2020-09-05, 21:16
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Japp, även demoner tror på Gud:

"Du tror att Gud är en. Det gör du rätt i. Också de onda andarna tror det, och darrar. " (Jak 2:19 Bibel2000)
De orena andarna avslöjade Jesus som Guds son, mot Jesus vilja. Han förbjöd dem att säga det.
2020-09-05, 21:20
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Lukas:
6:43 Ty intet gott träd finnes, som bär dålig frukt, och lika litet finnes något dåligt träd som bär god frukt;
6:44 vart och ett träd kännes ju igen på sin frukt. Icke hämtar man väl fikon ifrån törnen, ej heller skördar man vindruvor av törnbuskar.
6:45 En god människa bär ur sitt hjärtas goda förråd fram vad gott är, och en ond människa bär ur sitt onda förråd fram vad ont är; ty vad hennes hjärta är fullt av, det talar hennes mun.
6:46 Men varför ropen I till mig: 'Herre, Herre', och gören dock icke vad jag säger?
2020-09-05, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag antar att du tänker på 1:a Petrusbrevet, som jag tror är en pseudepigrafi.

Ok, du TROR det?

Får jag fråga vilka delar av NT som du accepterar som genuina? Så att jag förstår hur du tänker.
2020-09-05, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brendt
Du din herrelös hund! har du nån gång levt, inga ord, inga mediciner, bara varit till, jag tror inte det.

???
2020-09-05, 21:24
Medlem
Citat:
De orena andarna avslöjade Jesus som Guds son, mot Jesus vilja. Han förbjöd dem att säga det.

Japp, orena andar kan tala sanning med modifikation/halvsanningar, men oftast lögner, vadhelst som passar deras egna själviska syften. Ungefär som dagens stora inflytelserika politiker.
2020-09-05, 21:25
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ok, du TROR det?

Får jag fråga vilka delar av NT som du accepterar som genuina? Så att jag förstår hur du tänker.
Självklart är Paulus brev och de fyra evangelierna äkta, även om dessa inte nödvändigtvis är skrivna av lärjungarna. Men inte heller allt i evangelierna verkar vara autentiskt, som t.ex de ointressanta släktträden.

Det som är viktigast i hela Bibeln är det som Jesus ska ha sagt, citaten.
2020-09-05, 21:29
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
För att det t.ex. står i bibeln: "en dag är som tusen år för Gud"???

Det står det inget om i bibeln, men tydligen var detta ljus i första dagen tillräckligt för t.ex. växtlighet att frodas. Enligt vetenskapen talar man om ett allmänt ljus när Big Bang uppstod. Ljuset kan alltså handla om den energi som uppstod innan solen och stjärnorna.

Jag är inte säker själv, men vi måste vara trogna vad som står i bibeln och det står att solen inte skapades förrän den fjärde dagen, och det stämmer väl överens med Big Bang teorin, att det först fanns en allmän energi och ljus, som senare klumpades ihop till stjärnor och vår sol. "Varde ljus" stämmer väl överens med Big Bang teorin, och Big bang teorin säger att solen och månen skapades senare, aka den fjärde dagen.

Nej, det beror på hur man menar. Skapelsens början kan handla om dagar, men också om miljontals år, du kan inte säga att det bara handlar om 24 timmar.

Ja det är möjligt att en av Guds dagar inte var exakt 1 miljon år, utan är en ungefärlig beskrivning av skapelseordningen.

Jag tror inte du förklarade om ljuset den första dagen handlade om solen, det är en kritisk fråga.
Det står om en dag som tusen år och vice versa när det gäller Jesu återkomst, som sagt.

Att du drar det bortom ALLA proportioner och börjar jämföra med big bang är bara så...aningslöst... jag saknar ord att uttrycka hur märkligt ditt resonemang är i och med det.

