2020-09-07, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Det är sådana här saker som gör mig tveksam till att SE är mördaren. Å andra sidan är det lite märkligt att det inte kan bekräftas att han varit på platsen. Har han stått alldeles vid Lisbeth när han sett LJ borde ju någon kunnat intyga det?
OM jag skriver OM SE befann sig på mordplatsen en kort tid efter mordet så befann han sig inte nära LP alls då hade folk lagt märke till honom.

OM han befann sig där(vilket är tveksamt iaf minst 7-8 minuter efter mordet) så stod han en bit bort och iakttog saker i tystnad.

Även om jag inte tror att han var där alls inte förrän senare då ha lite på avstånd snappade upp vissa saker som han senare berättat om i vittnesmål.
Det mesta han uppgett snappade han dock upp i media.
Citera
2020-09-07, 14:16
Medlem
Citat:
Jag håller med, därför säger jag att jag är osäker men trots allt tror att SE är mördaren.

Efter att ha varit på plats i Stockholm och besökt mordplatsen; avstånden mellan Grand och mordplatsen, Tunnelgatan, trappan etc är i verkligen betydligt kortare än vad jag hade tänkt mig.

Jag får upprepa det jag tidigare har påpekat; när man läser när SE hävdar att han springer efter poliserna, så är det orimligt att samtliga har gått upp i rök vid trappan.

Troligtvis en lögn; är detta en lögn så är även överhörningen av vittnet som SE hävdar att han hör när han kommer tillbaka till mordplatsen en lögn.

Märkliga lögner som vittne; rimliga lögner som GM. Bättre att föregå än föregås...

Detta tycker jag lyser igenom allt det SE säger.

Till mordplatsen går han längst ut på trottoaren; minns vittnet som hävdar att en man går efter paret Palme längst ut på trottoaren. Minns också vittnet som hävdar att GM i höjd med reklampelaren släntrar in mot dekorimas skyltfönster. SE hävdar att han i höjd med reklampelaren sneddar in mot skyltfönster för att kolla klockan.

Minns också att SE har dille på hans utpasseringstid morgonen efter, då han hävdar att han vill hjälpa polis och media. Detta trots att han inte reflekterar över skotten eftersom han är så koncentrerad på sin klocka när han hör vad han tror är en avgasknall. M a o så borde han ju, mer eller mindre, veta på sekunden när mordet sker.

Verkar väl mer rimligt att som GM få veta utpasseringstid för att veta vad han behöver trolla bort/lägga till med i tid?

Spekulationer ja; men om SE är ett vittne som han hävdar och allt han säger är sant, så har vi två identiskt klädda män, inkl handlovsväska, både ovanför trappan som nedanför trappan nästan samtidigt...

Två ankor går alltså samma väg till och springer ifrån mordplatsen samma väg och detta bara minuten efter varandra.

Jag tror att SE egna scenario kan vara sanningen.. han visste att Palme var på väg från Grand och han ville prata med Palme. Palme kunde ju dock vara väldigt vass i mun, vilket inte SE klarade av. Vapnet kan SE har fått av vapenhandlaren sen långt innan för att SE helt enkelt ville äga/bära ett vapen. Vapenhandlaren kanske visste/anade men ville inte träda fram pga rädsla att själv bli misstänkt som ”beställare”, amerikan som han var..

Ett annat scenario som är ett rejält långskott; kuppförsvarsövning på Palme pågick... och elefanten SE råkar klampa in... som 11 sep där det pågick terroristattacksövning samtidigt..

”WTF?!!”

Då kan man kanske komma runt SE och diverse vittnesmål om WT-män och spaning på Palme.. samt även kanske varför just HH blev utsedd som spaningsledare; ”vad i helvete hände? mörklägg övningen!”

De hade ju knappast kunna gå ut med övningen och hävdat “men det var inte vi”. Vem hade köpt det?
Citera
2020-09-07, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IamNotChevyChase
Efter att ha varit på plats i Stockholm och besökt mordplatsen; avstånden mellan Grand och mordplatsen, Tunnelgatan, trappan etc är i verkligen betydligt kortare än vad jag hade tänkt mig.

Jag får upprepa det jag tidigare har påpekat; när man läser när SE hävdar att han springer efter poliserna, så är det orimligt att samtliga har gått upp i rök vid trappan.

