2018-01-10, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holgerett
Finns det några religiösa inslag?

Väldigt lösa rykten om Sceintologisekten
Citera
2018-01-10, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ppim
Jag har jobbat en del med brottmål, och jag kan säga direkt att alla teorier som går ut på att pappan (och mamman) skulle ha dödat barnen för att bespara barnen lidande helt enkelt inte är sannolika.

Man dödar inte sina barn av barmhärtighet. Även fast de lider. Jag skulle sätta mina pengar på att han helt enkelt fått en flipp som inte går att förklara med något rimlighetsresonemang. Antagligen har mannen i familjen börjat med att mörda sin fru, och sedan gått över till barnen.
Du har helt fel i dina antagande! Många (om man tar bort dravlet) är helt rätt på det när de nämner barmahärtighetsmord. Döttrarna led av utmattningssyndrom därför hade de hemskolning, precis som det nämns hade frun haft svår cancer och mannen var en mkt trevlig och sympatisk person vilket även frun var. Som många nämner var detta planerat pga sjukdom....vill inte nämna mer info här!
Citera
2018-01-10, 21:58
Medlem
En sak jag har reagerat på, som några redan varit inne och nosat på, är detta med att de ska fastställa dödsorsak/tid vid rättsmedicinsk undersökning. Mig veterligen gör de alltid detta, oavsett om det ser ut att vara självklart vad det är.
Om jag inte missminner mig nu, så tror jag såg det senast i fallet A*na Ahns*röm, där det från början var tydligt att hon utsatts för grovt våld mot framförallt ansikte, men det gjordes en undersökning ändå.
Citera
2018-01-10, 21:59
Medlem
[Wizard]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert
Det var ju bara svammel då det inte fanns något fog för detta.
Det avhandlades i morse.
Citera
2018-01-10, 22:00
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HK1975
Läser man och hör rektorns kommentarer här så fanns det en tydlig bild av en familj som inte mådde bra. Läser man även kommentarer under diverse facebook länkar för händelsen så visar det bilden av en familj som inte mådde alls bra, men där ingen heller förstod hur allvarligt det egentligen stod till. Vi kanske aldrig kommer få reda på sanningen, men klart är att tar man någons liv så är det ett mord.

Men samtidigt en annan rektor som inte upplevde situationen på samma sätt. Vad är det för Facebooklänkar? Självklart mådde inte familjen bra (det brukar inte sluta i mord och självmord i familjer som mår bra) och visst hade döttrarna något form av medicinskt hinder. Dock vet vi inte vad det var för medicinskt hinder, kan lika bra ha varit ADHD eller något liknande. Att mamman skulle ha haft cancer är också helt taget ur luften.
Citera
2018-01-10, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert
Det är info från av en närstående till en av de högst involverade i kyrkan i Arlöv.

Inte något konkret om aktivt medlemskap, men om samröre av någon form.

Naturligtvis är detta något som det ska talas tyst om i kretsarna, men läckor förekommer överallt.
Citera
2018-01-10, 22:02
Medlem
Artygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Don.C
Men samtidigt en annan rektor som inte upplevde situationen på samma sätt. Vad är det för Facebooklänkar? Självklart mådde inte familjen bra (det brukar inte sluta i mord och självmord i familjer som mår bra) och visst hade döttrarna något form av medicinskt hinder. Dock vet vi inte vad det var för medicinskt hinder, kan lika bra ha varit ADHD eller något liknande. Att mamman skulle ha haft cancer är också helt taget ur luften.

Intermittentexplosivitet hade fått det via en källa, helt taget ur luften vet jag inte om det är.
Citera
2018-01-10, 22:03
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Det är en giltig term i ett psykiatriskt/psykologiskt sammanhang där utvidgade (inte utökade) självmord definieras som att en person dödar andra av övertygelsen att dessa är en del av det egna jaget. Förekommer sällsynt vid vissa speciella psykiatriska tillstånd. Eventuellt kan det ha varit fallet här, men det är tveksamt. Enbart för att det är så sällsynt. Givetvis är det ingen egentlig polisiär eller juridisk term. Egentligen är det mediernas fel som inte begriper vad de återrapporterar.

Psykiatrin verkar i så fall också skyldiga till att felanvända uttrycket ibland: https://www.sydsvenskan.se/2009-04-15/psykiatriker-ovanligt-i-sverige

Uttrycket borde egentligen utsorteras helt, då det även i den mening du beskriver är missvisande och skulle kunna bytas ut mot något mer adekvat.

Men mannen - eller kvinnan om det mot förmodan rör sig om henne som GM- i det här fallet lär i alla fall inte ha lidit av vanföreställningar om att barnen var en del av det egna jaget eller inbillat sig att de inte hade överlevt utan honom eller henne och att det av den anledningen var nödvändigt att döda dem.

Om det nu som det verkar rör sig om en "utvidgat självmord" och folk envisas med den obehagliga och missvisande eufemismen bör man i alla fall vara medveten om att termen oftast används som en paraplyterm som måste preciseras betydligt för säga något väsentligt om mördarens motiv i detta fall.
Citera
2018-01-10, 22:03
Medlem
Vad är det för Facebooklänkar HK1975 syftar på? Hur hittar jag dem?
Citera
2018-01-10, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Don.C
Sök på Bjärred på Facebook så dyker det upp flera poster och artiklar där folk kommenterat.

Läs också DXM2C:s inlägg ovan. Han verkar ha koll.
Citera
2018-01-10, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avec
"Döttrarna
Båda döttrarna, 11 och 14, undervisades hemifrån på grund av medicinska skäl. Den äldsta flickan ska ha haft hemundervisning fyra dagar i veckan sedan årskurs sex. Den yngre ska ha undervisats hemifrån tre dagar i veckan sedan förra hösten.

Döttrarnas sjukdom är märklig. Det verkar som de har lidit av samma syndrom och att det är en progressiv sjukdom. Man får även en känsla av att de har haft diffusa symtom som inte har gått att ställa en diagnos på.

Jag kommer att tänka på ett psykologisk sjukdom som kallas Münchhausens syndrom som innebär att en person gör sig själv eller någon i sin närhet illa för att få medlidande. Det är oftast kvinnor som skadar sina barn eller förgiftar dem. Jag vet inte om det finns något känt fall av detta i Sverige men något skall ju vara det första.
Citera
2018-01-10, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Tänkte svara på ett inlägg om grovt våldsbrott som det här fallet först beskrevs som, men det verkar borttaget.

I alla fall, 3 kap. 1-6 §§ brottsbalken står som kommentar på lagen.nu "Brott mot liv och hälsa brukar oftast innebära att våld utövas." Alltså inte alltid. Brott mot liv och hälsa är beskrivningen för våldsbrott på Wikipedia.

Kan man därför utesluta att det rör sig om tabletter/gift?
Det kanske var mitt inlägg. Jag förstår inte varför det var borttaget eftersom polisen har beskrvit detta som grovt våldsbrott. Men senare har det också framkommit i media att det verkar oklart när de avlidna har dött. Det kan faktiskt vara så att bara ett av offren utsatts för grovt våldsbrott. Barnen kan ha mördats lite tidigare och utan att ha utsatts för grovt våldsbrott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in