Citat:
Ursprungligen postat av
AskMeAboutJesus
Jag vet bara vad som står i evangelierna, där Jesus valde honom som lärjunge och kallade honom för en klippa. Och vad som står i Apostlagärningarna och i Paulus brev, där både Lukas och Paulus för vidare skvaller om Petrus.
Jag tror inte att Petrus skrivit något och där får jag väl stöd av experterna.
Jag utgår ifrån att han förde vidare vad han sett och hört och nog tycks det som om Markus haft kontakt med Simon Petrus.
Så jag antar att han gjorde sitt jobb, även om han inte var perfekt. Satan hade honom förstås i sitt våld, som Jesus förutsagt.
Vilka experter? Självutnämnda?
Problemet med din "lära" är att Jesus, i evangelierna, utgår ifrån att man känner till historien bakom. Han kom till Israel, som Jude i rakt nedstigande led, du kan följa släktträdet i Matteus 1:a kapitel och i Lukas 3:e kapitel som tar dig hela vägen till Adam, som enligt Lukas var son till Gud.
Du gör det bekvämt för dig själv. Du kan ju göra dina egna tolkningar helt fritt på det sätt du väljer ut. Men Gud vill att du ska lära känna honom som den han verkligen är. Då behöver du läsa hela bibeln, eller åtminstone ha viljan att utforska den.
Läser man dessutom evangelierna med "förbundna ögon", och fördomar om att inget annat i bibeln är sant, så förstår man heller inte vad Jesus pratar om angående tiden efter att han lämnat lärjungarna.
Joh 14:12 "Sannerligen, jag säger er: den som tror på mig, han skall utföra gärningar som jag, och ännu större.Ty jag går till fadern."
Joh 14:23-24 "Om någon älskar mig, bevarar han mitt ord, och min Fader skall älska honom och stanna hos honom. Den som inte älskar mig bevarar inte mina ord. Men ordet som ni har hört kommer inte från mig utan från Fadern som sänt mig."
Och ordet är alla ord i bibeln, eftersom Jesus är Gud så finna hans ord genomgående i hela bibeln.
I synnerhet uppenbarelseboken som är en uppenbarelse av Jesus Kristi själv. Detta är också den enda boken i bibeln som välsignar läsaren och lyssnaren av dessa ord.
Upp 1:3 "Salig den som läser upp och saliga de som hör orden i denna profetia och bevarar det som står skrivet i den. Ty stunden är nära"