Så kan det kanske vara, men han har jobbat med IT i 23 år var av 8 för polisen så en del koll bör han väl ha. NFC ville ju inte ens göra några undersökningar, men om deras förmåga vet jag inget heller.
Ja det är många konstigheter, verkar som man velat framställa det som krångligare än det är. Hade man åtminstone sagt att vi ser att det är en webbsida som laddas (om) och vi har inte hittat några spår av autorefresh eller liknade, så sannolikt är den manuellt initierad. Men vi kan inte säga vem det var som satt vid datorn, det måste i så fall utredas på annat sätt.
Väl där hade man åtminstone kunnat pröva olika alternativs "rimlighet" utifrån riktiga förutsättningar.
Av samma anledning som det först för sent noterades att någon loggat in på LWs konto på morgonen 15/5 kanske?
Dåligt skött utredning med misstänkt mycket ”otur” från början?
Inte vet jag men många saker lämnar mycket övrigt att önska, till exempel och särskilt att man inte kopplar ihop skrikvittnena och anmälan om försvunnen person...
Obegripligt!
Jag vet inte hur forensikerna arbetar med datorerna, men när de går igenom en dator finns väl en hiskelig mängd data att undersöka.
Webbhistoriken borde ta mycket tid om det handlar om att läsa sådana textmassor som vi sett exempel på i FUP.
Jag kan bara täka mig ur vilka olika aspekter man kan tänkas jobba.
Att ta fram intressanta konversationer, tidslinjer, personer av intresse, vad SD sysslat med den senaste tiden, intressanta uppgifter som kan ha med mordet att göra, avvikande mönster/händelser osv.
När sedan historiken gås igenom kanske fokus inte har varit på ett sådant beteende i första hand, att någon gått in på något konto i efterhand.
Nu upptäckte man detta en månad efter inloggningen.
Jag har ingen aning om det handlar om inkompetens eller slarv.
Själv tänker jag att det är enorm mängd data att bearbeta.
Lena hade en mängd olika konton, skrev som en maniac dag som natt.
För mig känns det inte så konstigt att denna avvikelse hittades först efter en månad. Jag tänker nästan tvärtom, att det är en sådan sak som skulle lätt kunna missas om man inte har rätt "glasögon" på sig.
Men jag har som sagt inte kol på hur de jobbar, så jag kan ha fel förstås.
Aktbil 164, sid 1230
"I internethistoriken i dator BG51446-3 tillhörande Lena Wesström återfanns en inloggning
på Lenas mailkonto lena@wesstrom.se, datum och tid för det var 2018-05-15 kl. 05.23.
I nämnda historik finns en webbläsarrelaterad artefakt kallad Chrome Current Session där
värdet är: http://mail.one.com/api/auth/2/login?successURL=https://mail.one.com/lena@wesstrom.se/IN
BOX/1/48161 "
[...]
"En fråga ställdes till tjänsteleverantören av Lenas mailkonto, One.com, om ip-adressen för
den inloggningen fanns lagrad, men då frågan ställdes efter att mer än en månad passerat efter
inloggningen hade de inga loggar kvar pga. GDPR.
Därför har inloggningen inte kunnat utredas längre"
Men fruktansvärt synd är det att det inte gick att utreda vidare.
Däremot finns det många andra missar som är väldigt tråkiga.
Jag vet inte hur forensikerna arbetar med datorerna, men när de går igenom en dator finns väl en hiskelig mängd data att undersöka.
Webbhistoriken borde ta mycket tid om det handlar om att läsa sådana textmassor som vi sett exempel på i FUP.
Jag kan bara täka mig ur vilka olika aspekter man kan tänkas jobba.
Att ta fram intressanta konversationer, tidslinjer, personer av intresse, vad SD sysslat med den senaste tiden, intressanta uppgifter som kan ha med mordet att göra, avvikande mönster/händelser osv.
När sedan historiken gås igenom kanske fokus inte har varit på ett sådant beteende i första hand, att någon gått in på något konto i efterhand.
Nu upptäckte man detta en månad efter inloggningen.
Jag har ingen aning om det handlar om inkompetens eller slarv.
Själv tänker jag att det är enorm mängd data att bearbeta.
Lena hade en mängd olika konton, skrev som en maniac dag som natt.
För mig känns det inte så konstigt att denna avvikelse hittades först efter en månad. Jag tänker nästan tvärtom, att det är en sådan sak som skulle lätt kunna missas om man inte har rätt "glasögon" på sig.
