2020-09-03, 12:38
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Om du själv hållit på med aktier så förstår du att det är omöjligt att sia om när en bubbla avslutas. Dels skulle man bli miljardär om man visste datumet, dels är det en självmotsägelse eftersom den viktigaste ingrediensen för "en bubbla" är att man inte fattar att man är i den. Se filmen The Big Short om du inte sett den. Inte ens Moodys fattade att det var en bubbla 2008 och gav högsta kreditbetyg åt världens sämsta lån.

Jag kan se att värdena på börsen är betydligt högre än förra året trots att vi har corona, att vi inte ens sett slutet på corona, att corona kommer att påverka siffrorna mer och mer mot slutet av året när någon miljard människor i världen faktiskt har mindre pengar att röra sig med när bidragen tar slut, och trots att världens länder lånat upp ytterligare några triljoner. Det är inte hållbart på sikt.

Jag har bara 15% bear än så länge, vilket antyder att jag inte tror vi är direkt nära bubbel-sprickan, men ju längre tiden går desto närmare kommer vi och jag fortsätter tanka varje månad. Om det blir utdraget och inte spricker på t.ex 6 månader så blir jag förvånad, men ingenting är omöjligt så jag måste ta höjd för olika möjligheter. Jag är inte ute efter att gambla med mina pengar, jag satsar bara om jag har reservutgångar.

Oktober är annars min favoritmånad och riktigt många bubblor har spruckit i oktober. Jag spekulerar i att aktieköparen är glad och inaktiv under sommaren, kör igång på hösten nöjd, satsar, men är för optimistisk. Och sedan när Q3-siffrorna kommer i oktober så blir man oftare än 50% av gångerna besviken och ibland riktigt besviken och då kommer katastrofnergången. I år tillkommer dessutom USA-presidentvalet i november, och jag kan se både i den här tråden och i andra media att det anses självklart att Trump vinner. Men det är överoptimistiskt bubbel-tänk. I bubblor tror man aldrig något negativt kan hända. När detta vänder till Fear tror man bara negativa saker kan hända.

Ok, tack för ett utförligare svar, nu förstår jag dig bättre.
Jag har handlat sedan 2012, men aktieportföljen idag består egentligen bara av förhoppningsbolag (sålt av 75 % av övriga innehav sista veckan) och har alltid varit mer för solida tillgångar (metaller, fastigheter... ) p.g.a. att jag alltid varit pessimist till framtiden och därav då ofta faller in i björn-tänket.

Varför jag är pessimist är för att pengar skapas ur skuld och av enskild profitör (se storbanker) med rätten dessutom att sätta ränta på pengarna. Det säger sig självt att ett system uppbyggt så förr eller senare imploderar (= när skuldmättnad infinner sig som det gjort sista åren).
Det behöver då skjutas in likviditet i systemet för att det inte ska krascha, detta har vi sett under året.
Utlåningen, eller penningmängden, måste hela tiden öka för att detta system ska fungera.
Vi ser även hur EU försöker låsa medlemsstaterna till 2052 med detta gemensamma jättelån, antagligen för att undvika en "ny brexit" då lånen ska återbetalas solidariskt.

Har då en det minsta till hjärna är det enkelt att se falska flaggor så som Covid-19.
Inte att viruset i sig inte är vad det nu är utan att åtgärderna med stimulanser och vidare annat som är irrelevant i denna tråd blir lättsålt till befolkningen p.g.a. "pandemin".
5G implementeras med rasande fart och kontrollsamhället växer fram.
Detta ger givetvis också upphov till att nya sektorer sätter fart.

Jag hade en magkänsla 2019 att positionera mig för en ekonomisk sättning då jag misstänkte att många inom storfinansen vill få bort Trumpen och även våra kära misantroper (vet ni inte vilka det är så bör ni läsa makro nyheter som inte är Clinton News Network).
Men jag hade aldrig[[/i] förutspått det i form av en pandemi, eller plandemi som jag hellre kallar det. Spanska sjukan var vår senaste riktiga pandemi, uppskattningsvis 50-150 milj döda.
Det var också vad jag trodde var på väg att träffa oss efter rapporteringen började läcka från Kina.