Troligtvis en lögn; är detta en lögn så är även överhörningen av vittnet som SE hävdar att han hör när han kommer tillbaka till mordplatsen en lögn.

Märkliga lögner som vittne; rimliga lögner som GM. Bättre att föregå än föregås...

Till mordplatsen går han längst ut på trottoaren; minns vittnet som hävdar att en man går efter paret Palme längst ut på trottoaren. Minns också vittnet som hävdar att GM i höjd med reklampelaren släntrar in mot dekorimas skyltfönster. SE hävdar att han i höjd med reklampelaren sneddar in mot skyltfönster för att kolla klockan.

Minns också att SE har dille på hans utpasseringstid morgonen efter, då han hävdar att han vill hjälpa polis och media. Detta trots att han inte reflekterar över skotten eftersom han är så koncentrerad på sin klocka när han hör vad han tror är en avgasknall. M a o så borde han ju, mer eller mindre, veta på sekunden när mordet sker.

Verkar väl mer rimligt att som GM få veta utpasseringstid för att veta vad han behöver trolla bort/lägga till med i tid?

Spekulationer ja; men om SE är ett vittne som han hävdar och allt han säger är sant, så har vi två identiskt klädda män, inkl handlovsväska, både ovanför trappan som nedanför trappan nästan samtidigt...

Två ankor går alltså samma väg till och springer ifrån mordplatsen samma väg och detta bara minuten efter varandra.

Jag tror att SE egna scenario kan vara sanningen.. han visste att Palme var på väg från Grand och han ville prata med Palme. Palme kunde ju dock vara väldigt vass i mun, vilket inte SE klarade av. Vapnet kan SE har fått av vapenhandlaren sen långt innan för att SE helt enkelt ville äga/bära ett vapen. Vapenhandlaren kanske visste/anade men ville inte träda fram pga rädsla att själv bli misstänkt som ”beställare”, amerikan som han var..

Ett annat scenario som är ett rejält långskott; kuppförsvarsövning på Palme pågick... och elefanten SE råkar klampa in... som 11 sep där det pågick terroristattacksövning samtidigt..

”WTF?!!”

Då kan man kanske komma runt SE och diverse vittnesmål om WT-män och spaning på Palme.. samt även kanske varför just HH blev utsedd som spaningsledare; ”vad i helvete hände? mörklägg övningen!”

De hade ju knappast kunna gå ut med övningen och hävdat “men det var inte vi”. Vem hade köpt det?

Detta är ju starka indicier på att han är mördaren. Fast sedan har vi hans uppgifter om vad som skett på mordplatsen. Flera av dem stämmer och hur kan han veta det om han inte varit där?
Citera
2020-09-07, 15:42
Medlem
Redivivuss avatar
Det finns en rad olika scenarier att väga in vad gäller SE:s förehavanden den aktuella tiden på mordnatten. Men SE på mordplatsen vid tiden för mordet, springades inte långt därefter uppe på Brunkebergåsen med sin karakteristiska handlovsväska, hans vänskap med vapensamlaren och allt denne hade i bagaget, väger ändå tungt.
Citera
2020-09-07, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redivivus
Det finns en rad olika scenarier att väga in vad gäller SE:s förehavanden den aktuella tiden på mordnatten. Men SE på mordplatsen vid tiden för mordet, springades inte långt därefter uppe på Brunkebergåsen med sin karakteristiska handlovsväska, hans vänskap med vapensamlaren och allt denne hade i bagaget, väger ändå tungt.

Jag håller med. Fast hur förklarar du att han redan under mordkvällen kom med uppgifter som i princip kräver närvaro på mordplatsen?
Citera
2020-09-07, 15:52
Medlem
Redivivuss avatar
Citat:
Jag håller med. Fast hur förklarar du att han redan under mordkvällen kom med uppgifter som i princip kräver närvaro på mordplatsen?
Han kom ju tillbaka till mordplatsen och det gjorde han ganska överraskande tidigt, tror jag. Resten är vad han har läst sig till i media eller snappat upp från annat håll. Upggifterna han lämnade kom han väl med tidigast dagen därpå efter klockan 12 middagstid.
Citera
2020-09-07, 16:13
Medlem
Redivivuss avatar
Citat:

”WTF?!!”

Detta är bra skrivet och du får med flera tunga indicier i detta.

