2020-08-04, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koshar1
Tur = man gör det utan anledning och hoppas på det bästa.

Skicklighet = jag skrev KORREKTA ANLEDNINGAR till varför botten nåddes, och varför vi skulle upp.

Det är skillnanden. Ett tips till dig nästa gång du skriver något så efterblivet.

Kommer bli roligt när dina ”korrekta anledningar” visar sig vara inkorrekta, förhoppningsvis genererar det några humoristiska inlägg som övriga kan glädjas åt.
Citera
2020-08-04, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LetMomSleep
Kommer bli roligt när dina ”korrekta anledningar” visar sig vara inkorrekta, förhoppningsvis genererar det några humoristiska inlägg som övriga kan glädjas åt.

Men din dumme fan, hela "corona-episoden" är över. Jag hade rätt. Stockholmsbörsen, S&P 500 och Nasdaq börsen är + för i år. Är du mentalt handikappad?

Börsen kommer att fortsätta uppåt pga penning- och finanspolitiska stimuleringar.
Senast redigerad av Koshar1 2020-08-04 kl. 23:14.
Citera
2020-08-04, 23:16
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Men din dumme fan, hela "corona-episoden" är över. Jag hade rätt. Stockholmsbörsen, S&P 500 och Nasdaq börsen är + för i år. Är du mentalt handikappad?

Börsen kommer att fortsätta uppåt pga penning- och finanspolitiska stimuleringar.

Jag tror du har helt rätt i vad du skriver, sen kommer vi få se en rejäl rekyl nedåt. Men det är så svårt att spekulera att jag blir knäpp av det, just nu är det def upp och det känns som att det toppar men jag tror inte vi är där än av flera orsaker.
Citera
2020-08-04, 23:16
Medlem
Citat:

Att börsen i förlängningen fortsätter uppåt kan en dreglande invalid räkna ut, försök inte blanda bort korten. Du påstår att du prickade botten. Det var tur. Punkt.
Citera
2020-08-05, 09:50
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
...hela "corona-episoden" är över.

Mja, börserna står inte alls på +/-0 så börsmässigt är det inte direkt över.
Och att Corona som helhet är över?
Nej, den cykeln är långt från över. Se ... världsläget osv.

Däremot upplever jag personligen att det i folk mer subjektivt anser det vara över i en större mån. Detta subjektiva och allt annat bör man dock göra skillnad på.

Om man bara ser till börsen skulle det vara över där när de större börserna passerar +/-0 från Corona-dippen, men där ligger vi inte ännu.

Detta märks särskilt på den högre volatilitet som fortfarande finns på marknaden. Tyska DAX föll t ex ca 3.5% 30 juli. Det är knappast någon typisk börsdag när en mer volatil cykel är över.

Men nog prat, nedan följer lite aktuell data istället.

% skillnad från 'Corona-dippen' för olika index,
OMXS30: -9.16%
OMXSPI (OMX All-Share): -6.70%
DAX: -8.52%
S&P500 (SPY): -2.73%
DJI: -9.15%
FR40 (Frankrike 40): -23.57%
UK100: -26.04%
STOXX 600 (EU 600): -18.34%

...osv.

Ovan lista skvallrar dock också om var det kan tänkas finnas köplägen. Europa ligger t ex ganska långt under de amerikanska börserna relativt 'Corona-dippen'.

Ovan knyter också an till trådens frågeställning 'När ... kliver man in'. Svaret är fortfarande en av alla som delgivits i tråden tidigare; om tydlig upptrend på dagliga kliv in i olika index efter blodröda dagar. T ex som för DAX 30 juli.
Senast redigerad av sinewave 2020-08-05 kl. 09:55.
Citera
2020-08-05, 10:06
Medlem
Teknikbranschen i USA går ju väldigt starkt. Ligger själv tungt i just amerikanska teknikfonder. Det har väl utvecklats till en tillflyktsort när det har gått så starkt även under corona. Följaktligen menar nu många på att det har utvecklats till en bubbla.

Vad tror ni? Är det dags att stiga av tekniktåget (i motsats till trådens titel)?
Citera
2020-08-05, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herp-a-derp
Teknikbranschen i USA går ju väldigt starkt. Ligger själv tungt i just amerikanska teknikfonder. Det har väl utvecklats till en tillflyktsort när det har gått så starkt även under corona. Följaktligen menar nu många på att det har utvecklats till en bubbla.

Vad tror ni? Är det dags att stiga av tekniktåget (i motsats till trådens titel)?

Jag tycker att sektorn som helhet ser övervärderad ut. Däremot tycker jag att Microsoft, Facebook, Amazon och Google ser köpvärda ut. Dom gör skäl för sin värdering medan många andra företag inte gör det. Jag tycker man kan ligga i enskilda aktier men personligen är jag försiktig med teknikfonder.

Min personliga åsikt!
Citera
2020-08-05, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Ovan lista skvallrar dock också om var det kan tänkas finnas köplägen. Europa ligger t ex ganska långt under de amerikanska börserna relativt 'Corona-dippen'.

Ovan knyter också an till trådens frågeställning 'När ... kliver man in'. Svaret är fortfarande en av alla som delgivits i tråden tidigare; om tydlig upptrend på dagliga kliv in i olika index efter blodröda dagar. T ex som för DAX 30 juli.

