2020-09-07, 20:33
Medlem
Sålde mina amazon och internetbolagsaktier i fredags efter att tappat 300ksek på ett par dagar (men sålde ändå på litegrann plus). Så nu ligger jag 60% investerad och 40% likvid.

Vad tror ni om att ligga utanför nu till åtminstone ett par dagar efter valet? Det borde ju bli skakigt framöver och Deep State skyr ju inga medel när det kommer till att smutskasta Trump. En demokratisk sweep borde väl ta ner börsen tio procent åtminstone?
Citera
2020-09-07, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Sålde mina amazon och internetbolagsaktier i fredags efter att tappat 300ksek på ett par dagar (men sålde ändå på litegrann plus). Så nu ligger jag 60% investerad och 40% likvid.

Vad tror ni om att ligga utanför nu till åtminstone ett par dagar efter valet? Det borde ju bli skakigt framöver och Deep State skyr ju inga medel när det kommer till att smutskasta Trump. En demokratisk sweep borde väl ta ner börsen tio procent åtminstone?

Har du gjort en backtrack hur det brukar se ut runt presidentval? Och när man bör kliva av sina amerikanska innehav?
Citera
2020-09-08, 12:15
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette
Apple är betydligt mer än bara iphone. De har produkter som används på i stort sett alla arbetsplatser i vissa branscher. De har även alla möjligheter att satsa på andra produkter och teknik i framtiden. Dessutom har de ju alla möjligheter att köpa upp mindre lovande bolag.
Tar du bort iphone från apples omsättning så står "produkter som används på i stort sett alla arbetsplatser i vissa branscher" för hela 18% av omsättningen. Så utan iphone skulle apple ha 18% av sitt nuvarande aktievärde. apple som världs-företag existerar helt enkelt inte innan iphone, eller efter att iphone är ute.

Citat:
https://www.statista.com/statistics/265125/total-net-sales-of-apple-since-2004/
About 218 billion U.S. dollars of this was generated by sales of the iPhone, meaning that the smart device was responsible for an average of around 82 percent of the company’s total global revenue.
Citera
2020-09-08, 12:23
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forbjudenmark
Du sitter i en bubbla. Företag som har kvalitetsaktier kraschar inte på det sättet. Visst kan dippar komma i olika kriser men då kommer alltid en återhämtning. Sitter 40 år på mina Apple och är inte orolig för 5 öre.
På tal om att buffet aldrig säljer så vill jag minnas att han sålde av alla sina aktier i 4 stora amerikanska flygbolag nu under Corona?
Buffet blixt-sålde alla flygbolag som han precis gått in i med 10-20 miljarder i förlust. hade han väntat ännu längre hade förlusten mångdubblats.

I 20 år har han hatat, och vägrat, köpa apple amazon m.m. eftersom han precis som jag inte trott de kunde hålla uppe vinsterna. Sedan började han köpa apple för 3 år sedan, när han missat hela tåget. Antingen har han rätt som oftast, eller så är det hans livs största misstag.

Jag tror inte du varit med så länge i svängen? Här är nokias kurs, du måste manuellt mata in t.ex 1998 som årtal.
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/82987/nokia-oyj

Nokia var världens största och bästa mobil-bolag och börsvärdet var uppe i 1 biljon, aktiekurs 500 kr. Nu kostar nokia 37 kr, samma som 1998. Det enda som hände var att iphone kom, och nokia dissade den. Samma kommer att ske med apples aktiekurs när apples ledning tar ett enda dumt beslut.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-09-08 kl. 13:17.
Citera
2020-09-08, 12:26
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebbabturken
Troligtvis mer än dig. Bara förlorare som drar sig ut direkt och gör i förlust. Tror du Zuckerberg med flera dumpade aktier? Haha. ”Fynda”, fattiglappar hela högen. Seså, skynda er att fynda snabbmakaroner på Lidl!
Berätta vad du har investerat i.

facebook är zuckerbergs skapelse. Han kan naturligtvis inte lämna ägandet i det företaget, och är inte heller intresserad.
Citera
2020-09-08, 12:28
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pengabingen
Ett mycket intressant inlägg, din tes är att allt faller efter sin storhetstid, så har det alltid varit.
Faktiskt inte alltid. Det finns ju företag som Ericsson, Alfa Laval, SHB och andra svenska banker m.m. som har levt på börsen i högsta välmåga i 100 år. Om man köpte dem för 100 år sedan så har man fått en uppgång på 1 miljon procent eller så. Man hade aldrig behövt lämna SHB t.ex., det går inte att hitta bättre växare. Problemet är naturligtvis att pricka in dem, jag har förnuft nog att förstå att jag inte kan det så jag använder andra strategier än att pricka toppbolagen. Men Buffett har uppenbarligen haft bra lycka med just detta.

