2020-09-06, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ok intressant att höra en annan synvinkel.

På vilket sätt tror du att jorden och växterna existerade innan universum? Fanns det ett annat rum innan universum för jorden och växterna?

Svara här istället:
(FB) Skapelseberättelsen = Big bang-teorin?
Jag gissar ingenting om hur, jag bara tror på vad som står i uppenbarelseboken. Han skapade, solen och månen och stjärnorna dag 4, och växterna dag 3.
Citera
2020-09-06, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Jag gissar ingenting om hur, jag bara tror på vad som står i uppenbarelseboken. Han skapade, solen och månen och stjärnorna dag 4, och växterna dag 3.
Av vad?
Citera
2020-09-06, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
Om bigbangteorin inte skulle omfatta förutsättningarna för stjärnors och planeters bildande, vad säger då teorin om hur universum kom att bli till enligt dig?

Teorin handlar inget om innan expansionen, det vet jag i alla fall.

Citat:
Eller du bara antar att det uteslutande handlar om principen av att universum hade en början?

Nja, den handlar uteslutande om expansionen av universum, inget om vad som hände innan och efter.

Förklaringen för hur planeter och stjärnor bildades, så tar man till gravitationsteorin t.ex.

Men problemet är att hur planeter och stjärnor kan bildas utan intelligent inblandning. För att planeter och stjärnor ska bildas, så måste det finnas en obalans i ögonblicket som Big bang expanderade, men det kan man inte förklara som jag förstår det. Big bang fördelar atomer jämnt ut, inte i ett kaos.

Jag tror alltså att Big Bang är helt enligt bibeln, Gud ligger bakom och sedan påverkade han så att stjärnor och planeter bildades. Jag tror det första "varde ljus" handlar om den energi som bildades i Big Bang, det existerade ett allmänt ljus som växterna kunde leva av. Jag tror andra stjärnor och planeter bildades innan solen, men jorden skapades när det existerade ett allmänt ljus, och senare under det Gud kallade för fjärde dagen, kanske miljarder år senare, så skapades solen och månen.
Citera
2020-09-06, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak

Ok, du svarade inte i den andra tråden, jag har i alla fall försökt att inte vara OT.

Du svarade inte på frågan, fanns det alltså ett annat rum än universum när jorden och växterna skapades?

ps, jag sade inget om att du gissade.
Citera
2020-09-06, 11:45
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Teorin handlar inget om innan expansionen, det vet jag i alla fall.

Nja, den handlar uteslutande om expansionen av universum, inget om vad som hände innan och efter.

Förklaringen för hur planeter och stjärnor bildades, så tar man till gravitationsteorin t.ex.

Men problemet är att hur planeter och stjärnor kan bildas utan intelligent inblandning. För att planeter och stjärnor ska bildas, så måste det finnas en obalans i ögonblicket som Big bang expanderade, men det kan man inte förklara som jag förstår det. Big bang fördelar atomer jämnt ut, inte i ett kaos.

Jag tror alltså att Big Bang är helt enligt bibeln, Gud ligger bakom och sedan påverkade han så att stjärnor och planeter bildades. Jag tror det första "varde ljus" handlar om den energi som bildades i Big Bang, det existerade ett allmänt ljus som växterna kunde leva av. Jag tror andra stjärnor och planeter bildades innan solen, men jorden skapades när det existerade ett allmänt ljus, och senare under det Gud kallade för fjärde dagen, kanske miljarder år senare, så skapades solen och månen.
Om du menar att det fanns ett allmänt ljus, hur blev det då kväll och morgon?

Att ta verser som handlar om Jesu återkomst och att vi inte ska oroa oss för att han verkar dröja eftersom för Gud är tusen år är som en dag, och en dag som tusen år, och använda det som garant för att skapelseberättelsen innehåller årmiljarder är så uppenbart felaktigt.

Det verkar vara något annat som ligger bakom.
Citera
2020-09-06, 11:55
Medlem
Citat:
Om du menar att det fanns ett allmänt ljus, hur blev det då kväll och morgon?

Därför handlar det inte om solen och månen och 24 timmars dagar, utan handlar om perioder i skapelsen.

Menar du att ljuset och mörkret handlar om sol och måne?

