2019-12-19, 00:10
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
Nu när snookeråret är slut så när som på ett antal kvalmatcher kan vi väl passa på att följa upp TilleyHats profetior från förra året.

Först kan vi konstatera att endast profetia #9 uppfylldes helt. Tråkigt med Wenbo då han verkligen är en profil, och vem vet, kanske kan hans turnering i UK Championship bli lite av en nystart?

#5 uppfylldes till hälften, då Williams gjorde ett svagt VM men faktiskt lyckades ta Shaun Murphy till ett skiljeframe i finalen av China Championship i höstas. #6 uppfylldes också till viss del då båda spelarna avslutade förra säsongen topp-64, dock har faktiskt Doherty precis halkat ut medan McManus än så länge sitter stadigt i båten.

#1 blev ett antiklimax då Gilbert gjorde maximum #147 i Championship Leauge helt utan publik.

#2 kan vi konstatera att det inte blev något av Allens titelförsvar då han förlorade i första omgången mot Brecel(!) I övrigt har Allen gjort det stabilt och under året nått 8 semifinaler, men inte spelat en enda final. Eurosport-studion har tagit upp det vid ett antal tillfällen. Det har säkert blivit lite av en mental barriär för honom, för i grunden tycker jag inte han är typen som viker ned sig mot slutet av turneringar.

#3 uppfylldes dessvärre inte heller. Hawkins lyckades visserligen vinna PHC i år, men med tanke på formatet så går det verkligen inte att jämställa den vinsten med en rankingtitel. Den sympatiske Hawkins har nästan varit helt osynlig under året. Inte ens under VM där han så gott som prenumererat på framskjutna placeringar under de senaste åren gick det särskilt bra. Kanske är karriären på nedåtgående helt enkelt?

#4 kan vi konstatera att ingen av spelarna var särskilt nära VM-final i år. Känslan är att Wilsons utveckling har stagnerat, han kan fortfarande göra bra turneringar men skulle nog behöva förbättra sin köbollskontroll för att ta nästa steg. Dings 2019 var till största delen lika uselt som hans 2018, om det inte vore för UK Championship där hans form verkligen dök upp från ingenstans, förhoppningsvis för att stanna!

Ali Carter var inte nära att uppfylla #7 genom att vinna UK. Känslan är att det bara blir glesare och glesare mellan framgångarna för honom. Han kan fortfarande göra någon enstaka bra turnering med rätt inspiration, men jag tvivlar på att han har någon ytterligare stor titel i sig.

Trump, Robertson och O'Sullivan (#8) vann tre titlar var under säsongen 18/19. Fortfarande ingen större generationsväxling i sikte, även om det här bör nämnas att Bingtao vann sin första titel under året. Faktum är att fem(5) spelare (de tre som nämndes + Selby och Higgins) lagt beslag på hälften av rankingtitlarna och 80% av Triple Crown-titlarna sett över hela 10-talet.

#10 kan vi väl bara konstatera att Akani (åtminstone för tillfället) inte ens är i närheten av nog bra för att vinna en rankingturnering.

Ja, det gick väl sisådär med mina förutsägelser, men skam den som ger sig: Sannolikt klämmer jag in en ny profetia inför 2020! Kom gärna med en profetia du med. Det vore intressant att läsa vad du tror om nästa år.
Citera
2019-12-19, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Ja, det gick väl sisådär med mina förutsägelser, men skam den som ger sig: Sannolikt klämmer jag in en ny profetia inför 2020! Kom gärna med en profetia du med. Det vore intressant att läsa vad du tror om nästa år.
Ja, jag ska klura lite på det och återkomma med förutsägelser inför 2020.

Det kanske är naturligt att sammanfatta 2019 först. Profetiorna gick jag igenom igår, men vilka är era personliga höjdpunkter från året? Tre inte så originella saker jag tar med mig från året är Ronnies century #1000, Trumps fantastiska år med VM som självklar höjdpunkt samt Dings återkomst i UK Championship.

Dessutom är jag personligen svag för när spelare skräller i stora turneringar och spelar riktigt bra. En del av mig hoppades verkligen på en VM-final mellan Gilbert och G Wilson, och när Nigel Bond plötsligt spelar som om han vore 20 år yngre är det svårt att inte ryckas med.
Citera
2019-12-20, 14:11
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ja, jag ska klura lite på det och återkomma med förutsägelser inför 2020.

