Citat:
Ursprungligen postat av
Mypointis
Läste i rapporten att piloten har en checklista att gå igenom vid fällning.
Hur omfattande är denna lista?
Kräver detta även att man måste släppa blicken från horisonten? Vanligt är väl att man har ett kartotek som man har separat eller finns checklistor lagrade digitalt idag?
Det är ingen lång lista. Den finns med all sannolikhet inte i maskinens skärm utan antingen på papper i knät eller monterad på instrumentpanel eller solskydd. Den var mer till för inskolning /färsk pilot. Efter man vlivit van kunde man det utantill.
På fällfinal kan det se ut såhär:
- Begär Fälla och sjunka
- Meddela 2 min kvar
- Meddela 1 min kvar
- På höjd: Dra av gas till 22” / 2200rpm rpm
- Håll 88 kt ( sjunk vid behov för att hålla farten)
- Minska till 15” Bibehåll 88kt
- Tänd grön lampa
- Efter uthopp:
- Stäng dörren
- Stäng kylklaffen
Det är inte speciellt avancerat eller stressigt med de typer jag flugit hoppare med. Aktuell maskin kan man nog inte stänga dörren ifrån pilotplats så det utgår.
Samtidigt som checklistan genomför ska man hålla rätt kurs och plats i sidled.
När jag började var det en del dirigering från hoppmästaren men efterhand som GPS gjorde intåg kunde man lösa det själv med mkt god precision.
Det är klart att den som flög för havkoms räkning tyckte det var en del att hålla reda på men denna var troligen inte bekant med flygplanstypen eller van fallskärmsfällning.
Första gången man gör det är det lite att tänka på men vi brukade kunna släppa en ny pilot själv efter en dags inskolning när det gäller själva hoppfällningen. Normalt tillkom inskolning på maskinen också.
Någon gång kan det ha tagit två dagar att skola in en ny pilot mest beroende på att det inte passade att göra alla moment dag 1, tex landa med max tillåten vikt/hopparna kvar ombord.
Vi hade generellt piloter med mycket mer erfarenhet och betydligt mer flygtimmar senaste året.