Citat:
Att ta verser som handlar om Jesu återkomst och att vi inte ska oroa oss för att han verkar dröja eftersom för Gud är tusen år är som en dag, och en dag som tusen år, och använda det som garant för att skapelseberättelsen innehåller årmiljarder är så uppenbart felaktigt.

Det är inte bara i samband med Jesu återkomst som detta sägs:

"Tusen år är i dina ögon som den dag som förgick i går, som en av nattens timmar." (Ps 90:4 Bibel2000)

Citat:
Det verkar vara något annat som ligger bakom.

Som vadå menar du?
Citera
2020-09-06, 12:39
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Därför handlar det inte om solen och månen och 24 timmars dagar, utan handlar om perioder i skapelsen.

Menar du att ljuset och mörkret handlar om sol och måne?

Det är inte bara i samband med Jesu återkomst som detta sägs:

"Tusen år är i dina ögon som den dag som förgick i går, som en av nattens timmar." (Ps 90:4 Bibel2000)

Som vadå menar du?
Nu börjar det bli som att argumentera med en evolutionstroende som upprepar sina frågor trots att de besvarats. Men det är väl enklast så för dig/dem.

Det har påpekats av både vinkelhak och mig att orden som användes i skapelseberättelsen och 2 Mos 20:11 är tydliga och de gör ingen skillnad mellan skapelsedagarna och vanliga dagar. Du kan inte läsa in perioder - då blir det fel och det enda du kan svara verkar vara att ställa motfråga om när solen och månen skapades. Något jag redan gjort klart för dig. - Eller bara upprepa att du tror att dagarna var miljoner eller miljarder år gamla med stöd av poetiska omskrivningar av Guds tidlöshet.

Rent teoretiskt skulle jag inte ha några problem med miljardtals år, men den tolkningen är så långt från Bibelns indikationer att det blir löjligt att överväga.

I ett universum med gravitationsstyrda tidsförskjutningar finns iofs plats för ett till synes gammalt universum och en ung jord, men det behöver inte vara det, och jag förstår inte vitsen med att hävda årmiljarder - bara onödigt.
Citera
2020-09-06, 13:56
Medlem
Citat:
Nu börjar det bli som att argumentera med en evolutionstroende som upprepar sina frågor trots att de besvarats. Men det är väl enklast så för dig/dem.

Det har påpekats av både vinkelhak och mig att orden som användes i skapelseberättelsen och 2 Mos 20:11 är tydliga och de gör ingen skillnad mellan skapelsedagarna och vanliga dagar. Du kan inte läsa in perioder - då blir det fel och det enda du kan svara verkar vara att ställa motfråga om när solen och månen skapades. Något jag redan gjort klart för dig. - Eller bara upprepa att du tror att dagarna var miljoner eller miljarder år gamla med stöd av poetiska omskrivningar av Guds tidlöshet.

Rent teoretiskt skulle jag inte ha några problem med miljardtals år, men den tolkningen är så långt från Bibelns indikationer att det blir löjligt att överväga.

I ett universum med gravitationsstyrda tidsförskjutningar finns iofs plats för ett till synes gammalt universum och en ung jord, men det behöver inte vara det, och jag förstår inte vitsen med att hävda årmiljarder - bara onödigt.

Du svarade inte på frågan om du menar att ljuset och mörkret/dag och natt handlar om sol och måne trots att dom inte existerade förrän den fjärde dagen.

Om du svarar klart och tydligt om ljuset i "varde ljus" är solen eller inte, så kan vi komma någon vart. Vad jag kan se, så har du aldrig svarat på den frågan.
Citera
2020-09-06, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det skiljer sig säkert mellan olika i riktningar men gränsar ibland till bedrägeri tycker jag. Det viktiga är att det är pengar som styr vad som predikas eftersom församlingarna tynar bort med utebliven kollekt.

Allt blev fel från början. Jesus förlitade sig på Gud men människors tankar om makt gick till Mammon.

I den baptistkyrka jag besöker håller dom låg profil kring pengar trots att behovet finns. Swishnumret kommer naturligtvis fram, men i övrigt är t.o.m missionärerna försiktiga och finkänsliga i sina rapporter, som hålls under kyrkkaffet och sällan under gudstjänsten. Medlemmarna döljer gåvor i kuvert.

