2020-09-09, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Om man räknar fundamenta på tesla så är fallhöjden 90%. Och du är sugen?
Jag provkörde precis en ny BMW med elmotor. Så trevlig, min grannes tesla kändes lite gammaldags i interiören i jämförelse.

97% får jag det till.

Tesla bör som bäst ha samma BV som Porsche. Om en det.
Citera
2020-09-09, 12:29
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnubbenXX
Jag tror också på oljan.

När börsen går ner, går oljepriset upp. Det såg vi förra finanskrisen.
Historiskt är detta dock ett annat läge, med elbilar som gör olja gammaldags och corona som minskat flyget med 90% (stor oljeförbrukare). Så jag skulle inte våga jämföra år 2020 med andra år när det gäller olja.

På sikt är olja naturligtvis helt ute ur spelet. 10 eller 20 år, det vet jag inte, men västvärlden kommer inte att använda olja eller kol i framtiden. Jag sålde mina sista råvarufonder (som bara är olja) för 4 år sedan.

Ingen slump att Exxon puttades ut ur dow jones-index och ersattes med salesforce. Inte för att det är ett bättre företag för framtiden:
(FB) SALESFORCE slår ut Exxon ur Dow Jones - IT-bubbla 2 får näring från nollräntor
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-09-09 kl. 12:33.
Citera
2020-09-09, 12:35
Medlem
Citat:
Historiskt är detta dock ett annat läge, med elbilar som gör olja gammaldags och corona som minskat flyget med 90% (stor oljeförbrukare). Så jag skulle inte våga jämföra år 2020 med andra år när det gäller olja.

På sikt är olja naturligtvis helt ute ur spelet. 10 eller 20 år, det vet jag inte, men västvärlden kommer inte att använda olja eller kol i framtiden. Jag sålde mina sista råvarufonder (som bara är olja) för 4 år sedan.

Ingen slump att Exxon puttades ut ur dow jones-index och ersattes med salesforce. Inte för att det är ett bättre företag för framtiden:
(FB) SALESFORCE slår ut Exxon ur Dow Jones - IT-bubbla 2 får näring från nollräntor

2009 så gick oljepriset upp när guldpriset gick upp. Jag vet inte om samma sak gäller nu.
Citera
2020-09-09, 13:04
Medlem
Ser ut att bli grönt idag på USA börsen. Är detta en liten uppgång innan vidare nedgång eller? Hur har det sett ut tidigare?
Citera
2020-09-09, 14:37
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hyperbeast
Ser ut att bli grönt idag på USA börsen. Är detta en liten uppgång innan vidare nedgång eller? Hur har det sett ut tidigare?

Så som jag ser det så är det högst troligt att det är en rekyl upp innan vidare nedgång. Jag har en del väldigt tillförlitliga "vågrörelseindikatorer" som funkar på alla tidsskalor, och vad gäller Dagliga skalan så kan vi nog få en rekyl upp närmaste 2-3 dagarna.

Tittar du på Vecka och framför allt Månad så är det tydligt att hösten ska bli skakig. Och detta sammanfaller ju väldigt väl med rådande omständigheter med presidentval, corona-utbrott med mera. Så det finns mycket liten anledning att tro att perioden fram till november/december kommer att bli bra för aktiemarknaden. Lite upp, men mest ner, tror jag på.
Citera
2020-09-09, 17:38
Medlem
Ganska avvaktade stämning idag. Ingen rusning på tech direkt.

Känns lite bear-trap men vafan. September är alltid extrem volla så tror på att sitta kvar & hedga lite extra med guld (som jag tror bottnade nu under augusti-rushen på börsen). Kan nog bli en +-0 månad. Fundamentals med återhämtningen i ekonomin torde ge skjuts under hösten, det är nog mest presidentvalet som är intressant just + Kina-tjafset.
Citera
2020-09-09, 17:57
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallot
Ganska avvaktade stämning idag. Ingen rusning på tech direkt.

