2020-09-08, 10:03
  #34357
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Det var väl ingen svensk som kom inom säkerhetsavståndet till Mbappe?

De pratade efteråt och kramade om varandra m.m. Finns bilder på det.
Citera
2020-09-08, 10:27
  #34358
Medlem
TrolleriKontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaconBacon
Gissar på den här elvan imon:

Olsen
Krafth, Lindelöf, Jansson, Augustinsson
Kulusevski, Svensson, Olsson, Sema
Berg, Isak

Tror Janne är rätt försiktig med skadeförföljda spelare som Lustig, Ekdal och Forsberg, och inte låter dem starta två matcher på kort tid.

Kan också vara så att Forsberg behöver och vill ha all speltid han kan få i landslaget. Vem vet när han får starta i klubblaget nästa gång. Långt ifrån given där numera. Han skulle behöva gör en riktigt bra match ikväll för att höja sin status i Leipzig och locka till sig intresse från andra klubbar.

Tänkt på en annan sak. När kom beskedet att AIK fått dispans för att flytta sin nästa match i Allsvenskan? De skulle egentligen spelat på torsdag redan. Janne sa på presskonferensen att han hade skissat elvan till Portugal redan i tisdags, har jag för mig. Förmodligen gjorde han det på kvällen, efter träningen. Han sa också att det lutar åt att det blir den elvan som han skrev ner då som startar mot Portugal. Om AIK inte hade fått besked om dispens i tisdags kväll, borde det betyda att Lustig och Larsson inte startar, eftersom det skulle ha inneburit tre matcher på sex dagar för dem med de förutsättningar som rådde innan samlingen. Sen är det ju möjligt att han spelar Lustig och Larsson ändå, nu när det går, och refererar till den där gamla skisselvan för att kyla ner och avdramatisera situationen med Dejan.

Intressant att ingen startelva läckt ut än förresten. Tyder på att gruppen slutit sig samman. Det är ett bra tecken.
Citera
2020-09-08, 11:36
  #34359
Medlem
Tror det blir denna elvan ikväll och tycker den ser bra ut.


Olsen
Krafth - Jansson - Lindelöf - Augustinsson
Kulusevski - Olsson - Ekdal - Forsberg
Berg (K) - Quaison
Citera
2020-09-08, 13:21
  #34360
Medlem
BarryHeros avatar
När "Danne Kula" Kulusevski svarar "Då jag rakar benen" (notera ordföljden) på frågan vad han gör ifall Andrea Pirlo (huvudtränare i Juventus) ber honom raka benen för att få en plats i startelvan - har han då inte koll på korrekt svensk grammatik eller är denna okonventionella grundordföljd ("Då rakar jag benen" lyder traditionell svensk ordföljd) ett "korrekt" sätt att uttrycka sig när man talar Spånga-dialekt?

Den lingvistiskt bevandrade TrolleriKonto kanske har koll?
Citera
2020-09-08, 14:37
  #34361
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
När "Danne Kula" Kulusevski svarar "Då jag rakar benen" (notera ordföljden) på frågan vad han gör ifall Andrea Pirlo (huvudtränare i Juventus) ber honom raka benen för att få en plats i startelvan - har han då inte koll på korrekt svensk grammatik eller är denna okonventionella grundordföljd ("Då rakar jag benen" lyder traditionell svensk ordföljd) ett "korrekt" sätt att uttrycka sig när man talar Spånga-dialekt?

Den lingvistiskt bevandrade TrolleriKonto kanske har koll?
Han är uppväxt i en förort och lyssnar på hiphop, att han inte kan prata korrekt svenska är lika säkert som att bollen är rund.
Citera
2020-09-08, 14:56
  #34362
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
När "Danne Kula" Kulusevski svarar "Då jag rakar benen" (notera ordföljden) på frågan vad han gör ifall Andrea Pirlo (huvudtränare i Juventus) ber honom raka benen för att få en plats i startelvan - har han då inte koll på korrekt svensk grammatik eller är denna okonventionella grundordföljd ("Då rakar jag benen" lyder traditionell svensk ordföljd) ett "korrekt" sätt att uttrycka sig när man talar Spånga-dialekt?

