar när arbetslösheten ökar?
Jag skrev vad arbetslösheten var i Schweiz i tidigare inlägg. Du kan ju gå tillbaka och titta.

Citat:
Ju högre A-kassa, ju högre BNP. Dödar du all ersättning till arbetslösa så dödar du samtidigt landets ekonomi
Du förstår inte. Nu är vi tillbaka där vi startade. Du har bara sprunget ett stort varv och producerat off topic yrande.

Skattebetalarna i Schweiz behöver inte pynta speciellt för arbetslöshet. De har en relativt fri arbetsmarknad och arbetslösheten är bara korttid. Folk skaffar nya jobb snabbt.

Samma i USA, men där åkte man på mer nedstängning, så där peakade arbetslösheten upp mer drastiskt. Och faller nu snabbt tillbaka.

Ska bli lite intressant att se hur det går för Singapore. I Juli hade arbetslösheten ökat där med flera tiondels procent. Och det var dom bekymrade över.

Men som sagt detta skriver dom inte om i Proletären så du kan naturligtvis inte veta det.
Citera
2020-09-13, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Varför bygger inte ni som insett det bostäder där då??

Arbetsmarknadslagar, kollektivavtal och hyresreglering är ett problem.
De som vill ha dessa regleringen får väl ta ansvar för konsekvenserna de ställer till.

Tomma lägenheter. Hur väl stämmer det med brist.

Om folk är ointresserade av bostäderna som erbjuds, som du antyder, skulle priserna rasa. Har du kollat om din föreställning stämmer med verkligheten.

Villaägare betalar ca 14% av disponibel inkomst i boendeutgift.
Är 14% större delen av inkomsten som du påstår?

Eller du kanske menade BR innehavare. De betalar ca 19%.

Väger man ihop dessa hamnar man kanske på 17%. Är 17% större delen av inkomsten?

Men vill du bygga bostäder och sälja till förlust då?

Produktionen har minskat sedan 2017. Varför minskar produktionen om det är brist?

Det har med hyresregleringen att göra. Man kan inte tacka ja till ett jobb och sedan dyka upp 10 år senare när man stått i bostadskö klart.
Borde gå att förstå.

Din politiska världsbild lyser igenom vilket gör att du inte kan ta till dig fakta.

Vi har ett bekymmer med tillgången av bostäder som finns där människor vill bo.
Därav en brist som pressat upp priserna, att genomsnitts kostnaden inte är så hög beror på.att väldigt få människor skaffat sitt första boende efter 2017 många bor kvar sen länge eller genomfört en s.k bostadskarriär.
Att genomsnitter är lågt säger inte mycket om hur stor del av sin inkomst vissa individer lägger.
En nyinflyttat ungdom i stockholm lägger nog bortot 50% eller mer på.sin bostad en VD i en liten ort som bott där sen över 30år snarare i underkant 5%. Men det borde du förstå vid det är laget.
Att det finns tomma lägenheter på många ställen är ett faktum, står en del färdigbyggda projekt i landet som inte är sålda, varför gruppen de är byggda för vill inte flytta in där för det priset man begär.

Ganska enkla svar på ditt svammel.
Citera
2020-09-13, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Din politiska världsbild lyser igenom vilket gör att du inte kan ta till dig fakta.

Därav en brist som pressat upp priserna, att genomsnitts kostnaden inte är så hög beror på.att väldigt få människor skaffat sitt första boende efter 2017 många bor kvar sen länge eller genomfört en s.k bostadskarriär.
Att genomsnitter är lågt säger inte mycket om hur stor del av sin inkomst vissa individer lägger.
En nyinflyttat ungdom i stockholm lägger nog bortot 50% eller mer på.sin bostad en VD i en liten ort som bott där sen över 30år snarare i underkant 5%. Men det borde du förstå vid det är laget.
Att det finns tomma lägenheter på många ställen är ett faktum, står en del färdigbyggda projekt i landet som inte är sålda, varför gruppen de är byggda för vill inte flytta in där för det priset man begär.

Du argumenterar med en människa som likställer konsumtionen av mjölk med konsumtionen av bostäder och hävdar att det är likvärdigt. Vet inte om du ska bemöda dig något vidare.

Naturligtvis har vi en brist på bostäder i våra storstadsregioner. Annars hade de inte kostat mångdubbelt mer än andra orter.
Citera
2020-09-13, 22:01
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
Staten har gått in och räddat bolånetorskarna.
Hur då?

Hade ju varit bra om du hade bifogat en redogörelsen med fakta också.
Citera
2020-09-13, 22:07
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Är det en en viktig skillnad att du inte själv tog upp det först? Du bara bekräftade det liksom trots att det var helt onödvändigt. Låter som Emil, 5, i sandlådan.
Jag pekade på ett fel du gjorde. Borde du inte fundera på hur du skall undvika det i fortsättningen snarare än att gnälla på mig för dina fel.