Men jag har som sagt inte kol på hur de jobbar, så jag kan ha fel förstås.
Aktbil 164, sid 1230
"I internethistoriken i dator BG51446-3 tillhörande Lena Wesström återfanns en inloggning
på Lenas mailkonto lena@wesstrom.se, datum och tid för det var 2018-05-15 kl. 05.23.
I nämnda historik finns en webbläsarrelaterad artefakt kallad Chrome Current Session där
värdet är: http://mail.one.com/api/auth/2/login?successURL=https://mail.one.com/lena@wesstrom.se/IN
BOX/1/48161 "
[...]
"En fråga ställdes till tjänsteleverantören av Lenas mailkonto, One.com, om ip-adressen för
den inloggningen fanns lagrad, men då frågan ställdes efter att mer än en månad passerat efter
inloggningen hade de inga loggar kvar pga. GDPR.
Därför har inloggningen inte kunnat utredas längre"
Men fruktansvärt synd är det att det inte gick att utreda vidare.
Däremot finns det många andra missar som är väldigt tråkiga.
Det var ett tag sen jag lyssnade på just detta förhör men nog fick jag uppfattningen att det var bra mycket senare man upptäckte inloggningen. Det där med ”en månad” var att det är så länge man hade kunnat spåra vem som loggat in.
Jag ska lyssna igen vid tillfälle, jag kan ha fel.
Edit: jag har för mej att det rent av var först sent 2019 man upptäckte inloggningen - men jag kan verkligen vara ute och cykla.
Edit igen: lyssnat lite snabbt nu och det förefaller som om det var i sept -19 man frågade one, men det framgår inte när man upptäckte inloggningen. Det förefaller dock orimligt att man upptäcker den säg juli -18 och väntar ett drygt år tills man frågar.
Senast redigerad av StudebakerHog666 2020-09-08 kl. 22:32.
Nej mejlet levereras till en server. Via mobilen såg han att det kom ett mejl 23.32 som handlade om ett ärende på jobbet som var lite brådis med eftersom han skulle vara borta två veckan p g a USA-resan. Sannolikt behövde han läsa något dokument som låg lokalt datorn och som han därför inte kunde komma åt via mobilen. Min gissning är att det handlade om det PDF-dokument som han senare öppnade, någon typ av "kontrollhandlingar" eller "intyg", enligt fup.
Vilken mobil avses? SD:s var väl avstängd?
Vet man vilket nätverk laptopen var uppkopplad mot? Kan/vill någon i tråden länka eller hänvisa till delarna i FUP som rör laptop- och mobilaktiviteter?
Jag har nu studerat den här tråden lite mer ingående, som deltagare, i en vecka och lämnar den nu lika fort som jag kom. Det är uppenbart att det finns personer här som är mer intresserade av att fokusera på att vanhelga brottsoffret än att prata om eventuella gärningsmän. Mycket smaklöst och med snudd på psykopatiska drag. Det finns ett antal personer av den här typen i tråden, men en av dem uppvisar en så grov empatistörning och arrogans att hela tråden förstörs. Dygnet runt. Jag tror alla utom personen själv förstår vem jag menar. Mitt tips till er andra, som faktiskt har förmågan att diskutera utan att ständigt lägga till en ton av högmod och arrogans, är att inte föda dessa sjuka hjärnor genom att svara på deras provokationer.
Jag förstår dej samtidigt som jag tycker det är synd att du lämnar tråden.
5-10 personer träffas av blixten i Sverige varje år. SD hade en otrolig tur att något motsvarande blixten råkade slå ner i hans dator vid en tidpunkt som passade som hand i handske med det inkommande mejlet. Jag väntar fortfarande på att motsvarande osannolika händelse ska ske på min dator men det har bara gått drygt fyra månader sedan jag började hålla koll på det. Dessutom har jag den avstängd på nätterna ...
5 gånger är fortfarande 5 gånger, dvs det har uppenbarligen skett. Det har därtill hänt att en och samma person har träffats av blixten x flera, vilket lär vara än mer sällsynt men likafullt högst verkligt.
Var/hur/varför blixten slår ner står klart för de flesta vilket man inte kan säga om den aktuella aktiviteten i SD:s dator.
Vet man vilket nätverk laptopen var uppkopplad mot? Kan/vill någon i tråden länka eller hänvisa till delarna i FUP som rör laptop- och mobilaktiviteter?
