2020-09-06, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Ni kristna som inte läser evangelierna!

Tänk ändå på Jesus ord, att Satan:
- är världens furste,
- är alla lögners fader,
- är en dråpare från begynnelsen,
- inte kan döda er själ,
- har begärt att få er i sitt våld för att sålla er som man sållar vete.

Tänk också på att barmhärtigheten är viktigare än regelverk!

Den som bokstavligen tror att allt som är skrivet i Bibeln (utom evangelierna då) är utandat av Gud, har sått en draksådd i sitt inre. Inte undra på att det ibland blir konstigt när ni uttrycker er i tal och skrift.
Akta dig, säger Herren.
Gud utväljer vem Han vill.
Har ingenting med "lärd" att göra alls!
Läs och Förstå Bibeln.

David vaktade fåren.
Han blev Kungen.
2020-09-06, 09:01
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Du svarade inte på frågan, vilka är experterna?

Varför slingrar du dig så när du är så säker?

Det är din bristande kunskap om sammanhangen som är problemet, inte citaten i sig, DET bådar verkligen inte gott för din del.

Du blandar och ger hej vilt, enligt ditt eget godtycke, inte genom att forska för att förstå innebörden. Du ratar delar, även i evangelierna, som inte passar i din mall. Då kan du nog inte heller tro att ens evangelierna är dikterade av helige ande. Trots att Jesus själv sagt att han ska sända just helige anden till sina lärjungar när han återvänder till sin Fader. Men den delen har du väl också suddat ut.

Som sagt, det är bekvämt att diktera sin egen version av sanningen. Hoppas och ber att Herren ska öppna dina ögon. Jag kan bara "så frön", men om jorden det hamnar i är utarmad så lär det inte bli så stor skörd om det ens gror.
Alla experter utan bindning till den kristna traditionen anser att 1:a Petrusbrevet är skrivet av någon annan än Simon Petrus. Se Wikipedia där argument och källor radas upp!

Mitt intryck är att det är Paulus som har skrivit det.

Nej jag ratar inte ett enda Jesuscitat från evangelierna. Ni dömer efter er själva.
2020-09-06, 09:02
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Den som känner Herren känner också hans ord.

Joh 14:23-24 "Om någon älskar mig, bevarar han mitt ord, och min Fader skall älska honom och stanna hos honom. Den som inte älskar mig bevarar inte mina ord. Men ordet som ni har hört kommer inte från mig utan från Fadern som sänt mig."

Så om du inte förstår kanske det beror på att du inte känner Herren.
Jag känner Gud genom hans budskap från Jesus och de tio buden.
2020-09-06, 09:06
Medlem
Citat:

Men en fråga, var befanns sig Jesus innan "evangelierna"?

Du förstår att ordet evangelium betyder "Glatt budskap"?
2020-09-06, 09:33
Medlem
Citat:
Förstår du då detta citat?

Intåget i Jerusalem

Lukas 19:41-44

När han kom närmare och såg staden, började han gråta över den och sade: "Om du denna dag hade förstått också du, vad som ger fred! Men nu är det fördolt för dig. Det skall komma en tid då du får se dina fiender bygga vallar runt dig och omringa dig och ansätta dig från alla håll. De skall slå dig och ditt folk till marken, och de skall inte lämna sten på sten, eftersom du inte förstod att tiden var inne för Guds besök."

Vilka talar Jesus till? Vad handlar detta om?
2020-09-06, 09:42
Medlem
Citat:
Nej. Varför alla gissningar?

Eftersom du inte bryr dig om vad kristna säger i deras skrifter, så vill man veta.

Citat:
Breven är verkligen skrivna av Paulus men tar inte upp evangelium. Jag tror inte Paulus hade tillgång till några nedskrivna texter om evangeliet.

