2020-09-03, 20:36
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Underförstått så är dom då också infekterade, och då kvarstår bara tjafset exakt hur mycket dom sen sprider sina virus, eftersom det måste finnas virus i kroppen då dom har antikroppar....

Om vi lyfter upp barnen till ansiktshöjd så lär nog smittspridningen till vuxna bli mer likvärdig den mellan vuxna. Även om om smittspridning via aerosoler förekommer så förfaller ändå droppsmitta vara den huvudsakliga motorvägen.

Att droppsmitta följer naturlagarna och faller nedåt, mot underlag, torde inte heller vara ett obelagt påstående.
Citera
2020-09-03, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Ja så nästa vecka ska vi i Sverige börja testa alla som testas 4 gången på en dag.

Jeg gider ikke skrive forklaringen 3 gange. I kan bare fortsætte med hjemmetest og tilfældige dage med 0 nye syge.
Citera
2020-09-03, 20:49
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
179 smittade i Danmark. Klart fler per 100 000 än i sverige nu!

Säker på det? Dragloken Stockholm och Västra Götaland har redovisat noll fall dom senaste två dagarna, enligt C19. Så ”lite” finns nog ackumulerat där.

Men visst, det ser riktigt bra ut för Sveriges vidkommande.
Citera
2020-09-03, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
Jag håller inte med att det är helt ofarligt för alla under 70 , finns väl statistik på det. .. det jag menar är att ett nytt virus vi inte vet någonting om ska man vara väldigt försiktig med tills vi ser hur det artar sig. Sedan kan vi sakta men säkert att återgå till normalitet.

Och ja vi får leve med det här i många år.. hoppas det muteras åt rätt håll bara
Det är extremt litet antal under 70 som är i farozonen.
Det dör över 90 000 per år i cancer i Sverige och ytterligare c:a 90 000 av hjärt och kärlsjukdomar.
Vi kan troligen minska detta antal genom kraftfulla åtgärder men vi gör det inte. Såna åtgärder skulle innebära enorma ingrepp i människors frihet och privatliv.
Antalet dödsfall för fullt friska människor i corona är extremt få. Finns inte ett argument i världen som motiverar åtgärder för att minska dödsfallen för det lilla antal friska under 70 år som dör i corona.
Det är inte ens säkert att såna åtgärder skulle hjälpa.

Detta med försiktighet har jag svårt att förstå vad det innebär. Redan nu har ett stort antal svenskar drabbats av enorma ekonomiska bakslag. Vi vet att depressioner leder till sämre hälsa eftersom det försvagar immunförsvaret. Jag har hela tiden sagt att dom åtgärder som vidtas är värre än viruset.

Sen får gärna någon förklara logiken i att 1000-tals människor kan trängas dagligen i något av våra shoppingställen. I Sundsvall har vi Birsta. Där är det ofta fullsmockat med folk.
Däremot kan folk inte gå på trav eller fotboll. Finns 0,0000 logik detta. Så totalt ologiskt som något kan bli.
Citera
2020-09-03, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Därför bör man se till att återgå till det normala så fort som möjligt. Med skolöppningar i ett läge där det inte finns vacci mot viruset motverkar man strävandet efter att återgå till det normala så fort som möjligt. Ju längre tid det tar tills vi återgår till det normala desto värre blir det för oss både ekonomiskt och socialt.

Förresten. Sverige har tappat mer i BNP än Norge, Danmark eller Finland trots att Sverige inte har infört karantän. Arbetslösheten har också ökat. Ungdomsarbetslösheten är den tredje högsta i EU. 25 5 av ungdomarna är arbetslösa. Hittills har Sverige liberalare hållning mot viruset inte skapat bättre ekonomiska förutsättningar i landet.

Citat:
med skolöppningar i ett läge där det inte finns vacci mot viruset motverkar man strävandet efter att återgå till det normala så fort som möjligt
Alltså vad yrar du om? Vaccin kan vara 4-7 år bort. Finns absolut inget som helst problem med skolöppningar. Risken för barn och unga är ju helt obefintlig.
Ditt prat om ekonomi är cherry picking. Vi hade haft bättte ekonomi om vi kört med av lockdown?

