2020-09-02, 19:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kranskalle
Detta, är det som gör historien svårbegripbar för många. De försöker förlägga traditionella könsmönster på ett par som snarare uppvisar det motsatta.

Vänd på föräldrarnas egenskaperna och fundera på hur ni (inte just du Armstark) hade uppfattat och tolkat föräldrarna då. Kan vara en bra övning för att syna ens förutfattade meningar.
Jag tror att det är svårt med föräldrar och filicide av följande orsak:

I flertal fall så är det inget att större klaga på innan om de sedvanliga riskfaktorerna saknas.
Ingen svår skilsmässa, tidigare våld or what ever.

Även om man försöker med både skohorn och fogsvans, letar tecken med ljus och lykta efter nåt patologiskt.

1. Det är ofta relativt normalt, normalt, normalt och normalt i bakgrundshistorien Fin relation till barn, trevliga, duktiga, omtyckta.

Barn blir sjuka, föräldrar bryr sig. Oro och kris.
Fortfarande rätt normalt.

2. Men omgivningen feltolkar, tror att det är mer ok än det är.
Föräldrarna upprätthåller ett sken av överkomlighet. Säger inget, ber inte om hjälp.
Det börjar gå utför, ohälsa tillstöter högst troligt.

3. För att sen bli komplett onormalt.
Vilket ger ett enda stort vad fan hände. Chock. Förvåning. Otippat utifrån de föräldrar de känner.

Utåt tycks det gå från punkt 1 till 3.
Normala mamma och pappa gone wild.
De måste ju ha varit våldsamma, psykopater, peddo och allt möjligt. Skandalernas högnäste. Schizofrena, bipolära, autistiska

Nej. Det måste de inte och däri ligger svårigheten att greppa hur föräldrar begår nåt så hemskt.

Gällande Bjärred så lär det ha med deras inbördes relation, interpersonella samspel att göra om de nu fattar beslut ihop.
Nån märklig syn på föräldrarollen och familjen eller vad det nu är. Att de inte copar normalt är givet.
Senast redigerad av develi 2020-09-02 kl. 19:48.
Citera
2020-09-02, 19:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Medvetet bortser du från att jag talar om tiden för uppgivna symtom, fram tills tidig höst -17. När flickorna dödas i januari, x antal månader senare, har A varit sjuk i nästan 3 år. Ponera att tiden för insjuknande är april-maj -15 istället för sensommaren, vi kan då addera 3-4 månader.
I och med att A har varit sjuk alltsedan -15 och första skolmötet äger rum så sent som i mars -16, så kan man tolka SS uttalande som att A har haft symtom som så småningom (redan under samma år?) resulterat i en ME-diagnos. Eller att hon först fått en tillfällig diagnos som ändrats till ME efter några månader. Anledningen till att jag tror att man uttryckt sig på ett förenklat sätt, är samstämmiga vittnesmål om år -15. Och att första mötet äger rum våren året därpå. Ett flerårigt sjukdomsförlopp låter helt enkelt inte trovärdigt. Åtminstone inte utifrån de uppgifter som har framkommit.

O avslutade sin momsskrift den 2 augusti -17 och förberedelserna eller snarare beslutet borde ha ägt rum runt denna tidpunkt. Några invändningar i form av koleriska emojis?

Jopp, det kokar visst både här och där. Läs igen: "Samtidigt som familjen isolerade sig alltmer i villan i Bjärred borde skolan ha uppfattat varningssignalerna, menar forskaren Gisela Priebe."
Ingen ifrågasätter att det skulle vara fel att vara engagerad, fast de har ändå uttryckt att de uppfattat honom som drivande. På vilket sätt och hur de har upplevt denna drivenhet framgår inte. Inte heller om O till en början kände sig illa bemött och ifrågasatt. Som förälder har han förstås befunnit sig i en utsatt och sårbar situation där en vänlig, inkännande och stödjande omgivning betyder allt.

Själv upplever jag att morden på flickorna hamnar i skymundan, de beskrivs som ofattbart sjuka, så sjuka att föräldrarna till sist inte orkade med att ta hand om dem. Att de däremot väljer att fortsätta arbeta ifrågasätts sällan. Det är anledningen till att jag efterlyser assistans; avsaknad av hjälpinsatser i kombination med fortsatt arbete visar otvetydigt att flickorna kunde klara sig hjälpligt dagtid.
Att de bägge har fått en ME-diagnos säger egentligen bara att man inte kunnat finna någon som helst bakomliggande orsak till uppvisade symtom. De allra flesta värden borde ha varit normala. Eftersom de var så unga kan tänkas att ytterligare undersökningar hade inplanerats framgent.
Konstaterar att du är alldeles fel ute här, men tänker inte utveckla mig mer än så.
Är det förbehållet vissa att spekulera i diagnoser medan andra ska ha bakbundna händer?

