2020-09-03, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andrimner
Jag vet inte vilka åtgärder man vidtog vid spanska sjukan men den släpptes nog rätt fri. Folk på den tiden hade inga möjligheter att isolera sig.
Än en gång. Covid-19 är snäppet farligare än vanlig influensa men inte mycket.
Varken du eller jag kommer dö av covid-19. Vi kommer båda högst troligen dö av cancer eller någon hjärt och kärlsjukdom. Märkligt nog är vi inte lika rädda för det. Jag säger inte att vi inte är rädda gör det men det vi är vana att dö av skrämmer oss inte lika mycket. Varför denna rädsla för något som är så pass ofarligt om man jämför med det som verkligen är ofarligt för oss?

Sveriges ekonomi är en helt anna historia. Jag har inte studerat just den saken och tänker därför inte kommentera det jag inte är tillräckligt insatt i.
Att tro att Sverige går lite sämre enbart på grund av corona lär nog knappast vara sanningen.
En sak kan jag dock säga och det är att Sverige tagit emot enorma mängder människor i jämförelse med andra länder i Europa. Den faktiska arbetslösheten i Sverige ligger troligen på 15-20% kanske mer. Många som kommit senaste åren göms undan i statistiken.

https://www.ekonomifakta.se/fakta/arbetsmarknad/arbetsloshet/ungdomsarbetsloshet-internationellt/
Arbetslösheten bland unga var garanterat väldigt hög redan innan corona så den kopplingen tror jag inte på.

Vi har väl rätt bra koll på cancer och hjärta och kärlsjukdomar? Vilket ingen har på covid , vi vet ju inte alls om långtida effekterna av viruset. Kanske inte händer något alls eller så får vi stora problem längre fram.
Citera
2020-09-03, 21:47
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det här var ju intressant:

Karin Tegmark Wisell, avdelningschef på Folkhälsomyndigheten:

– Jag vill nu kommentera den tredje nationella undersökningen av förekomsten av covid-19. Där har vi gjort återkommande undersökningar i befolkningen där vi erbjuder en grupp på 2 500 personer att delta i undersökningen. Samtliga prover av de slumpmässigt utvalda var negativa.
– Motsvarande undersökning i april, som var den första, då såg vi att 0,9 procent av de slumpmässigt utvalda var positiva för infektion. 0,3 procent var positiva i slutet av maj vid den andra undersökningen. Och nu är det alltså 0. – Det finns i nuläget inte omfattande smittspridning hos individer som inte har symtom.– Det ska dock sägas att det här är stickprov, men vi ser en tydlig förändring över tid. Smittspridningen i samhället är betydligt lägre nu.

Det är ju väldigt positivt. Jag har länge efterlyst den typen av undersökningar. Undrar hur urvalet på de 2500 personerna såg ut. Från alla regioner i landet, alla ålders- och yrkesgrupper osv. Fick de anmäla sig själva, eller plockades de slumpmässigt ut tror ni?

Jag tror nog att vi har ett avrundningsfel där och som då visar 0% smittade. Att det bland 2 500 slumpvis PCR-testade personer inte skulle förekomma ett enda positivt test, det tror jag inte på. Alternativt kan det nog vara läge att byta leverantör av PCR-test kitt.
Citera
2020-09-03, 21:56
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jag tror nog att vi har ett avrundningsfel där och som då visar 0% smittade. Att det bland 2 500 slumpvis PCR-testade personer inte skulle förekomma ett enda positivt test, det tror jag inte på. Alternativt kan det nog vara läge att byta leverantör av PCR-test kitt.

Enligt Folkhälsomyndigheten skulle de inte funnit ett enda fall. Alltså ingen avrundning ned till 0,0%. Dvs, det var 2500 friska av 2500 testade. Jag tycker också att det låter nästan för bra för att vara sant.
Citera
2020-09-03, 21:58
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Låter på dej som vi inte gjort något alls
Vi har ju en lockdown light, och det har påverkat blandannat resebranschen om du åker längs vägarna så kommer du märka att du knappt möter några bussar ex.
Koncerer existerar knappt längre,
Ni domedagsprofeter verkar vara livrädda nördar som låst in er i era lägenheter och inte alls har en aning om hur det är där ute

Du vet ingenting om mig. Att komma med personliga påhopp visar bara att man inte kan argumentera förnuftigt.

Nåväl. Du och jag definierar lockdown på olika sätt. Det kan vi enas om.
Flera skolor har stängts och fler kommer att stängas. Man har upptäckt att både lärare och elever har blivit smittade. Skolor är platser som bidrar till att människor infekteras av covid. Det var dumt att öppna dem nu. Man borde ha väntat med skolöppningen tills vi har fått vaccin och/eller fått en bättre kontroll över viruset.
Senast redigerad av AttCza 2020-09-03 kl. 22:03.
Citera
2020-09-03, 22:01
Moderator
OYs avatar
Citat:
ÄNTLIGEN !! En nykter röst i ankdammen.
Det jag reagerar på i denna tråd är alla som dagligen läser det mesta om corona och vältrar sig i nyheter om corona. Dessa människor är ett ämne för psykologistuderande.

Jag var en mycket aktiv röst i tråden i början på galenskapen, tröttnade dock när det stod klart att Covid-19 fungerar i princip som vilken patogen som helst, svaga blir sjuka, vissa avlider, intet nytt.

En infektionsläkare på nyheterna ikväll pratade om "experter" i samband med långtidssjuka samtidigt som i princip alla inom vård och forskning påstår att man ännu inte förstår orsaker och samband kring Covid-19, hur kan någon då vara expert, helt jävla otroligt.

