Citat:
Ursprungligen postat av
Goulburn
En mycket intressant artikel. Vill nu endast kommentera detta.
Hur är det med honey-traps? Det var många spekulationer om detta i början och vad jag förstår är det sannolikt att Assange i ett tidigt skede misstänkte att han utsatts för detta och sagt det. Men hela tiden. När sa han det senast? Genom andra. Har Assange ansvar för vad andra säger? Vad har Jesùs Alcalá för täckning för att andra inte skulle ha misstänkt ”honey-traps” om inte Assange hade sagt det först?
Jag tyckte det var en mycket svag punkt i en mestadels bra artikel:
Citat:
Min viktigaste fråga till Assange är moralisk: Han vet mycket väl att Lea och Mia inte är några ”honey-traps” i CIA:s tjänst. Men han har hela tiden valt att själv eller genom andra sprida myten att Lea och Mia lagt ut en fälla för honom, en fälla som CIA arrangerat.
Det stämmer ju inte att detta är något han skulle "valt att hela tiden sprida", och det där "genom andra" gör det riktigt dumt. Jag har sett liknande dumheter om annat tidigare om att den och den "låter andra" säga eller göra ditt och datt, och därmed lägga ut ett ansvar till någon för sånt den inte har någon som helst kontroll över, men det förvånar mig att se detta från Jesús Alcalá!
Dessutom är redan det första påståendet nog falskt. Det är antagligen
inte något han vet. Hur skulle han veta det? Sådana fällor är en realitet, även om det antagligen känns främmande för de flesta. Det må ha funnits onödig spekulation om sådant, men det betyder inte att det självklart ska uteslutas.
Den som tar upp honungsfällor i källmaterialet är Johannes Wahlström i förhöret med honom. Wahlström berättar att han har observerat hur kvinnor svärmar kring Assange och har pratat med honom om det och tyckte att han borde vara försiktig: "För i sin utsatta situation eh, kan inte han veta om det är en person som han kan lita på eller inte. Och ehm, inom det politiska spelet som, som, som han är van vid eller vad man ska säga, det som han gett sig in i så är det långt ifrån ovanligt eller för den delen otänkbart att någon person kan tänka sig att, att vilja ställa till med problem för honom eh genom just eh, den sexuella kontakten." JW nämner
Mordechai Vanunu som exempel på någon som åkt dit genom en honungsfälla, "och det som Julian Assange och hans organisation har sysslat med är på inget vis sätt mindre allvarligt inom världspolitiken än det som Mordechai Vanunu har gjort." För Wahlström ringde det "enormt mycket varningsklockor" när SW hängde kvar efter föredraget nära arrangörerna tills hon blev medbjuden på lunchen med denna krets människor som hon inte hörde till.