Citat:
Ursprungligen postat av
Temujin56
Du har många bollar i luften. Jobbar du heltid med att handla på börsen eller jobbar du med annat vid sidan om?
Hur många skärmar har du för att kolla graferna?
Min gissning är att S&P stänger på minus och terminshandeln kommer att handla upp kursen till plus över natten.
EU kommer att att öppna på plus imorn och sen kommer gapet att fyllas. Sen kommer det fortsätta upp under dagen.
Jag har ett heltidsjobb också, men att ha mycket och se mycket och vara medveten om väldigt många variabler ... något stressigt ... men det är i princip vad jag gör i mitt arbete också så det är en typ av icke-grej.
För allt jag köpt och sålt har jag också hållit mig ajour med hur priserna ser ut mm. Normalt för en trader är att 99,99% av arbetet är att följa kurser, inte att klicka på köp- och säljknappar.
En skärm, det där med att man behöver 18 skärmar och liknande... de bästa trades som görs sker inte på 1-minutersgraferna även om jag två dagar i rad endast körde 1 och 5 minuter och lyckades gå med vinst (men det var vansinnigt stressigt och endast småvinster; sk 'scalping'). Jag skulle kunna använda flera skärmar om jag ville, men ... det duger gott med två grafer samtidigt.
Ganska ofta ser det ut så här:
https://imgshare.io/images/2020/11/30/image039be69ca6ad39a8.png
I ovan fall DAX på 5 min och 30 min + min watchlist. Den ena används då mer till att fippla omkring när/om något verkar avvika.
Man måste sedan inte titta på det man är investerad i 100% av tiden, om jag har en position som jag "vet" står sig någorlunda (lyckats köpa under uppenbar och bekräftad support eller den här tagit så till den grad att risken för katastrofras bedöms vara något mindre) går jag över till att spana efter köplägen på andra håll i graf #2. Sedan har jag alla alerts mm som det där scriptet som jag mest använder inte för stopp- och take profit utan mer för att via ljud helt enkelt höra hur det tar sig och om/när något bör uppmärksammas.
Många tider under dygnet är det bara sidledes också, det kan vara bra ett bra tillfälle att spana in lite annat som t ex hur guld ser ut och var priset står i relation till ev. support etc.
Hett tips är också att använda en webbläsare som är något mer benägen att avlasta allt på GPU:n om man kör Tradingview. Win 10 + Chrome + Tradingview drar ungefär lika mycket som 3D-rendering medan Win 10 + IE Edge + Tradingview drar en bråkdel. Mest pga att IE Edge är bättre när det kommer till att avlasta till GPU. FF bör vara något vassare än Chrome också.
-
Ja, min gissning är också minus för S&P, något svårt att se att priset går från -1% till plus. Något surt att den breakout jag väntade på inträffade efter Avanza stänger och att priset dessutom går upp till den nivå som jag hade som övre gräns (take profit). Att sitta kvar med 9x positioner med 20x hävstång i ett S&P som dykt rätt nedåt över natten ... Det vore lite väl mycket gambling.
Med lite tur går
inte S&P +/-0 imorgon varpå den övre gap som finns inte fylls samtidigt som tysken öppnar svagt rött eller liknande. Den nedgång vi såg i tysken ... det är en sådan där nedgång mitt i en väldigt stark tjurtrend som man gärna kliver in i (när man får en positiv signal).
En viss risk finn att det vi såg i S&P är en början på en röjig nedgång där en drös lägre gaps ska fyllas. Det har hänt flera gånger i rad nu så du bör se upp för något sådant scenario. Om jag skulle gjort ett bättre jobb idag skulle jag klivit av när den första uppenbara supporten bröts och sedan tagit _EN_ position vid föregående lägre gap och sedan fler när den aggressiva trend som påbörjades uppenbart bröts (dvs när det blev bekräftat att någon typ av botten fanns; att det inte var ett bottenlöst hål).
Viktigt för S&P just idag är huruvida priset kravlar sig tillbaka till föregående konsolidering eller inte. Om... så är det ganska mycket tjur, om inte så är det lite mer 50/50 om det ska upp eller ned:
https://i.ibb.co/Jmyt1pn/image.png
Rödmarkerad zon som priset var och testade och som mycket riktigt agerade motstånd uppåt