2020-09-08, 21:27
Medlem
flyer1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon.Ramasotti
Vad menar du med "nu nere på 330"?
Sorry det var 330 euro, jag följer Tesla på tyska börsen innan USA börsen öppnar. Nu 295euro -11% idag. Just nu $ 336 -19.5% på USA börsen, där den faller mer i %, för de jämför mot fredagen då det var stängt på måndagen.
Citera
2020-09-08, 21:43
Medlem
Ograsts avatar
Är det nu dags att gå in till 100%, kanske med belåning? (ironi)
Det blir intressant att följa kursutvecklingen under hösten, även om jag håller mig långt borta.
Citera
2020-09-08, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Att det rasar just nu säger mer om vilka som köper aktien än om företaget. Grundregeln är att en aktie skall värderas genom en nuvärdesanalys av framtida utdelning minus riskpremie. Vilka börsindex som inkluderar aktien är en ren ägarfråga som knappast påverkar framtida utdelning. Inte heller nyemissioner borde ha en negativ inverkan. Varför skulle företaget alls göra en nyemission om den inte förväntades öka den framtida utdelningen även efter utspädning?

Volatiliteten går bara att förklara med att okunniga privatpersoner köper aktien som rent spekulationsobjekt. De har ingen aning om vad aktien egentligen är värd. När kursen går upp så köper de därför att andra köper och när den går ned så säljer de därför att andra säljer. Vad kan gå fel när det till synes gått så bra tidigare?

Jag har bara hållit på med aktier i ca 1,5 månad. Köpte mina första två aktier med Tesla för 1400 dollar pre-split. Har sedan dess köpt mer och speciellt efter splitten och när aktien gått ner och ner och jag tänkt att det är köpläge, men varje gång jag köper efter en stark nedgång så går det bara ned mer och mer. Hoppas det vänder snart.

Har runt 50 aktier i Tesla nu. Låter säkert som lite för er andra, men det är mycket för mig och det är otroligt tråkigt att det bara går ner och ner och verkar aldrig ta slut. Visst, en dag med -5% är väl inget, men en dag med -21% bara idag och flera dagar innan också kraftiga nedgångar. Det är mycket dystert, men jag har inte sålt en enda aktie i panik i alla fall. Tvärt om, har sålt andra aktier för att köpa mer Tesla till lägre priser.

Sen tror och hoppas jag att framtiden kommer boosta dessa köp.
Citera
2020-09-08, 22:29
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Att det rasar just nu säger mer om vilka som köper aktien än om företaget. Grundregeln är att en aktie skall värderas genom en nuvärdesanalys av framtida utdelning minus riskpremie. Vilka börsindex som inkluderar aktien är en ren ägarfråga som knappast påverkar framtida utdelning. Inte heller nyemissioner borde ha en negativ inverkan. Varför skulle företaget alls göra en nyemission om den inte förväntades öka den framtida utdelningen även efter utspädning?

Volatiliteten går bara att förklara med att okunniga privatpersoner köper aktien som rent spekulationsobjekt. De har ingen aning om vad aktien egentligen är värd. När kursen går upp så köper de därför att andra köper och när den går ned så säljer de därför att andra säljer. Vad kan gå fel när det till synes gått så bra tidigare?

Fast det kan man väl ändå säga åt båda hållen.

Går något upp hutlöst är det motiverat, alltid, men går det ner är det alltid dumma småsparare?
Senast redigerad av Bbobi 2020-09-08 kl. 22:33.
Citera
2020-09-08, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Fast det kan man väl ändå säga åt båda hållen.

Går något upp hutlöst är det motiverat, alltid, men går det ner är det alltid dumma småsparare?
Väldigt många analytiker som ifrågasatte kursen även när den gick upp. Svaret från de glada köparna var dock att empirin trumfade modellerna.
Citera
2020-09-08, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag har bara hållit på med aktier i ca 1,5 månad. Köpte mina första två aktier med Tesla för 1400 dollar pre-split. Har sedan dess köpt mer och speciellt efter splitten och när aktien gått ner och ner och jag tänkt att det är köpläge, men varje gång jag köper efter en stark nedgång så går det bara ned mer och mer. Hoppas det vänder snart.

