Citat:
Ursprungligen postat av
ZiggeZiggarett
Visst närmar vi oss målen, vad pratar du om? Utvecklingen kommer att gå i trappsteg.
Visst... och ner till Qatar och råskäll på sultanen, och till Kina och protestera...
Då är din kritik relevant.
Tror du att man kan få oljeleverantörerna att minska sin produktion om det leder till att deras inkomster minskar? Om det skulle fungera så kanske det skulle driva upp priset och kanske minska försäljningen?
I Sverige och i Europa finns ett etablerat skattesystem som driver upp konsumentpriset på fossila bränslen, men i USA och stora delar av övriga världen är skatten på fossila bränslen låg.
Även om jag tror att det är lättare att minska efterfrågan på fossila bränslen än att minska produktionen så är jag inte säker på att den globala användningen skulle minska för att efterfrågan från Europa minskade. Jag tror att risken för att förbrukningen i världen utanför USA och Europa skulle öka är stor och då vore ju inte mycket vunnet.
Har du några tankar om hur man ska gå tillväga för att minska Kinas användning av fossila bränslen? Kina med 1,44 miljarder innevånare och Indien med 1,38 miljarder, båda med snabb tillväxt, kan sätta sin prägel på hur fossila bränslen används för lång tid framåt. Lägg till Afrika, med ca 1,3 miljarder och som kan tänkas vlija ha tillgång till energi i betydligt högre grad än nu dom närmaste årtiondena, så handlar det om 53% av Jordens befolkning som kanske har andra prioriteringar än att minska utsläpp av växthusgaser. Hur löser man det?
–