Citat:
Ursprungligen postat av
Bob-Dylan
Svårt att inte hålla med då du som vanligt har rätt i sak.
Men tycker du att NASDAQ ser ut att följa en normal uppåtgående trend eller är i en tydlig bubbla?
Sista tiden har vi sett den största spekulativa uppgången sen -99, enl mig.
Vad tycker du om SEP equal weighted index, eller the value line, det var vad jag tittade på som gav mig magont.
Vad jag tycker mig se är en stor tjur-fälla som byggts upp då jag anser att ingenting händer på aktiemarknaden av en tillfällighet. Var det inte Bismarck som sa det först?
Alla vill gärna hitta en svart svan men var det orsaken?
Var C-19 orsaken till korrektionen tidigare eller var det redan predestinerat med C-19 som syndabock?
Att det skulle krascha stod väl klart för det flesta. Minskar penningmängden och flödet i ett skuldmättat system så, ja, då går det åt helvete.
Står stimulansåtgärderna i proportion till viruset eller till att försöka blåsa liv i det skuldmättade systemet? Hade det varit spanskan som härjade med 50-150milj döda så absolut!
Men sen har vi PPT, vilket i sig säger det mesta om hur manipulerad marknaden är.
Har svårt att tro att du inte känner till PPT och frågan är vad som gjorde att de inte hann med i mars.
Trevlig kväll Sine
Allt är alltid bubbla tills det att så inte är fallet.
Men visst har tech varit något överköpt, men det har vi redan sett i väldigt många veckor nu. Jag tänkte skriva något om det förut och poängen då skulle kortfattat ha varit att många saker kan vara överköpta under ganska lång tid; att detta med överköpt inte bör vara det enda man går på.
Skulle man t ex gå på överköpt Nasdaq skulle jag avyttrat min långa position där redan i maj månad när Nasdaq började gå över sin tidigare ATH osv. Det hade dock varit ett konstigt val då trenderna på dagliga trots allt fortfarande var positiva. Nu i september så är fortfarande trenderna på dagliga positiva så ... hittils är det likadant som vid alla andra pullbacks. Det kan ändras, men det kan också inte ändras. Vilket av det där som det blir är helt onödigt, rentav kontraproduktivt, att sia om (det är sådant man har en tydlig exit för).
Tjurfälla osv blev mindre relevant när t ex S&P passerade 50% återhämtning relativt Corona-dippen. Men visst kan allt ske ändå, det går lite långsamt hela vägen ned till botten bara då börserna (USA) automatiskt stänger vid för mycket minus (och för mycket plus). Först en halvtimme efter -7%, samma vid +7% om jag minns rätt. Halvonödigt att känna till exakt hur det är då det inte händer särskilt ofta att dessa regler löser ut.
Nej, stimulanserna står inte i proportion till Corona-debaklet. Att försöka sia om makroekonomisk data ... Hur kvantifiera du det och hur påverkar det dina val? Du har visserligen saker som NFP och UNRATE (google..) som defakto har påvisad effekt på börsen, men allt det där andra? Det blir lätt lite överkurs.
UNRATE gick annars ned oväntat mycket (enligt vissa...) för tredje eller fjärde månaden i rad, att arbetslösheten (UNRATE) går ned är oftare än sällan ett styrketecken.
Equal weight index påminner mer om EU-börserna där man inte riktigt nått återhämtning i samma grad som S&P och Nasdaq. Ser inga konstigheter med att vissa index laggar, det är ofta som olika index laggar bakom något annat. Att jämnviktat index laggar bakom viktat har vi dock också känt till ett tag nu (tech drar upp index osv). Att en viss sektor drar upp index är ju dock inte heller det något okänt nytt fenomen. Det är rentav så det brukar vara.
För egen del finner jag det annars något enklare att bara titta på de större indexen per vecka och dag för att se hur trenderna ser ut om man undrar över något. Just nu är dessa positiva helt oavsett vad man tycker om allt annat. Det kan som sagt komma att ändras, men just nu har det inte ändrats.