2020-09-05, 10:51
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Oki, tack för tips. Är inte jätteinsatt i aktievärlden

Oj, då blir det nog väldigt svårt tyvärr.

För Sverige finns trots allt tusentals aktier att välja bland, vad är det som får dig att tro att någon här kommer pricka rätt på så långt perspektiv som 2-3 år in i framtiden?

Jag tror att ett par fonder skulle passa betydligt bättre, om du vill ha ökad eller minskad risk finns där olika upplägg som du kan använda osv. Detta är dock 'off topic' för den här tråden och bör diskuteras under fonddelen på Flashback. Fråga där istället. :)

Du har annars uppnått steg 1 i ett bättre investerade: Att fråga/undra/tänka på saken.
Citera
2020-09-05, 10:53
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forbjudenmark
Du sitter i en bubbla. Företag som har kvalitetsaktier kraschar inte på det sättet. Visst kan dippar komma i olika kriser men då kommer alltid en återhämtning. Sitter 40 år på mina Apple och är inte orolig för 5 öre.
På tal om att buffet aldrig säljer så vill jag minnas att han sålde av alla sina aktier i 4 stora amerikanska flygbolag nu under Corona?

Vet du vad han köpte istället? :-)
Det har det inte pratats så mycket om tycker jag, kanske bäst så eller.
(Barrick Gold)

OnT: Står på sidlinjen nu och bevakar.
Ser framför mig en krasch som får senaste att se ut som en korrektion.
Lyssnat mycket på Bert Dohmen och läst Wellington letter/report.
Den gubben är rätt träffsäker i sina analyser och enligt honom m fl kommer skiten träffa fläkten som aldrig förr.
Återstår att se,
Citera
2020-09-05, 11:00
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Jag tror att AMD kommer gå om Intel i börsvärde. Intel drabbas månatligen av nya säkerhetshål, och AMD ligger numera före hårdvarumässigt. Intel är desperata och ljuger/förvränger benchmarks samt klockar ner AMD:s CPU:er i syfte att framgå som bäst av de båda.
Jag tror att Swedbank kommer återhämta sig till nivån innan pengatvätt-skandalen, d.v.d. +25%.
Jag tror att Scandic kommer återhämta sig till nivån innan Corona, d.v.s. +50%.

Lycka till!

Håller med om AMD.
Har Swedbank fått sina böter från Am. finansinspektionen eller ser du det som inprisat i kursen? (Jag vet inte svaret själv så det är ingen dryg retorisk fråga)
Ser Swedbank som den sv bank som kommer offras när - om, det brakar samman. Finns väl en anledning till att Swedbank sysslade med penningtvätt.
SEB (i synnerhet) och Handelsbanken är de enda svenska banker jag hade handlat baserat på fundamenta. SEB är W bank och väldigt mycket ska till för att något dramatiskt ska hända där.
Scandic ska väl göra en nyemission?
Lägger Scandic i samma korg som mina förhoppningsbolag.
Citera
2020-09-05, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Oj, då blir det nog väldigt svårt tyvärr.

För Sverige finns trots allt tusentals aktier att välja bland, vad är det som får dig att tro att någon här kommer pricka rätt på så långt perspektiv som 2-3 år in i framtiden?

Jag tror att ett par fonder skulle passa betydligt bättre, om du vill ha ökad eller minskad risk finns där olika upplägg som du kan använda osv. Detta är dock 'off topic' för den här tråden och bör diskuteras under fonddelen på Flashback. Fråga där istället.

Du har annars uppnått steg 1 i ett bättre investerade: Att fråga/undra/tänka på saken.

Oki, tack. Såg bara tråden lite av en slump. Ska forska vidare 🙂
Citera
2020-09-05, 11:13
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Själv ligger jag inne i Cloetta, Castellum, Skanska, Telia och Tele2.

I mina ögon nedtrycka aktier med relativt liten fallhöjd, men potential till helt okej avkastningar närmsta åren. Ger dom mig 20-30% inom 3 år är jag nöjd. Tre av dom ger fortfarande utdelningar (och är nog bara en tidsfråga innan Skanska återinför utdelningen dom ställde in i våras).