Det kanske är naturligt att sammanfatta 2019 först. Profetiorna gick jag igenom igår, men vilka är era personliga höjdpunkter från året? Tre inte så originella saker jag tar med mig från året är Ronnies century #1000, Trumps fantastiska år med VM som självklar höjdpunkt samt Dings återkomst i UK Championship.

Dessutom är jag personligen svag för när spelare skräller i stora turneringar och spelar riktigt bra. En del av mig hoppades verkligen på en VM-final mellan Gilbert och G Wilson, och när Nigel Bond plötsligt spelar som om han vore 20 år yngre är det svårt att inte ryckas med.

Tre saker jag minns med 2019 - höjdpunkter eller inte - är Ronnie O'Sullivans chockförlust i VM mot James Cahill, som sedan inte gjort något väsen av sig alls. Den länge emotsedda 147:e 147:an blev sannerligen en icke-händelse på grund av tävlingen som den gjordes i. Snacka om antiklimax, men kanske en "höjdpunkt" bara av den orsaken!

Precis som du säger går det inte att låta bli att nämna Trumps 2019 som nog blev hans absoluta genombrott. Dings UK-seger var mycket överraskande och mycket glädjande. En klar höjdpunkt det också!

Som en liten bonushöjdpunkt - med facit i handen om 5-10 år - kanske vi får se Bingtaos första rankingseger som en milstolpe. Han har blivit lite stabilare efter segern och utvecklingen lär fortsätta. Ska bli spännande att följa honom de närmaste åren. Trots det kinesiska undret har förvånansvärt få lyckats vinna en rankingtitel. Om man räknar bort Marco Fu är det väl bara Ding, Wenbo och nu Bingtao. Rätta mig om jag minns fel. Kineserna har så många bra spelare att de ofta slår ut någon typ Higgins eller Williams i början för att sedan bli utslagna längre fram mot spelare som Scott Donaldson och Mark Joyce.

Kul också att några gamlingar har spelat bra i år: Matthew Stevens och Nigel Bond för att nämna ett par exempel.
Citera
2019-12-22, 19:32
Medlem
Av spelarna som är kvalificerade för The Masters är det bara Williams, Ding, Robertson och Higgins som lyckats kvala in till både European- och German Masters under denna vecka. (Carter har också chansen ikväll.)

Även om det finns en fin bonus (European Series) att spela om i de turneringarna tror jag att spelarna som missar en av turneringarna inte är helt missnöjda. Från och med Masters kommer det att spelas om en rankingtitel (inbjudningstitel i Masters) sju söndagar på raken. Jag kan inte minnas att schemat har varit så intensivt ens de senaste åren.

Många möjligheter, men knappast möjligt att prestera på topp sju veckor i sträck.
Citera
2019-12-24, 09:24
Medlem
God jul! Idag bjuder jag på mina profetior för snookeråret 2020:

1) Ding vinner Masters.
2) Shoot-Out-turneringen vinns av en spelare som redan vunnit minst 5 rankingtitlar.
3) Barry Hawkins kräftgång fortsätter och han spelar inte i the Crucible efter förlust i VM-kvalet.
4) För första gången sedan Hendry (2012) gör en spelare ett maximumbreak i The Crucible.
5) Martin Gould avslutar innevarande säsong utanför topp-64 och spelar inte på proffstouren säsongen 20/21.
6) Peter Ebdon och Ken Doherty avslutar sina proffskarriärer. (Fortsätter eventuellt på seniortouren.)
7) Ronnie O'Sullivan vinner den nya rankingturneringen i Saudiarabien.
8) Yan Bingtao vinner åtminstone en rankingtitel.
9) Jack Lisowski vinnner sin första professionella titel (Championship Leauge räknas ej), något som David Gilbert inte lyckas göra.
10) Marco Fu klättar under året tillbaka till topp-16 på rankingen.