Den lingvistiskt bevandrade TrolleriKonto kanske har koll?

Så länge karln spelar ordentlig fotboll och presterar under landskamperna kan jag inte bry mig mindre om hur han väljer att formulera sig och vilka ord han använder.

Man kan dock inte låta bli att undra av vilken anledning du tar upp denna struntsak?
Citera
2020-09-08, 15:01
  #34363
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
När "Danne Kula" Kulusevski svarar "Då jag rakar benen" (notera ordföljden) på frågan vad han gör ifall Andrea Pirlo (huvudtränare i Juventus) ber honom raka benen för att få en plats i startelvan - har han då inte koll på korrekt svensk grammatik eller är denna okonventionella grundordföljd ("Då rakar jag benen" lyder traditionell svensk ordföljd) ett "korrekt" sätt att uttrycka sig när man talar Spånga-dialekt?

Tss... Det finns inget rätt eller fel i språket, bara variationer. I alla fall enligt de välmenande(?) värdegrundsarbetarna som inte riktigt vill inse att för minst ett par generationer framåt kommer det att vara gravt stigmatiserande att t.ex. komma till en jobbintervju och strunta i BIFF-regeln ("I Bisats kommer Inte Före det Första verbet") och andra för det svenska språket typiska finesser.

"Om Janne chockar mig igen, då jag inte spelar mer i landslaget" säger rätt mycket om en person.

(inte för att jag tror att just Kulusevski kommer att behöva gå på några jobbintervjuer på ett tag, men ni fattar...)
Citera
2020-09-08, 15:09
  #34364
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinsessbakelse
Så länge karln spelar ordentlig fotboll och presterar under landskamperna kan jag inte bry mig mindre om hur han väljer att formulera sig och vilka ord han använder.

Man kan dock inte låta bli att undra av vilken anledning du tar upp denna struntsak?
Lingvistiskt sett är det knappast en struntsak med tanke på att den svenska grundordföljden är en grammatisk hörnsten i vårt språk. Då är det relevant att undra ifall en tredjegenerationens invandrare inte känner till denna språkliga pelare eller ifall det är en del av hans dialekt?

Däremot har du rätt i att frågan kanske lämpar sig bättre i språkforumet.

...

Pontus Jansson öppnar för att det svenska landslaget går ned och knäböjer inför kvällens landskamp i stöd för den våldsamma vänsterrörelsen BLM:
Citat:
- Vi pratade faktiskt om det innan matchen sist. Jag vet faktiskt inte varför det inte blev av. Jag är van vid det från England, där gör vi det inför varje match, säger [Pontus] Jansson.

- Jag vet att det var snack om det innan förra matchen.

Jansson berättar att han som kapten i Brentford haft en dialog med domarteamet om att spelarna tänkt knäböja.

Kan det bli något mot Portugal?
- Ja. Om domaren tar upp det, eller vem det nu är som tar upp det, så är vi redo att göra det. Det får väl bli ”Mackan” (Berg, lagkapten mot Portugal) som får ta den dialogen med domaren i sådana fall.

https://www.fotbollskanalen.se/sverige/tv-aktuellt-for-sverige-att-knaboja-infor-portugal-motet-vi-ar-redo/
Citera
2020-09-08, 15:34
  #34365
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Lingvistiskt sett är det knappast en struntsak med tanke på att den svenska grundordföljden är en grammatisk hörnsten i vårt språk. Då är det relevant att undra ifall en tredjegenerationens invandrare inte känner till denna språkliga pelare eller ifall det är en del av hans dialekt?

Däremot har du rätt i att frågan kanske lämpar sig bättre i språkforumet.

...