Att arbetslösheten ökar kan bero på xxx antal andra orsaker. Snacka om bedräglig argumentation.
Citera
2020-09-03, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andrimner
Det är extremt litet antal under 70 som är i farozonen.
Det dör över 90 000 per år i cancer i Sverige och ytterligare c:a 90 000 av hjärt och kärlsjukdomar.
Vi kan troligen minska detta antal genom kraftfulla åtgärder men vi gör det inte. Såna åtgärder skulle innebära enorma ingrepp i människors frihet och privatliv.
Antalet dödsfall för fullt friska människor i corona är extremt få. Finns inte ett argument i världen som motiverar åtgärder för att minska dödsfallen för det lilla antal friska under 70 år som dör i corona.
Det är inte ens säkert att såna åtgärder skulle hjälpa.

Detta med försiktighet har jag svårt att förstå vad det innebär. Redan nu har ett stort antal svenskar drabbats av enorma ekonomiska bakslag. Vi vet att depressioner leder till sämre hälsa eftersom det försvagar immunförsvaret. Jag har hela tiden sagt att dom åtgärder som vidtas är värre än viruset.

Sen får gärna någon förklara logiken i att 1000-tals människor kan trängas dagligen i något av våra shoppingställen. I Sundsvall har vi Birsta. Där är det ofta fullsmockat med folk.
Däremot kan folk inte gå på trav eller fotboll. Finns 0,0000 logik detta. Så totalt ologiskt som något kan bli.

Nu tror jag du blandade ihop siffrorna. Det dör 90 000 om året varav ca 20 000 i cancer om jag inte minns fel.

I övrigt håller jag med dig.
Citera
2020-09-03, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Det skal du ikke regne med.
Vi brugte en "lockdown" i foråret til at skaffe udstyr, sikre arbejdsgange og opnå langt større viden om sygdommen.
Hele Fyn kan vi måske godt overveje at lukke ned snart.

Idag lättar Danmark på gränskontrollerna mot Sverige och kommer fortsättningsvis att göra stickprovskontroller. Man planerar också att lätta på restriktionerna mot Tyskland.

I ett skede där immuniteten i befolkningen verkar vara svag eller i avtagande så är risken stor att ny smitta införs över gränserna och får fäste i befolkningen både i Danmark och Sverige.
Citera
2020-09-03, 21:02
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Europa: Antalet smittade tillbaka på nivåer som i mars

Alla varningslampor blinkar rött, ändå finns det ansvarslösa idioter som måste resa mitt under en pandemi.

Europe infections back to March levels - EU

källa bbc

Obildad slutsats av Europeiska unionens folkhälsomyndighet. Alternativt felciterade eller agendadrivande.
Citera
2020-09-03, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Idag lättar Danmark på gränskontrollerna mot Sverige och kommer fortsättningsvis att göra stickprovskontroller. Man planerar också att lätta på restriktionerna mot Tyskland.

I ett skede där immuniteten i befolkningen verkar vara svag eller i avtagande så är risken stor att ny smitta införs över gränserna och får fäste i befolkningen både i Danmark och Sverige.

Det er helt sikkert en risiko og betonklodserne bliver ikke flyttet langt væk ved de små overgange til Tyskland. Vi er dog bedre rustet til at bekæmpe smitten nu og turistsæsonen er slut.
Citera
2020-09-03, 21:10
Medlem
[quote=Andrimner|72810943

Däremot kan folk inte gå på trav eller fotboll. Finns 0,0000 logik detta. Så totalt ologiskt som något kan bli.[/QUOTE]

Jag tror det handlar om skrikandet och kroppsnärheten.

På shoppingcentra skriker man vanligtvis inte oavsett vilket fynd man sen än hittar. Det dricks inte heller bland klädgalgarna.

Men på trav och på fotboll skriks det så in i helvete. Och folk är packade och kramas..
Citera
2020-09-03, 21:15
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Vilken källa har du?
Enligt Worldometers har Finland fler tester per miljon invånare än Sverige. De har hela tiden legat långt före Sverige i testning. Att testningen minskat i Finland senaste tiden kan bero på att färre känner sig sjuka och därmed manade att testa sig.

Mitt fel, den finländska testningen per miljon invånare är ungefär 20 procent mer omfattande än den svenska.
Citera
2020-09-03, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0taAlarmist
Nu tror jag du blandade ihop siffrorna. Det dör 90 000 om året varav ca 20 000 i cancer om jag inte minns fel.

I övrigt håller jag med dig.
Jo jag hade lite bråttom där
80-90 000 döda per år i Sverige brukar det vara.

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/statistik/2020-6-6798.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in