Men den här saken:
Citat:
Jag tror att SE egna scenario kan vara sanningen.. han visste att Palme var på väg från Grand och han ville prata med Palme. Palme kunde ju dock vara väldigt vass i mun, vilket inte SE klarade av.
Om detta är fallet, varför tror du isf LP har tigit om denna sak i alla år?
Citera
2020-09-07, 16:34
Medlem
Citat:
Han kom ju tillbaka till mordplatsen och det gjorde han ganska överraskande tidigt, tror jag. Resten är vad han har läst sig till i media eller snappat upp från annat håll. Upggifterna han lämnade kom han väl med tidigast dagen därpå efter klockan 12 middagstid.

"Han kom ju tillbaka till mordplatsen"

Borde inte någon sett detta? Hur kan han ha snappat upp så mycket utan att uppmärksammas?
Citera
2020-09-07, 16:38
Medlem
Redivivuss avatar
Citat:
"Han kom ju tillbaka till mordplatsen"

Borde inte någon sett detta? Hur kan han ha snappat upp så mycket utan att uppmärksammas?
Nej. Inte om han höll sig i kulisserna och låg lågt. Det började ju samlas rätt mycket folk på mordplatsen efter några minuter. Jag undrar vad du menar med vad som är "så mycket"? Vad skiljer ut hans uppgifter från andras?

Man skall komma ihåg att han stannade till däruppe på åsen och tittade ned dels på LJ men också på mordplatsen. Han kanske såg AH t ex och lite annat. Hastigt, men ändå. Viktiga intryck.
Senast redigerad av Redivivus 2020-09-07 kl. 16:45.
Citera
2020-09-07, 17:00
Medlem
Citat:
Nej. Inte om han höll sig i kulisserna och låg lågt. Det började ju samlas rätt mycket folk på mordplatsen efter några minuter. Jag undrar vad du menar med vad som är "så mycket"? Vad skiljer ut hans uppgifter från andras?

Man skall komma ihåg att han stannade till däruppe på åsen och tittade ned dels på LJ men också på mordplatsen. Han kanske såg AH t ex och lite annat. Hastigt, men ändå. Viktiga intryck.

Om jag inte missminner mig så är vissa av uppgifterna av en karaktär som gör det väldigt svårt att se att han inte varit på plats ganska tidigt efter mordet. Hur mycket kan han ha sett från toppen av trappan?
Citera
2020-09-07, 17:09
Medlem
Redivivuss avatar
Citat:
Om jag inte missminner mig så är vissa av uppgifterna av en karaktär som gör det väldigt svårt att se att han inte varit på plats ganska tidigt efter mordet. Hur mycket kan han ha sett från toppen av trappan?
Vilka är då dessa uppgifter specifikt, menar du, och när har han meddelat dessa? Han ändrar ju sitt vittnesmål med tiden flera gånger, väl att bemärka.

Vad han kan ha sett uppe på åsen på mordplatsen lämnar oss till spekulationer, men det är väl därifrån åtminstonde detta med täckjackan kommer upp, möjligen också att han såg AH.

Vad som kan fastslås är att han måste ha handlat extremt snabbt. Vissa tycker ju att det inte går att ta sig tillbaka till mordplatsen så särskilt snabbt om man är uppe på David Bagares Gata, men det kan man visst göra.
Citera
2020-09-07, 17:45
Medlem
Citat:
Detta är bra skrivet och du får med flera tunga indicier i detta.

Men den här saken:
Om detta är fallet, varför tror du isf LP har tigit om denna sak i alla år?

Tja... Lisbeth är ju en nästan lika stor gåta som SE..

Gällande Palmes ev vassa replik; kan den ha varit så illa att inte LP vill att det kommer ut i media att en statsminister säger så till en medborgare.. minns att hon inte heller litade på att polisen inte läckte till media.. heller så har hon helt enkelt inte uppfattat det..

Gällande att hon pekade ut CP;
Får väl ta till hovrättens utslag när de friade CP; de besökte mordplatsen och kom fram till att händelseförloppet var snabbt och det var mörkt. Detta var ett av skälen till att LPs utpekande inte höll. Även om den största anledningen var åklagarens tabbe vid LPs utpekande..

Möjligen har LP sett GM framifrån men väldigt hastigt och i mörker. Det hon har nämnt är ju en vit markeringen ovanför överläppen.. och detta har ju SE..

LP kan ju även, som alla andra, ha svårt att ta till sig en GM som visar sig i media och detta redan dagen efter..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in