Citat:
Ursprungligen postat av
N.Armstark
Tre intressanta inlägg från trådens barndom. Det fanns uppenbarligen människor i familjens omkrets som var övertygade om att mamman hade cancer. Polisutredningen motsäger detta. Av vilken anledning fanns det en spridd uppfattning bland människor som hade kontakter med familjen att hon hade cancer? Var det en ”täckmantel” för något annat? Psykiska problem, missbruk?
Sektspåret uppstod också från ett antal olika källor, föräldrarna hade barnvakt regelbundet en gång i veckan. Hade de en stående bokning för studiecirkel, yoga eller besökte de sockerbruket?
Det här är ett par intressanta ”bubblare” som har ploppat upp med jämna mellanrum. De är värda att ägna lite tankearbete.
Citat:
Sjukdomar och tron på en framgångsteologi sammantaget skulle ge en del saknade puzzelbitar
.
Inte mig emot men jag undrar kring fenomenet "det skaver", det måste vara nåt mer - saknade pusselbitar. Fördolt, täckmantel.
Missbruk, sekterism, fysisk sjukdom.
Det måste vara nåt exceptionellt eller bort till rena konspirationer i värsta fall (inte du).
Varför ska Bjärred ha nåt mer än andra fall med f-s eller gemensamt familicide.
1. Det finns ett motiv.
Det varierar mellan kraschad ekonomi, separation eller vårdnadstvist samt sjuka barn eller barn med särskilt behov.
2. Det finns en förtvivlan och sorg.
3. Det finns en önskan att dö.
4. Det finns en sorts oumbärlighet. Mitt barn kan inte leva utan mig. Ingen kan älska mitt barn som mig. Ingen kan vårda mitt barn som mig. Troligen skam, att misslyckas i föräldrarollen, som provider.
5. Psykisk ohälsa. Depression som redan finns eller som utvecklas pga överbelastning psykisk och fysiskt. Alt psykos.
6. Barnet inbillas skyddas från en hotfull tillvaro och svår framtid, från lidande, från ett värdelöst liv som inte är värt att leva.
7. Vi vet att framgång och bra ekonomi inte skyddar mot psykisk ohälsa. Vi vet att det inte är nån garanti för att vara klarsynt och ha copingstrategier.
8. Vi vet att många av föräldrarna chockar omgivningen helt. De var normala, snälla, vårdande.
De var inte med i sekter och stack inte ut på annat sätt.
9. Men de var helt utan hopp och de var suicidala.
De hade en förvrängd syn på tillvaron där döden var lösningen mot lidandet.
Vet väl inte om det skiljer sig i grunden mot andra sk barmhärtighetsmord egentligen om nån vill dö.
a) Suicidal, nedstämd. Troligen deprimerad i många fall. Utan nån sorts vilja att leva. Livsglädjen är borta. Hoppet borta.
Lidande. Sjuk.
b) En partner övertalas och går med på att döda och det återges sen som den ultimata kärleken, att ställa upp för den andra, en kärleksfull handling.
Det beskrivs som godhet, omsorg, kärlek, empati och altruism.
c) Det glider ofta mot romantiserat och det beskrivs relationer som jag undrar om de verkligen var helt sunda..
Att de var Ett med varandra, så tighta, kunde inte göra saker utan varandra. Levde för varandra.
Skillnaden är att de inte dör ihop i en självmordspakt.
De beslutar sig heller inte för att döda sina barn. De har kvar ett existensberättigande.
Det saknas givetvis nåt samtycke i Bjärred gällande de stackars barnen och är totalt vidriga barnamord.