För egen del tycker jag mig ha noterat att fastighetsaktier inte återhämtat sig lika bra som annan inhemsk verksamhet. Vet inte om det är sant egentligen men det är vad jag satsar på nu.

Köper regelbundet Wallenstam och Klövern. Lite åt gången då det är extra rött just den dagen.

Vet inte om det finns bättre val men Wallenstam är ju ett erkänt välskött och säkert bolag. Tänkar köpa tills den är kanske 5% av mitt kapital. Klövern är lite lurigare tycker jag. Både högre belånat och mer osäkert. Har man tur kan nog Klövern ge en rejäl vinst framöver....och motsatsen om inte allt går enligt plan då.

När det gäller Klövern vet jag inte riktigt hur man skall resonera. Normalt bör ju företag låna genom att ge ut obligationer. Alternativt ge ut fler aktier och ta in mer eget kapital. I det första fallet skall en fix ränta betalas varje år vilket minskar vinsten. I det andra fallet blir det fler aktier som skall dela på utdelningen. Preferensaktier liknar ju mer obligationslån eftersom utdelningen till Pref aktien är fix och inte påverkar av vinsten i övrigt. Men eftersom det inte räknas som en kostnad utan vinstutdelning blir ju P/E talet rätt skevt när man jämför. Klövern ligger ju på P/E omkring 4 nu medans Wallenstam ligger närmare 13.

Vad händer om inflationen tar fart? Ett obligationslån hade ju omförhandlats och fått högre ränta förr eller senare. Då ökar räntekostnaden men en Pref aktie omförhandlas inte. Ett par års inflation bör ju göra Pref aktiens fixa utdelning mindre och mindre värd. Är det rätt att om inflationen tar fart på grund av alla stödpaket så minskar klöverns Pref aktier i värde och en större andel av vinsten tillfaller Stamaktierna? Då kan det ju vara en rätt lönsam chansning att köpa Klövern just nu. Har inte tillräckligt bra koll på reglerna här tror jag för att räkna på det...
Citera
2020-08-05, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Mja, börserna står inte alls på +/-0 så börsmässigt är det inte direkt över.
Och att Corona som helhet är över?

Nej, den cykeln är långt från över. Se ... världsläget osv.

Däremot upplever jag personligen att det i folk mer subjektivt anser det vara över i en större mån. Detta subjektiva och allt annat bör man dock göra skillnad på.

Om man bara ser till börsen skulle det vara över där när de större börserna passerar +/-0 från Corona-dippen, men där ligger vi inte ännu.

Detta märks särskilt på den högre volatilitet som fortfarande finns på marknaden. Tyska DAX föll t ex ca 3.5% 30 juli. Det är knappast någon typisk börsdag när en mer volatil cykel är över.

Men nog prat, nedan följer lite aktuell data istället.

% skillnad från 'Corona-dippen' för olika index,
OMXS30: -9.16%
OMXSPI (OMX All-Share): -6.70%
DAX: -8.52%
S&P500 (SPY): -2.73%
DJI: -9.15%
FR40 (Frankrike 40): -23.57%
UK100: -26.04%
STOXX 600 (EU 600): -18.34%

...osv.

Det fetade: eh what?

Jag skrev för i år. Alltså från 1 Januari 2020 så ligger Stockholmsbörsen, S&P 500 och Nasdaq PLUS.
Citera
2020-08-05, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LetMomSleep
Att börsen i förlängningen fortsätter uppåt kan en dreglande invalid räkna ut, försök inte blanda bort korten. Du påstår att du prickade botten. Det var tur. Punkt.

En del människor är hyperintelligenta (jag), till skillnad från andra (du).

Bara för att du inte förstår dig på vad som påverkar en marknad i en viss riktning så betyder det inte att det inte finns folk som kan.

Har du låg IQ?
Citera
2020-08-05, 11:10
Medlem
Citat:
En del människor är hyperintelligenta (jag), till skillnad från andra (du).

Bara för att du inte förstår dig på vad som påverkar en marknad i en viss riktning så betyder det inte att det inte finns folk som kan.

Har du låg IQ?

Du kunde omöjligt veta i Mars om börsen var över- eller undervärderad. Ingen kunde veta det.
Jag gjorde samma analys som du och lastade in men det var ren tur, det hade lika gärna kunnat gå åt helvete. Smartare personer än jag satt i cash och guld.
Citera
2020-08-05, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kooomplexen
Du kunde omöjligt veta i Mars om börsen var över- eller undervärderad. Ingen kunde veta det.
Jag gjorde samma analys som du och lastade in men det var ren tur, det hade lika gärna kunnat gå åt helvete. Smartare personer än jag satt i cash och guld.

Haha, här har vi ännu en låq-IQ apa.

Börsen kraschar mer än NÅGONSIN på kortast tid på 140 år i kombination med att det som påverkar börsen i störst utsträckning (Amerikansk finans- och penningpolitik) går på HÖG VARV som ALDRIG tidigare och att jag är utbildad läkare så jag vet vilket bullshit Corona är och att det hela är extremt överdrivet. Om inte det var en KLAR SIGNAL på KÖP så vet jag inte vad som är.

Fy fan vilken låg nivå det är på det här forumet, vet inte ens varför jag slösar min tid på er. Lyssna istället för att skriva så mycket skit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in