23.00.25Stefan svarar på Petters mail från sin mobil
(aktbilaga 163)
Naturligtvis kan jag inte svara på det.
Det som får mig att tro att just SD skulle kunna lösa problemet genom att vara en ganska vanlig kille som "klarar sig själv" när det gäller mobil och IT-tekniska är väl att det inte bara är polisens IT. tekniker som jobbat med det här, utan även flera personer på NFC.
Jag misstänker att det inte alls är så lätt att ta reda på vad som hände vid med SDs dator 23:34 den 14 maj- 18.
Om det nu var lätt att reda ut det här, hur kommer det sig att försvaret inte angripit det? Om det var så enkelt, så att både Mr Barneby och SD fixar det, varför är SD inte fri från misstankarna sedan detta kom fram?
Svaret är att det idag inte finns någon lätt lösning för att få fram svaret och att vi idag (och kanske för alltid) aldrig kommer att få ett svar.
Det finns helt enkelt inget svar på om det krävs en aktiv handling för denna okända aktivitet i SDs dator i dagsläget.
Aktbil 163, sid 546
"Meddelande angående undersökning 103 (Analys av data)
Material Avbildning av 2018-5000-BG50942-I har förbedömts med avseende på att utföra
analys av data återfunnen i Google Chrome Cache med flaggan Last Visited
Date/Time=2018-05-14 23 :34 (lokal tid). Frågeställningen var om kopplingen mellan data
och flaggan Last Visited Date/Time har uppstått då en person interagerat med datorn eller
om den kan ha uppstått utan sådan interaktion.
Det bedöms inte att kodanalys av återfunnen kod i data från Google Chrome Cache kan ge
ett tillräckligt underlag för att kunna besvara frågeställningen, då koden delvis är
obfuskerad och dess funktionalitet till stor del beror på annan, okänd, kod. Likaså bedöms
jämförande tester i en motsvarande datormiljö inte ge resultat av någon större tyngd ur
värderingssynpunkt då alltför många okända faktorer kan spela in. Efter att ha studerat det inskickade materialet bedöms de resultat som en fullständig analys
kan ge alltför begränsade för att motivera den arbetsinsats som krävs. Undersökningen avbryts.
Material
Beteckning
Avbildning av 2018-
5000-BG50942-1
Undersökning
Genera/is/ärende
Analys av dala
Undersökningsmaterial
Avbildning av material 2018-5000-BG50942-1.
Uppdragsgivarens beteckning: Avbildning av 20 l 8-5000-
BG50942-l
Forums materialnr: 2018010081140
Handläggare
forensiske generalisten Ulf Svensson (ansvarig handläggare)
forensikern Jonas Bolander (ansvarig handläggare)
forensikern Åsalena Warnqvist "
Så en fullständig undersökning ansågs inte motiverat, där ser man. Kan det vara en sannolik komplettering inför hovrättsförhandlingen?
Åklagarens jobb är ju att binda SD till själva brottet/brottsplatsen medan eventuellt alibi är upp till SD själv/försvaret att styrka (vid behov).
23.00.25Stefan svarar på Petters mail från sin mobil
(aktbilaga 163)
"Via mobilen såg han att det kom ett mejl 23.32" skrev du och jag undrar vilken mobil man avser här då jag förstått (missförstått?) att SD:s mobil var avstängd vid tidpunkten för mordet.
Vilket nätverk var SD:s mobil uppkopplad mot vid dessa två tidpunkter (23.00 respektive 23.32) om den nu inte var avstängd?
På samma sätt som han också ser HD som en ägodel.
Under hennes sjukdomsperiod beskrev han henne som ett tomt skal.
På det sättet brukar ingen frisk person beskriva sin partner oavsett hur sjuk partnern är.
Det är därför det finns skäl att vara orolig för HD vare sig hon är oskyldig, medhjälpare till mord eller mördare.
Den dag hon inte lyder utan vill gå sin egen väg riskerar hon att drabbas av samma öde som LW.
Jag är också orolig för HD:s (och hennes två döttrars) liv. Hoppas att rättvisa skipas i hovrätten och att SD åker på livstid.
I ett mordfall borde den åtalade sitta häktad fram tills domen vunnit laga kraft. Helt galet att en mordåtalad får gå lös bland folk och som i detta fall vara bosatt nära sina offer (extra vidrigt mot LW:s redan traumatiserade son A).
