Enligt mig finns det inte heller något sportsligt kontroversiellt i att han får ett wildcard, med tanke på att White, Doherty och Wattana(!) fått/får sådana.
Jag gillar Hendry, särskilt i sin roll som expertkommentator och tycker kanske att han borde hålla sig där. Skillnaden mellan honom och de andra du nämner är som du förstås vet att de andra är fortfarande aktiva spelare och har aldrig lagt av. Doherty var dessutom på vippen att vara direktkvalad till touren, men hans insats under senior-VM var säkert det som definitivt gav honom ett Wild Card.
Jimmy Whites Wild Card är ganska given av nostalgiska skäl, särskilt när han ändå fortfarande harvar på touren, låt vara att han inte är särskilt konkurrenskraftig. När det gäller White så skulle man kunna motivera ett WC för honom att han vunnit 10 rankingtävlingar plus en Masters. På PGA-Touren i golf t.ex. så får spelarna en "life time exemption" när de vunnit 20 pga-tävlingar.
Wattanas WC är svårare att förstå. Hur motiverar man det egentligen? "Den som gjorde snooker populär i Asien", har jag hört. Det stämmer säkert men håller den motiveringen hur länge som helst?
Kommer Luca Brecel få WC så småningom med motiveringen att han var den första kontinentaleuropen som vann en rankingtävling?
Vilka andra spelare som inom några år ramlar ur topp-64 kan bli aktuella för ett WC? Jag tippar Stevens och McManus.
Jag gillar Hendry, särskilt i sin roll som expertkommentator och tycker kanske att han borde hålla sig där. Skillnaden mellan honom och de andra du nämner är som du förstås vet att de andra är fortfarande aktiva spelare och har aldrig lagt av. Doherty var dessutom på vippen att vara direktkvalad till touren, men hans insats under senior-VM var säkert det som definitivt gav honom ett Wild Card.
Jimmy Whites Wild Card är ganska given av nostalgiska skäl, särskilt när han ändå fortfarande harvar på touren, låt vara att han inte är särskilt konkurrenskraftig. När det gäller White så skulle man kunna motivera ett WC för honom att han vunnit 10 rankingtävlingar plus en Masters. På PGA-Touren i golf t.ex. så får spelarna en "life time exemption" när de vunnit 20 pga-tävlingar.
Wattanas WC är svårare att förstå. Hur motiverar man det egentligen? "Den som gjorde snooker populär i Asien", har jag hört. Det stämmer säkert men håller den motiveringen hur länge som helst?
Kommer Luca Brecel få WC så småningom med motiveringen att han var den första kontinentaleuropen som vann en rankingtävling?
Vilka andra spelare som inom några år ramlar ur topp-64 kan bli aktuella för ett WC? Jag tippar Stevens och McManus.
Jag tycker faktiskt inte det är någon större skillnad om man har spelat aktivt hela tiden eller inte. Särskilt inte om man har sju VM-titlar. Personligen ser jag det som att åtminstone Hendry och White (kanske Doherty) gjort sig förtjänta av en "life time exemption", precis som på PGA-Touren. Dock borde WST sätta upp några kriterier för detta och vara helt transparenta istället för att dela ut wildcard "på känsla".
Ja, Wattanas wildcard är fortfarande lika obegripligt. Dock är det oklart för mig om han fått det förnyat till nästa säsong, vilket han behöver om han ska fortsätta. När nyheten om Hendry kom igår formulerades det så här:
Citat:
However, after eight years away, 51-year-old Hendry has taken the decision to return to snooker’s top table. He joins fellow icons Jimmy White, Ken Doherty and James Wattana in being awarded an invitational tour card.
Det står inte rakt ut att han har ett wildcard till nästa säsong, men kanske kan man tolka det stycket så? (Steve Davis spelade sina sista två säsonger på ett wildcard, så om det är en historisk redovisning borde hans namn finnas med.)
McManus och Stevens tycker jag är gränsfall båda två. Visserligen två mycket bra spelare som varit med länge, men har faktiskt vunnit färre turneringar än Wattana, om än lite finare titlar. (Dessutom tveksamt om vi ska jämföra med Wattana som fått sitt wildcard "lite billigt".)
Jag tycker faktiskt inte det är någon större skillnad om man har spelat aktivt hela tiden eller inte. Särskilt inte om man har sju VM-titlar. Personligen ser jag det som att åtminstone Hendry och White (kanske Doherty) gjort sig förtjänta av en "life time exemption", precis som på PGA-Touren. Dock borde WST sätta upp några kriterier för detta och vara helt transparenta istället för att dela ut wildcard "på känsla".
Ja, Wattanas wildcard är fortfarande lika obegripligt. Dock är det oklart för mig om han fått det förnyat till nästa säsong, vilket han behöver om han ska fortsätta. När nyheten om Hendry kom igår formulerades det så här: Det står inte rakt ut att han har ett wildcard till nästa säsong, men kanske kan man tolka det stycket så? (Steve Davis spelade sina sista två säsonger på ett wildcard, så om det är en historisk redovisning borde hans namn finnas med.)