Jag försutspår, och är bombsäker på, att inget internetföretag kan leva i 25 år. Internet är bara design och ideer, med låg kostnad kan man starta upp något som tiktok som blir lika stort som youtube på bara några år bara det är tillräckligt intressant. Internet är för öppet och fritt för att någon ska kunna hålla sig kvar på toppen där i 25 år. USA har tidigare haft fördelen av att vara det största landet med utbrett internet-användande, därför är alla stora internetbolag från USA. men Indien och Kina kommer att gå om USA när deras invånare blir rikare, där kommer de största nya internet-bolagen att växa.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-09-08 kl. 12:34.
Citera
2020-09-08, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Buffet blixt-sålde alla flygbolag som han precis gått in i med 10-20 miljarder i förlust. hade han väntat ännu längre hade förlusten mångdubblats.

Jag tror inte du varit med så länge i svängen? Här är nokias kurs, du måste manuellt mata in t.ex 1998 som årtal.
https://www.flashback.org/newreply.php?do=newreply&p=72825737#info

Nokia var världens största och bästa mobil-bolag och börsvärdet var uppe i 1 biljon, aktiekurs 500 kr. Nu kostar nokia 37 kr. Det enda som hände var att iphone kom, och nokia dissade den. Samma kommer att ske med apples aktiekurs när apples ledning tar ett dumt beslut.

Hehe. Innan dess hade Ericsson de hetaste lurarna. Då var det så små lurar som möjligt som gällde. Minns det som i förrgår....
Citera
2020-09-08, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Faktiskt inte alltid. Det finns ju företag som Ericsson, Alfa Laval, SHB och andra svenska banker m.m. som har levt på börsen i högsta välmåga i 100 år. Om man köpte dem för 100 år sedan så har man fått en uppgång på 1 miljon procent eller så. Man hade aldrig behövt lämna SHB t.ex., det går inte att hitta bättre växare. Problemet är naturligtvis att pricka in dem, jag har förnuft nog att förstå att jag inte kan det så jag använder andra strategier än att pricka toppbolagen. Men Buffett har uppenbarligen haft bra lycka med just detta.

Jag försutspår, och är bombsäker på, att inget internetföretag kan leva i 25 år. Internet är bara design och ideer, med låg kostnad kan man starta upp något som tiktok som blir lika stort som youtube på bara några år bara det är tillräckligt intressant. Internet är för öppet och fritt för att någon ska kunna hålla sig kvar på toppen där i 25 år. USA har tidigare haft fördelen av att vara det största landet med utbrett internet-användande, därför är alla stora internetbolag från USA. men Indien och Kina kommer att gå om USA när deras invånare blir rikare, där kommer de största nya internet-bolagen att växa.

Indien o Kina säger min känsla också. Ligger du lång i någon Kina/Indien-teknik, och i sådant fall vilken/vilka?
Citera
2020-09-08, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston

Amazon ser ut att ha återhämtat sig sedan du sålde. Yes?
Citera
2020-09-08, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av strudelborg
Amazon ser ut att ha återhämtat sig sedan du sålde. Yes?

Sålde i fredags så jag tror inte det men ska försöka sluta att titta på den. För ryckigt för mitt psyke med upp och ner 5% på en dag. Ska försöka köra långsiktigt och tråkigt nu istället. Men vi får se hur länge det håller.
Citera
2020-09-08, 13:11
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Indien o Kina säger min känsla också. Ligger du lång i någon Kina/Indien-teknik, och i sådant fall vilken/vilka?
Jag har bara pengar på Stockholmsbörsen pga alla valutaproblem och SEK som är en skvalpvaluta. Alla som investerat i USA eller globalfonder de senaste 3 åren har t.ex fått en automatisk värdesänkning med 10-20% när SEK gick upp mot USD.

När USD går tillbaka under 7 SEK så kommer jag att börja titta utanför Sverige igen.

Man bör se upp med en del asiatiska storspelare. Läs de senaste artiklarna om softbank t.ex, som just nu verkar gambla med 50 miljarder USD i it-företag som de själva är med och äger. Jag litar inte lika mycket på företag i Asien som i USA eller EU. Ericsson var t.ex med om riktigt sjuka saker i Kina.
Citera
2020-09-08, 15:11
Medlem
Tror att det är köpläge nu.
Ska bli intressant att se om USA drar upp OMX idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in