SD delade sin vardag med LW
I rättegångens förhör berättar SD att han och LW delade sin vardag med varandra genom att skicka bilder till varandra. Citat SD: ”En vanlig dag 50 bilder och nästa inga”.
Det var deras sätt att kommunicera och det handlade om ”Samhörighet”…
SD håller distans från sitt Jag
När åkl ställde frågor om SD googlat på Plötslig Spädbarnsdöd när yngsta dottern hade ont i magen ville inte SD kännas vid att han skulle ha gjort det. När åklagaren trycker på med frågor svarar SD:
”Man har säkert tänkt såna tankar” ”Varför skulle man skaffat den här dottern”
”När man inte sovit tänker man dåligt” ”Det kändes som jag inte sovit på ett halvår”
Svaren visar tydligt hur han distanserar sig med att välja ordet ”Man”. Fenomenet uppstår när han svarar på obekväma frågor, för annars svarar han ”Jag hade, Jag gjorde, Jag har inte…”
”Teknikern som utrett det här har inte förstått något av vad han håller på med”
”Åh, jag har en lista”, ”Ni utreder jättekonstiga saker”
SD dumförklarade den tekniska utredaren och det är möjligt att han hade rätt i det han sa, men det är inte särskilt smart att som misstänkt för mord säga dessa saker i rättssalen. Nu kan det vara på det sättet att den digitala forensiska undersökningen blir mer komplett till HR om de sett till att undersöka fler delar som har betydelse i den digitala utredningen.
I extraheringen av SD:s mobil kunde ses att han raderat 38 ljudfiler i Telegram. Flera i tråden som återkommande har tittat på konversationen mellan honom och LW upplever att det fattas delar och jag tänker att det som fattas kan ha varit röstsamtal som fanns bland de raderade ljudfilerna. Dessa gick inte att återskapa och det beror antagligen på den medvetna manövern SD tog till då han såg till att skriva över sitt mobilminne med 16% då han väntade några minuter på att bli insläppt till förhör.
SD påstår att han har gymmat, men under den tiden ses det ske synkningar i hans dator då app-relaterade krypterade filer registreras kl 21.44. Det ses inga utgående samtal eller chattmeddelanden från hans mobil, så jag misstänker att han då använder Telegram eller Google Hangouts för video- eller röstsamtal med LW.
SD:s mobil kopplar inte upp i hemnätverket förrän kl 02.49 efter registreringen kl 20.49. Mobilen verkar ha automatiska sökintervaller var 180 minut. Det innebär att mobilen bör ha kopplat upp på hemnätverket kl 23.49 om han varit hemma med wifi påslaget.
Ja, mycket möjligt att ringen symboliserat något GM velat beröva LW, eller som han menat hon nu inte längre var i besittning av. - Så sent som 180905 hade MGM hoppet kvar - trots att skilsmässan om 10 dgr var ett formellt faktum: https://coord.info/GLX3D6TZ https://coord.info/GLX0FFBF
En ring på vänster ringfinger symboliserar vänskap och makt.
Utan tvivel hade ringen ett högt symbolvärde för SD och något han avsåg att behålla prövotiden ut. De flertalet bilder som lagts ut med avsikt att framhålla vad som var honom kärast, talar sitt tydliga språk. En ring på ringfingret står i förbindelse med hjärtenergin; en kärleksfull samhörighet. Medan en ring på pekfingret pekar på lyckosam vänskap; i det här fallet dessutom en silvrig omlottring som för tanken till det tvådelade förbundna - en djupare vänskap. Därför ser jag det som hyfsat troligt att LW, som omvittnat lade in symbolik i sina smycken, också har burit ringen som ett tecken på deras vänskap; något han tog ifrån henne efter mordet, som ett avslut - förbindelsen var därmed bruten - finito.
I många av deras konversationer har han återkommit till vänskapen dem emellan och att han mer än gärna kunnat avsluta buset, bara vänskapen fick bestå; "den gamla Soft, var finns hon?"
Citat:
Det behöver inte saknas några delar; kronologin kan vittna om att MGM sett sig tvungen att parera det förtäckta hot som loggremsan utgjorde. - ”Fint”, var det enda han fann för gott att senare svara; utan att säga/skriva för mycket. - Han har också hela tiden velat ge sken av att samvaron med LW in i det sista kännetecknats av frid och fröjd, medan LW i olika alster beskrivit sin svårartade ambivalens.