Att en trippelmördare betecknas som våldsam är väl snarast naturligt?
Eller ströp H sig själv?
Är det klarlagt att H led av djup depression?

Den information vi har fått, kan tolkas på fler än ett sätt och det får vi nog lov att acceptera. Att tänka fritt, analysera, kritiskt granska och ibland tillåta sig själv att spekulera både vidlyftigt och fantasifullt, är fruktsamt och givande för alla slags diskussioner. Likaså att lyssna. Ett givande och ett tagande.
Dra av dig offerkoftan.
Du är ifrågasatt på offentligt forum - för att du förminskar barnens lidande och har varit ute och cyklat en längre tid ang deras ME.

Håll dig till pseudoanalyser av dokument.

Att du leker grafolog är bättre än försöker överträffa en barnneurolog med argument att det finns psykiatriska diffdiagnoser som ställer till det.

Att O beskrivs som våldsam har du grundat på rena konspirationer, men nice try att försöka framstå i finare dager via favvoord som trippelmördare.

Du var snarare grundlurad av lavetter, övervakningskameror, röj i tvättstugor och bärsärkagång. Kaos i huset.
Sen susade det iväg om O. Rena konspirationerna.
På NOLL bas om våld gällande Bjärred.

Dubbelmördaren H tycks du däremot gulla rejält med.
Trots lika skyldig.
Senast redigerad av develi 2020-09-02 kl. 19:41.
Citera
2020-09-02, 20:09
Bannlyst
Citat:
Båda var i stånd att agera, ja, det är fakta. Klart att hon har gjort motstånd; kroppen reagerar instinktivt.

Citat:
Är det så? Gör en nerdrogad person som vill ha hjälp att dö nödvändigtvis motstånd? Hur vet du det?
Då skulle ju andra självmordssätt inte heller fungera om de gick att avbryta av personen själv. Det var en kille här på Flashback som hängde sig där hans knän nådde ner till golvet. Det hade räckt med att han ställde sig upp så hade han avbrutit självmordsförsöket. Han hade för övrigt också knaprat sömntabletter innan.

Citat:
Jag hade varit jättetacksam om du Reviews hade svarat på min fråga om självmord. Var kommer din uppgift ifrån att de som försöker begå självmord alltid gör motstånd mot det när de försöker göra det?

Har du samlat ihop någon fakta till ditt påstående om att alla som vill dö och försöker begå självmord gör motstånd när de uppfyller sin önskan? Jag har ju visat på ett tillfälle det inte var så men det finns många fler så jag blir nyfiken på hur du resonerar. Jag tror absolut att de finns de som gör motstånd instinktivt, men att det är självklart, var kommer den uppgiften ifrån? Sömntabletterna som modern intagit borde dessutom i ännu lägre grad satt henne i gruppen som försöker slita sig bort från repet som de hängt sig i. Kanske hade de inte planerat sin död så illa ändå?
Citera
2020-09-02, 20:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Har du samlat ihop någon fakta till ditt påstående om att alla som vill dö och försöker begå självmord gör motstånd när de uppfyller sin önskan? Jag har ju visat på ett tillfälle det inte var så men det finns många fler så jag blir nyfiken på hur du resonerar. Jag tror absolut att de finns de som gör motstånd instinktivt, men att det är självklart, var kommer den uppgiften ifrån? Sömntabletterna som modern intagit borde dessutom i ännu lägre grad satt henne i gruppen som försöker slita sig bort från repet som de hängt sig i. Kanske hade de inte planerat sin död så illa ändå?
Hon var säkert dåsig som du skriver, snabbverkande.

Klart människor reagerar i panik, instinktivt och reflexmässigt om nån ofrivilligt försöker strypa personen.

Men Solglittret och jag hade, hör och häpna, en diskussion.
Vi diskuterade strypsex, galenskap som vissa tar risken med. Samtycke, frivilligt.
Eller autoerotic asphyxia som det heter.
Vet väl inte om det är värst mycket aktivitet innan de svimmar och tyvärr dör i värsta fall.

