2020-09-12, 17:17
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Jag har inte pratat attraktivt område. Enda gång jag nämt det är när jag sa att villor i Djursholm till salu hjälper inte låg/mellainkomsttagare. Bara att det är bostadsbrist i Stockholm. Kanske du valde att missförstå och tolka det som innanför tullarna? Bara så du kan käfta emot.

Stockholm är förstås ett attraktivt område och det har du pratat om. Du har däremot inte svarat om du syftar på Stockholms län, kommun eller innerstan.

Vi har bra tågförbindelser till Stockholm, varför inte satsa på något som ligger en timmes tågresa bort?
Citera
2020-09-12, 17:25
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Stockholm är förstås ett attraktivt område och det har du pratat om. Du har däremot inte svarat om du syftar på Stockholms län, kommun eller innerstan.

Vi har bra tågförbindelser till Stockholm, varför inte satsa på något som ligger en timmes tågresa bort?
Du har inte frågat. Men Djursholm ligger inte innanför tullarna så det borde ha givit dig en ledtråd att jag menar hela stor-Stockholm.
Finns säkert de som väljer att pendla. Varför? Antagligen för att det är svårt att hitta boende närmare. Varför? För det är bostadsbrist. Se, du håller med mig ändå

Citat:
Återigen en halmgubbe från dig, jag har aldrig påstått att alla kan bo där de helst vill.
Det är ju vad du skriver till mig: att folk är bara snåla eftersom det finns bostäder att köpa överallt.
Citera
2020-09-12, 17:37
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Du har inte frågat. Men Djursholm ligger inte innanför tullarna så det borde ha givit dig en ledtråd att jag menar hela stor-Stockholm.

Jo jag har frågat massor av gånger men du har inte svarat, här t.ex.
Citat:
Men förstår du inte att alla inte kan bo i Stockholm, det finns inte plats för 11,5 miljoner människor där. Vad menar du förresten med Stockholm:

1. Stockholms Län
2. Stockholms kommun
3. Stockholms innerstad
4. Strandvägen

Citat:
Finns säkert de som väljer att pendla. Varför? Antagligen för att det är svårt att hitta boende närmare. Varför? För det är bostadsbrist. Se, du håller med mig ändå

Så om jag inte vill pendla till Strandvägen och inte har råd att köpa en bostad där så är det bostadsbrist?

Det är brist på pengar för att köpa det du vill ha du pratar om. Om du vill ha en Ferrari men bara har råd med en begagnad Volvo så är det inte bilbrist, du har helt enkelt inte bara råd att köpa din drömbil.

Hur kom du t.ex. fram till att det är just inom stor-Stockholm alla ska kunna skaffa en bostad inom för att det inte ska klassas som bostadsbrist, varför inte inom innerstan eller varför duger inte t.ex. Enköping? Har du helt godtyckligt bara utgått från dina personliga preferenser?

Citat:
Det är ju vad du skriver till mig: att folk är bara snåla eftersom det finns bostäder att köpa överallt.

Varför citerade du inte mig där jag skrev det som påstods då istället för att göra en halmgubbe?
Citera
2020-09-12, 17:48
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Det är brist på pengar för att köpa det du vill ha du pratar om. Om du vill ha en Ferrari men bara har råd med en begagnad Volvo så är det inte bilbrist, du har helt enkelt inte bara råd att köpa din drömbil.

Hur kom du t.ex. fram till att det är just inom stor-Stockholm alla ska kunna skaffa en bostad inom för att det inte ska klassas som bostadsbrist, varför inte inom innerstan eller varför duger inte t.ex. Enköping? Har du helt godtyckligt bara utgått från dina personliga preferenser?

Varför citerade du inte mig där jag skrev det som påstods då istället för att göra en halmgubbe?
Bil är inte livsnödvändigt, bostad är det. Bara om du bor i ett fallfärdigt torp i någon skog i Sundsvall är bil ett krav. Så dålig jämförelse.

Varför pratar du om Enköping och Sundsvall i en diskussion om bostäder i Stockholm?
Citera
2020-09-12, 17:53
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Bil är inte livsnödvändigt, bostad är det. Bara om du bor i ett fallfärdigt torp i någon skog i Sundsvall är bil ett krav. Så dålig jämförelse.

Om det är livsnödvändigt eller inte påverkar inte det du citerade och bil kan visst vara nödvändigt för många.

Citat:
Varför pratar du om Enköping och Sundsvall i en diskussion om bostäder i Stockholm?

Varför hittade du på att alla ska ha råd att skaffa en bostad inom just stor-Stockholm för att det inte ska klassas som bostadsbrist, varför inte ett större eller mindre område?

Om jag inte vill pendla till Strandvägen och inte har råd att köpa en bostad där är det bostadsbrist då? Du svarade inte på detta.
Citera
2020-09-12, 17:59
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Om det är livsnödvändigt eller inte påverkar inte det du citerade och bil kan visst vara nödvändigt för många.

Varför hittade du på att alla ska ha råd att skaffa en bostad inom just stor-Stockholm för att det inte ska klassas som bostadsbrist, varför inte ett större eller mindre område?