Bibeln är skriven som om den absolut inte ska passa med ett naturalistiskt bundet filosofiskt ställningstagande om hur allt kom att bli till.
Bland annat för att det finns uttryck för att uttycka långa tidsperioder i skapelseberättelsen, men ändå väljer Gud att säga det ord som överallt annars i Bibeln betyder ett dygn på 24 timmar, så jag gör helt rätt i att säga att det handlar om 24 timmarsdygn. Om du nu menar att Mose hörde fel där han satt och skrev medan Gud dikterade, är det ju öppet för att han skrev fel på fler ställen. Hur kan du då vara så säker på andra formuleringar ur Bibeln? Genom att pilla lite på ett litet (som du anser obetydligt) reglage har du öppnat dammluckorna...

Varför tror du jag menar att ljuset de första dagarna skulle vara solen? Bara befängt!

Jag ser ingen rim och reson i ditt resonemang.
2020-09-05, 21:31
Medlem
Citat:
Därför att en dag för Gud är som tusen år, för det första.

För det andra, solen och månen skapades den fjärde dagen, solen kan alltså inte vara det ljus som markerade det som Gud kallade för dag:

"Gud sade: »Ljus, bli till!« Och ljuset blev till. Gud såg att ljuset var gott, och han skilde ljuset från mörkret. Gud kallade ljuset dag, och mörkret kallade han natt." (1 Mose 1:3-5 Bibel2000)

"Gud sade: »På himlavalvet skall ljus bli till, och de skall skilja dagen från natten och utmärka högtider, DAGAR och år. " (1 Mose 1:14 Bibel2000)

Solen och månen skulle tjäna som tecken för dagar och år på jorden, Guds dagar kan alltså handla om något helt annat är jordens 24 timmars dagar.

Menar du att det ljus som blev till i 1:3 var solen?
Dagen är det Goda.
Natten är det onda.

Så länge dagen varar
måste vi göra hans gärningar
som har sänt mig.
Natten kommer då ingen kan arbeta.
När jag är i världen är jag världens ljus.

Johannes 9:4-5

Genom Förstlingen
skapade Gud himlarna och jorden.
Jorden var öde och tom,
och mörker var över djupet.
Och Guds Ande svävade över vattnet.

Gud sade: ”Varde ljus!”
Och det blev ljus.
Gud såg att ljuset var gott,
och han skilde ljuset från mörkret.
Gud kallade ljuset dag,
och mörkret kallade han natt.

1 Mos 1:1-4
Senast redigerad av anayla 2020-09-05 kl. 21:40.
2020-09-05, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Dagen är det Goda.
Natten är det onda.

Så länge dagen varar
måste vi göra hans gärningar
som har sänt mig.
Natten kommer då ingen kan arbeta.
När jag är i världen är jag världens ljus.

Johannes 9:4-5
Mellan vilka tidpunkter är natten?
2020-09-05, 21:37
Medlem
lejongaddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Du vandrar på en farlig stig, bara en liten varning. Muslimer ser inte Jesus som Gud, i deras skrifter är han bara en profet. Deras profet, Mohammed, är mycket större i deras ögon. Vänd om medans tid är. För din egen skull.

Därmed inte sagt att muslimer inte är välkomna i Guds rike, men dom måste vända om och erkänna Jesus som sin Herre. Vilket dom gör också, i stora skaror.

Mitt hopp står till Jesus och bara Jesus vår frälsare. Herren Gud, som är och har alltid varit, som skapat allt och som offrat sin enda sons liv för att rädda oss människor, som genom sitt offer betalat för våra synder så att vi blir rättfärdiga inför Gud, utan gärningar, men genom tro som leder till gärningar. Allt till Herrens ära, inte genom våran egen förtjänst.

Paulus och dom andra apostlarna är Guds tjänare. Lärjungarna, framför allt Johannes (som ju skrev uppenbarelseboken) blev upplärda och utsända av Jesus själv. Han skickade även den Helige Anden som hjälpare och sa att dom skulle göra tom större under än vad han själv gjort under sitt besök.

Jesus kom inte för att bli betjänad, han kommer för att tjäna dom som tror på och följer honom. Det förtydligade han tex när han tvättade lärjungarnas fötter den sista dagen.

Men han kom framför allt för att uppfylla profetiorna och för att ställa Israel inför faktum, att dom behövde vända om, men eftersom dom inte tog emot honom så förblindade han dom så att dom inte kunde se vem han var.

