2020-09-08, 16:07
  #34369
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Pontus Jansson öppnar för att det svenska landslaget går ned och knäböjer inför kvällens landskamp i stöd för den våldsamma vänsterrörelsen BLM:

Men lägg av nu för h-e.

Pontus Jansson har alltid gett ett korkat intryck, och det visar han här. Och honom vill somliga ha som lagkapten efter Granqvist? Jag har svårt att tro att Granqvist skulle ha gjort nåt sånt, han hade sagt "vi spelar fotboll, politiken får andra sköta" eller nåt i den stilen.
Citera
2020-09-08, 16:40
  #34370
Medlem
TrolleriKontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av znorlax
Jag tycker inte Olsson/Ekdal är jätteoffensivt men det är mer vårt system och att ha en defensiv balans. Vårat system hittils är jävligt beroende av att ha minst 1 riktig defensiv slithäst i mittfältet och då har Larsson tagit de jobbet hittils. Claesson är ju guldklimpen som kunnat göra det OCH varit grym offensivt samtidigt. Så om man radar upp med Forsberg, Olsson, Ekdal och Kulusevski är väl frågan hur bra den defensiva balansen blir. Inte omöjligt att den fortfarande funkar dock. Kulusevski täcker mycket yta och sliter hårt i Serie A så kan se han göra det bra med.

Jag har svårt att se Kulusevski och Forsberg fungera särskilt bra i samma elva i förlängningen. Båda är tior och vill vika in från sin kant och operera i ungefär samma ytor.

Kanske att vi skulle kunna spela...

Claesson - Olsson - Ekdal - Kulusevski

... mot sämre lag, och rentav jämnbra lag, i framtiden. Men mot bättre motstånd behövs det någon som är garant för att det defensiva jobbet görs. Både Claesson och Dejan är främst offensiva spelare, så även om de lägger ner ett bra jobb i defensiven, drar de också iväg på sina rajder, och då blir det tomt, och då blir man straffad direkt mot de bästa lagen. Ekdal är en duktig balansspelare, men lite väl vek. Olsson är offensivt präglad. Det är därför Janne spelar Sebastian Larsson, han är alltid på plats och gör det defensiva grovjobbet, tar duellerna, täcker upp där det behövs.

Samtidigt gillar jag att ha Claesson till höger, det blir en direkthet när han kan välla in därifrån diagonalt och kombinera med Berg och Quaison. Han har ju även gjort någon match till vänster i landslaget, och några matcher som anfallare, och det såg inte alls lika bra ut. Det är som högermittfältare han varit magnifik. Men egentligen är det ju angenäma problem att ha många alternativ. Det känns dock som att vi har en uppsjö offensiva ämnen i laget, men ett stort defensivt hål på mittfältet framöver, med tanke på den skrala återväxten bland defensivt orienterade mittfältare.

Vi skulle som sagt behöva få fram en ny Jonas Thern. En kille som håller rent framför backlinjen, men som även lägger sådana här passningar mot Frankrike...

https://youtu.be/uLPSMnAWt58?t=64

Och drar iväg sådana här skott mot Frankrike...

https://www.youtube.com/watch?v=MlCjYXuer9Q

Tänk om vi hade haft honom på planen i lördags, oh là là!
Citera
2020-09-08, 16:44
  #34371
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Men lägg av nu för h-e.

Pontus Jansson har alltid gett ett korkat intryck, och det visar han här. Och honom vill somliga ha som lagkapten efter Granqvist? Jag har svårt att tro att Granqvist skulle ha gjort nåt sånt, han hade sagt "vi spelar fotboll, politiken får andra sköta" eller nåt i den stilen.

När jag läser sånt här så gläds jag åt att han får harva ett år till i andraligan.
Citera
2020-09-08, 17:18
  #34372
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrolleriKonto
Jag har svårt att se Kulusevski och Forsberg fungera särskilt bra i samma elva i förlängningen. Båda är tior och vill vika in från sin kant och operera i ungefär samma ytor.

Kanske att vi skulle kunna spela...

Claesson - Olsson - Ekdal - Kulusevski

... mot sämre lag, och rentav jämnbra lag, i framtiden. Men mot bättre motstånd behövs det någon som är garant för att det defensiva jobbet görs. Både Claesson och Dejan är främst offensiva spelare, så även om de lägger ner ett bra jobb i defensiven, drar de också iväg på sina rajder, och då blir det tomt, och då blir man straffad direkt mot de bästa lagen. Ekdal är en duktig balansspelare, men lite väl vek. Olsson är offensivt präglad. Det är därför Janne spelar Sebastian Larsson, han är alltid på plats och gör det defensiva grovjobbet, tar duellerna, täcker upp där det behövs.

