Citat:
Ursprungligen postat av
Kontemplikt
Om bigbangteorin inte skulle omfatta förutsättningarna för stjärnors och planeters bildande, vad säger då teorin om hur universum kom att bli till enligt dig?
Teorin handlar inget om innan expansionen, det vet jag i alla fall.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kontemplikt
Eller du bara antar att det uteslutande handlar om principen av att universum hade en början?
Nja, den handlar uteslutande om expansionen av universum, inget om vad som hände innan och efter.
Förklaringen för hur planeter och stjärnor bildades, så tar man till gravitationsteorin t.ex.
Men problemet är att hur planeter och stjärnor kan bildas utan intelligent inblandning. För att planeter och stjärnor ska bildas, så måste det finnas en obalans i ögonblicket som Big bang expanderade, men det kan man inte förklara som jag förstår det. Big bang fördelar atomer jämnt ut, inte i ett kaos.
Jag tror alltså att Big Bang är helt enligt bibeln, Gud ligger bakom och sedan påverkade han så att stjärnor och planeter bildades. Jag tror det första "varde ljus" handlar om den energi som bildades i Big Bang, det existerade ett allmänt ljus som växterna kunde leva av. Jag tror andra stjärnor och planeter bildades innan solen, men jorden skapades när det existerade ett allmänt ljus, och senare under det Gud kallade för fjärde dagen, kanske miljarder år senare, så skapades solen och månen.