Citat:
Ursprungligen postat av
Alibabbla
Det är knappast någon i hela världen som på något sätt önskar en global nedkylning. Allra minst ni alarmister som förlorar både initiativ och incitament, vilket då gör er fortsatta politiska kamp mot fossila bränslen helt meningslös.
Du som har åldern inne borde komma ihåg nedkylningen från 1940 som pågick ända fram till 80-talet. I och med att ni alarmister ofta hänvisar till detta årtionde så kan man fråga sig varför denna tid hade ett optimalt klimat?
Det lustiga är att 60 % av koldioxidökningen under hela 1900-talet skedde under dessa 40 år när temperaturen störtdök.
Skönt med lite mer värme?
Jag tror som du att få vill se en global nedkylning. Jag tror att många i Skandinavien tycker att det är helt OK om det blir ett par grader varmare, kanske t.o.m. 4-5 grader varmare på vintern. Mindre snöskottning, lägre uppvärmningskostnad, lättare att klä sig, men också mindre skidåkning och skridskoåkning på minussidan.
Tyvärr blir ju konsekvenserna för naturen av den rekordsnabba uppvärmningen, både i Skandinavien och i resten av världen, många fler än att snömängden minskar. Torka och svårigheter att odla livsmedel tror jag kommer att vara bland påtagliga följder som kommer att påverka många redan inom kanske 40-80 år. Kanske tidigare?
Du beskriver 1900-talets klimatutveckling på ett vilseledande sätt
Du manipulerar data när du gör en historiebeskrivning över klimatutvecklingen under 1900-talet. Du "glömmer" också några viktiga fakta. Inte avsiktligt hoppas jag?
– Världhaven utgör en "broms" vid både uppvärmning och nedkylning.
– Denna "broms" gör att dagens globala medeltemperatur speglar CO₂-halten för ett antal år tillbaka.
– PDO växelvis kyl och värmer genom att kallt djupvatten i varierande grad påverkar temperaturen på Jordens yta.
– I början av 1940-talet var "uppvärmningesffekten" den största sedan mitten av 1800-talet enligt NCEI PDO-index.
– Perioden åren efter värmetoppen i början av 1940-talet bör beskrivas som "avtagande PDO-uppvärmning" snarare än som en "nedkylning".
– Under perioden, ungefär 1945-1970, hade svavelutsläpp en påtagligt kylande effekt. Sedan minskade svavelutsläppen snabbt.
– Från 1750-1959 (209 år) ökade CO₂-halten med ca 11% (från ca 285-316 ppm).
– Från 1959-2000 (41 år) ökade CO₂-halten med ca 17% (från ca 316-369,6 ppm).
– Från 2000-2019 (19 år) ökade CO₂-halten med ca 11,3% (från ca 369,6-411,4 ppm).
– CO₂-utsläppen ökar hela tiden och var betydligt större i slutet av 1900-talet än tidigare.
– De senaste 20 årens snabba ökning av CO₂-halten har vi inte sett följden av ännu.
– Under perioden 1940-1970 sjönk den globala medeltemperaturen med ca 0,06°C enligt HadCRUT.
– Det är denna temperatursänkning, orsakad av svavelutsläpp och PDO, som du kallar att temperaturen "störtdök".
– Jämför med att den globala medeltemperaturen ökat med ca 0,18°C
per årtionde de senaste 40 åren.
– De senaste 40 åren har den globala medeltempreraturen "superökat" med 0,72°C.
Bland källorna till uppgifterna ovan finns NCEI PDO-index, NOAA (Mauna Loa, m.m.), Copernicus och HadCRUT.
–