Citat:
Att det ska bli som på Noas tid, då folk levde något sånär normalt tills Noa gick in i arken, ska inte tolkas som en exakt likhet. Betydelsen är att folk inte hade en aning om vad som skulle komma.
Sluta med dumheten att angripa mig för att jag läser evangelierna. Försök aldrig ställa dig mellan människor och Gud. Evangelierna berättar om den enda läromästaren, Jesus, som var en bro mellan människor och Gud. Präster och predikanter som ställer sig mellan människor och Gud blir inte broar utan murar.
Matteus 23:10-11:
Ej heller skolen I låta kalla eder 'läromästare', ty en är eder läromästare, Kristus. Den som är störst bland eder, han vare de andras tjänare.
Sluta med dumheten att angripa mig för att jag läser evangelierna. Försök aldrig ställa dig mellan människor och Gud. Evangelierna berättar om den enda läromästaren, Jesus, som var en bro mellan människor och Gud. Präster och predikanter som ställer sig mellan människor och Gud blir inte broar utan murar.
Matteus 23:10-11:
Ej heller skolen I låta kalla eder 'läromästare', ty en är eder läromästare, Kristus. Den som är störst bland eder, han vare de andras tjänare.
Evangeliet är HELA bibeln, varje ord i varje bok har betydelse för "det glada budskapet".
Jesus finns genomgående i hela bibeln, i varje mening, varje ord, i varenda punkt finns hans signum. Att rata delar av hans ord, meningar och punkter ÄR att rata honom själv.
Det är Guds ande som har väglett människor att skriva texterna, det är Guds ande som väglett människor att sätta ihop böckerna och välja vilka som ska vara med, det är också Guds ande som vägleder människor att förstå texterna när dom sen läses/lyssnas på.
Som jag skrev tidigare, det är en sak om man läser och inte förstår eller missförstår, men en helt annan att utesluta Guds ord och sen göra egna tolkningar av resten och dessutom angripa troende för att dom läser det som Gud signerat med sitt heliga sigill.
Du har själv tydliggjort att du inte tror att Paulus och Petrus brev är tillförlitliga, ej heller uppenbarelseboken, skriven av Johannes själv, är trovärdiga enligt dig. Troligen utesluter du Apostlagärningarna också. Inte ens Daniels bok går igenom ditt filter fast Jesus (i den del av bibeln som du ändå påstår du "tror på") pekar ut den som en viktig ledtråd.
Du drar dig inte ens för att håna kristna som läser och lyssnar på bibeln och det som Jesus själv vill att vi ska studera och lära oss av. Det han pekar på med egna ord i evangelierna och dom lärjungar han själv lärt upp och skickat ut. Inget av detta är trovärdigt enligt dig trots att du påstår du läser åtminstone detta.
DET är att utesluta Guds egna ord och trotsa hans vilja. Om du läser vidare i den del du läser så ser du också vad som väntar den som förvränger hans ord och vänder sig emot honom och hans heliga utvalda om man inte vänder om.
Det finns många olika "Jesus" i den här världen, frågan är VILKEN Jesus man väljer att följa.