2020-09-05, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Ditt hopp står till Paulus och Uppenbarelseboken, mitt hopp står till Jesus. Jag tycker om Jesus och hans budskap, ogillar Paulus tankar och avskyr Uppenbarelseboken. Men jag fördömer ingen. Naturligtvis är det barmhärtiga kristna jag i första hand tror är värdiga ett evigt liv. Men också alla andra barmhärtiga människor inklusive muslimer. De flesta muslimer verkar förstå Jesus bättre än många kristna.

Glöm aldrig Matteus 25:31-46!

Du vandrar på en farlig stig, bara en liten varning. Muslimer ser inte Jesus som Gud, i deras skrifter är han bara en profet. Deras profet, Mohammed, är mycket större i deras ögon. Vänd om medans tid är. För din egen skull.

Därmed inte sagt att muslimer inte är välkomna i Guds rike, men dom måste vända om och erkänna Jesus som sin Herre. Vilket dom gör också, i stora skaror.

Mitt hopp står till Jesus och bara Jesus vår frälsare. Herren Gud, som är och har alltid varit, som skapat allt och som offrat sin enda sons liv för att rädda oss människor, som genom sitt offer betalat för våra synder så att vi blir rättfärdiga inför Gud, utan gärningar, men genom tro som leder till gärningar. Allt till Herrens ära, inte genom våran egen förtjänst.

Paulus och dom andra apostlarna är Guds tjänare. Lärjungarna, framför allt Johannes (som ju skrev uppenbarelseboken) blev upplärda och utsända av Jesus själv. Han skickade även den Helige Anden som hjälpare och sa att dom skulle göra tom större under än vad han själv gjort under sitt besök.

Jesus kom inte för att bli betjänad, han kommer för att tjäna dom som tror på och följer honom. Det förtydligade han tex när han tvättade lärjungarnas fötter den sista dagen.

Men han kom framför allt för att uppfylla profetiorna och för att ställa Israel inför faktum, att dom behövde vända om, men eftersom dom inte tog emot honom så förblindade han dom så att dom inte kunde se vem han var.

Nu väntar vi bara på att Guds klocka ska ticka igång för Israel igen, att deras ögon ska öppnas. Detta är förutspått i bla Daniel 9:24-27, dom sjuttio veckorna, varav 69 redan är uppfyllda. Nu väntar vi på sista veckan.

Matteus 24 och Uppenbarelseboken 6-19 handlar om denna sista vecka och vilka tecken vi ska titta efter för att veta att vi närmar oss. Gud vill att vi ska förstå tiden vi lever i, därför har han lämnat oss sina ord i skrifterna. Man kan såklart välja bort att läsa dom, eller bara läsa vissa utvalda delar, men då sörjer den helige anden som ju har till sin främsta uppgift att leda Guds folk till viset och kunskap om honom och den plan han har för oss.

Men vi har fått den fria viljan, så tråkigt nog, men gå du din egen väg det har du all rätt till, är du en sann troende så kommer du ändå att räddas, men du kommer sannolikt sörja i evighet sen för allt du gått miste om.
Senast redigerad av vinkelhak 2020-09-05 kl. 19:46.
2020-09-05, 19:55
Medlem
Citat:
Jag tycker om Jesus och hans budskap, ogillar Paulus tankar och avskyr Uppenbarelseboken.

Vad tycker du om Petrus?
2020-09-05, 20:07
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Därför att en dag för Gud är som tusen år, för det första.

För det andra, solen och månen skapades den fjärde dagen, solen kan alltså inte vara det ljus som markerade det som Gud kallade för dag:

"Gud sade: »Ljus, bli till!« Och ljuset blev till. Gud såg att ljuset var gott, och han skilde ljuset från mörkret. Gud kallade ljuset dag, och mörkret kallade han natt." (1 Mose 1:3-5 Bibel2000)

"Gud sade: »På himlavalvet skall ljus bli till, och de skall skilja dagen från natten och utmärka högtider, DAGAR och år. " (1 Mose 1:14 Bibel2000)

Solen och månen skulle tjäna som tecken för dagar och år på jorden, Guds dagar kan alltså handla om något helt annat är jordens 24 timmars dagar.

Menar du att det ljus som blev till i 1:3 var solen?
Varför skulle dessa dagar helt plötsligt vara tusentals ggr längre? Jag undrar varför du vill ha det så. Vad skulle ha hänt under dessa dagar fĺåt "miljontals år" då solen, månen och stjärnorna inte sken?

Om du läser in tusentals år under skapelseveckan skapar du lite oreda i Jesus redogörelse i Mark 10:6 "Men från skapelsens början gjorde Gud dem till man och kvinna." Om det varit tusentals år från skapelsens början till dess människor skapades och det sedan dess gått ca lika många år, kan du inte gärna prata om att människan skapades i skapelsens början. Det finns bättre ordval i så fall.
Jag har inget emot att tiden är relativ. Men att relativisera Guds ord när ordet i sig inte indikerar något annat än en vanlig dag trots att det fanns ord för längre tidsperioder, och till synes bara för att stämma med någon egen teori, är nog inte så lyckat.
Du får ju inte ut något av det annat än att det blir lite inkonsekvent, att dagarna var lite olika långa under skapelseveckan.
2020-09-05, 20:21
Medlem
Enligt Sir Isaac Newton är domedagen 2060, enligt hans studier.