Men det blev ju inte riktigt så, långt ifrån. Så kan dessa stimulanser motiveras med att "motverka effekterna av C-19" eller är de helt enkelt ett tillförande av likviditet i ett sjukt system som lider av skuldmättnad? Jag kan bara ge min subjektiva vy på saker och jag tror på det senare.
Och då kommer min naturliga följdfråga - är denna uppgång ett sätt att lura in "småsparare" för en rejäl krasch framöver? För systemet har knappast tillfrisknat och det kommer det heller inte göra.
Om börserna ska hållas uppe kommer stimulansåtgärder bli nödvändiga om jag ska tro.

Presidentvalet kommer bli en rysare och jag tycker att det är för lugnt på marknaderna.
Med rysare menar jag nödvändigtvis inte att opinionen är tight utan att det verkar stå mellan Trump som många påstår försöker rensa ut den djupa staten i USA och inte är någon marionettdocka (vem vet?) mot Creepy Joe Biden som är så sponsrad av motparterna att det är löjeväckande.
Social oro i USA utan dessa like, kravaller och protester ständigt och förvånansvärt många i min generation i USA är socialliberaler och avskyr Trump.
En annan trigger jag ser framöver är om FED bestämmer sig för att jävlas lite med Trump och får marknaderna att rasa, då tappar Trump mycket av sitt trumpfkort.
FED och Trump är väl som känt inte bästa vänner direkt. Och FED är, trots namnet, absolut inte statligt utan privatägt. Bara göra egen efterforskning för den som är intresserad.

Att vi är i en bubbla är bara konstaterande av fakta, min beslutsångest har väl mest legat i om jag ska kliva in och rida med en bit till eller inte.
Tror vi ser ett deflationsscenario om bubblan spricker vilket kommer göra att alla tillgångar tappar i värde. Att inflationen skulle sticka är bara ett påhitt.
Stagflation i realekonomin förvisso.

OnTopic Vad ser ni för bolag att gå in lång i just nu, om en ska satsa på 3-5 bolag med en tidshorisont som sträcker sig 1-2 år ? Vore intressant att se vad ni svarar.
Citera
2020-09-03, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
OnTopic Vad ser ni för bolag att gå in lång i just nu, om en ska satsa på 3-5 bolag med en tidshorisont som sträcker sig 1-2 år ? Vore intressant att se vad ni svarar.
Själv ligger jag inne i Cloetta, Castellum, Skanska, Telia och Tele2.

I mina ögon nedtrycka aktier med relativt liten fallhöjd, men potential till helt okej avkastningar närmsta åren. Ger dom mig 20-30% inom 3 år är jag nöjd. Tre av dom ger fortfarande utdelningar (och är nog bara en tidsfråga innan Skanska återinför utdelningen dom ställde in i våras).

Telekom är väldigt nedtryckt i mina ögon, speciellt med tanke på att de är få av bolag som rapporterar i princip ingen påverkan av covid. Cloetta är nere men av självklara skäl, ser dock det som ganska troligt att dom återhämtar sig, lösgodis går dåligt men förpackat godis med högre marginaler går däremot bättre. Skanska bör vara en vinnare på infrastruktursatsningar (båda kandidaterna i USA har sagt att det ska satsas på det) och boendepriserna fortsätter öka. Castellum är väl de största wildcardet i min portfölj, men tror nog dom ska lösa kontorsbiten, långa hyreskontrakt med stora företag bör trygga intäkterna.
Citera
2020-09-03, 16:36
Medlem
Vad tror ni om morgondagen efter dagens ras? Kommer USA att rekylera upp?
Citera
2020-09-03, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Ras och ras, vi hoppade två dagar tillbaka. Bara hälsosamt att fang-aktiernas hauståg tar ett stopp, de pengarna borde leta sig vidare till annat mer fundamentalt.
Citera
2020-09-03, 17:46
Medlem
Sturewlows avatar
Citat:
Det är rejält ned nu strax innan 18 i Sverige
Techfrossa i usa
Springer för många åt fel håll kantrar båten
Vi får se i natt vart det tar vägen
Citera
2020-09-03, 17:53
Medlem
sinewaves avatar
Citat:

Vi får se, denna korrektion är inte direkt förvånade när både RSI och MFI började passera 80 på dagliga. Nu blir där en hälsosamt 'reset' av dessa.