McManus och Stevens tycker jag är gränsfall båda två. Visserligen två mycket bra spelare som varit med länge, men har faktiskt vunnit färre turneringar än Wattana, om än lite finare titlar. (Dessutom tveksamt om vi ska jämföra med Wattana som fått sitt wildcard "lite billigt".)
Jag håller med dig. WST borde ha några kriterier för sitt WC och inte godtyckligt som det är idag. 5-6 rankingsegrar och någon major på det, typ. En sådan spelare som Bingham, för att ta ett exempel ur högen, borde i så fall vara nära kvalifikation för en "life time exemption".
McManus är en profil även på BBC och det kan räcka en bit på vägen mot ett framtida WC. Även Hendry har hållit kontakten med snookern genom sitt kommentatorsarbete. Kanske är det så att dörren på det sättet är halvöppen i alla fall.
WC till hela touren känns tveksamt utan prestationskrav. Min tanke är mest kring t.ex Home Nations m.fl som i min värld säkert ökar intresset när en f.d världsstjärna dyker upp.
Men om det blir helt utan framgångar så borde det stanna där. Iofs så borde det vara ok att spela kval så jag vet inte riktigt...
Att Hendry skulle kunna ta sig till VM via kval tror jag inte riktigt på, den som lever får se. Intressant iaf, jag trodde aldrig att Stephen skulle nappa på ett WC. Jag ska lyssna på intervjun och göra en bedömning, tack för länken 😀
40 ganska långa minuter, men några intressanta saker sades iaf:
Hearn erbjöd honom ett wild card när de spelade golf häromveckan. "Why not?"
Ett mål är att kvalificera sig för VM i The Crucible igen.
Hendry ser det inte som en "full comeback", och tror att UK eventuellt kan bli hans första turnering.
Överlag rätt uppenbart att han ser det som en stor utmaning att försöka hitta glädjen i att spela snooker även om han inte kommer spela så bra som han skulle vilja.
Suveränt att han bjuder på denna, genomärliga svar helt utan hybris.
Egentligen fick jag svar på allt jag ville höra och det blir nog bra detta med ett par noga utvalda turneringar. Men han vill ju ha publik så vi får väl se, han uteslöt ju shoot-out utan åskådare t.ex.
Vi får väl avvakta och se om han lyckas kvala in också, det är ju ganska oglamoröst på många ställen. Utan framgång i kval så tror jag inte han orkar att motivera sig vidare på samma sätt som t.ex Jimmy White. Jag undrar om inte hajpen kring comebacken gör att vi kommer att få se bilder från hans kvalmatcher?
Suveränt att han bjuder på denna, genomärliga svar helt utan hybris.
Egentligen fick jag svar på allt jag ville höra och det blir nog bra detta med ett par noga utvalda turneringar. Men han vill ju ha publik så vi får väl se, han uteslöt ju shoot-out utan åskådare t.ex.
Ja, han svävar inte iväg direkt.
Även om det inte nämnts någonstans undrar jag om inte en delförklaring är att Hendry känner att han åtminstone kan vinna på seniortouren, men att det krävs lite bättre matchträning vilket han får om han spelar på protouren.
Hmm Champions league verkar inte televiseras någonstans, Matchroom är delaktig men har inget på tablån? Minns jag fel, visst har det funnits kameror där förr?
Hmm Champions league verkar inte televiseras någonstans, Matchroom är delaktig men har inget på tablån? Minns jag fel, visst har det funnits kameror där förr?
Jag hittar bara Champion of champions med start 2 november på Matchroom. Men nog lär de väl få upp Champions league också? Vore ju ett enormt misstag annars.
Enligt allsmäktiga Instagram så verkar Judd fortfarande leva livet i Grekland. Det tror jag är bra för grabben, för snart drar det ihop till strid igen!
Edit: Championship och champion hit och dit...
Senast redigerad av Neofyten 2020-09-07 kl. 01:21.
Undrar när en tävling hade topp 49 av 50 på startlistan senast? VM kanske, men förutom den?
Ja, Fu är hemma i Hong Kong. Jag har ingen aning om eller när han kommer till Storbritannien...
Det är faktiskt inte så ovanligt att hela topp-50 deltar. I UK och VM deltar normalt hela touren. Så sent som under Welsh Open i mars deltog 126 av proffsen. Bara Peter Ebdon saknades, men om mina siffror stämmer var han rankad som #51 vid det tillfället.
Men bara under förra säsongen hittar jag (förutom UK och Welsh Open) ytterligare sex turneringar där enbart en topp-50-spelare saknas. (3xO'Sullivan, 2xWilliams och 1xHiggins)
Ja, Fu är hemma i Hong Kong. Jag har ingen aning om eller när han kommer till Storbritannien...
Det är faktiskt inte så ovanligt att hela topp-50 deltar. I UK och VM deltar normalt hela touren. Så sent som under Welsh Open i mars deltog 126 av proffsen. Bara Peter Ebdon saknades, men om mina siffror stämmer var han rankad som #51 vid det tillfället.
Men bara under förra säsongen hittar jag (förutom UK och Welsh Open) ytterligare sex turneringar där enbart en topp-50-spelare saknas. (3xO'Sullivan, 2xWilliams och 1xHiggins)