2020-09-06, 00:01
Avstängd
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getbusy
Hahaha haha

Haha javisst känner vi skadeglädjen, du börjar att komma i din rätta form nu..

Säg att du förnekar Gud framför människor, gör dig skyldig värdig att bli spöke.
2020-09-06, 00:01
Medlem
getbusys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Haha javisst känner vi skadeglädjen, du börjar att komma i din rätta form nu..

Säg att du förnekar Gud framför människor, gör dig skyldig värdig att bli spöke.

Ta din medicin och gå och lägg dig.
2020-09-06, 00:03
Avstängd
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getbusy
Ta din medicin och gå och lägg dig.

Du ska hånskratta åt andra människors olycka du ska vara stenen i skon för andra människor.

Varför trodde du ens att tillhör Gud? Varför trodde att du var värdig att känna till Gud?

Nej min vän, du platsar bättre hos djävulen.

Tar dig bara ut ur garderoben så du kan släppa det där med att få känna till se eller ens höra om Gud.

Vetenskaps forskningen har tagit dit medvetande och du ska försvinna med denna världen.
Senast redigerad av TwoThousand 2020-09-06 kl. 00:07.
2020-09-06, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Herren Lyser upp den Väg vi behöver.
Det räcker.

Må Herren välsigna dig.
Tack. Hittills har Herren i så fall gjort mig till ateist.
2020-09-06, 02:56
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Va? Jag trodde du påstod att Paulus brev INTE var äkta???

Ok, men jag är ganska säker på att du blir upprörd även för citat från Jesus. Jag tror inte att du har läst alla citat från Jesus, du har nog ett filter, eller en slöja när du läser bibeln.

Du vill själv bestämma vad som är gott och ont, det är den enkla sanningen. Guds ord är inte intressant för dig, eftersom du vill fortsätta att leva som du har gjort, du vill inte omvända dig, vad förkunnade Jesus?

"Från den tiden började Jesus förkunna: »Omvänd er. Himmelriket är nära.«" (Matt 4:17 Bibel2000)

Jag antar att du är en New Agare, det är i alla fall intrycket jag får. New Agare accepterar allt möjligt, och tycker inte om ord som att "omvänd er från onda gärningar". New Agare brukar säga att allt är acceptabelt. Men även Jesus sade ifrån ondskan.

Identifierar du dig med "New Age"?
Nej. Varför alla gissningar?

Breven är verkligen skrivna av Paulus men tar inte upp evangelium. Jag tror inte Paulus hade tillgång till några nedskrivna texter om evangeliet.
2020-09-06, 03:06
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Vilka experter? Självutnämnda?

Problemet med din "lära" är att Jesus, i evangelierna, utgår ifrån att man känner till historien bakom. Han kom till Israel, som Jude i rakt nedstigande led, du kan följa släktträdet i Matteus 1:a kapitel och i Lukas 3:e kapitel som tar dig hela vägen till Adam, som enligt Lukas var son till Gud.

Du gör det bekvämt för dig själv. Du kan ju göra dina egna tolkningar helt fritt på det sätt du väljer ut. Men Gud vill att du ska lära känna honom som den han verkligen är. Då behöver du läsa hela bibeln, eller åtminstone ha viljan att utforska den.

Läser man dessutom evangelierna med "förbundna ögon", och fördomar om att inget annat i bibeln är sant, så förstår man heller inte vad Jesus pratar om angående tiden efter att han lämnat lärjungarna.

Joh 14:12 "Sannerligen, jag säger er: den som tror på mig, han skall utföra gärningar som jag, och ännu större.Ty jag går till fadern."

Joh 14:23-24 "Om någon älskar mig, bevarar han mitt ord, och min Fader skall älska honom och stanna hos honom. Den som inte älskar mig bevarar inte mina ord. Men ordet som ni har hört kommer inte från mig utan från Fadern som sänt mig."

Och ordet är alla ord i bibeln, eftersom Jesus är Gud så finna hans ord genomgående i hela bibeln.

I synnerhet uppenbarelseboken som är en uppenbarelse av Jesus Kristi själv. Detta är också den enda boken i bibeln som välsignar läsaren och lyssnaren av dessa ord.

Upp 1:3 "Salig den som läser upp och saliga de som hör orden i denna profetia och bevarar det som står skrivet i den. Ty stunden är nära"
Oj vad du skriver mycket.

1:a Petrusbrevet är skrivet av en lärd person, vilket inte Petrus var. Då hade han inte blivit utvald av Jesus.

Tänk att evangelierna och citat därifrån kan ge vissa kristna så mycket problem. Det bådar inte gott.

Varken Paulus skvallerbrev eller den tokiga Uppenbarelseboken har någonting med Jesus att göra, det förstår nog alla som gillar evangelierna.
2020-09-06, 03:45
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Ni kristna som inte läser evangelierna!

Tänk ändå på Jesus ord, att Satan:
- är världens furste,
- är alla lögners fader,
- är en dråpare från begynnelsen,
- inte kan döda er själ,
- har begärt att få er i sitt våld för att sålla er som man sållar vete.

Tänk också på att barmhärtigheten är viktigare än regelverk!

