2020-09-04, 18:24
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Du förstår väl att ju längre bort ett skepp åker bortom skimret, så hamnar mer och mer av båten i skimret, pga perspektiv? Hur smalt än skimret är, så skulle mer och mer av något som åker in i skimret, försvinna.
Men varför är det just nederdelen som försvinner först? Har det med din magiska dimma att göra?
Citera
2020-09-04, 18:27
Medlem
constants avatar
Citat:
Är väl lika lite nobelpris i detta som att inbilla sig en kurva som förklaring, skulle jag tro.
Nobelpriset handlar om vetenskap, och vetenskapen har inga som helst problem med att jorden är en sfär.

Möjligt att det även finns ett typ Nobelpris i fantasier, hitte-på och konspirationer?

Hur går det med din magiska dimma som gör att allt här på din platta jord upplevs som att man befinner sig på en sfär med en diameter på ungefär 4000 mil? Har du rett ut vad den består av ännu?
Citera
2020-09-04, 18:31
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Du tittar på samma sak som mig. Då är vi två som inte kan förklara det. Din förklaring i dagsläget ignorerar det vi båda två ser i skimret.
Jag har inte hittat på något.
Jag följer dit evidensen leder.
Jag ser ingenting i dit påhittade skimmer.

Citat:
Du förstår väl att ju längre bort ett skepp åker bortom skimret, så hamnar mer och mer av båten i skimret, pga perspektiv? Hur smalt än skimret är, så skulle mer och mer av något som åker in i skimret, försvinna.
Nej jag förstår inte hur ett skimmer kan göra detta. Tyvärr kan du inte förklarar det.
Perspektiv gör att hela objekt ser mindre ut, inte att halva objektet på något magiskt vis försvinner i ett skimmer.
Varför skulle något försvinna i skimmer?
Citera
2020-09-04, 18:48
Medlem
Citat:
Yes, det är precis vad jag menar. Ett skimmer som döljer mer och mer av båten då den åker längre bortom horisonten.

Eftersom vi inte ser igenom skimret, så är det alldeles naturligt att en horisontlinje skulle uppstå där vi inte kan se längre. Ganska precis som en horisont i din runda fantasi, så förstår inte varför du har ett problem med den tanken.

Så din tes är att det som skymmer husen i nedan klipp är "ett skimmer"?
Ett skimmer som det går vågor på? Och som ser ut precis som vatten? Ungefär var i ovan klipp går gränsen mellan "skimmret" och det faktiska vattnet?
https://youtu.be/x4Sxvo340zM

Och om vi återigen tittar på gif:en på Toronto så hävdar du att vi har 184 meter med "skimmer"?
https://imgur.com/a/9jyWppP
Och detta trots att vi inte ser någon som helst skiljelinje mellan vatten och "skimmer"?
Senast redigerad av WilleGarvin 2020-09-04 kl. 18:54.
Citera
2020-09-04, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Jag har inte hittat på något.
Jag följer dit evidensen leder.
Jag ser ingenting i dit påhittade skimmer.

Nej jag förstår inte hur ett skimmer kan göra detta. Tyvärr kan du inte förklarar det.
Perspektiv gör att hela objekt ser mindre ut, inte att halva objektet på något magiskt vis försvinner i ett skimmer.
Varför skulle något försvinna i skimmer?

Okej Conny, du ser skimret men du tycks inte erkänna dess existens. Då kan vi släppa det så får du fortsatt tro det rör sig om kurvor.
Citera
2020-09-04, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Så din tes är att det som skymmer husen i nedan klipp är "ett skimmer"?
Ett skimmer som det går vågor på? Och som ser ut precis som vatten? Ungefär var i ovan klipp går gränsen mellan "skimmret" och det faktiska vattnet?
https://youtu.be/x4Sxvo340zM

Och om vi återigen tittar på gif:en på Toronto så hävdar du att vi har 184 meter med "skimmer"?
https://imgur.com/a/9jyWppP
Och detta trots att vi inte ser någon som helst skiljelinje mellan vatten och "skimmer"?

På den bilden ser vi självfallet inte det. I videon jag länkade gör vi det. Men du kanske tror den är fake? Vad vet jag.
Citera
2020-09-04, 19:12
Medlem
constants avatar
Citat:
...så får du fortsatt tro det rör sig om kurvor.
Men du föredrar att tro det handlar om en mystisk dimma som gör så att allt på din platta jord upplevs som att den vore en sfär med en diameter på ungefär 4000 mil?
Citera
2020-09-04, 19:41
Medlem
Citat:
På den bilden ser vi självfallet inte det. I videon jag länkade gör vi det. Men du kanske tror den är fake? Vad vet jag.

Så vi ser inget "skimmer" i bilden? Okey....
Vad ser vi då - enligt dig - i bilden?

Jag och 99,9999% av alla andra ser en nedförsbacke.
Tänk om det fanns något objektivt sett att avgöra detta? Typ mäta om det finns en kurva?

Vet inte om du är medveten om det men det är mycket enkelt att mäta höjd: Din, min och alla andras smartphone kan mäta höjden relativt en tänkt referensellipsoid. Och om man nu tror att GPS, Apple och Samsung är en del av en världsomspännande konspiration så kan man ju alltid investera pengar i ett lantmäteriinstrument. Fast instrumentet är väl antagligen en del av konspirationen…
Citera
2020-09-04, 20:17
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Okej Conny, du ser skimret men du tycks inte erkänna dess existens.
Jag ser skimret, men saknar förklaring till att den kan göra det du påstår.

Citat:
Då kan vi släppa det så får du fortsatt tro det rör sig om kurvor.
Jag tror inget om kurvor. Jag har sett kurvor och vet att de kan skymma objekt.
Citera
2020-09-04, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Jag ser skimret, men saknar förklaring till att den kan göra det du påstår.

Jag tror inget om kurvor. Jag har sett kurvor och vet att de kan skymma objekt.

Jag saknar precis som du en förklaring till vad som sker i skimret. Men jag ser skimret, och jag ser vad som händer där.

Jag vet också att kurvor kan skymma objekt. Det vet en 5-åring.
Citera
2020-09-04, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Så vi ser inget "skimmer" i bilden? Okey....
Vad ser vi då - enligt dig - i bilden?

Jag och 99,9999% av alla andra ser en nedförsbacke.
Tänk om det fanns något objektivt sett att avgöra detta? Typ mäta om det finns en kurva?

Vet inte om du är medveten om det men det är mycket enkelt att mäta höjd: Din, min och alla andras smartphone kan mäta höjden relativt en tänkt referensellipsoid. Och om man nu tror att GPS, Apple och Samsung är en del av en världsomspännande konspiration så kan man ju alltid investera pengar i ett lantmäteriinstrument. Fast instrumentet är väl antagligen en del av konspirationen…

Vi ser hus gömda vid horisonten. Vi ser inget skimmer.
Citera
2020-09-04, 20:49
Medlem
constants avatar
Citat:
Jag saknar precis som du en förklaring till vad som sker i skimret. Men jag ser skimret, och jag ser vad som händer där.

Jag vet också att kurvor kan skymma objekt. Det vet en 5-åring.
Men känner en femåring till att en mystisk dimma kan dölja underdelen men inte överdelen på objekt som befinner sig mer är fem kilometer bort, både visuellt och för radar?

Du borde ta tag i det där och informera världen om din fantastiska upptäckt: Den mystiska dimman.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in