Att en person med dålig grundhälsa eller dåligt avelsmaterial lider av följdåkommor långt efter en genomgången Covid-19 infektion är ju knappast ett uppseendeväckande mysterium, snarare förväntat.

Utsätts en kropp i dåligt skick för en Covid-19 infektion eller influensa är det ju knappast en sensation att kroppen blir ett lätt offer för diverse andra patogener och åkommor.
Citera
2020-09-03, 22:03
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Enligt Folkhälsomyndigheten skulle de inte funnit ett enda fall. Alltså ingen avrundning ned till 0,0%. Dvs, det var 2500 friska av 2500 testade. Jag tycker också att det låter nästan för bra för att vara sant.

Jag tycker det låter lite för bra för att vara sant. Men å andra sidan, hur många detekterade influensafall har vi vid den här årstiden? Vad jag kan se följer det här viruset samma kurva.
Citera
2020-09-03, 22:03
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Alltså vad yrar du om? Vaccin kan vara 4-7 år bort. Finns absolut inget som helst problem med skolöppningar. Risken för barn och unga är ju helt obefintlig.
Ditt prat om ekonomi är cherry picking. Vi hade haft bättte ekonomi om vi kört med av lockdown?

Att arbetslösheten ökar kan bero på xxx antal andra orsaker. Snacka om bedräglig argumentation.

Kom ihåg att även människor med inga eller milda symtom kan få organskador på grund av covid. För det andra finns det en del lärare över 50 som har diabetes, högt blodtryck och så vidare. Om de blir smittade kan de faktiskt dö.

Med lockdown hade vi kanske haft ett bättre utgångsläge att återgå till det normala tidigare. Titta bara på Tyskland. Det är lättare för tyskarna att smittspåra/isolera människor som infekterades av covid. Det kan sakta ned smittningstakten och Tyskland har mycket bättre förutsättningar än vi att återgå till det normala tidigare.
Citera
2020-09-03, 22:05
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan

Dom testerna håller hög kvalitet och säger att antalet smittade i nuläget är mindre än 0,04%. hur mycket mindre är svårt att säga men det kan vara så få som färre än 500personer totalt i hela riket som är smittade nu.
Citera
2020-09-03, 22:06
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ett virus dör inte ut för att ett vaccin kommer. Vaccin är för övrigt fantasier. Det kommer ta flera år och inte ens när dom har ett vaccin är det säkert att det fungerar. En sak ska du dock ha klart för dig. Läkemedelsbolagen har bråttom att få fram ett vaccin då den som lyckas först kommer tjäna sinnessjukt mycket pengar.
Lär av svininfluensan och ta inte detta vaccin. Har du någon underliggande livshotande sjukdom kan det vara värt att chansa annars inte.
Jag tog vaccin för svininfluensan, ingen biverkan, jag har tagit många vaccinationer utan biverkningar.
Jag underbarn?
Nej knappast utan bara alarmister typ du som hittar på saker.
Det skydd man får av en covid smitta är begränsat och vaccin kan ge betydligt bättre skydd.
De som tycker vaccin verkar farligt har inte fattat risken med att bli sjuk med covid-19.

Covid kommer besegras med vaccin.
De som vägrar vaccin kommer bli begränsade i sitt sätt att resa och leva ute i samhället. Covid eremiter.

Det är frivilligt att låta sig bli isolerad eller vaccinerad och fri.
Citera
2020-09-03, 22:11
Bannlyst
Är nu klarlagt att det ej existerar någon allmän smittspridning efter dagens 2500 randomiserade test. Det dör mer folk i badkarsolyckor än C19.

Nu måste Amanda Lindh släppa upp så SHL klubbarna får ta in publik. Vi kommer se total katastrof inom hockeyn annars.

Varför inte bara kolla febern på alla? Alt. att alla får ta med sig ett högst 5 dygn gammalt antikropptest.

Börjar ju bli Monty Python över detta, smittan är borta (alt blivit 100 ggr mildare) men ändå så envisas FHM.

Vi har ej råd med sånt här vansinne, självklart skall man hålla avstånd mot sjuka människor, det har jag gjort hela mitt liv och aldrig haft en influensa eller sjukdag överhuvudtaget.

Smittan är helt borta nu, ev lite backlogg som syns med en eller två döda i snitt per dag.
Senast redigerad av TveksamOmMittLand 2020-09-03 kl. 22:15.
Citera
2020-09-03, 22:12
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Dom testerna håller hög kvalitet och säger att antalet smittade i nuläget är mindre än 0,04%. hur mycket mindre är svårt att säga men det kan vara så få som färre än 500personer totalt i hela riket som är smittade nu.

Ja helt klart är i vart fall att smittspridningen i nuläge är väldigt låg.
Citera
2020-09-03, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag tog vaccin för svininfluensan, ingen biverkan, jag har tagit många vaccinationer utan biverkningar.
Jag underbarn?
Nej knappast utan bara alarmister typ du som hittar på saker.
Det skydd man får av en covid smitta är begränsat och vaccin kan ge betydligt bättre skydd.
De som tycker vaccin verkar farligt har inte fattat risken med att bli sjuk med covid-19.

Covid kommer besegras med vaccin.
De som vägrar vaccin kommer bli begränsade i sitt sätt att resa och leva ute i samhället. Covid eremiter.

Det är frivilligt att låta sig bli isolerad eller vaccinerad och fri.
Angående vaccin och svininfluensan vill jag berätta från min egen upplevelse. En kompis till mig (väninna ) var gravid och tog vaccinet och hennes barn är handikappad nu.
Det kanske är svårt att bevisa sambandet men enligt mamman som har god insyn i graviditeten så var det.
Biverkningar av Corona vaccinet ska inte underskattas. Speciellt när makthavarna vill att det ska komma ut så fort så möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in