Samtidigt gillar jag att ha Claesson till höger, det blir en direkthet när han kan välla in därifrån diagonalt och kombinera med Berg och Quaison. Han har ju även gjort någon match till vänster i landslaget, och några matcher som anfallare, och det såg inte alls lika bra ut. Det är som högermittfältare han varit magnifik. Men egentligen är det ju angenäma problem att ha många alternativ. Det känns dock som att vi har en uppsjö offensiva ämnen i laget, men ett stort defensivt hål på mittfältet framöver, med tanke på den skrala återväxten bland defensivt orienterade mittfältare.

Vi skulle som sagt behöva få fram en ny Jonas Thern. En kille som håller rent framför backlinjen, men som även lägger sådana här passningar mot Frankrike...

https://youtu.be/uLPSMnAWt58?t=64

Och drar iväg sådana här skott mot Frankrike...

https://www.youtube.com/watch?v=MlCjYXuer9Q

Tänk om vi hade haft honom på planen i lördags, oh là là!


Ja det är extremt dålig utväxt på vettiga DMs i sverige. Beror väl lite på fotbollen vi spelar med så vi inte nyttjar & fostrar en sådan roll fullt ut men vafan.. NÅGON måste väl endå kännas vara på gång. Deppigt som fan då det limiterar en framtida formations-flexibilitet.

Senaste jag minns som gav tecken på att kunna bli det, men ej blev det, var väl Lewicki under U21 tiderna. Men han stagnerade något så ini helvete.

Jag tror dock vi kan köra Forsberg / Kulusevski på varsin kant mot jämna/mindre motstånd dock. För även ifall de gillar samma centrala ytor är det inte en allt för stor ändring för 1 av dem att tendera lite mer längs linjen med eller utan boll. Ska nog inte vara en för svår anpassning tycker jag såhär på förhand. Men vem vet, kanske blir katastrof med haha.


----------------


I övrigt har jag inget emot alls om vi torskar med 4-0 eller något idag sålänge vi kan ta något ifrån matchen. Det är som sagt en glorifierad friendly även ifall rankingpoäng/lite pengar till SvFF är involverat. Det kan vara OTROLIGT nyttigt att få se t.e.x om Kulusevski/Isak klickar bra naturligt och hur de funkar mot bra motstånd t.e.x, även ifall vi förlorar matchen. Vi har ett EM nästa sommar så att nyttja dessa matcherna för att lära sig är inte dumt.
Även ifall jag personligen helst ser en vinst oavsett vad, så har jag inget emot en lärorik match med dåligt resultat.
En annan sak jag är fullt redo för är om Kulusevski/Isak har en svag match, är att de typiska tjommarna kommer börja skita på dem och prata som om de alltid var mediokra eller överhypade. Alltid kul att se sånna dyka upp haha
__________________
Senast redigerad av znorlax 2020-09-08 kl. 17:21.
Citera
2020-09-08, 17:35
  #34373
Medlem
TrolleriKontos avatar
Dejan läser tydligen alltid bibeln före matcherna. Finns det någon exeget som ger sig på en kvalificerad gissning vad för bibelstycke han månde ligga på spelarhotellet och läsa?
Citera
2020-09-08, 17:55
  #34374
Medlem
TrolleriKontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av znorlax
I övrigt har jag inget emot alls om vi torskar med 4-0 eller något idag sålänge vi kan ta något ifrån matchen. Det är som sagt en glorifierad friendly även ifall rankingpoäng/lite pengar till SvFF är involverat. Det kan vara OTROLIGT nyttigt att få se t.e.x om Kulusevski/Isak klickar bra naturligt och hur de funkar mot bra motstånd t.e.x, även ifall vi förlorar matchen. Vi har ett EM nästa sommar så att nyttja dessa matcherna för att lära sig är inte dumt.
Även ifall jag personligen helst ser en vinst oavsett vad, så har jag inget emot en lärorik match med dåligt resultat.
En annan sak jag är fullt redo för är om Kulusevski/Isak har en svag match, är att de typiska tjommarna kommer börja skita på dem och prata som om de alltid var mediokra eller överhypade. Alltid kul att se sånna dyka upp haha

En torsk med 4-0 hemma vore förödande. Det vore otroligt nedslående, oavsett hur det ser ut. Snacka om att tappa allt momentum som byggts upp under fyra år. Men du kanske drog till med en hyperbol. Att börja med två förluster hemma vore hur som helst inte bra alls, då kan det bli riktigt jobbigt resterande fyra matcher.

Jag hoppas verkligen att vi inte förlorar.