Dubbelmördaren och självmordskandidaten Hanna hade nog inget emot det hela om de mördat döttrarna.
Samtyckte alltså.
Citera
2020-09-02, 20:36
Medlem
Citat:
Medvetet bortser du från att jag talar om tiden för uppgivna symtom, fram tills tidig höst -17. När flickorna dödas i januari, x antal månader senare, har A varit sjuk i nästan 3 år. Ponera att tiden för insjuknande är april-maj -15 istället för sensommaren, vi kan då addera 3-4 månader.
I och med att A har varit sjuk alltsedan -15 och första skolmötet äger rum så sent som i mars -16, så kan man tolka SS uttalande som att A har haft symtom som så småningom (redan under samma år?) resulterat i en ME-diagnos. Eller att hon först fått en tillfällig diagnos som ändrats till ME efter några månader. Anledningen till att jag tror att man uttryckt sig på ett förenklat sätt, är samstämmiga vittnesmål om år -15. Och att första mötet äger rum våren året därpå. Ett flerårigt sjukdomsförlopp låter helt enkelt inte trovärdigt. Åtminstone inte utifrån de uppgifter som har framkommit.

O avslutade sin momsskrift den 2 augusti -17 och förberedelserna eller snarare beslutet borde ha ägt rum runt denna tidpunkt. Några invändningar i form av koleriska emojis?

Jopp, det kokar visst både här och där. Läs igen: "Samtidigt som familjen isolerade sig alltmer i villan i Bjärred borde skolan ha uppfattat varningssignalerna, menar forskaren Gisela Priebe."
Ingen ifrågasätter att det skulle vara fel att vara engagerad, fast de har ändå uttryckt att de uppfattat honom som drivande. På vilket sätt och hur de har upplevt denna drivenhet framgår inte. Inte heller om O till en början kände sig illa bemött och ifrågasatt. Som förälder har han förstås befunnit sig i en utsatt och sårbar situation där en vänlig, inkännande och stödjande omgivning betyder allt.

Själv upplever jag att morden på flickorna hamnar i skymundan, de beskrivs som ofattbart sjuka, så sjuka att föräldrarna till sist inte orkade med att ta hand om dem. Att de däremot väljer att fortsätta arbeta ifrågasätts sällan. Det är anledningen till att jag efterlyser assistans; avsaknad av hjälpinsatser i kombination med fortsatt arbete visar otvetydigt att flickorna kunde klara sig hjälpligt dagtid.
Att de bägge har fått en ME-diagnos säger egentligen bara att man inte kunnat finna någon som helst bakomliggande orsak till uppvisade symtom. De allra flesta värden borde ha varit normala. Eftersom de var så unga kan tänkas att ytterligare undersökningar hade inplanerats framgent.
Konstaterar att du är alldeles fel ute här, men tänker inte utveckla mig mer än så.
Är det förbehållet vissa att spekulera i diagnoser medan andra ska ha bakbundna händer?

Att en trippelmördare betecknas som våldsam är väl snarast naturligt?
Eller ströp H sig själv?
Är det klarlagt att H led av djup depression?

Den information vi har fått, kan tolkas på fler än ett sätt och det får vi nog lov att acceptera. Att tänka fritt, analysera, kritiskt granska och ibland tillåta sig själv att spekulera både vidlyftigt och fantasifullt, är fruktsamt och givande för alla slags diskussioner. Likaså att lyssna. Ett givande och ett tagande.

Om man har två barn som lider av ME, en sjukdom som förvärras av ansträngning och som ger en extrem utmattning av att göra saker som vi andra tar för givna kan utan tvekan leda till viss isolering. Man lastar inte in barn med ME i bilen för en familjehelg på High Chaparall eller flyger iväg ett par veckor till Grand Canaria.

Att en forskare har synpunkter på detta utifrån sin forskningshorisont är väl iofs mänskligt. Men de senaste månadernas våldsamma bataljer mellan forskarna i landet om allt från andningsskydd till lockdowns visar väl med all önskvärd tydlighet att titeln forskare framför ett namn inte behöver betyda ett dugg vare sig vad gäller kompetens eller sakkunskap i det specifika ämnet denne uttalar sig om.

Den nämnda docenten Giesela Priebe kan möjligen bara en fena på familjeterapi men veta mindre om ME än vem som helst. Hon anklagar skolan för att ha missat varningssignaler men om man läser hela fortsättningen på hennes citat så inser man ganska enkelt att hon absolut inte har någon som helst kunskap eller egen erfarenhet om det hon uttalar sig om. Hon verkar inte ens ha känt till att barnen hade läkarintyg och diagnos utan ha fått för sig att föräldrarna höll barnen hemma utan egentlig orsak.

