2020-09-04, 17:36
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Samtidigt kan vi väl säga att den också existerar från högre höjd, men bara mot horisonten sett.
Är det dimman som gör att jorden ser ut att vara en sfär från högre höjder?
Citera
2020-09-04, 17:51
Medlem
Citat:
Att den bara skulle synas när man tittar 'längst med marken' är tydligt, för som du säger så försvinner den i takt med att du höjer dig och istället tittar nedåt. Samtidigt kan vi väl säga att den också existerar från högre höjd, men bara mot horisonten sett.

Wow! Det är ju helt ascoolt! Tror du är nått på spåren här! Tänk att i vårt uppkopplade samhället så är det på Flashback från just dig som jag första gången hör om detta. Det låter ju nästan som att du beskriver hur en kurva på en sfär med omkretsen 40000km skulle bete sig. Att den flyttar sig ju högre upp du kommer för att du ser mer av objektet, vilket givetvis är BS för det är ju rimligare att tro på en dimma som bara existerar horisontellt.
Citera
2020-09-04, 17:54
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobba_74
Att den flyttar sig ju högre upp du kommer för att du ser mer av objektet, vilket givetvis är BS för det är ju rimligare att tro på en dimma som bara existerar horisontellt.
Dimman fungerar även ovanifrån. Men bara mot horisonten. Tittar du rakt ner på jorden så finns det ingen dimma där, bara när du är nere på jorden.
Citat:
Samtidigt kan vi väl säga att den också existerar från högre höjd, men bara mot horisonten sett.
Citera
2020-09-04, 17:57
Medlem
withnonames avatar
Citat:
Men berätta för mig, hur jag ska ta mig till för att förklara det? Vi ser ju samma sak. Hjälp till istället för att låtsas som att du inte ser vad jag ser.

Ja, skimret är ovan vattenytan, men som min video visar så sträcker det sig bortom horisonten, och när något skulle åka "in" vidare i skimret så skulle perspektiv från där du observerar ordna resten. Botten försvinner, mer och mer, eftersom mer av båtens botten hamnar i skimret.

Men... Det går ju inte, för jag saknar en förklaring till vad som orsakar skimret. Så istället säger vi att den åker bakom en kurva, och att jorden är rund(?!).

Du syftar på klassikerna bildkompression,distorsion pga perspektiv och att atmosfären stör så pass mycket att det är detta som avgör var horisonten är snarare än att den är en fysisk plats i relation till var åskådaren befinner sig. Fotar man ett höghus i horisonten kan tex de nedre våningarna se ut att vara närmare varandra än de övre osv. Kraftledningarna i Lake Pontchairtrain där alla stolpar är exakt lika långa och går över vattnet ca 2.6 mil visar kurvatur ganska övertygande för inte kan väl alla dessa siktfenomen som det hänvisas till skapa såna påtagliga effekter på ett foto?
Citera
2020-09-04, 17:59
Medlem
Citat:
Wow! Det är ju helt ascoolt! Tror du är nått på spåren här! Tänk att i vårt uppkopplade samhället så är det på Flashback från just dig som jag första gången hör om detta. Det låter ju nästan som att du beskriver hur en kurva på en sfär med omkretsen 40000km skulle bete sig. Att den flyttar sig ju högre upp du kommer för att du ser mer av objektet, vilket givetvis är BS för det är ju rimligare att tro på en dimma som bara existerar horisontellt.

Ja, visst är det häftigt att observera vår verklighet och komma fram till olika teorier om varför saker ser ut som de gör? Föredrar den vägen framför att inbilla sig kurvor som aldrig någonsin syns till. Kul att du håller med!
Citera
2020-09-04, 18:02
Medlem
constants avatar
Citat:
Ja, visst är det häftigt att observera vår verklighet och komma fram till olika teorier om varför saker ser ut som de gör?
Absolut, och den där teorin du har om en dimma som gör att allt på jorden beter sig som att den vore en sfär med en diameter på ungefär 4000 mil är otroligt fascinerande. Precis på det sätt som de okunniga inom skolan lär ut - Fantastiskt.

Att den inte kan passeras av radar, och att den uppifrån inte påverkar synen rakt ner utan bara mot horisonten gör teorin ännu mer spännande.

Hur kom du fram till allt det här?
Citera
2020-09-04, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av withnoname
Du syftar på klassikerna bildkompression,distorsion pga perspektiv och att atmosfären stör så pass mycket att det är detta som avgör var horisonten är snarare än att den är en fysisk plats i relation till var åskådaren befinner sig. Fotar man ett höghus i horisonten kan tex de nedre våningarna se ut att vara närmare varandra än de övre osv. Kraftledningarna i Lake Pontchairtrain där alla stolpar är exakt lika långa och går över vattnet ca 2.6 mil visar kurvatur ganska övertygande för inte kan väl alla dessa siktfenomen som det hänvisas till skapa såna påtagliga effekter på ett foto?