Pontus Jansson öppnar för att det svenska landslaget går ned och knäböjer inför kvällens landskamp i stöd för den våldsamma vänsterrörelsen BLM:
Är du seriös eller skojar du? Hur mycket har du träffat på människor boendes i förorter? Hur många av dem talar korrekt svenska? I stort sett alla uppvuxna i ghetton bryter kraftigt på svenska och har gjort så i decennier.
Citera
2020-09-08, 15:36
  #34366
Medlem
okok1s avatar
Så det ska bli knäböjning trots allt? Och barn som sjunger nationalsången? Och ingen publik?
Citera
2020-09-08, 15:37
  #34367
Medlem
TrolleriKontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
När "Danne Kula" Kulusevski svarar "Då jag rakar benen" (notera ordföljden) på frågan vad han gör ifall Andrea Pirlo (huvudtränare i Juventus) ber honom raka benen för att få en plats i startelvan - har han då inte koll på korrekt svensk grammatik eller är denna okonventionella grundordföljd ("Då rakar jag benen" lyder traditionell svensk ordföljd) ett "korrekt" sätt att uttrycka sig när man talar Spånga-dialekt?

Den lingvistiskt bevandrade TrolleriKonto kanske har koll?

I meningar som inte börjar med subjekt har vi på svenska så kallad omvänd ordföljd. Alltså att verbet kommer före subjektet: ”Då rakar jag benen”. På många andra språk är det inte så. I och med den snudd på icke-existerade integrationen snackar många invandrare så där - ”då jag rakar benen” - eftersom de direktöversätter från sina egna hemspråk. Detta sätt att prata har även blivit till en del av den avart på svenska språket som benämns som ortendialekt, och som uppenbarligen även vissa tredjegenerationens svennejuggar begagnar sig av idag.

Jag är för övrigt skeptisk till hur mycket "orten" Dejan egentligen är. Han är knappast uppväxt i någon sunkig hyresrätt i Rinkeby eller Tensta. Att vara från Spånga betyder inte att man är från orten.

Det är stor skillnad på ”Byn” och själva Spånga: https://youtu.be/r8gIb7Yp0vo?t=270
Citera
2020-09-08, 15:55
  #34368
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illusioner
Fattar inte gnället på att Olsson/Ekdal skulle vara ett för offensivt innermittfält. Har inte varit några problem mot varken Spanien eller Frankrike för att ta två matcher där de startat.
Visst att ingen av dem springer och sparkar ner folk på mittplan men de har många andra fina egenskaper som åtminstone jag hellre ser hos en innermittfältare. De kompletterar varandra fint och har löst allt som behövt lösas.


Sen har vi Kulusevskis "chock", tror det är ett ordval som man gör i hans generation. Han blev förvånad helt enkelt, inget konstigt med det.

Jag tycker inte Olsson/Ekdal är jätteoffensivt men det är mer vårt system och att ha en defensiv balans. Vårat system hittils är jävligt beroende av att ha minst 1 riktig defensiv slithäst i mittfältet och då har Larsson tagit de jobbet hittils. Claesson är ju guldklimpen som kunnat göra det OCH varit grym offensivt samtidigt. Så om man radar upp med Forsberg, Olsson, Ekdal och Kulusevski är väl frågan hur bra den defensiva balansen blir. Inte omöjligt att den fortfarande funkar dock. Kulusevski täcker mycket yta och sliter hårt i Serie A så kan se han göra det bra med.

Sen håller jag med om "chock" saken. Svensk media är ett gäng 45+are som knyternäven i fickan och är väl inte vana vid att yngre svenskar inte är lika fega med orden som dem är och då ser det som en rak krigsförklaring. Sen kanske han hade kunnat ordat de lite "mindre dramatiskt" för dem men det finns nog inte många i yngre generationer som såg det som något konstigt uttalande.

Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
När "Danne Kula" Kulusevski svarar "Då jag rakar benen" (notera ordföljden) på frågan vad han gör ifall Andrea Pirlo (huvudtränare i Juventus) ber honom raka benen för att få en plats i startelvan - har han då inte koll på korrekt svensk grammatik eller är denna okonventionella grundordföljd ("Då rakar jag benen" lyder traditionell svensk ordföljd) ett "korrekt" sätt att uttrycka sig när man talar Spånga-dialekt?

Den lingvistiskt bevandrade TrolleriKonto kanske har koll?

Haha nu kastar du väl endå sten i glashus när du får Dejan Kulusevski till "Danne-kula" och försöker forcera fram det till att bli en grej?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in