Hans arbeten han skrev ner är nu i Israel (staten äger det)
Senast redigerad av Brendt 2020-09-05 kl. 20:25. Anledning: Glömde
2020-09-05, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
Varför skulle dessa dagar helt plötsligt vara tusentals ggr längre? Jag undrar varför du vill ha det så.

För att det t.ex. står i bibeln: "en dag är som tusen år för Gud"???

Citat:
Vad skulle ha hänt under dessa dagar fĺåt "miljontals år" då solen, månen och stjärnorna inte sken?

Det står det inget om i bibeln, men tydligen var detta ljus i första dagen tillräckligt för t.ex. växtlighet att frodas. Enligt vetenskapen talar man om ett allmänt ljus när Big Bang uppstod. Ljuset kan alltså handla om den energi som uppstod innan solen och stjärnorna.

Jag är inte säker själv, men vi måste vara trogna vad som står i bibeln och det står att solen inte skapades förrän den fjärde dagen, och det stämmer väl överens med Big Bang teorin, att det först fanns en allmän energi och ljus, som senare klumpades ihop till stjärnor och vår sol. "Varde ljus" stämmer väl överens med Big Bang teorin, och Big bang teorin säger att solen och månen skapades senare, aka den fjärde dagen.

Citat:
Om du läser in tusentals år under skapelseveckan skapar du lite oreda i Jesus redogörelse i Mark 10:6 "Men från skapelsens början gjorde Gud dem till man och kvinna." Om det varit tusentals år från skapelsens början till dess människor skapades och det sedan dess gått ca lika många år, kan du inte gärna prata om att människan skapades i skapelsens början. Det finns bättre ordval i så fall.

Nej, det beror på hur man menar. Skapelsens början kan handla om dagar, men också om miljontals år, du kan inte säga att det bara handlar om 24 timmar.

Citat:
Jag har inget emot att tiden är relativ. Men att relativisera Guds ord när ordet i sig inte indikerar något annat än en vanlig dag trots att det fanns ord för längre tidsperioder, och till synes bara för att stämma med någon egen teori, är nog inte så lyckat.
Du får ju inte ut något av det annat än att det blir lite inkonsekvent, att dagarna var lite olika långa under skapelseveckan.

Ja det är möjligt att en av Guds dagar inte var exakt 1 miljon år, utan är en ungefärlig beskrivning av skapelseordningen.

Jag tror inte du förklarade om ljuset den första dagen handlade om solen, det är en kritisk fråga.
2020-09-05, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brendt
Enligt Sir Isaac Newton är domedagen 2060, enligt hans studier.

Hans arbeten han skrev ner är nu i Israel (staten äger det)

Ja, Sir Isaac Newton, en vetenskapsman trodde på bibeln.
2020-09-05, 21:01
Medlem
Citat:
Ja, Sir Isaac Newton, en vetenskapsman trodde på bibeln.

Ja, tro på skrifter, sen följa dem är väl två saker?
Demonaktivitetet tror JV är änglar.
Jag skrattar!
2020-09-05, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brendt
Ja, tro på skrifter, sen följa dem är väl två saker?
Demonaktivitetet tror JV är änglar.
Jag skrattar!

Japp, även demoner tror på Gud:

"Du tror att Gud är en. Det gör du rätt i. Också de onda andarna tror det, och darrar. " (Jak 2:19 Bibel2000)
2020-09-05, 21:08
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Vad tycker du om Petrus?
Jag vet bara vad som står i evangelierna, där Jesus valde honom som lärjunge och kallade honom för en klippa. Och vad som står i Apostlagärningarna och i Paulus brev, där både Lukas och Paulus för vidare skvaller om Petrus.

Jag tror inte att Petrus skrivit något och där får jag väl stöd av experterna.

Jag utgår ifrån att han förde vidare vad han sett och hört och nog tycks det som om Markus haft kontakt med Simon Petrus.

Så jag antar att han gjorde sitt jobb, även om han inte var perfekt. Satan hade honom förstås i sitt våld, som Jesus förutsagt.
2020-09-05, 21:09
Medlem
Citat:
Jag vet bara vad som står i evangelierna, där Jesus valde honom som lärjunge och kallade honom för en klippa. Och vad som står i Apostlagärningarna och i Paulus brev, där både Lukas och Paulus för vidare skvaller om Petrus.

Jag tror inte att Petrus skrivit något och där får jag väl stöd av experterna.

Jag utgår ifrån att han förde vidare vad han sett och hört och nog tycks det som om Markus haft kontakt med Simon Petrus.

Så jag antar att han gjorde sitt jobb, även om han inte var perfekt. Satan hade honom förstås i sitt våld, som Jesus förutsagt.

Du vet väl att Petrus sade gott om Paulus?
2020-09-05, 21:14
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Du vet väl att Petrus sade gott om Paulus?
Jag antar att du tänker på 1:a Petrusbrevet, som jag tror är en pseudepigrafi.
2020-09-05, 21:14
Medlem
Citat:
Japp, även demoner tror på Gud:

"Du tror att Gud är en. Det gör du rätt i. Också de onda andarna tror det, och darrar. " (Jak 2:19 Bibel2000)

Du din herrelös hund! har du nån gång levt, inga ord, inga mediciner, bara varit till, jag tror inte det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in