Känns lite bear-trap men vafan. September är alltid extrem volla så tror på att sitta kvar & hedga lite extra med guld (som jag tror bottnade nu under augusti-rushen på börsen). Kan nog bli en +-0 månad. Fundamentals med återhämtningen i ekonomin torde ge skjuts under hösten, det är nog mest presidentvalet som är intressant just + Kina-tjafset.

...?

Nasdaq 100 ligger för närvarande på +3.08%.
Rusning är det dock inte, det vore över +7% eller liknande.

Mycket riktigt kan det givetvis vara någon typ av 'bull trap', men i princip alla uppgångar kan vara en potentiell sådan så det säger inte särskilt mycket.
Citera
2020-09-09, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
97% får jag det till.

Tesla bör som bäst ha samma BV som Porsche. Om en det.

Fast man kan inte värdera Tesla som ett bilföretag utan som ett hightech-bolag därför att bla bla bla *bullshit*.
Citera
2020-09-09, 20:59
Medlem
Kebbabturkens avatar
Citat:
Berätta vad du har investerat i.

facebook är zuckerbergs skapelse. Han kan naturligtvis inte lämna ägandet i det företaget, och är inte heller intresserad.

Tesla, Apple och Amazon bland annat. Bästa aktierna. Hur många dumpade inte sina Tesla aktier efter Elons uttalande och fick aktien att dippa 6%. Tänk då corona pandemin. Stolpskott. Jag köpte en hel drös med Amazon aktier när den gick ner några hundra dollar och voilà. Ni som har amazon vet vad jag snackar om.
Citera
2020-09-09, 21:00
Medlem
Kebbabturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Rätt mycket Trump över det inlägget! Jag är rikare och bättre än er. Ni är loosers.

Du sa det själv. Rika är ju inga losers medan fattiga är förlorare. Alla kan inte vara vinnare! Det är verkligheten som få vågar erkänna.
Citera
2020-09-09, 22:51
Medlem
Citat:

Tror inte på elbilar. Särskilt inte u-länderna.

Inte heller här i västvärlden. Det är bara Tesla som verkligen vilja driva den utvecklingen.

De andra satsar på hybriderna. Laddbara hyddbybrider i väst och självgenererande mildhybrier.

Toyota och de asiatiska bilarna säljer redan bra med de typen av bilar i u-länderna.

Oljan behövs för krigsmaktens också.

Behovet av oljan är långt ifrån borta och i takt med att fyndigheterna minskar ökar priset

Hela USA försvarsmakt är beroende av oljan och det är därför Trump bunkrar nu när det är billigt.

Och de exporterade oljeländerna pumpar inte ens upp den oljan de har för det kostar mer än vad den kan sälja den för. Alla dessa länders ekonomier kommer totalkrascha om inte oljepriset går upp.

Oljan smörjer hela världsekonomin. Priset ska upp.
Citera
2020-09-10, 03:01
Medlem
Pengabingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnubbenXX
Tror inte på elbilar. Särskilt inte u-länderna.

Inte heller här i västvärlden. Det är bara Tesla som verkligen vilja driva den utvecklingen.

De andra satsar på hybriderna. Laddbara hyddbybrider i väst och självgenererande mildhybrier.

Toyota och de asiatiska bilarna säljer redan bra med de typen av bilar i u-länderna.

Oljan behövs för krigsmaktens också.

Behovet av oljan är långt ifrån borta och i takt med att fyndigheterna minskar ökar priset

Hela USA försvarsmakt är beroende av oljan och det är därför Trump bunkrar nu när det är billigt.

Och de exporterade oljeländerna pumpar inte ens upp den oljan de har för det kostar mer än vad den kan sälja den för. Alla dessa länders ekonomier kommer totalkrascha om inte oljepriset går upp.

Oljan smörjer hela världsekonomin. Priset ska upp.

Ja oljan är fortfarande otroligt viktig men globalisterna har duperat dess värde, lund no go zone har tyvärr gått på myten, slutar vi använda olja i läget vi är i nu så går vi tillbaka 100 år tillbaka i tiden och vi förenas med u-länder. olja är i mitt tycker väldigt viktigt för vår ekonomi och står väldigt lågt däför är olja otroligt KÖPVÄRD, märk väl att om jag har fel så slå mig på nosen om 10 år
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in