Den som bokstavligen tror att allt som är skrivet i Bibeln (utom evangelierna då) är utandat av Gud, har sått en draksådd i sitt inre. Inte undra på att det ibland blir konstigt när ni uttrycker er i tal och skrift.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2020-09-06 kl. 03:50.
2020-09-06, 08:05
Medlem
Citat:
Nej, Big Bang teorin bygger på att hela universum expanderade från en liten punkt.

Big Bang teorin säger inget om hur universum uppstod. Ateister påstår självklart slumpen, men enligt bibeln uppstod universum på grund av Gud. Och universum borde rimligtvis skapats från en punkt, om nu inte universum alltid har existerat, men du vet "I begynnelsen skapade Gud himmel och jord" (1Mose 1:1 Bibel2000)

Det tyder på att universum inte alltid har existerat, utan hade ett ursprung, helt enligt Big Bang teorin.

Fast Big Bang gör ju gällande att vårt solsystem skulle ha skapats, slumpmässigt, med våra planeter, solen, månar och alltings ordning därefter. Skulle vårt solsystem rubbas alldeles så lite skulle inget liv ha uppstått alls.

Lägg där till evolutionsläran, där allting sen skulle ha utvecklats, i samma perfekta ordning och balans, också alldeles av sig själv.

Varför vill du förklara bibeln på samma sätt?

Dessa teorier är en styggelse. Nöj dig med att Gud har skapat allt och designat allt efter sin ordning. Överlåt resten åt Herren.
2020-09-06, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Oj vad du skriver mycket.

1:a Petrusbrevet är skrivet av en lärd person, vilket inte Petrus var. Då hade han inte blivit utvald av Jesus.

Tänk att evangelierna och citat därifrån kan ge vissa kristna så mycket problem. Det bådar inte gott.

Varken Paulus skvallerbrev eller den tokiga Uppenbarelseboken har någonting med Jesus att göra, det förstår nog alla som gillar evangelierna.

Du svarade inte på frågan, vilka är experterna?

Varför slingrar du dig så när du är så säker?

Det är din bristande kunskap om sammanhangen som är problemet, inte citaten i sig, DET bådar verkligen inte gott för din del.

Du blandar och ger hej vilt, enligt ditt eget godtycke, inte genom att forska för att förstå innebörden. Du ratar delar, även i evangelierna, som inte passar i din mall. Då kan du nog inte heller tro att ens evangelierna är dikterade av helige ande. Trots att Jesus själv sagt att han ska sända just helige anden till sina lärjungar när han återvänder till sin Fader. Men den delen har du väl också suddat ut.

Som sagt, det är bekvämt att diktera sin egen version av sanningen. Hoppas och ber att Herren ska öppna dina ögon. Jag kan bara "så frön", men om jorden det hamnar i är utarmad så lär det inte bli så stor skörd om det ens gror.
2020-09-06, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Jaa så kan det förstås vara. Men eftersom orden som används för kväll (afton i vissa översättningar) och dag, i 1:Moseboken, ursprungligen hade betydelsen "kaos och ordning", så är det nog främst det det handlar om.

Jag gissar att det faktiskt inte handlar om en tidsangivelse alls här, utan handlar om något mer komplicerat. Men att Gud valt att presentera skapelsen för oss som 6 dgr + 1 vilodag, eftersom det sen också blev ett mönster som han bestämde att hans utvalda folk, Israel, skulle följa.

Det är svårt för en Gud och skapare, som förmodligen lever i dimensioner som vi inte kan greppa, att förklara exakt, konkret, hur det har gått till på ett sätt som vi skulle förstå.

Så vi får liksom nöja oss med att överlåta skapelsen till skaparen och vänta och se när vi får förklaringen sen. Då kommer vi nog att skratta åt våra klumpiga försök att förstå.
Kaos är det onda.
Ordning är Guds Skapelse.
2020-09-06, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Ni kristna som inte läser evangelierna!

Tänk ändå på Jesus ord, att Satan:
- är världens furste,
- är alla lögners fader,
- är en dråpare från begynnelsen,
- inte kan döda er själ,
- har begärt att få er i sitt våld för att sålla er som man sållar vete.

Tänk också på att barmhärtigheten är viktigare än regelverk!

Den som bokstavligen tror att allt som är skrivet i Bibeln (utom evangelierna då) är utandat av Gud, har sått en draksådd i sitt inre. Inte undra på att det ibland blir konstigt när ni uttrycker er i tal och skrift.

Den som känner Herren känner också hans ord.

Joh 14:23-24 "Om någon älskar mig, bevarar han mitt ord, och min Fader skall älska honom och stanna hos honom. Den som inte älskar mig bevarar inte mina ord. Men ordet som ni har hört kommer inte från mig utan från Fadern som sänt mig."

Så om du inte förstår kanske det beror på att du inte känner Herren.
2020-09-06, 08:54
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Så "varde ljus" var inte tillräckligt för växter? Hur vet du det?
Enligt bigbangteorin kom solen långt innan det fanns några växter.
Tar du små delar av denna teori och applicerar lite hur du vill? Det är ju något förvirrande isf.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in