Har runt 50 aktier i Tesla nu. Låter säkert som lite för er andra, men det är mycket för mig och det är otroligt tråkigt att det bara går ner och ner och verkar aldrig ta slut. Visst, en dag med -5% är väl inget, men en dag med -21% bara idag och flera dagar innan också kraftiga nedgångar. Det är mycket dystert, men jag har inte sålt en enda aktie i panik i alla fall. Tvärt om, har sålt andra aktier för att köpa mer Tesla till lägre priser.

För väldigt många år sedan läste jag faktiskt lite investeringskalkyl på teknisk högskola. En sak som föreläsaren tryckte hårt på var att alla företag har en begränsad livstid och att varenda investerad krona måste betalas tillbaka med ränta inom den livstiden. Tesla har nischat sig på tämligen dyra produkter i ett tillväxtsegment (elbilar). Om tjugo år kommer förmodligen elbilar vara allmängods och den nuvarande kundbasen som betalar extra för att vilja ha något exklusivt kommer inte längre vara intresserad av att köpa dyra elbilar. Skall Tesla finnas kvar efter tjugo år måste de därför hitta nya nischer där de kan sälja nya spännande produkter, för dyra elbilar kommer inte att sälja i någon större skala när marknaden mognar.

Framgångsrika företag som Apple finns kvar för att de lyckats hitta nya nischer. Klassiska datorer av skrivbordsmodell vet jag inte ens om de tillverkar längre. Andra företag som IBM har misslyckats med att förnya sig och kommer för evigt att förknippas med stenålders gamla stordatorer. Hur det går för Tesla får framtiden utvisa.

En annan sanning han tryckte på var att det brukade vara väldigt svårt att ställa om från att tillverka dyra produkter till att tillverka billiga sådana och fortfarande gå med vinst. Teslas marginaler är därför ett annat frågetecken. När konkurrenterna flåsar i nacken så pressas priserna. Även där får framtiden utvisa hur Tesla kommer klara sig.
Citera
2020-09-08, 23:11
Medlem
Citat:

Jag hoppas du har diversifierat och spridit risken på andra bolag alt. fonder så att du inte sitter med alla ägg i samma korg.
Citera
2020-09-09, 00:14
Medlem
Citat:
Visst, en dag med -5% är väl inget, men en dag med -21% bara idag och flera dagar innan också kraftiga nedgångar. Det är mycket dystert, men jag har inte sålt en enda aktie i panik i alla fall. .

Tänk på att det är skillnad på nedgång och att realisera en förlust. Nu finns det förståss en risk att Tesla fortsätter att rasa, men risken är också att du paniksäljer och begår ett dyrt nybörjar-misstag. Jag hade suttit stitta i båten i din situation. Har du satsat på en bolag som du tror på så behåll.

Alternativt så kan du spekulera i att det blir en "bear trap" dvs. Tesla studsar upp igen, du tar hem vinsten innan det eventuellt rasar ännu mer. Det blir oftast någon sorts bear trap-situation i en aktie med mycket fallhöjd (om vi nu antar att aktien ska fortsätta ned ännu mer under hösten).

Ett annat tips för framtiden är också att bestämma innan hur länge du tänkt ha aktier i ett bolag. En vecka? 5 år? Tid är ens vän på börsen. Ju kortare horisont, desto farligare spekulation.

Så länge du inte säljer har du inte gjort en förlust. En viktig princip att komma ihåg. Värdet på en tillgång kan förändras över tid, och aktier är extremt volatilt i sin natur. Men du har inte förlorat något fören du realiserar en förlust (alternativt när företaget går i konkurs). Men nu är Tesla ett sådant fint varumärke, så det tror jag knappast.
Senast redigerad av Pallot 2020-09-09 kl. 00:22.
Citera
2020-09-09, 00:51
Medlem
0ldMans avatar
Ni som har koll på Tesla. Jag har för mig att jag läste för nån vecka sen att Elon sa nånting om 50 % bättre om 2-3 år. Har jag drömt det eller?

