2020-10-28, 16:11
Medlem
Kan det var en vändning upp som vi ser nu på DAX och SP?
Citera
2020-10-28, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arneweisskorrv
Ja jag menar gambling (autostavning), om man är intresserad av högrisk, är det då inte bättre att följa hypen och ta korta positioner där det rör sig i önskvärd riktning, sk trading?

Om du inte är extremt insatt är det bästa att successivt köpa på sig i nedgång och att "aldrig" sälja.
Citera
2020-10-28, 16:41
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Kan det var en vändning upp som vi ser nu på DAX och SP?

Ja/Nej, när det går ned så som det gjort nu kan man räkna med att allt man tror och allt vad alla indikatorer berättar högst förmodligen kan vara uppåt väggarna fel. Då bör man väga in annat också som t ex S&P på dagliga (och där RSI etc) även om man tagit position i DAX, OMX eller brittiska FTSE etc.

Det säkrare att göra när det ser ut som nu är att dra sig tillbaka och titta på när kursen bryter EMA21 på t ex 4h eller liknande. Något sådant kan ta väldigt lång tid dock.

De något mer våghalsiga (som mig) sitter dock och kollar 1 och 5 min.
Sist sålde jag av allt i DAX och gick in på nästa vändning uppåt som skedde längre ned.

Notera också att dessa 'gap downs' liknar väldigt mycket hur det såg ut i fallet vid mars. Detta lär högst förmodligen göra väldigt många nervösa (bland de som tittar på datan och inte går på rena flumteorier vill säga).
Senast redigerad av sinewave 2020-10-28 kl. 16:46.
Citera
2020-10-28, 17:04
Medlem
Odagans avatar
Kan tänka mig att det är många som funderar på hur tusan man ska agera nu.. Är det en tillfällig korrektion eller början på ett rejält nedställ liknande det vi såg i slutet på februari?

Som alla andra kan jag bara gissa, men jag har gjort samma procedur som i februari, sålt av ca 80% och bytt ppm till AMF räntefond mix. Inget som var särskilt kul att göra, men hellre det än att sitta med skägget i brevlådan ifall det rasar >25% igen...
Citera
2020-10-28, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Ja/Nej, när det går ned så som det gjort nu kan man räkna med att allt man tror och allt vad alla indikatorer berättar högst förmodligen kan vara uppåt väggarna fel. Då bör man väga in annat också som t ex S&P på dagliga (och där RSI etc) även om man tagit position i DAX, OMX eller brittiska FTSE etc.

Det säkrare att göra när det ser ut som nu är att dra sig tillbaka och titta på när kursen bryter EMA21 på t ex 4h eller liknande. Något sådant kan ta väldigt lång tid dock.

De något mer våghalsiga (som mig) sitter dock och kollar 1 och 5 min.
Sist sålde jag av allt i DAX och gick in på nästa vändning uppåt som skedde längre ned.

Notera också att dessa 'gap downs' liknar väldigt mycket hur det såg ut i fallet vid mars. Detta lär högst förmodligen göra väldigt många nervösa (bland de som tittar på datan och inte går på rena flumteorier vill säga).

Tycker 5 mins grafen för både dax och sp ser riktigt vacker ut just nu.
Som ett V.

Edit: kanske blivande W
Senast redigerad av Temujin56 2020-10-28 kl. 17:28.
Citera
2020-10-28, 17:26
Bannlyst
Vänta bara tills nästa onsdag då valet troligen är färdig röstat och dem fått ordning på stödpaketet så kommer det en snabb vändning igen.
Risken jag ser är att fel president väljs (Biden) då tror jag det kan bli ännu mer utför under en begränsad tid.

Har också tittat för övrigt på grafen över börsen hela året och man ser det börjar som sagt likna lite som våren 2020 men vem säger det behöver bli det?
Att den går ner så pass mycket nu ser jag som osannolikt utan det hela handlar numera om osäkerhet bara.
Sedan skylls det gärna på Corona som allt annat i samhället just nu.

Klart man kan bli osäker i dessa tider eller så ser man möjligheten att köpa på sig mer aktier vilket jag har planerat göra.
Har man/ni pengar som ni verkligen inte behöver så är det nog en fin chans vi nu alla har.

Om Gud vill så blir det Trump som vinner tisdag/onsdag.
(annars väntar nog mörka tider oss alla)
Citera
2020-10-28, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av imaloser107
Eftersom vi har en massa värdepappersexperter här.

Nu är det så att jag tror att Catena media kommer gå upp inom ett halvår och undrar följande:

Är detta papper värt att köpa nu om man planerar att hålla det en längre tid eller kommer det urholkas fort?

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/om-certifikatet.html/1029545/bull-catena-x2-ava-1

Ny med optioner/minifutures osv så tänkte slänga en liten slant som jag har råd att förlora då jag tror på att Catena lär gå upp med tanke på att de t.o.m. har nekat bud på 51kr per aktie. Mitt sätt att doppa tårna så att säga.

Alla synpunkter uppskattas.

Mvh Losern.
Köpte på mig en massa mera CTM idag både aktier och TO. Tror på en kurs på +50kr efterQ4. Började köpa CTM på 17kr och var med på emissionen så jag ligger bra + just nu, men tror det bästa är framför oss.
Citera
2020-10-28, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Kan tänka mig att det är många som funderar på hur tusan man ska agera nu.. Är det en tillfällig korrektion eller början på ett rejält nedställ liknande det vi såg i slutet på februari?

Som alla andra kan jag bara gissa, men jag har gjort samma procedur som i februari, sålt av ca 80% och bytt ppm till AMF räntefond mix. Inget som var särskilt kul att göra, men hellre det än att sitta med skägget i brevlådan ifall det rasar >25% igen...
Samma här. Upprepar det jag gjorde i början av Corona 1, dvs säljer av alla aktier och de flesta fonderna och stoppar madrassen full med kontanter. Viktar också om i PPM för att dra ned fallhöjden. Tänker sitta vid sidan om tills Corona 2 härjat färdigt. Känns rätt oundvikligt att det blir en krasch till av minst samma magnitud som i våras.
Citera
2020-10-28, 17:59
Medlem
Tror det kan gå ner mer men tror inte att man ska sälja nu. När osäkerheten med valet och Corona försvinner så tror jag det går upp. Men man ska nog vara försiktig med vad man investerar i.
Citera
2020-10-28, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .caz
Tror det kan gå ner mer men tror inte att man ska sälja nu. När osäkerheten med valet och Corona försvinner så tror jag det går upp. Men man ska nog vara försiktig med vad man investerar i.

Själv sålde jag av större delen förra veckan. Ligger ordentligt likvid och väntar till efter valet. Så får vi se sen när man går in igen. Just nu vill jag att det går ner så mycket som möjligt.
Citera
2020-10-28, 19:24
Medlem
Det har funnits ganska många köplägen på DAX ett tag nu. Det pendlar upp och ner hela tiden.
Citera
2020-10-28, 19:33
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Tycker 5 mins grafen för både dax och sp ser riktigt vacker ut just nu.
Som ett V.

Edit: kanske blivande W

Det tyckte jag med men... istället gick S&P ned och skapade en ny lägre lägsta. Något som knappast är särskilt bra utan betydligt mer björn än tjur.

Då bör man dock minnas att det samtidigt är fördjävla mycket 'fuckery' som pågår så att något är ditten och datten är inte direkt att betrakta som säkert kort.

Har gått ur och in ett tag nu, inte nödvändigtvis för att tjäna pengar utan för att skydda mot ev. nedgång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in