2020-09-09, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nä, dessutom säger man ju att man inte kan svara på om det krävts aktiv handling eftersom det inte finns tillräckligt underlag, och att koden är obegriplig (obfuskerad). Koden är påverkad av en annan okänd kod. Och att det är meningslöst att utföra tester eftersom det är alltför många okända faktorer som spelar in:

Från NFC:
"Det bedöms inte att kodanalys av återfunnen kod i data från Google Chrome Cache kan ge
ett tillräckligt underlag för att kunna besvara frågeställningen, då koden delvis är obfuskerad och dess funktionalitet till stor del beror på annan, okänd, kod. Likaså bedöms jämförande tester i en motsvarande datormiljö inte ge resultat av någon större tyngd ur värderingssynpunkt då alltför många okända faktorer kan spela in.
"

Så att hävda att polisens forensiker inte är tillräckligt kompetent för att kunna bedöma och analysera detta, stämmer helt enkelt inte.

Därför kan man ju ganska troligt dra slutsatsen att varken SD eller Mr Barneby sitter med hela sanningen, utan det mest troliga är att vi aldrig kommer att kunna få ett svar på om SD gjort något eller inte med datorn.

SD har helt enkelt inte ett alibi som är styrkt på något sätt.
Nu vet jag inte vilken frågeställning NFC fått, men det vore intressant att veta om man kunnat sluta sig till vilken applikation den återfunna koden och delvis obfuskerade koden tillhör eller om det finns några applikationer som kan uteslutas.

Om man också på något sätt ska ta hänsyn till brottsmisstankarna, och inte bara utreda frågan om ett alibi, så finns det en möjlighet att det är en aktiv session mellan parterna som avslutas från brottsplatsen tillsammans med andra applikationer i offrets mobil. Tidpunkten kan också stämma rimligt väl överens med ett sådant antagande och med den nya bevisningen att offrets upplåsningskoder till mobilen varit förhållandevis enkla.

En sådan misstanke skulle också kunna förklara försvarets passivitet, just nu finns det en lagom osäkerhet i frågan som ändå kan gynna den försvaret.
Citera
2020-09-09, 12:45
Medlem
Brottinators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det jag har undrat länge är hur i all världen SD kunde ha sånt akrobatiskt sex, där blodet från LW skvätte över hela bostaden, när han hade ett sånt diskbråck att han inte ens klarade att knyta skorna själv eller sitta vid sitt eget köksbord och äta frukost. Han åt stående enligt honom själv. Allt tvärvände när han fick fupen i sin hand och kunde läsa vittnesmålen. När han insåg att ingen sett honom cykla den natten, så var det plötsligt inte den natten han cyklade, det var en annan natt. Bara som exempel.
Jo precis..(mitt fetade) Man bör vara åtminstone sjukligt naiv om man tror på vad den patetiska ursäkten till man yttrar.
Citera
2020-09-09, 12:53
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det där med alibi är ytterst en bedömningsfråga, och det bör nämnas att tingsrätten gör samma bedömning som er. Tingsrätten slår alltså i domen fast att SD har haft tidsmässigt utrymme för att utföra brottet, och det är i det här fallet samma sak som att säga att han inte har något alibi. Även åklagaren skriver i sitt överklagande till Hovrätten att SD saknar alibi, och hon menar sig också ha bevisning som styrker det.

Utan att själv ta ställning i denna omtalade alibifråga skulle jag vilja få lite bättre klarhet kring ett par av de omständigheter som tycks ligga till grund för bedömningen. Det jag särskilt undrar över är om följande två faktapåståenden är objektivt sanna, dvs. sådant som alla bör kunna vara överens om:
1. SD:s egen förklaring till 23:34-noteringen kolliderar inte på något sätt mot den sk. verkligheten såsom vi känner den. Förklaringen är fullt rimlig och begriplig även för en lekman, och SD kan mycket väl ha rätt. Åklagaren har inte heller några invändningar i sak mot den förklaring som SD har lämnat.

2. Varken åklagaren eller någon annan har kunnat visa på någon rimlig (eller ens möjlig) alternativ förklaring till 23:34-noteringen.

Det är inte åklagarens jobb att utreda 23.34-aktiviteten, hennes jobb är att utreda mordet på LW. Hon ska alltså binda SD till brottet/brottsplatsen.
Det ligger i SD:s/försvarets intresse att undersöka huruvida detta kan utgöra ett ev alibi och därefter styrka det i sådant fall.
Citera
2020-09-09, 12:57
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
"Via mobilen såg han att det kom ett mejl 23.32" skrev du och jag undrar vilken mobil man avser här då jag förstått (missförstått?) att SD:s mobil var avstängd vid tidpunkten för mordet.

Vilket nätverk var SD:s mobil uppkopplad mot vid dessa två tidpunkter (23.00 respektive 23.32) om den nu inte var avstängd?

