Citat:
Ursprungligen postat av
znorlax
Jag tycker inte Olsson/Ekdal är jätteoffensivt men det är mer vårt system och att ha en defensiv balans. Vårat system hittils är jävligt beroende av att ha minst 1 riktig defensiv slithäst i mittfältet och då har Larsson tagit de jobbet hittils. Claesson är ju guldklimpen som kunnat göra det OCH varit grym offensivt samtidigt. Så om man radar upp med Forsberg, Olsson, Ekdal och Kulusevski är väl frågan hur bra den defensiva balansen blir. Inte omöjligt att den fortfarande funkar dock. Kulusevski täcker mycket yta och sliter hårt i Serie A så kan se han göra det bra med.
Jag har svårt att se Kulusevski och Forsberg fungera särskilt bra i samma elva i förlängningen. Båda är tior och vill vika in från sin kant och operera i ungefär samma ytor.
Kanske att vi skulle kunna spela...
Claesson - Olsson - Ekdal - Kulusevski
... mot sämre lag, och rentav jämnbra lag, i framtiden. Men mot bättre motstånd behövs det någon som är garant för att det defensiva jobbet görs. Både Claesson och Dejan är främst offensiva spelare, så även om de lägger ner ett bra jobb i defensiven, drar de också iväg på sina rajder, och då blir det tomt, och då blir man straffad direkt mot de bästa lagen. Ekdal är en duktig balansspelare, men lite väl vek. Olsson är offensivt präglad. Det är därför Janne spelar Sebastian Larsson, han är
alltid på plats och gör det defensiva grovjobbet, tar duellerna, täcker upp där det behövs.
Samtidigt gillar jag att ha Claesson till höger, det blir en direkthet när han kan välla in därifrån diagonalt och kombinera med Berg och Quaison. Han har ju även gjort någon match till vänster i landslaget, och några matcher som anfallare, och det såg inte alls lika bra ut. Det är som högermittfältare han varit magnifik. Men egentligen är det ju angenäma problem att ha många alternativ. Det känns dock som att vi har en uppsjö offensiva ämnen i laget, men ett stort defensivt hål på mittfältet framöver, med tanke på den skrala återväxten bland defensivt orienterade mittfältare.
Vi skulle som sagt behöva få fram en ny Jonas Thern. En kille som håller rent framför backlinjen, men som även lägger sådana här passningar mot Frankrike...
https://youtu.be/uLPSMnAWt58?t=64
Och drar iväg sådana här skott mot Frankrike...
https://www.youtube.com/watch?v=MlCjYXuer9Q
Tänk om vi hade haft honom på planen i lördags, oh là là!