Om jorden skulle visa sådan tydlig kurva över 2.6 mil, så finner jag det otänkbart att vattnet mellan mig och en horisont 30 mil bort när jag flyger 12000 meter upp, skulle se ut som ett fullkomligt platt vattendrag.

Men jag vet att jag är rätt ensam om den åsikten i den här tråden.

Vore kul att se en bild tagen på kraftledningarna i horisontellt läge, tror (vet ej, har inte sett en sådan bild) att den inte skulle uppvisa en skymt av kurva. Typ som den inte gör, när bilden är tagen lite högre upp:
https://media.gettyimages.com/photos/aerial-view-of-lake-pontchartrain-new-orleans-louisiana-picture-id78051565
Citera
2020-09-04, 18:15
Medlem
constants avatar
Citat:
Om jorden skulle visa sådan tydlig kurva över 2.6 mil, så finner jag det otänkbart att vattnet mellan mig och en horisont 30 mil bort när jag flyger 12000 meter upp, skulle se ut som ett fullkomligt platt vattendrag.
Tänk på att din dimma kommer göra så att det ser exakt ut som om jorden vore en sfär.
Citera
2020-09-04, 18:16
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Men berätta för mig, hur jag ska ta mig till för att förklara det?
Jag vet inte hur du ska förklara det du hittar på.

Citat:
Vi ser ju samma sak. Hjälp till istället för att låtsas som att du inte ser vad jag ser.
Skilmaden är att jag kan förklara det jag ser.

Citat:
Ja, skimret är ovan vattenytan, men som min video visar så sträcker det sig bortom horisonten, och när något skulle åka "in" vidare i skimret så skulle perspektiv från där du observerar ordna resten. Botten försvinner, mer och mer, eftersom mer av båtens botten hamnar i skimret.
Nej, det Vidar inte din video.
Den visar att den nedre delen inte syns bortom horisonten.

Citat:
Men... Det går ju inte, för jag saknar en förklaring till vad som orsakar skimret. Så istället säger vi att den åker bakom en kurva, och att jorden är rund(?!).
Vsd som orsakar skimret kan vi diskutera efter det att vi fått en förklaring till hur en smal strimma skimmer kan dölja nedre delen av ett stort skepp.
Att den skyms av horisonten är inget vi bara säger, det stöds av massor med evidens. Ditt skimmer verkar vara hittepå.
Citera
2020-09-04, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Absolut, och den där teorin du har om en dimma som gör att allt på jorden beter sig som att den vore en sfär med en diameter på ungefär 4000 mil är otroligt fascinerande. Precis på det sätt som de okunniga inom skolan lär ut - Fantastiskt.

Att den inte kan passeras av radar, och att den uppifrån inte påverkar synen rakt ner utan bara mot horisonten gör teorin ännu mer spännande.

Hur kom du fram till allt det här?

Detta är banbrytande. Luktar Nobelpris!! Kurvan är egentligen en dimma, som beter sig EXAKT som en sfärisk jord med omkretsen 4000mil borde göra.
Citera
2020-09-04, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Jag vet inte hur du ska förklara det du hittar på.

Skilmaden är att jag kan förklara det jag ser.

Nej, det Vidar inte din video.
Den visar att den nedre delen inte syns bortom horisonten.

Vsd som orsakar skimret kan vi diskutera efter det att vi fått en förklaring till hur en smal strimma skimmer kan dölja nedre delen av ett stort skepp.
Att den skyms av horisonten är inget vi bara säger, det stöds av massor med evidens. Ditt skimmer verkar vara hittepå.

Du tittar på samma sak som mig. Då är vi två som inte kan förklara det. Din förklaring i dagsläget ignorerar det vi båda två ser i skimret.

Du förstår väl att ju längre bort ett skepp åker bortom skimret, så hamnar mer och mer av båten i skimret, pga perspektiv? Hur smalt än skimret är, så skulle mer och mer av något som åker in i skimret, försvinna.
Citera
2020-09-04, 18:24
Medlem
Citat:
Detta är banbrytande. Luktar Nobelpris!! Kurvan är egentligen en dimma, som beter sig EXAKT som en sfärisk jord med omkretsen 4000mil borde göra.

Är väl lika lite nobelpris i detta som att inbilla sig en kurva som förklaring, skulle jag tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in