Citat:
– Det behövs vanligtvis starka skäl för att få hemundervisning. Man försöker göra andra insatser, och först när det verkligen inte går kan man komma fram till det, med inställningen att det är en tillfällig lösning. Om det går en längre tid måste man fråga sig varför barnet inte har kommit tillbaka till skolan, säger hon.

Det blir lite tramsigt att plocka delar av ett citat från en så uppenbart oinsatt ”forskare” för att bevisa att man har rätt, det är snarare en signal på att man behöver vara lite självkritisk och tänka efter ett varv till.
Citera
2020-09-02, 20:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hon var säkert dåsig som du skriver, snabbverkande.

Klart människor reagerar i panik, instinktivt och reflexmässigt om nån ofrivilligt försöker strypa personen.

Men Solglittret och jag hade, hör och häpna, en diskussion.
Vi diskuterade strypsex, galenskap som vissa tar risken med. Samtycke, frivilligt.
Eller autoerotic asphyxia som det heter.
Vet väl inte om det är värst mycket aktivitet innan de svimmar och tyvärr dör i värsta fall.

Dubbelmördaren och självmordskandidaten Hanna hade nog inget emot det hela om de mördat döttrarna.
Samtyckte alltså.

Är det ett indirekt sätt att försöka få det att framstå som att modern inte ville dö? Trots att hon bevisligen både ville ta död på sina barn och sig själv? Trots avskedsbrevet undertecknat efter att det var skrivet, det av vittnen bevittnade testamentet som förutsatte att båda barnen var döda några dagar innan familjens död. Trots polisens slutsats att de båda endast var misstänkta för mord på barnen? Ja, då blir det ju uttalandet om motstånd begripligt, men varför inte vara ärlig och skriva det då?

Minns för övrigt att polisen var tydlig med hur både Hanna och Oskar såg ut efter sin död. Oskars svullnader och blånader i extremiteterna och mikroskopiska blodstänk från Hannas mun. Inte ett ord om avvärjningsskador eller bråk.
Senast redigerad av Kranskalle 2020-09-02 kl. 20:46.
Citera
2020-09-02, 20:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Är det et indirekt sätt att försöka få det att framstå som att modern inte ville dö? Trots att hon bevisligen både ville ta död på sina barn och sig själv? Trots avskedsbrevet undertecknat efter att det var skrivet, det av vittnen bevittnade testamentet som förutsatte att båda barnen var döda några dagar innan familjens död. Trots polisens slutsats att de båda endast var misstänkta för mord på barnen? Ja, då blir det ju uttalandet om motstånd begripligt, men varför inte vara ärlig och skriva det då?

Minns för övrigt att polisen var tydlig med hur både Hanna och Oskar såg ut egter sin död. Oskars svullnader och blånader i extremiteterna och mikroskopiska blodstänk från Hannas mun. Inte ett ord om avvärjningsskador eller bråk.
Utgå från att allt är fortsatt förmildrande kring dubbelmördaren H.
Nedtonande...som en dimmer.
Mindre våldsam, mindre mordisk, mindre skyldig.
Mer sprattlig.

Herre gud. Jag har vid det här laget läst så mycket kapabla mfs (maternal filicide-suicide) att man rent vill spy.

Jag nämnde ju nyss en mor som missberäknade letal dos till barn på på 10 och 11 år. Sjuksköterska.
De vaknade och då ströp och kvävde hon pojkarna.

Vad de tar till för metod beror på omständigheter och tillgång. Preferenser.
Att män tycks dö mer frekvent beror på att använder en mer effektiv metod.
De hänger sig, kvinnor intoxikerar sig.
De börjar dock knappa in i skillnader.
Senast redigerad av develi 2020-09-02 kl. 21:08.
Citera
2020-09-02, 21:34
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Har du samlat ihop någon fakta till ditt påstående om att alla som vill dö och försöker begå självmord gör motstånd när de uppfyller sin önskan?
H dödades av O, hon begick inte självmord. Frågeställningen om eventuellt motstånd har sin upprinnelse i polisens uttalande om att de hade en hög dos lugnande i sig, men inte tillräckligt för att inte kunna agera. Då polisen omöjligt kan ha vetskap om de hade intagit medicinen innan morden på flickorna, så borde ordet "agera" betyda att de på annat sätt kunde ta initiativ, göra motstånd eller skada sig själva. En högre dos Stilnoct leder till sömndrucket tillstånd med slöa lemmar - hjärnan vill somna - menar du att morden har utförts under stark påverkan av insomningsmedicin? I mina öron låter det rätt osannolikt; morden kräver fysisk styrka och uthållighet - det kan vi väl vara överens om?
Oavsett hon har velat dö eller inte, så kommer överlevnadsinstinkten att vakna när hon kippar efter luft. Hur stort motstånd hon gör är kanske beroende på hur pass avdomnad hon blivit.
Den kille på internet som du hänvisar till och som aldrig ställde sig upp - på väg in i medvetslöst tillstånd av medicinen så att han inte orkade eller av förvirring ens tog sig för att ställa sig upp? Ingen aning.