Vill att vi ska hänga kvar i A-gruppen, och ha det att spela för om inte annat, så länge som möjligt. Att få matcher mot sådant här motstånd är väldigt nyttigt. Sedan tycker jag UEFA borde se till att höja statusen på turneringen på något sätt, lassa in en rejäl prissumma, se till att det blir riktig prestige i att vinna det hela. Etableras det bara status för NL så blir det ju hur kul som helst att följa.

Jag tror för övrigt inte Kulusevski är riktigt mogen för att vara startspelare i A-landslaget än, det blir förmodligen en ganska halvdan insats från hans sida ikväll. Tror även det kan bli en liten backlash i Juventus i höst. Det är få unga spelare som bara axar uppåt hela tiden, de flesta fluktuerar i form i den åldern. Han flög inte hela tiden i Parma heller.

Men men, vi får väl se.

Dock är det väl inte ens pengarna tillbaka på att Dejan kommer stå och tugga tuggummi och se lite dumdristig ut under nationalsången ifall han startar, haha. Det vore i alla fall "ssscccccchhooockerande" om han skrålar med för full hals.
Citera
2020-09-08, 18:39
  #34375
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrolleriKonto
En torsk med 4-0 hemma vore förödande. Det vore otroligt nedslående, oavsett hur det ser ut. Snacka om att tappa allt momentum som byggts upp under fyra år. Men du kanske drog till med en hyperbol. Att börja med två förluster hemma vore hur som helst inte bra alls, då kan det bli riktigt jobbigt resterande fyra matcher.

Jag hoppas verkligen att vi inte förlorar.

Vill att vi ska hänga kvar i A-gruppen, och ha det att spela för om inte annat, så länge som möjligt. Att få matcher mot sådant här motstånd är väldigt nyttigt. Sedan tycker jag UEFA borde se till att höja statusen på turneringen på något sätt, lassa in en rejäl prissumma, se till att det blir riktig prestige i att vinna det hela. Etableras det bara status för NL så blir det ju hur kul som helst att följa.

Jag tror för övrigt inte Kulusevski är riktigt mogen för att vara startspelare i A-landslaget än, det blir förmodligen en ganska halvdan insats från hans sida ikväll. Tror även det kan bli en liten backlash i Juventus i höst. Det är få unga spelare som bara axar uppåt hela tiden, de flesta fluktuerar i form i den åldern. Han flög inte hela tiden i Parma heller.

Men men, vi får väl se.

Dock är det väl inte ens pengarna tillbaka på att Dejan kommer stå och tugga tuggummi och se lite dumdristig ut under nationalsången ifall han startar, haha. Det vore i alla fall "ssscccccchhooockerande" om han skrålar med för full hals.
Ja 4-0 var lite hyperbol såklart. Men jag förväntar mig endå en torsk med tanke på hur bra detta Portugal håller på att bli. Tror det gått en del under radarn hur bra generation och trupp de har nu och inom snar framtid. Grymma frammåt.
Citera
2020-09-08, 18:43
  #34376
Medlem
Perversitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Pontus Jansson öppnar för att det svenska landslaget går ned och knäböjer inför kvällens landskamp i stöd för den våldsamma vänsterrörelsen BLM:
Nä, va fan. Vilken dummerjöns. Eller stolpskott, passar nog bättre.
Citera
2020-09-08, 18:50
  #34377
Medlem
Perversitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrolleriKonto
Dejan läser tydligen alltid bibeln före matcherna. Finns det någon exeget som ger sig på en kvalificerad gissning vad för bibelstycke han månde ligga på spelarhotellet och läsa?

Citat:
Om en lem lider, så lider alla lemmarna med den. Och om en lem hedras, gläder sig alla lemmarna med den.

1 korinthierbrevet 12:26.
Citera
2020-09-08, 19:09
  #34378
Medlem
Hoppas vi vågar ikväll, om vi inte vinner idag, när ska vi då vinna? Inte direkt så att Kroatien är jätte mycket sämre än vad Portugal är, speciellt utan Ronaldo.
Citera
2020-09-08, 19:20
  #34379
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Hoppas vi vågar ikväll, om vi inte vinner idag, när ska vi då vinna? Inte direkt så att Kroatien är jätte mycket sämre än vad Portugal är, speciellt utan Ronaldo.

Ronaldo är med ikväll. Portugal utan Ronaldo spelade för övrigt ut Kroatien fullständigt för bara några dagar sedan.
Citera
2020-09-08, 19:23
  #34380
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korder
Ronaldo är med ikväll. Portugal utan Ronaldo spelade för övrigt ut Kroatien fullständigt för bara några dagar sedan.

Jo jag vet, men en match är inte jätte sägande, speciellt under rådande omständigheter. Nu ska jag dock inte ljuga och säga att jag har jättebra koll på Kroatien, men är dom mycket sämre än vad dom har varit tidigare? Tycker dom varit ett top 10 lag i Europa under rätt många år nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in