Vad tycker du om Petrus brev?
2020-09-06, 09:49
Medlem
Citat:
Fast Big Bang gör ju gällande att vårt solsystem skulle ha skapats, slumpmässigt, med våra planeter, solen, månar och alltings ordning därefter. Skulle vårt solsystem rubbas alldeles så lite skulle inget liv ha uppstått alls.

Lägg där till evolutionsläran, där allting sen skulle ha utvecklats, i samma perfekta ordning och balans, också alldeles av sig själv.

Varför vill du förklara bibeln på samma sätt?

Dessa teorier är en styggelse. Nöj dig med att Gud har skapat allt och designat allt efter sin ordning. Överlåt resten åt Herren.

Bibeln säger inte emot Big Bang teorin att universum började från en punkt en gång i tiden och expanderar.

Menar du att bibeln säger att universum alltid har existerat?
2020-09-06, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
Enligt bigbangteorin kom solen långt innan det fanns några växter.
Tar du små delar av denna teori och applicerar lite hur du vill? Det är ju något förvirrande isf.

Jag tror inte Big Bang teorin säger något om växter, däremot säger ateister det.

Big Bang teoring handlar bara om Big Bang explosionen som utvidgade universum från en liten punkt. Jag tror inte ens teorin tar upp hur stjärnor och planeter bildades, jag tror det är en annan teori, men jag kan ha fel.
2020-09-06, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Bibeln säger inte emot Big Bang teorin att universum började från en punkt en gång i tiden och expanderar.

Menar du att bibeln säger att universum alltid har existerat?
Jo det gör den, eftersom Gud definierar vad en dag är i 2:a Moseboken kap 20.

Han använder samma ord för dag där som i skapelse berättelsen. Gud har en viss ordning och är konsekvent i detaljerna, han blandar inte och ger lite hur som. Han vill att vi ska förstå, vi måste bara förstå hans ordning.

Universum skapades dag 4, efter att växterna skapats, så universum fanns inte från början, detta visar också att vetenskapliga teorier inte är i närheten av visshet.
2020-09-06, 10:29
Medlem
Citat:

Han använder samma ord för dag där som i skapelse berättelsen. Gud har en viss ordning och är konsekvent i detaljerna, han blandar inte och ger lite hur som. Han vill att vi ska förstå, vi måste bara förstå hans ordning.

Universum skapades dag 4, efter att växterna skapats, så universum fanns inte från början, detta visar också att vetenskapliga teorier inte är i närheten av visshet.

Ok intressant att höra en annan synvinkel.

På vilket sätt tror du att jorden och växterna existerade innan universum? Fanns det ett annat rum innan universum för jorden och växterna?

Svara här istället:
(FB) Skapelseberättelsen = Big bang-teorin?
Senast redigerad av ttsp 2020-09-06 kl. 10:40.
2020-09-06, 10:39
Medlem
Citat:

Du kan svara i den här tråden istället som är mer lämpat:

(FB) Skapelseberättelsen = Big bang-teorin?
Senast redigerad av ttsp 2020-09-06 kl. 10:42.
2020-09-06, 10:58
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag tror inte Big Bang teorin säger något om växter, däremot säger ateister det.

Big Bang teoring handlar bara om Big Bang explosionen som utvidgade universum från en liten punkt. Jag tror inte ens teorin tar upp hur stjärnor och planeter bildades, jag tror det är en annan teori, men jag kan ha fel.
Jo, Bigbangteorin omfattar hela universums historia, från myckt ungt fram till idag. Allt hänger samman i teorin. Att solen tillkom före växter på jorden är HELT givet förutsatt att bigbangteorin är sann.
Om bigbangteorin inte skulle omfatta förutsättningarna för stjärnors och planeters bildande, vad säger då teorin om hur universum kom att bli till enligt dig? Eller du bara antar att det uteslutande handlar om principen av att universum hade en början? Och att du sedan kan frikoppla det hela från hur universum ser ut idag och dra egna slutsatser som gör att du måste tumma på Bibelns trovärdighet?

En mycket aningslös inställning!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in