2020-09-07, 00:21
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av limeanton
Läste det nu och undrar också hur fan det gick till XD nä men det är så många som säger att dem ej har rätten till att rota i ens journal och visa säger att dem har rätten liksom

Jag har editerat mitt inlägg, läs igen.
Citera
2020-09-07, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag tror de har full access till din journal. Antingen är du frisk, eller inte liksom. Känns som det är svårt att bedöma folk annars. Jag tror de kommer att upptäcka en lögn. Men folk har ljugit förr och kommit undan med det.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/falsk-officer-ljog-sig-till-toppjobb-i-20-ar

Hur fan nu det gick till?

Edit:
Jag tycker inte du ska ge upp din dröm. Fortsätt träna, jobba på ditt psyke, bli starkt både fysiskt och psykiskt. Du kan söka dig till främlingsregionen eller Usa:s militär om du verkligen vill, i det fall att svenska militären skulle neka dig. Eventuellt som utvecklingen ser ut så får vi snart ett inbördeskrig på halsen, och då får du din chans, oavsett.
Okej tack så mycket för ditt svar
Citera
2020-09-07, 03:23
Medlem
glajarns avatar
Jag vet inte alls hur det är i lumpen nu för tiden mot då jag gjorde lumpen för typ 36 år sedan.
Det jag tänkte på är så att du inte blir deprimerad när du ligger inne? Tiden då jag låg inne så var det många som mådde dåligt pga lumpen. Det var 1 person som även sköt ihjäl sig själv på luckan pga att han mådde dåligt.

Men du känner bäst själv om du tror att lumpen verkligen är någonting för dig.
Kanske det har blivit bättre idag mot vad det var förr i tiden. Vill inte skrämma upp dig, det är mera ett råd att du tänker dig för innan du tar steget. Lycka till oavsätt hur du väljer att göra.
Citera
2020-09-07, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storakoppen
Vet att fakta alldeles nyligen levererats i följande fråga, men frågar ändå för ytterligare klarhet:

Genomför man inga cykeltest alls just nu?

Hur länge ska det vara så?

Någon som vet mer om läkarens metod för bedömningen av ens kondition?

Hur gör de för att fylla platserna mot jägarsoldat och andra befattningar som, mig veterligen, kräver en 7a eller högre?

//Stora

Orkar inte bemöda ett svar på första två. Hur långt är ett snöre?

Konditionen bedöms efter dialog och fysisk inspektion. Ex "hur ofta springer du och hur långt?"

Undantag göra för de som kräver 7or och högre. Fuskare och glädjesiffror blir skållade på UM.
Citera
2020-09-07, 09:05
Medlem
TS kommer fastna hos psykologen.
Frågor kommer att ställas o TS måste fara med osanning för att passera dessa.
Psykologen kommer ändå fånga upp TS mående o avvisa ansökan, med rätta.

Man vill inte ha folk med svagt psyke i närheten av vapen.
Citera
2020-09-07, 10:52
Medlem
Tack för svaren ni har gett mig men militären gjorde att jag fick motivationen att ta mig ut depressionen jag va i och att börja träna extremt mycket liksom lumpen är det enda jag vill göra liksom så vad ska jag göra ljuga emot psykologen eller bara säga sanningen
Senast redigerad av limeanton 2020-09-07 kl. 11:01.
Citera
2020-09-07, 11:14
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Tack för svaren ni har gett mig men militären gjorde att jag fick motivationen att ta mig ut depressionen jag va i och att börja träna extremt mycket liksom lumpen är det enda jag vill göra liksom så vad ska jag göra ljuga emot psykologen eller bara säga sanningen

Se det som en anställningsintervju, du ska verka så intressant och lämplig som möjligt. Att någon bröt ett finger eller mådde dåligt som tonåring behöver inte nödvändigtvis betyda att de har några problem av det när de mönstrar år senare. De har inte tillgång till några journaler, men man ska tänka på att värnplikten ofta innehåller påfrestande psykiska moment såsom stress, sömnbrist, ovisshet, tristess, leva nära andra osv. Ingen psykolog räknar med att du är hundra procent ärlig, men inte heller att du ljuger om sådant som är relevant idag.
Citera
2020-09-07, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Se det som en anställningsintervju, du ska verka så intressant och lämplig som möjligt. Att någon bröt ett finger eller mådde dåligt som tonåring behöver inte nödvändigtvis betyda att de har några problem av det när de mönstrar år senare. De har inte tillgång till några journaler, men man ska tänka på att värnplikten ofta innehåller påfrestande psykiska moment såsom stress, sömnbrist, ovisshet, tristess, leva nära andra osv. Ingen psykolog räknar med att du är hundra procent ärlig, men inte heller att du ljuger om sådant som är relevant idag.
. Okej ska komma ihåg det tack så mycket
Citera
2020-09-07, 11:57
Medlem
Bergakungens avatar
Sannolikt kommer en av tre saker att hända:

1. Psykologen kommer att läsa din journal, värdera vad du sagt och därefter bedöma att du inte är lämplig.

2. Psykologen kommer att läsa din journal och titta på dina uppgifter, och därefter bedöma att du är fullt lämplig.

3. Psykologen kommer att läsa din journal, analysera dig (enkelt, grunt och kort), lyssna på vad du har att säga och därefter bedöma dig.

Det troliga är förstås alternativ 3, men om 1. inträffar, bär det med fattning. Du är inte en dålig människa i så fall, bara en person som uppenbarligen inte passar i försvaret.

Om du (i scenario 3) får frågor som du svarar på och som gör att du inte godkänns, se det på samma sätt. Försvaret har inte längre krav eller målsättning att ta in alla (som i forntiden), utan väljer bort de tveksamma, osäkra eller marginellt olämpliga. Det här är inte samma sak som de som sorterades bort förr i världen, utan en ren försiktighetsåtgärd, för dig liksom arbetsgivaren.
Citera
2020-09-07, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Sannolikt kommer en av tre saker att hända:

1. Psykologen kommer att läsa din journal, värdera vad du sagt och därefter bedöma att du inte är lämplig.

2. Psykologen kommer att läsa din journal och titta på dina uppgifter, och därefter bedöma att du är fullt lämplig.

3. Psykologen kommer att läsa din journal, analysera dig (enkelt, grunt och kort), lyssna på vad du har att säga och därefter bedöma dig.

Det troliga är förstås alternativ 3, men om 1. inträffar, bär det med fattning. Du är inte en dålig människa i så fall, bara en person som uppenbarligen inte passar i försvaret.

Om du (i scenario 3) får frågor som du svarar på och som gör att du inte godkänns, se det på samma sätt. Försvaret har inte längre krav eller målsättning att ta in alla (som i forntiden), utan väljer bort de tveksamma, osäkra eller marginellt olämpliga. Det här är inte samma sak som de som sorterades bort förr i världen, utan en ren försiktighetsåtgärd, för dig liksom arbetsgivaren.

Aa jag tror jag får bita i det sura äpplet och bara inse att jag kanske ej passar in i försvaret för grejer som har hänt mig förut
Citera
2020-09-07, 14:13
Medlem
Så jag antar bara då att jag ska säga sanningen om min depression och får se vad som händer sen efter?
Citera
2020-09-07, 19:05
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Aa jag tror jag får bita i det sura äpplet och bara inse att jag kanske ej passar in i försvaret för grejer som har hänt mig förut

Det finns en bra regel: Svara på frågor (med förstånd) och så låter du yrkespersonen (psykologen i detta fall) göra värderingen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in