Bra fråga! Någon som vet?
Citera
2020-09-09, 13:06
Medlem
notknapparens avatar
Bara några veckor kvar till mordet:

Aktbil 168, sid 3144
Messenger med ML

läses nerifrån o upp:

"Lena Wesström
hon har såklart fattat för länge sen
16 apr 2018 23:45

Lena Wesström
tror jag med

ML
tror jag

ML
så att du och s inte kan prata öppet hänger nog bara på s nu egentligen
16 apr 2018 23:44

ML
nej
16 apr 2018 23:43

Lena Wesström
och ingen VET väl vad de har för relation

Lena Wesström
De skriver ju öppet i loggarna att de är på gemensam tur, men han såg inte alls bekväm ut där.
Kändes väl att det var på S' hemmaplan

ML
det kan jag förstå

Lena Wesström
Sillen såg f ö väldigt obekväm ut. Tyst och surmulen
16 apr 2018 23:42

Lena Wesström
Medan S har kvar sin ring och kallar henne sin fru
16 apr2018 23:41

Lena Wesström
hon umgås Ju ännu mera med Sillen nu, helt öppet. hade med honom på event här i veckan
16 apr 2018 23:40

Lena Wesström
hon lär ju ha fattat att vi har kontakt. men han försöker hålla skenet uppe

Lena Wesström
nä, tvärhemlig. löjligt

Lena Wesström
pratade lite med cajjoo och gav honom mina uppgifter, men han kom inte på nåt

Lena Wesström
jag har kört själv
16 apr 2018 23:39

Lena Wesström
kanske göra mig avundsjuk att de samarbetar utan mig

Lena Wesström
ville väl stressa mig

ML
hur gör ni nu då, har ni öppen kontakt?
"
Citera
2020-09-09, 13:07
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Håller med Dig om att SD inte har något styrkt alibi.

Väldigt tidigt i tråden var jag orolig för att han skulle kunna förklara bort ev DNA på honom från LW. Träffen som han säger sig ha med LW på jobbet (vid det blodiga sexet, han hade cyklat hem med blodig krage) är inte bevisat, bara hans ord.

Finns det något datum när det går med bestämdhet att fastslå när de senast hade en kontakt med varandra IRL?

Eftersom hans DNA fanns i nästan alla av
hennes otvättade trosor så är det väl
rimligt att tro att de fortfarande träffades ofta.
Så mycket hade hon gått vidare.
Citera
2020-09-09, 13:15
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Nu vet jag inte vilken frågeställning NFC fått, men det vore intressant att veta om man kunnat sluta sig till vilken applikation den återfunna koden och delvis obfuskerade koden tillhör eller om det finns några applikationer som kan uteslutas.

Om man också på något sätt ska ta hänsyn till brottsmisstankarna, och inte bara utreda frågan om ett alibi, så finns det en möjlighet att det är en aktiv session mellan parterna som avslutas från brottsplatsen tillsammans med andra applikationer i offrets mobil. Tidpunkten kan också stämma rimligt väl överens med ett sådant antagande och med den nya bevisningen att offrets upplåsningskoder till mobilen varit förhållandevis enkla.

En sådan misstanke skulle också kunna förklara försvarets passivitet, just nu finns det en lagom osäkerhet i frågan som ändå kan gynna den försvaret.

Frågeställningen:
A 163, sid 546

"Material Avbildning av 2018-5000-BG50942-I har förbedömts med avseende på att utföra
analys av data återfunnen i Google Chrome Cache med flaggan Last Visited
Date/Time=2018-05-14 23 :34 (lokal tid). Frågeställningen var om kopplingen mellan data
och flaggan Last Visited Date/Time har uppstått
"

Om ditt förslag skulle kunna stämma, då är det viktigare än att definiera ett alibi.
Inte för att jag riktigt hänger med i den tekniska delen, men poängen fattar jag.

Väldigt intressant.
Citera
2020-09-09, 13:21
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Den saknade ringen är ju väldigt intressant.
Tänk om det hade gått att få fram varifrån den kommer och vilken betydelse den har.

Ett problem ur utredningssynpunkt är att Lena inte verkar vilja tala öppet om relationen på det vis att hon inte berättar om sådana detaljer (och inte heller nämner för någon när hon plötsligt lämnar chatten 14 maj vem som kommer, vilket i sig är en indikation på att det är den hemliga relationen).

Vi vet ju om ett halsband som Lena nämner att hon (och HD) fått likadana, men i olika metaller. Men jag minns inte att hon nämner någonstans om en ring.

Nu har vi inte fått ta del av allt material eftersom det är en enorm mängd det handlar om, så kanske det finns någonstans i "havet".

Det vore väl riktigt intressant att få veta av vem hon fått ringen (om hon inte köpt den själv) och när den bars senast. Det finns ju mer foton av Lena än man kan tro, och någonstans kanske det finns ett foto som visar att den har suttit på Lenas fingrar senare än vad vi nu vet.