Telekom är väldigt nedtryckt i mina ögon, speciellt med tanke på att de är få av bolag som rapporterar i princip ingen påverkan av covid. Cloetta är nere men av självklara skäl, ser dock det som ganska troligt att dom återhämtar sig, lösgodis går dåligt men förpackat godis med högre marginaler går däremot bättre. Skanska bör vara en vinnare på infrastruktursatsningar (båda kandidaterna i USA har sagt att det ska satsas på det) och boendepriserna fortsätter öka. Castellum är väl de största wildcardet i min portfölj, men tror nog dom ska lösa kontorsbiten, långa hyreskontrakt med stora företag bör trygga intäkterna.

Ok, sålde av mina innehav i Telia och Tele2 för ca 10 dgr sen.
Telia köpte jag för ca 30kr och var upp 11-12% som mest. Tänkte precis som du att kursen hade bottnat men sen tänkte jag om.
Vad har Telia för framtidsutsikter förutom som högutdelare? Ska jag försöka sia så ser jag en fallande trend hos Telia framför mig ett braaa tag, men med bibehållen utdelning.
Håller f.ö. med om telekom och har skrivit precis som du tidigare i tråden att det känns som en märklig sektor eftersom implementeringen av 5G är igång och telekom drabbas knappast av viruset... vissa påstår t.o.m. att deras arbete är orsaken haha, den som förstår, förstod.
Cloetta ska jag inte uttala mig om, alldeles för oinsatt.

Greed-faktorn är ff hög (runt 60?), tycker mig se reklam överallt om att köpa aktier och lära sig investera.
Så nog är fallhöjden rejäl alltid, om det faller. För den som inte förstått det är marknaden väldigt manipulerad.
Citera
2020-09-05, 11:20
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebbabturken
Troligtvis mer än dig. Bara förlorare som drar sig ut direkt och gör i förlust. Tror du Zuckerberg med flera dumpade aktier? Haha. ”Fynda”, fattiglappar hela högen. Seså, skynda er att fynda snabbmakaroner på Lidl!

Rätt mycket Trump över det inlägget! Jag är rikare och bättre än er. Ni är loosers.
Citera
2020-09-05, 11:34
Medlem
Köpte mer Pandox, Hufvudstaden, och Scandic nu vid månadsskiftet. Köper för att behålla och casha in framtida utdelning. Skall vi tillbaka till nivåerna innan Coronan så finns det mycket kvar där.

Har dessutom börjat köpa in mig i Fagerhult så smått. Fagerhult har ju gått rätt dåligt på sistone men nu har Latour gått in som ägare och de är ju erkänt duktiga på att driva företag. Tror att det betyder att en vändning är nära och får man Corona rabatt på det så är det bara att tacka
Citera
2020-09-05, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Scandic ska väl göra en nyemission?
Lägger Scandic i samma korg som mina förhoppningsbolag.

Scandic gjorde sin nyemission i våras.
Citera
2020-09-05, 12:48
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Scandic gjorde sin nyemission i våras.

Ok då satsar vi på Scandic! Framtidsutsikterna ser fantastiska ut.
Skämt åsido. Lätt att få bottennapp.
Men om du tror på en höst som kommer vara virusfri med en återgång till det normala - så för all del.
Vissa branscher tror jag inte kommer se någon återhämtning, världen är i stor förändring. Sedan huruvida en aktiekurs påverkas av realekonomin kan vi väl konstatera inte är så mycket att gå på.
Men att välja bolagen du nämner förstår jag varför, men de handlas billigt av en anledning.
Personligen skulle jag inte vilja investera i det som går dåligt om inte framtidsutsikter ändras, hösten och början av 2021 känns alldeles för osäker i mina ögon för en aktie som Scandic.
Mina spekulationer, ta med en nypa salt eller socker.
Citera
2020-09-05, 12:59
Medlem
sinewaves avatar
Citat:

Greed-faktorn är ff hög (runt 60?), tycker mig se reklam överallt om att köpa aktier och lära sig investera.
Så nog är fallhöjden rejäl alltid, om det faller. För den som inte förstått det är marknaden väldigt manipulerad.