Tror mer på något som går sidledes, men vi får se. Olika förutsägelser är tämligen värdelöst, det finns alltid drösvis med scenarion. Ett finns där S&P går hela vägen ned till SMA200 på dagliga över ett par dagar, men då krävs verkligen att alla tjurar helt lämnat marknaden.
Citera
2020-09-03, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Ras och ras, vi hoppade två dagar tillbaka. Bara hälsosamt att fang-aktiernas hauståg tar ett stopp, de pengarna borde leta sig vidare till annat mer fundamentalt.

Nasdaq är just nu minus mer än 4 procent. För mig är det ett ras.

Många pratar om att tesla är en bubbla som kommer att spricka.

Om den gör det så kommer den att dra ner omx

Edit: Vix är på 10% plus nu
Senast redigerad av Temujin56 2020-09-03 kl. 18:36.
Citera
2020-09-03, 18:20
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:

Vad är fang-aktier?

Det ska bli intressant att se vad som händer med teknikbolagen imorgon. Sinch gick ner nästan tio procent. Inte så mycket jämfört med senaste tidens uppgång. Men en sådan här dag till kanske blottar något litet köpläge!
Citera
2020-09-03, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Vad är fang-aktier?

Det ska bli intressant att se vad som händer med teknikbolagen imorgon. Sinch gick ner nästan tio procent. Inte så mycket jämfört med senaste tidens uppgång. Men en sådan här dag till kanske blottar något litet köpläge!

Citat:
FAANG är en akronym för några USA-börsens fem mest populära och bäst presterande teknikaktier. Dessa aktier är Facebook, Apple, Amazon, Netflix och Google (Alphabet). FAANG kommer ursprungligen från Akronymen, FANG, som inte hade Apple inkluderat när CNBC: s Jim Cramer myntade termen.
FAANG var väl mer korrekt, men var kvar i gamla termer

Citat:
Nasdaq är just nu minus mer än 4 procent. För mig är det ett ras.

Många pratar om att tesla är en bubbla som kommer att spricka.

Om den gör det så kommer den att dra ner omx

Edit: Vix är på 10% plus nu
Kollade mest på dow jones, men personligen är inte detta något jag oroar mig så värst över, men då har jag varken apple, tesla eller någon av dem i min portfölj.. På kort sikt är det väl ett sänke, men alla visste väl att dom en dag skulle få en rekyl tillbaka.
Senast redigerad av David86 2020-09-03 kl. 18:38.
Citera
2020-09-03, 19:14
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
FAANG var väl mer korrekt, men var kvar i gamla termer

Kollade mest på dow jones, men personligen är inte detta något jag oroar mig så värst över, men då har jag varken apple, tesla eller någon av dem i min portfölj.. På kort sikt är det väl ett sänke, men alla visste väl att dom en dag skulle få en rekyl tillbaka.

Jag har gått ner tiotusen, har mycket teknikaktier. Inte kul!
Citera
2020-09-03, 20:41
Medlem
WhiteWalkers avatar
Det var ju här jag skulle skriva mitt inlägg:

Citat:
Ursprungligen postat av WhiteWalker
Allt jag gjorde på mitt BULL TESLA VON x6 i måndags efter splitten är som bortblåst idag, och mer därtill Helvete så dystert i listan till höger:

https://www.avanza.se/placera/telegram/2020/09/03/new-york-teknik-ligger-tungt-apple-ned-7-sp500-34r.html

Nog för att Tesla är tillbaka på samma kurs som den var på förra veckan. Sålde själv Nvidia på 370$ och tyckte att det var snuskigt dyrt haha. Undrar hur detta påverkar OMX imorgon?

Kan inte tänka mig att det blir positivt, särskilt inte på en fredag. Och då har det inte varit någon supervecka (åtminstone för mig) hittills. Tanka på med Tesla-aktier nu ikväll eller korta nåt svenskt imorgon?
Citera
2020-09-03, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Jag har gått ner tiotusen, har mycket teknikaktier. Inte kul!

Tråkigt. Sälj innan du tappar tio till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in