Några invändningar?
Citera
2019-12-25, 11:33
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
God jul! Idag bjuder jag på mina profetior för snookeråret 2020:

1) Ding vinner Masters.
2) Shoot-Out-turneringen vinns av en spelare som redan vunnit minst 5 rankingtitlar.
3) Barry Hawkins kräftgång fortsätter och han spelar inte i the Crucible efter förlust i VM-kvalet.
4) För första gången sedan Hendry (2012) gör en spelare ett maximumbreak i The Crucible.
5) Martin Gould avslutar innevarande säsong utanför topp-64 och spelar inte på proffstouren säsongen 20/21.
6) Peter Ebdon och Ken Doherty avslutar sina proffskarriärer. (Fortsätter eventuellt på seniortouren.)
7) Ronnie O'Sullivan vinner den nya rankingturneringen i Saudiarabien.
8) Yan Bingtao vinner åtminstone en rankingtitel.
9) Jack Lisowski vinnner sin första professionella titel (Championship Leauge räknas ej), något som David Gilbert inte lyckas göra.
10) Marco Fu klättar under året tillbaka till topp-16 på rankingen.

Några invändningar?

Mycket intressant! Jag återkommer innan årets slut med mina egna tankar om 2020.
Citera
2019-12-29, 20:03
Medlem
I januari kommer WSF Open och WSF Junior Open avgöras på Malta. Det verkar vara WSFs nya amatörvärldsmästerskap om jag förstått saken rätt. Vinnarna i turneringarna erbjuds iaf ett tvåårskort till proffstouren.

Jamie Jones är tillbaka från sin avstängning och försöker ta sig tillbaka till proffstouren så snabbt som möjligt. Det är väl denna turnering och Q-school som är hans chanser att lyckas med det redan inför nästa säsong. Även veteraner som Drago, Hull och McLeod är anmälda till WSF Open.
Citera
2019-12-31, 16:10
Medlem
TilleyHats avatar
Gott nytt år! Så här blir snookeråret 2020:

1. Ronnie O'Sullivan ställer upp i Shoot-Out.
2. Mark Williams ramlar utanför topp tio på rankingen.
3. Efter flera andraplatser de senaste åren vinner till slut John Higgins sin femte VM-titel.
4. Minst en VM-semifinalist har fått kvala in till Crucible.
5. Ronnie O'Sullivan förlorar i första omgången även i 2020:års VM.
6. Årets komet blir David Gilbert som går från klarhet till klarhet och vinner sin första rankingtitel samt når topp fem på rankingen efter UK Championship i december.
7. Yan Bingtao når finalen i UK Championship.
8. Det skapas en helt ny snookerturnering med ett annorlunda koncept och bygger på en vidareutveckling av Shoot-Out men med flera frame, mindre bord och färre bollar. Denna turnering spelas i USA.
9. Liang Wenbo får en bra säsong och tar sig in på topp 20 igen.
10. Graeme Dott tar sig till VM och vinner två matcher.

Då vet ni!
Citera
2020-01-12, 01:06
Moderator
Hjv9s avatar
Eventtråd för Masters 2020: (FB) Snooker - Masters 2020
Citera
2020-01-12, 09:19
Medlem
Millediablos avatar
Lite sent men ändå i grevens tid för en 5-punkts profetia.

1. Masters vinns av Trump.

2. VM vinns av Mark Allen.

3. Shoot-out vinns av Kurt Mufflin.

4. John Higgins avslutar sin karriär efter VM

5. Dominic Dale sjunger och drar vitsar i VM:s sista kvällspass som inte blir av p.g.a Mark Allens överlägsenhet i finalen.

Så nu vet ni
Citera
2020-01-12, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Millediablo
Lite sent men ändå i grevens tid för en 5-punkts profetia.

1. Masters vinns av Trump.

2. VM vinns av Mark Allen.

3. Shoot-out vinns av Kurt Mufflin.

4. John Higgins avslutar sin karriär efter VM

5. Dominic Dale sjunger och drar vitsar i VM:s sista kvällspass som inte blir av p.g.a Mark Allens överlägsenhet i finalen.

Så nu vet ni

Vilka spoilers, nu är det ju ingen idé att följa snookeråret när man redan vet hur det går.
Citera
2020-01-12, 14:03
Medlem
Millediablos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zamarcand
Vilka spoilers, nu är det ju ingen idé att följa snookeråret när man redan vet hur det går.
Fast det är inte helt säkert att det blir sång med Dale, reservnumret trickstötar med Davies hotar i bakgrunden.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in