Kapade ditt inlägg för att tydliggöra vad jag svarar på.

57 senast vilket inte är särskilt högt. Visst är fallhöjden högre än lägre, men då om man räknar med att 0-10 är en realistisk realitet likväl som att 90-100 är det. 57 är trots allt redan att betrakta som lågt när trenderna på dagliga är positiva.

Vid absolut värst tidpunkt de senaste 12 månaderna gick FG ned till 2 vilket är något av en extraordinär händelse i sig, lite världskrigsvarning över det. Ganska normalt är att det ligger kring 50-70. Ibland väldigt tillfälligt upp till 80, men sällan t ex under 10 Eller över 90. Samma sak med RSI som teoretiskt går från 0 till 100, men ... köp- och säljtryck blir så påtagligt att riktiga extremer av extremer kräver saker som att atombomber fälls över större städer och liknande. Vad som skulle kunna trycka FG över 90 vore t ex om USA börjar med aggressiv minusränta (något som i princip 'tvingar' pengar att söka risk, då allt annat då innebär förlust).

Trenden för FG är dock något mer intressant än senaste värdet och där råder ingen förändring på dagliga. Det kan komma, som allting, att ändras men ändras aldrig efter så lite som ett par röda dagar.

Oavsett är alla röda dagar potentiellt bra köplagen, så det är bara att leta och sätta tighta stopp om man har problem med att det drar för mycket åt söder.
Citera
2020-09-05, 16:30
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Kapade ditt inlägg för att tydliggöra vad jag svarar på.

57 senast vilket inte är särskilt högt. Visst är fallhöjden högre än lägre, men då om man räknar med att 0-10 är en realistisk realitet likväl som att 90-100 är det. 57 är trots allt redan att betrakta som lågt när trenderna på dagliga är positiva.

Vid absolut värst tidpunkt de senaste 12 månaderna gick FG ned till 2 vilket är något av en extraordinär händelse i sig, lite världskrigsvarning över det. Ganska normalt är att det ligger kring 50-70. Ibland väldigt tillfälligt upp till 80, men sällan t ex under 10 Eller över 90. Samma sak med RSI som teoretiskt går från 0 till 100, men ... köp- och säljtryck blir så påtagligt att riktiga extremer av extremer kräver saker som att atombomber fälls över större städer och liknande. Vad som skulle kunna trycka FG över 90 vore t ex om USA börjar med aggressiv minusränta (något som i princip 'tvingar' pengar att söka risk, då allt annat då innebär förlust).

Trenden för FG är dock något mer intressant än senaste värdet och där råder ingen förändring på dagliga. Det kan komma, som allting, att ändras men ändras aldrig efter så lite som ett par röda dagar.

Oavsett är alla röda dagar potentiellt bra köplagen, så det är bara att leta och sätta tighta stopp om man har problem med att det drar för mycket åt söder.

Svårt att inte hålla med då du som vanligt har rätt i sak.

Men tycker du att NASDAQ ser ut att följa en normal uppåtgående trend eller är i en tydlig bubbla?

Sista tiden har vi sett den största spekulativa uppgången sen -99, enl mig.

Vad tycker du om SEP equal weighted index, eller the value line, det var vad jag tittade på som gav mig magont.
Vad jag tycker mig se är en stor tjur-fälla som byggts upp då jag anser att ingenting händer på aktiemarknaden av en tillfällighet. Var det inte Bismarck som sa det först?
Alla vill gärna hitta en svart svan men var det orsaken?
Var C-19 orsaken till korrektionen tidigare eller var det redan predestinerat med C-19 som syndabock?
Att det skulle krascha stod väl klart för det flesta. Minskar penningmängden och flödet i ett skuldmättat system så, ja, då går det åt helvete.

Står stimulansåtgärderna i proportion till viruset eller till att försöka blåsa liv i det skuldmättade systemet? Hade det varit spanskan som härjade med 50-150milj döda så absolut!

Men sen har vi PPT, vilket i sig säger det mesta om hur manipulerad marknaden är.
Har svårt att tro att du inte känner till PPT och frågan är vad som gjorde att de inte hann med i mars.