I den pingstkyrka jag gick i förr var dom mer oblyga. Där fick alla medlemmar en bok om tiondegivande. Kollektgång tillämpades (alla förväntades gå fram i kö och och lägga en slant i en insamlingslåda på estraden inför alla andras blickar, under grupptryck). Ibra mfl organisationer fick ofta hålla appeller och vädja om månatliga "löftesoffer". Den som är känslig kan uppleva detta som tiggeri. Jag tycker inte det är värre än reklamtv och telefonförsäljare som kan vara svårare att värja sig emot.

Frikyrkornas stora bekymmer är främst tappet i aktiva medlemmar. Det problemet gäller alla folkrörelser. Antal aktiva i frikyrkor har minskat över 30% på 20 år. Svenska kyrkan är inte lika drabbade. Dess medlemsantal har minskat cirka 20% på samma tid, och där finns många passiva medlemmar som betalar kyrkoskatt.

Frikyrkan attraherar inte den nya individualistiska generationen, som mest vill ha underhållning. Folk är hemma och skriver på flashback, spelar datorspel eller ser på netflix istället för att ha styrelseuppdrag, servera, delta i samtalsgrupper, sjunga i kör, hjälpa flyktingar eller hålla i barnverksamhet. Sorgligt.
Senast redigerad av guru1966 2020-09-06 kl. 14:33.
Citera
2020-09-06, 14:18
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Du svarade inte på frågan om du menar att ljuset och mörkret/dag och natt handlar om sol och måne trots att dom inte existerade förrän den fjärde dagen.

Om du svarar klart och tydligt om ljuset i "varde ljus" är solen eller inte, så kan vi komma någon vart. Vad jag kan se, så har du aldrig svarat på den frågan.
Jag kanske svarade för tydligt i 3077.
"Varför skulle jag mena att solen, månen och stjärnorna skapades innan det står angivet i skapelseberättelsen?"

Ljuset och mörkret /dag och natt var alltså INTE ett resultat av solen innan solen skapades.
Kan jag vara mer tydlig? Undrar vilken följdfrågan blir? Kan det vara: Vad gav då ljusskillnader innan dess?
Då kan du läsa mitt svar i 3088

Dagen efter proxydebatt, kul!
Citera
2020-09-06, 14:29
Medlem
Citat:
Jag kanske svarade för tydligt i 3077.
"Varför skulle jag mena att solen, månen och stjärnorna skapades innan det står angivet i skapelseberättelsen?"

Ljuset och mörkret /dag och natt var alltså INTE ett resultat av solen innan solen skapades.
Kan jag vara mer tydlig? Undrar vilken följdfrågan blir? Kan det vara: Vad gav då ljusskillnader innan dess?
Då kan du läsa mitt svar i 3088

Dagen efter proxydebatt, kul!

Ok, jag ser det nu: "Men Gud är själv ljus och kan själv ha varit ljuskällan."

Varför pratar vi då om möjliga vetenskapliga förklaringar överhuvudtaget?
Citera
2020-09-06, 14:49
Medlem
Citat:
Jo, Bigbangteorin omfattar hela universums historia, från myckt ungt fram till idag. Allt hänger samman i teorin. Att solen tillkom före växter på jorden är HELT givet förutsatt att bigbangteorin är sann.
Om bigbangteorin inte skulle omfatta förutsättningarna för stjärnors och planeters bildande, vad säger då teorin om hur universum kom att bli till enligt dig? Eller du bara antar att det uteslutande handlar om principen av att universum hade en början? Och att du sedan kan frikoppla det hela från hur universum ser ut idag och dra egna slutsatser som gör att du måste tumma på Bibelns trovärdighet?

En mycket aningslös inställning!

Varför hugger vissa kristna på big bang?

Innan bigbangteorin bevisades trodde forskare att universum var oändligt, precis som hinduer gör. Big bang är mycket mer förenlig med de abrahamitiska relIgionerna. Et skapelseögonblick. Tiden och naturlagarna tillkom då, kanske avsiktligt.

Slumpen gav sedan upphov till jorden och dess lIv, men naturlagarna tycks vara designade så att liv skulle kunna utvecklas. Enligt teorin om "fine tuned universe".

Orsaken till big bang finns inte innan, eftersom tiden och rummet uppstod då, men utanför vår rum-tid. Orsaken påminner om Gud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in