Här verkar det vara. https://www.google.se/amp/s/www.cnet.com/google-amp/news/tesla-battery-day-elon-musk-upgrades/

Jag kan inget om batterier men 50% bättre låter inte särskilt imponerande. Sen när Elon säger 3-5 år är det nog det dubbla vi får räkna med.
Senast redigerad av 0ldMan 2020-09-09 kl. 00:56.
Citera
2020-09-09, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pallot
Tänk på att det är skillnad på nedgång och att realisera en förlust. Nu finns det förståss en risk att Tesla fortsätter att rasa, men risken är också att du paniksäljer och begår ett dyrt nybörjar-misstag. Jag hade suttit stitta i båten i din situation. Har du satsat på en bolag som du tror på så behåll.

Alternativt så kan du spekulera i att det blir en "bear trap" dvs. Tesla studsar upp igen, du tar hem vinsten innan det eventuellt rasar ännu mer. Det blir oftast någon sorts bear trap-situation i en aktie med mycket fallhöjd (om vi nu antar att aktien ska fortsätta ned ännu mer under hösten).

Ett annat tips för framtiden är också att bestämma innan hur länge du tänkt ha aktier i ett bolag. En vecka? 5 år? Tid är ens vän på börsen. Ju kortare horisont, desto farligare spekulation.

Så länge du inte säljer har du inte gjort en förlust. En viktig princip att komma ihåg. Värdet på en tillgång kan förändras över tid, och aktier är extremt volatilt i sin natur. Men du har inte förlorat något fören du realiserar en förlust (alternativt när företaget går i konkurs). Men nu är Tesla ett sådant fint varumärke, så det tror jag knappast.

Nej det finns ingen risk att jag paniksäljer. Jag har gått back så mycket nu att det vore rent idiotiskt att sälja. Som redan sagts, man har inte förlorat något förrän man säljer. Jag ser ljusa saker i framtiden, så även om Tesla fortsätter att gå ner flera dagar till, så kommer jag inte sälja. Tvärtom, jag har köpt mer Tesla aktier nu i omgångar.
Citera
2020-09-09, 09:12
Medlem
Tesla bjuder ju i alla fall på spännande underhållning!

Vi gamlingar som minns IT-kraschen och andra klassiska bubblande företag ser ju det framför oss.

Jag tycker ju själv att Tesla är övervärderat sådär 20 - 30 ggr. Så jag tror den skall ner 90-95% för att sedan krypa i slammet.

Men osvuret är alltid bäst och ingen vet...

Jag sitter på läktaren och dricker bärs.

Fascinerande dessa bubblor!
Citera
2020-09-09, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Tesla bjuder ju i alla fall på spännande underhållning!

Vi gamlingar som minns IT-kraschen och andra klassiska bubblande företag ser ju det framför oss.

Jag tycker ju själv att Tesla är övervärderat sådär 20 - 30 ggr. Så jag tror den skall ner 90-95% för att sedan krypa i slammet.

Men osvuret är alltid bäst och ingen vet...

Jag sitter på läktaren och dricker bärs.

Fascinerande dessa bubblor!

Jo men visst. Fast tycker nog att det mer liknar Fermenta kraschen (som jag missade även om en del klasskompisar hade haft dagliga föreläsningar om hur mycket de tjänat i veckor). Det är trots alls en framtidsteknik det handlar om. Det gäller bara att börja se realistiskt på hur stor potential det finns och hur konkurrenssituationen kommer att se ut.

Varje försök att värdera Tesla på rent objektiva grunder som Vinst eller värde på tillgångar som fabrikslokaler och patent, etc, lär ju visa att aktien borde sjunka med minst 95%.

Finns väl det klassiska att tänka på dock "The market can stay irrational for longer than you can stay solvent". Keynes visste vad han pratade om
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in