Loggremsan, som är närapå identisk med Lenas bild på loggremsan (med orden "så kan det gå (till")) kopplingen heta åren, kyrkogård, mysfaktor, "en häftig upplevelse" spöklikt, och nästan religiös upplevelse gör att jag känner att han verkar få en kick av att vara nära på den verkliga historien.

Det påminner om hur seriemördare får en kick av att leka med polisen genom att skicka eller lägga ut meddelanden. En katt och råtta lek.

Kanske saknar han den spänning som han hade tidigare i livet med Lena, den hemliga relationen och den spänning den terrorbalans Lena och han hade.

Livet blev som att vara en hemlig agent som kunde spana, skriva kodade meddelanden på hemliga plattformar, styra med RT och hålla isär de två parallella liven. Mr Jekyll och Dr Hyde...

Nu pockar den sidan hos SD på.

Det har han ju utövat redan tidigare genom åren.

Citat:
vilket i sig är en indikation på att det är den hemliga relationen).

Vi vet inte hur många hemliga relationer hon
hade.
Citera
2020-09-09, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det jag har undrat länge är hur i all världen SD kunde ha sånt akrobatiskt sex, där blodet från LW skvätte över hela bostaden, när han hade ett sånt diskbråck att han inte ens klarade att knyta skorna själv eller sitta vid sitt eget köksbord och äta frukost. Han åt stående enligt honom själv. Allt tvärvände när han fick fupen i sin hand och kunde läsa vittnesmålen. När han insåg att ingen sett honom cykla den natten, så var det plötsligt inte den natten han cyklade, det var en annan natt. Bara som exempel.

Väldigt olyckligt att fupen släpps öht innan rättegången, många som kan anpassa sig till den. Även HD.....
Citera
2020-09-09, 13:31
Medlem
23.34 är ju ett klockslag som de flesta hänger upp sig på men om nu datorn öppnats då, vad säger att det är just SD som öppnar upp den? Vad har HD för alibi vid tidpunkten? Datorn kanske är hos henne?*
Och vittnena till skriken? Dom har stenkoll på tiden, men det behöver ju faktiskt inte varit LW de hörde. Så i princip kan mordet skett någon annan tidpunkt. Eller är jag ute och cyklar nu? (Som SD gillar)
Citera
2020-09-09, 13:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skovdebosse
23.34 är ju ett klockslag som de flesta hänger upp sig på men om nu datorn öppnats då, vad säger att det är just SD som öppnar upp den? Vad har HD för alibi vid tidpunkten? Datorn kanske är hos henne?*
Och vittnena till skriken? Dom har stenkoll på tiden, men det behöver ju faktiskt inte varit LW de hörde. Så i princip kan mordet skett någon annan tidpunkt. Eller är jag ute och cyklar nu? (Som SD gillar)

Men det finns Lenas "din tidsilnje" som visar när Lena lämnar bostaden, att hon blir ståendes på brottsplatsen 11 min och att mobilen lämnar brottsplatsen och slutligen tappar kontakten med hennes platsdata vid 23:38.

A 166, sid 20:

"Denna aktivitet ser ut att vara en kortare promenad i färdriktning sydöst från
Byaiagsgatan 4a. Promenaden påbörjas cirka klockan 23:23. Klockan 23:25 är
aktiviteten pågående men stillastående vid området nära fyndplatsen. Den aktiva
enheten befinner sig där i cirka 11 minuter till klockan 23 :36, se Figur I 0. Därefter
täcker näst sista precisionscirkeln ett större område med fyndplatsen som centrum, se
Figur 11. Den sista punkten registreras den 14 maj klockan 23:38 precis utanför
området, se Figur 12.
"
Citera
2020-09-09, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skovdebosse
Väldigt olyckligt att fupen släpps öht innan rättegången, många som kan anpassa sig till den. Även HD.....
HD lyckades inte anpassa sig fullt ut. Hon visste inte att SD ändrade sin sex-abrobatiska blodiga utsago inne i tingsrätten, så hon fortsatte hävda i SITT vittnesmål att LW blödde som en galning under sex, och det skulle LW själv berättat för HD. Problemet är bara att SD plötsligt påstod i sitt svar på den frågan i TR, att nej, det var inte riktigt så alls. (Eftersom man nu inte hittat speciellt mycket blod i hans hus. Och HD står där plötsligt med skägget i brevlådan. Men jag kan inte minnas att hon blev speciellt ifrågasatt under tingsrättsförhöret när det gällde detta.

Jag tror nog att rättens ledamöter vet att SD är skyldig. Men man FÅR ljuga som tilltalad, man FÅR ändra sig, det handlar om trovärdighet. De HADE kunnat fälla honom på denna indiciekedja som fanns, men jag tror Lindén helt enkelt var för feg, och nämndemännen vågade inte gå emot honom. Bara spekulationer givetvis. Men tror det ligger lite sanning i det jag skriver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in