Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Att människan skapades på den sjätte dagen betyder inte att människan skapades under miljoner år, var det så du menar? Nej, människan skapades någon gång under den sjätte dagen, och enligt bevis från bibeln handlar det om för 6000 år sedan.
Men som jag sa, de hebreiska orden för kväll och morgon är ereb och boqer, och detta definierar en dag här, exakt samma ord används också i kapitel 6 som ju är när människan skapas.
Det betyder att det är samma princip, dvs tidsräkning, som gäller för alla skapelsens dagar.
Den ursprungliga betydelsen på dessa ord var inte heller kväll och morgon, utan kaos och ordning, vilket säger oss att just dessa dagar är något specifikt. Lite underligt annars att det börjar med kväll, men eftersom kväll = kaos och morgon = ordning, så förklarar det ju sakernas ordning.
Därav att jag tror att Herren har valt att presentera detta för oss människor på ett sätt som vi förstår och valt att lägga upp det i "kalenderdagar" för att senare kunna introducera upplägget för en vecka.
Precis som du påpekade så skapades ju inte solen och månen förrän den fjärde dagen, så vad betyder kväll och morgon då dom första tre dagarna? Även i kapitel 6 måste dom ju ha samma betydelse då eftersom det är samma ord och samma upplägg som presenteras.
Antingen eller som jag sa. Inte blanda och ge lite som man själv tycker för att det ska passa i sitt eget tankesystem. Bättre då om man inte förstår att låta det vara öppet till Gud väljer att visa oss detta.