Rätt; @notknapparen har i ett inlägg återgett delar ur ett förhör där en IT-expert uttalar sig om vilka delar ur materialet som har gått att återskapa.
Citat:
Loggremsan utlösande faktor för mordet
Mellan 23:22:02 och 23:22:38 bör något ha hänt. Det förefaller osannolikt att LW hux flux bara skulle ha fått ett infall och rest sig från köksbordet, för att endast en knapp minut senare överge sin bostad. Något måste ha varit mycket brådskande. - Vad hade hänt strax dessförinnan?
Och med anledning av ovan (tack @notknapparen) borde det bli än mera tydligt att just remsan var den utlösande faktorn. En postare har haft en teori om att LW avlägsnade remsan och ersatte med en ny för att kunna ge den till GS - ett bevis för att HD ej loggat cachen, som togs som FTF, således mycket åtråvärd, av SD en gång i tiden.
Som L själv uttryckte sig, var hon mot slutet stenhård vad gällde fuskloggandet; less på att HD loggade om och visste med sig att ingen av dem skulle ge sig. Inte alls omöjligt att hon nu hade tänkt ta det ett steg längre och vända sig till GS för ett seriöst snack.
Citat:
MGM hade mottagit det ultimata hotet i form av en tydlig loggremsa; LW:s garanti för att MGM ej skulle utebli från ett sent kvällsbesök, hur många ”måsten” han än sagt sig ha:
Den här loggremsan berättade inte bara att MGM under många år svikit alla sina löften och förespeglingar; den påminde honom också om LW:s attacker på HD:s fuskloggar; om hur han under en längre tid tvingats parera både dessa och allehanda events för att om möjligt vara såväl HD som LW till lags. https://coord.info/GLVFWXB2 https://coord.info/GLKHF2B9
Loggremsan blev droppen - ja! Förberedelserna fanns där; de mystiska männen, rånarna som var ute efter att sno mobiler. Utplacerade på "rätt" plats - under H. B*rgmans mast. Nu inväntades bara rätta tillfället att slå till.
Blodgirig hämndlystnad överskuggade all gnutta av empati och kvar fanns endast ett bankande hjärta av sten. Inom MGM kokade ett rödglödgat raseri som bara väntade på och längtade efter att få brisera.
/.../
9-14 april 2018 (A168, s. 310-306):
F 22:11 Oj. Ännu fler fejkloggar nu.
L 23:04 Mm
L 23:04 Jag raderade två till
L 23:04 Det var visst såna jag redan raderat en gång
F 23:09 Loggade hon på nytt?
L 23:20 Ja
L 23:21 Hon skrev
H: Vet inte varför du raderade de två loggarna jag skickade om på nytt.
Du skrev tidigare:
Och jag förväntar mig av dig, precis som av alla andra, att man varit åtminstone någotsånär delaktig i lösning eller vid besök vid cacher man loggar som jag eller
mina barn äger
Jag var med och bidrog. Mello är dessutom mitt specialområde.
Jag kan med gott samvete logga och veta att jag bidragit.
L: I dag
Säger du att han ljuger? Du tittade på mello, han googlade och chattade med mig. Vi gick dit hand I hand. Så du menar att du verkligen var aktiv i läsandet? Jag tar det med honom I så fall
F 23:25 Jösses. Det börjar urarta sig.
10 april
L 06:10 Tog bort en handfull till nu
L 06:10 Stenhård!
14 april
L 10:14 Yalla!
L 10:14 S på väg
L 10:14 Tänk om du kunde knipa före honom och YD...
L11:19 Nä, FTF-kungen briljerade igen
/.../
F 16:43 Tjo! Såg dem men var i friidrottshallen hela dagen idag.
Citat:
När "Ord som förändrar världen" singlar in i MGM:s mobil kl. 23:01:13 tänder han på alla stubiner. - En dryg timme senare har han hunnit vattenkamma sig och svarar: Fint. - Men vad ska man svara på det här: https://coord.info/GL12C2PDR?
Högmodet och föraktet kvarstår.
Ja, vad ska man säga om uppvisad loggremsa följt av en mörklagd kyrkogård, kl 23.04. Att ovanpå det lägga till en mysfaktor, gör det hela än mera bisarrt och skruvat.
Någon kan visst inte låta bli att lägga ut små ledtrådar.