Trevlig kväll Sine
Citera
2020-09-05, 17:21
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Svårt att inte hålla med då du som vanligt har rätt i sak.

Men tycker du att NASDAQ ser ut att följa en normal uppåtgående trend eller är i en tydlig bubbla?

Sista tiden har vi sett den största spekulativa uppgången sen -99, enl mig.

Vad tycker du om SEP equal weighted index, eller the value line, det var vad jag tittade på som gav mig magont.
Vad jag tycker mig se är en stor tjur-fälla som byggts upp då jag anser att ingenting händer på aktiemarknaden av en tillfällighet. Var det inte Bismarck som sa det först?
Alla vill gärna hitta en svart svan men var det orsaken?
Var C-19 orsaken till korrektionen tidigare eller var det redan predestinerat med C-19 som syndabock?
Att det skulle krascha stod väl klart för det flesta. Minskar penningmängden och flödet i ett skuldmättat system så, ja, då går det åt helvete.

Står stimulansåtgärderna i proportion till viruset eller till att försöka blåsa liv i det skuldmättade systemet? Hade det varit spanskan som härjade med 50-150milj döda så absolut!

Men sen har vi PPT, vilket i sig säger det mesta om hur manipulerad marknaden är.
Har svårt att tro att du inte känner till PPT och frågan är vad som gjorde att de inte hann med i mars.

Trevlig kväll Sine

Allt är alltid bubbla tills det att så inte är fallet.

Men visst har tech varit något överköpt, men det har vi redan sett i väldigt många veckor nu. Jag tänkte skriva något om det förut och poängen då skulle kortfattat ha varit att många saker kan vara överköpta under ganska lång tid; att detta med överköpt inte bör vara det enda man går på.

Skulle man t ex gå på överköpt Nasdaq skulle jag avyttrat min långa position där redan i maj månad när Nasdaq började gå över sin tidigare ATH osv. Det hade dock varit ett konstigt val då trenderna på dagliga trots allt fortfarande var positiva. Nu i september så är fortfarande trenderna på dagliga positiva så ... hittils är det likadant som vid alla andra pullbacks. Det kan ändras, men det kan också inte ändras. Vilket av det där som det blir är helt onödigt, rentav kontraproduktivt, att sia om (det är sådant man har en tydlig exit för).

Tjurfälla osv blev mindre relevant när t ex S&P passerade 50% återhämtning relativt Corona-dippen. Men visst kan allt ske ändå, det går lite långsamt hela vägen ned till botten bara då börserna (USA) automatiskt stänger vid för mycket minus (och för mycket plus). Först en halvtimme efter -7%, samma vid +7% om jag minns rätt. Halvonödigt att känna till exakt hur det är då det inte händer särskilt ofta att dessa regler löser ut.

Nej, stimulanserna står inte i proportion till Corona-debaklet. Att försöka sia om makroekonomisk data ... Hur kvantifiera du det och hur påverkar det dina val? Du har visserligen saker som NFP och UNRATE (google..) som defakto har påvisad effekt på börsen, men allt det där andra? Det blir lätt lite överkurs.

UNRATE gick annars ned oväntat mycket (enligt vissa...) för tredje eller fjärde månaden i rad, att arbetslösheten (UNRATE) går ned är oftare än sällan ett styrketecken.

Equal weight index påminner mer om EU-börserna där man inte riktigt nått återhämtning i samma grad som S&P och Nasdaq. Ser inga konstigheter med att vissa index laggar, det är ofta som olika index laggar bakom något annat. Att jämnviktat index laggar bakom viktat har vi dock också känt till ett tag nu (tech drar upp index osv). Att en viss sektor drar upp index är ju dock inte heller det något okänt nytt fenomen. Det är rentav så det brukar vara.

För egen del finner jag det annars något enklare att bara titta på de större indexen per vecka och dag för att se hur trenderna ser ut om man undrar över något. Just nu är dessa positiva helt oavsett vad man tycker om allt annat. Det kan som sagt komma att ändras, men just nu har det inte ändrats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in