Om jag inte vill pendla till Strandvägen och inte har råd att köpa en bostad där är det bostadsbrist då? Du svarade inte på detta.
Nej, bil är inte livsnödvändigt. Viktigt möjligen om man bor i skogen i Sundsvall eller Enköping.

Jag hittar inte på. Det är därför du kommer med länkar till Enköping och Sundsvall.
Citera
2020-09-12, 18:11
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Nej, bil är inte livsnödvändigt. Viktigt möjligen om man bor i skogen i Sundsvall eller Enköping.

Jag hittar inte på. Det är därför du kommer med länkar till Enköping och Sundsvall.

Varför klarar du inte av att svara på frågan:
Citera
2020-09-12, 18:17
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Varför klarar du inte av att svara på frågan:
Varför kan du inte bevisa att det finns fullt av hyresrätter till rimligt pris i valfri förort? Du insisterar att det finns men länkar bara till Sundsvall och Enköping.
Citera
2020-09-12, 18:22
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Varför kan du inte bevisa att det finns fullt av hyresrätter till rimligt pris i valfri förort? Du insisterar att det finns men länkar bara till Sundsvall och Enköping.

Varför ska jag bevisa detta påstående när jag aldrig har yttrat detta och varför klarar du inte av att besvara de frågor du får?
Citera
2020-09-12, 19:11
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Jag har inte pratat attraktivt område. Enda gång jag nämt det är när jag sa att villor i Djursholm till salu hjälper inte låg/mellainkomsttagare. Bara att det är bostadsbrist i Stockholm. Kanske du valde att missförstå och tolka det som innanför tullarna? Bara så du kan käfta emot.

I södertälje kan man få 3rok 60-70kvm för 2-2,5msek, exempel: https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-3rum-mariekall-sodertalje-kommun-grona-gatan-14a-17014917

Ett par med ynka 15.000kr/månaden var kan köpa dessa lägenheter. Det intressanta är att det är ganska lågt tryck på dessa billiga lägenheter, samtidigt som gnälls något fruktansvärt över hur dyrt det är i innerstan och fina närförorter.

Återigen det är inte bostadsbrist, folk är bittra över att de inte kan bo bra utan pengar.
Citera
2020-09-12, 20:29
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
I södertälje kan man få 3rok 60-70kvm för 2-2,5msek, exempel: https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-3rum-mariekall-sodertalje-kommun-grona-gatan-14a-17014917

Ett par med ynka 15.000kr/månaden var kan köpa dessa lägenheter. Det intressanta är att det är ganska lågt tryck på dessa billiga lägenheter, samtidigt som gnälls något fruktansvärt över hur dyrt det är i innerstan och fina närförorter.

Återigen det är inte bostadsbrist, folk är bittra över att de inte kan bo bra utan pengar.

Så du tycker det är helt okay att en student i en svensk storstad ska behöva pynta 12-13 000 kr i månaden för sitt boende!

Idiot!
Citera
2020-09-12, 20:29
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Det finns flera komuner i sverige med bostadsbrist.
Varför bygger inte ni som insett det bostäder där då??

Citat:
Det är framför allt fattiga och de som är arbetslösa som saknar bostad.
Arbetsmarknadslagar, kollektivavtal och hyresreglering är ett problem.
De som vill ha dessa regleringen får väl ta ansvar för konsekvenserna de ställer till.

Citat:
De bostäder som idag står tomma vilket finns både i stockholm och andra städer, problemet med dem är att de som har råd att efterfråga dem inte är intresserade då.de redan har en bostad eller kan hitta ett bostad som bättre passar deras behov.
De som skulle vilja ha de lägenheterna inte har råd.
Tomma lägenheter. Hur väl stämmer det med brist.

Om folk är ointresserade av bostäderna som erbjuds, som du antyder, skulle priserna rasa. Har du kollat om din föreställning stämmer med verkligheten.

Citat:
Det sommdrivit på priserna är att många velat flytta in i vissa områden och då varit beredda att betala en större del av sin inkomst för sitt bostad.
Villaägare betalar ca 14% av disponibel inkomst i boendeutgift.
Är 14% större delen av inkomsten som du påstår?

Eller du kanske menade BR innehavare. De betalar ca 19%.

Väger man ihop dessa hamnar man kanske på 17%. Är 17% större delen av inkomsten?

Citat:
Dvs. ett överskott av bostadssökande(eller bostadsbrist) ett överskott på bostäder skulle innebära att prisnivån sjunker.
Men vill du bygga bostäder och sälja till förlust då?

Citat:
Vi har de senaste 20åren sett en extrem ökning av postadspriser och inte bara i stockholm, p.g.a. av bostadsbrist inte p.g.a bostadsöverskott.
Produktionen har minskat sedan 2017. Varför minskar produktionen om det är brist?

Citat:
Att du och jag inte har bekymmer att skaffa en bostad hör inte till saken. Däremot att vi under långa perioder sett att företag i bl.a. Stockholm och Göteborg haft bekymmer med att växa p.g.a att de inte fått dit personal är ett bekymmer och en del av det beror på bostadsbrist.
Det har med hyresregleringen att göra. Man kan inte tacka ja till ett jobb och sedan dyka upp 10 år senare när man stått i bostadskö klart.
Borde gå att förstå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in