Citat:
Ursprungligen postat av
JohnBlund
Visst, en dag med -5% är väl inget, men en dag med -21% bara idag och flera dagar innan också kraftiga nedgångar. Det är mycket dystert, men jag har inte sålt en enda aktie i panik i alla fall. .
Tänk på att det är skillnad på nedgång och att
realisera en förlust. Nu finns det förståss en risk att Tesla fortsätter att rasa, men risken är också att du paniksäljer och begår ett dyrt nybörjar-misstag. Jag hade suttit stitta i båten i din situation. Har du satsat på en bolag som du tror på så behåll.
Alternativt så kan du spekulera i att det blir en "bear trap" dvs. Tesla studsar upp igen, du tar hem vinsten innan det eventuellt rasar ännu mer. Det blir oftast någon sorts bear trap-situation i en aktie med mycket fallhöjd (om vi nu antar att aktien ska fortsätta ned ännu mer under hösten).
Ett annat tips för framtiden är också att bestämma innan hur länge du tänkt ha aktier i ett bolag. En vecka? 5 år? Tid är ens vän på börsen. Ju kortare horisont, desto farligare spekulation.
Så länge du inte säljer har du inte gjort en förlust. En viktig princip att komma ihåg. Värdet på en tillgång kan förändras över tid, och aktier är extremt volatilt i sin natur. Men du har inte förlorat något fören du realiserar en förlust (alternativt när företaget går i konkurs). Men nu är Tesla ett sådant fint varumärke, så det tror jag knappast.