Nu väntar vi bara på att Guds klocka ska ticka igång för Israel igen, att deras ögon ska öppnas. Detta är förutspått i bla Daniel 9:24-27, dom sjuttio veckorna, varav 69 redan är uppfyllda. Nu väntar vi på sista veckan.

Matteus 24 och Uppenbarelseboken 6-19 handlar om denna sista vecka och vilka tecken vi ska titta efter för att veta att vi närmar oss. Gud vill att vi ska förstå tiden vi lever i, därför har han lämnat oss sina ord i skrifterna. Man kan såklart välja bort att läsa dom, eller bara läsa vissa utvalda delar, men då sörjer den helige anden som ju har till sin främsta uppgift att leda Guds folk till viset och kunskap om honom och den plan han har för oss.

Men vi har fått den fria viljan, så tråkigt nog, men gå du din egen väg det har du all rätt till, är du en sann troende så kommer du ändå att räddas, men du kommer sannolikt sörja i evighet sen för allt du gått miste om.

Sista tiden är när vi människor inte tycker likadant och vi söker oss till de människorna som gynnar sitt ego. Grupperingar sker där en egotrippad grupp finner behovet att visa andra att derat grupp ha rätt gentemot en annan grupp. Precis som en Ego person fungera i social kontrakt med en annan person. I hopp att tycka likadant vi skapar connection och om inte du kan dra.

Vi måste ta bibelns skrifter till en normal nivå och förstå att Jesus kan enbart komma om en person föds begåvad att kunna se sanningen i gott och ont, med en förmåga att göra sig förstådd verkligen lägga fram sanningen inför andra på ett sätt som ska få alla att förstå och inte kunna neka. Alltså att alla kan själv relatera till sanningen där inte ens egot kan gå in utan att göra personen till åtlöje.

Som ni skriver tidigare, ingen vet förutom gud när denna tiden sker och jag tolka det som att ingen vet när människan se ett större värde i något annat än människan själv. Sista tiden måste vara nu eftersom vi kan se hur splittrade vi människor är varandra och pengar är ett större intresse än folkhälsan. Vi alla är som små Jesusar och kan se att något är fel, som om vi skapat något ingen människa ha kontroll över utan girigheten i de människor som faller ska ta död på dem.

Ska vi nu blanda in siffror och annat i biblen så är siffran sju magisk och det är mycket som ha med siffran sju att göra. Ta vi siffran tre ha den också med gud att göra. Ta vi 7/3 få vi ett svar som är 2.333333 där 3an fortsätter i en oändlig loop. Kanske när vecka 70 kommer är då balansen sker för fler öppnar ögonen för sanningen och måste ha redan blivit uppväckta.

Har biblens skrifter öppnat vårt tredje öga? Jag fråga dig eftersom jag se att du funnit en balans i skrifterna. Frågan jag ställer mig, se du det jag se?
2020-09-05, 21:39
Medlem
Citat:
Självklart är Paulus brev och de fyra evangelierna äkta,

Va? Jag trodde du påstod att Paulus brev INTE var äkta???

Citat:
Det som är viktigast i hela Bibeln är det som Jesus ska ha sagt, citaten.

Ok, men jag är ganska säker på att du blir upprörd även för citat från Jesus. Jag tror inte att du har läst alla citat från Jesus, du har nog ett filter, eller en slöja när du läser bibeln.

Du vill själv bestämma vad som är gott och ont, det är den enkla sanningen. Guds ord är inte intressant för dig, eftersom du vill fortsätta att leva som du har gjort, du vill inte omvända dig, vad förkunnade Jesus?

"Från den tiden började Jesus förkunna: »Omvänd er. Himmelriket är nära.«" (Matt 4:17 Bibel2000)

Jag antar att du är en New Agare, det är i alla fall intrycket jag får. New Agare accepterar allt möjligt, och tycker inte om ord som att "omvänd er från onda gärningar". New Agare brukar säga att allt är acceptabelt. Men även Jesus sade ifrån ondskan.

Identifierar du dig med "New Age"?
2020-09-05, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
Varför tror du jag menar att ljuset de första dagarna skulle vara solen? Bara befängt!

Ok, hur menar du då?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in