Citat:
Förövrigt var det du som började grina över personangrepp. Jag hade inte tagit upp det annars. Om du ska grina över det i vart och varannat inlägg så gör du bäst i att själv undvika det.
Inte alls. Jag uppmärksammade att du inte kom med något i sak i inlägget. Det var tomt.

Känsloflummarna kommer ofta med personangrepp på mig. Det ignorerar jag. Jag vet att dom inte klarar en saklig diskussion. Inget bekymmer.

Men när folk liksom du har 0% i sak, du brukar jag uppmärksamma det.

Kan du ge dig nu med personpåhoppen och skriva ett inlägg som har något innehåll och har med tråden att göra.
Citera
2020-09-13, 22:09
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PUBG2018
Patetiskt att många inte förstår hur etablissemanget älskar det systemet de byggt upp för sitt boskap (invånare). Vi har bostadsbrist i Sverige, det är en stor bubbla som många är med (företagen, politikerna etc) och folket som saknar konsekvenstänk göder detta.

Så fort världsmarknaden tappar förtroenden för dollarn och bolsjevik-kommunist stilen med att trycka oändligt mycket pengar som USA och Sverige tycks göra så blir fastigheter och dylik värdelösa i Stockholm etc...

Utländska klanerna kommer ha det bra i ett kaossamhälle. Den indoktrinerande nyliberal svennen får sitt dröm förverkligat att bo i ett super multikulturellt globalist samhälle lik USA eller Brasilien!

Om du nu har superkrafter som gör att du kan förutsäga marknaden bättre alla andra så finns det ju ett gyllene läge för dig att bli ofantligt rik. Hur mycket har du investerat hittills?
Citera
2020-09-13, 22:17
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Det intressanta är definitionen av vad som är en brist. Du hävdar i princip att brist ej föreligger så länge det finns ett utbud av bostäder.

Det är ju rätt magstarkt att påstå att det finns en brist på bostäder när alla har en bostad att bo i, tycker du inte (jag exkluderar dem som inte får en bostad pga att de är missbrukare, våldsamma mm)?

Citat:
Om folk inte har råd att bo i närheten där de har sin försörjning (Stockholm eller stora städer i allmänhet) så uppstår diverse problem; trångboddhet, höga kostnader för kommunen som betalar folk för att bo i vandrarhem och illegala bosättningar för att nämna något. Sociala problem och sänkt levnadsstandard.

Vi bor inte trångt i Sverige i en internationell jämförelse, tvärtom har vi ovanligt mycket boyta per person även i Stockholm. Att sedan inte alla har råd att bo på strandvägen innebär inte att det är brist. Är du ung med låg lön får du väl acceptera lite pendlingsavstånd till jobbet, om du nu jobbar i innerstan. Jobbar man däremot utanför stan är det lättare att hålla nere pendlingstiden till jobbet då det finns billigare bostäder där.
Citera
2020-09-13, 22:24
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Jahaja, hade ju varit lämpligt då att du bifogat det mätdata jag inte uppmärksammat.

För vi kan väl vara överens om att ditt inlägg är tomt på fakta. Men fullt med dina fantasier.

Citat:
Jag skulle snarare säga att det kostar att bo på vissa adresser.

Skulle man flytta byggnaden, så skulle det visa sig att det värde du orerar om inte sitter så mycket i byggnaden.

Det är alltså inte bostaden som kostar så mycket, det är adressen.

Citat:
Därav en brist som pressat upp priserna,
Nej. Varje kvadratmeter mark är unik. Det är inte brist på en viss kvadratmeter. Det finns exakt en av varje.

Mark är inte en producerad vara. Det är goddag yxskaft att tala om brist på det som det finns en av.

Citat:
att genomsnitts kostnaden inte är så hög beror på.att väldigt få människor skaffat sitt första boende efter 2017 många bor kvar sen länge eller genomfört en s.k bostadskarriär.

Det du inte förstår är att den profilen existerar hela tiden. Nu, förra året och därförra.

På något sätt fattar inte du att det fanns nyinflyttade för 1, 2, 3, 4 år sedan också.

Genomsnittet med 14% och 19 % rör sig inte speciellt mycket mellan åren.

Om du hade brytt dig det mista om fakta hade du känt till det.

Men det är känt sedan tidigare diskussioner att det enda som existerar för dig är dina fantasier. Och dessa ältar du om och om igen. Helt opåverkad av fakta som nämns.

Citat:
Och hur länge är de tomma?
Någon månad. Utom för speciellt dyra objekt. Då kan det ta längre tid. Det finns färre köpare. Och kan dröja innan någon dyker upp.

Citat:
Jag ser inget svar. Bara dina privata fantasier.
Varför kunde du inte ta med det mätdata som du menar att jag missat?
Citera
2020-09-13, 22:29
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Det intressanta är definitionen av vad som är en brist.
Ta gärna och definiera upp brist då. Ni är ju flera som gärna ältar den termen.

Innan du gör det så begrunda om det är brist på Mona Lisa-tavlor, målade av Leonardo da Vinci. Du vet den som hänger på Louvren.

Anpassa definitionen så du får rätt svar på den frågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in