Citat:
Ursprungligen postat av
vidrikfittanen
Ja, Linkedin har blivit ett TM-paradis faktiskt. Är inte inne så ofta men sist (i våras) fick jag i mitt flöde nåt TM som hade varit ute och sprungit vid nån motionsslinga. När han kom tillbaka till bilen var det mörkt och då såg han en ensam mycket ung tjej stå där i mörkret och se lite lagom rädd ut. Han frågade om allt var OK och det visade sig att hon hade slut på batteri och att hennes pappa hade missat att hämta henne. TM-hjälten lånade sin mobil så att den lilla tjejen kunde ringa pappa och bli upphämtad.
Det första han gjorde när han kom hem var att beskriva detta detaljerat på yrkesnätverket Linkedin (YRKESNÄTVERKET!). Han "tokhyllades" för sitt "civilkurage" (!?) av andra TM, framförallt kvinnliga.
Helt otroligt egentligen. Vilket bekräftelsebehov dom här TM-kärringgubbarna måste ha.
Annat äckligt jag beskådade i våras på Linkedin var hur personer som har totalt NOLL koppling till vården DELAR ett inlägg om överarbetad vårdpersonal i Corona-tider och då hyllas den skithögen som delade inlägget och kallas för hjälte för att denne har delat ett inlägg, dvs tryckt på en knapp.
Det kan t ex vara såhär att IT-konsulten Mats delar ett inlägg om vårdpersonal på IVA och får då såna här svar på sin delning :
"Mats, TACK <3 <3 <3"
"Mats, du är en hjälte som lyfter fram vårdpersonalen!"
Fast Mats har inte gjort nånting. Han har "jobbat" hemifrån (sett på TV-serier och tagit lite Skype-möten) under hela pandemin och haft det rätt skönt i sin bubbla. Denna hjälte!
Nej, jag gillar inte det som Linkedin har blivit ....
En annan TM-markör på Linkedin är konsultbolag som skriver mer om hur mycket och vad deras konsulter tränar än vad dom skriver om konsulternas teknika kompetens.
Ibland när det är dags för konsultinköp brukar jag få presentationer som börjar såhär :
"Full fart i löparspåret och full fart på jobbet! Det är så vi beskriver vår konsult Linda.."
eller
"Martins dag börjar kl 6 med 7 kilometers terränglöpning. Sedan iväg till dagens första möte"
Detta skit står mig upp i halsen. Jag blir fysiskt illamående. Jag vill ha folk med god teknisk kompetens. Sen skiter jag fullständigt i vad dom gör på fritiden. Om dom springer maraton eller dricker öl och äter chips är för mig irrelevant. Hela denna hysteri att berätta om sin förbannade träning måste vara TM? Eller? Den fanns inte på 90-talet. Det kom i början på 2000-talet, men blir bara värre och värre.
Det är också väldigt viktigt för dessa människor att ha nånting med "elit" i bagaget. Om dom t ex tävlingssimmade i sin gymasieskolas lag så kommer dom 23 år senare sitta på en anställningsintervjuv och berätta att dom sysslat med simning på "elitnivå". Dessa exempel är förövrigt från verkligheten ....
Måste ta ett exempel till. Jag fick en ny kollega som tyckte det var väldigt viktigt att berätta han är med i landslaget inom en viss sport. Alla tisslade och tasslade om detta. "Han är med i landslaget tydligen" lät det i korridorerna. Jag skippar att skriva vilken sport det gällde. Men jag blev nyfiken och googlade. Inte fan var han med i svenska landslaget. Så jag frågade honom om det var för länge sedan eller nu. Nej. jag är med i landslaget nu sa han då.
Ok, jag var inne på förbundets hemsida men jag såg inte dig i landslaget, sa jag då.
"Jaha! Du menar så ... nej alltså det finns ju flera svenska landslag. Vi är ju ett gäng grabbar som brukar ...."
Sen orkade jag inte lyssna. Men det måste vara TM att vara med i "landslaget". Ditt eget landslag som du har med grabbarna. Alla givetvis på elitnivå.
Underbart inlägg, prickar i alla jävla punkter.
Speciellt hur viktigt det är att vara sportig när man jobbar på ett konsultbolag. Är du sportig, extrovert och käck så har du 2 fötter inne på ett konsultbolag.
Har jobbat på tre olika konsultbolag i mitt yrkesliv och det var fan samma jävla jargon på alla intervjuer. "Här gör vi saker ihop, vi springer ihop, vi har träningsgrupper ihop. Vi åker på konferensresor till andra sidan jorden där vi tränar ihop."
Helvete, ge mig bara ett uppdrag och låt mig slippa umgås med folk som jag har noll gemenskap med.
På jobbet jobbar man, sen åker man hem och umgås med familj och vänner. Inte fan tänker jag gå på AW med Pelle och snacka om hans senaste löparskor och sitt införskaffade padelracket.
https://twitter.com/craponlinkedin