Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Historiskt är detta dock ett annat läge, med elbilar som gör olja gammaldags och corona som minskat flyget med 90% (stor oljeförbrukare). Så jag skulle inte våga jämföra år 2020 med andra år när det gäller olja.
På sikt är olja naturligtvis helt ute ur spelet. 10 eller 20 år, det vet jag inte, men västvärlden kommer inte att använda olja eller kol i framtiden. Jag sålde mina sista råvarufonder (som bara är olja) för 4 år sedan.
Ingen slump att Exxon puttades ut ur dow jones-index och ersattes med salesforce. Inte för att det är ett bättre företag för framtiden:
(FB) SALESFORCE slår ut Exxon ur Dow Jones - IT-bubbla 2 får näring från nollräntor
Tror inte på elbilar. Särskilt inte u-länderna.
Inte heller här i västvärlden. Det är bara Tesla som verkligen vilja driva den utvecklingen.
De andra satsar på hybriderna. Laddbara hyddbybrider i väst och självgenererande mildhybrier.
Toyota och de asiatiska bilarna säljer redan bra med de typen av bilar i u-länderna.
Oljan behövs för krigsmaktens också.
Behovet av oljan är långt ifrån borta och i takt med att fyndigheterna minskar ökar priset
Hela USA försvarsmakt är beroende av oljan och det är därför Trump bunkrar nu när det är billigt.
Och de exporterade oljeländerna pumpar inte ens upp den oljan de har för det kostar mer än vad den kan sälja den för. Alla dessa länders ekonomier kommer totalkrascha om inte oljepriset går upp.
Oljan smörjer hela världsekonomin. Priset ska upp.