Du får vända dig till SG som är bättre lämpad att svara mera utförligt på din fråga.
Citat:
Jag har ju visat på ett tillfälle det inte var så men det finns många fler så jag blir nyfiken på hur du resonerar. Jag tror absolut att de finns de som gör motstånd instinktivt, men att det är självklart, var kommer den uppgiften ifrån? Sömntabletterna som modern intagit borde dessutom i ännu lägre grad satt henne i gruppen som försöker slita sig bort från repet som de hängt sig i. Kanske hade de inte planerat sin död så illa ändå?
Se mitt svar ovan! Först och främst är det naturligast att värja sig, streta emot och göra allt i sin makt för att återfå luft - en djupt inneboende instinkt tar över i det här skedet och den står då över viljan i att låta sig strypas.
Du har ju rätt i att det inte fullt ut kan garanteras att det var en självklarhet i det här fallet. Fast sannolikheten för att hon har agerat genom motstånd är ändå långt högre än att hon passivt låtit sig strypas. Strypning med eventuellt inslag av kvävning talar också för att han fick kombinera de båda metoderna för att hon låg allt annat än stilla.
För det andra: O agerar i form av att ta initiativ till att hänga sig i snaran när de av hammaren sönderbankade tabletterna har börjat verka.

Hade H verkligen planerat sin död så borde hon väl ändå ha gått tillväga på samma sätt som O? Något förvånad över att hängningen skedde i trappan från låg höjd och inte på övervåningen där takhöjden var hög.

Nej, särskilt genomtänkt kan jag inte hålla med dig om att det var. Inte ens självmordet.

- Vilken utlösande faktor/ -er tror du på?
Citera
2020-09-02, 21:38
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark

Det blir lite tramsigt att plocka delar av ett citat från en så uppenbart oinsatt ”forskare” för att bevisa att man har rätt, det är snarare en signal på att man behöver vara lite självkritisk och tänka efter ett varv till.
Känner inte igen det citat du hänvisar till.
Citera
2020-09-02, 21:51
Medlem
Citat:
Är det ett indirekt sätt att försöka få det att framstå som att modern inte ville dö? Trots att hon bevisligen både ville ta död på sina barn och sig själv? Trots avskedsbrevet undertecknat efter att det var skrivet, det av vittnen bevittnade testamentet som förutsatte att båda barnen var döda några dagar innan familjens död. Trots polisens slutsats att de båda endast var misstänkta för mord på barnen? Ja, då blir det ju uttalandet om motstånd begripligt, men varför inte vara ärlig och skriva det då?

Minns för övrigt att polisen var tydlig med hur både Hanna och Oskar såg ut efter sin död. Oskars svullnader och blånader i extremiteterna och mikroskopiska blodstänk från Hannas mun. Inte ett ord om avvärjningsskador eller bråk.

Fast tror du att polisen någonsin skulle nämna uppgifter om "avvärjningsskador eller bråk?" (om det nu skulle ha funnits avvärjningsskador och spår av bråk). Det är väl precis den typen av information som inte lämnas ut. Och det väl exempel på information som här i tråden brukar kallas för snaskigt skvaller?

Det är ju en mycket begränsad information som har lämnats ut av polisen, och dessutom i samråd med anhöriga.

Det är väl inte heller så självklart att det finns en enda orsak till morden och självmorden, även om det verkar så av polisens/anhörigas information. Situationen kan ha varit mer komplex och det kan ha funnits en kombination av omständigheter som fick föräldrarna att utplåna hela familjen. Men det får vi anatgligen aldrig veta.

Och apropå testamentet, som du nämner i inlägget: varför tror du att Hanna inte uppges vara "sist sedd i livet"i samband med att underskrifterna av testamentet bevittnades?
Citera
2020-09-02, 21:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Inte ett ord om avvärjningsskador eller bråk.
Ser du fått ett sprattelsvar?
Avvärjningsspecialist på intågande.
Vilket klämmigt svar. Får jag hänvisa till dig framöver om min argumentation tar slut?

"Du får vända dig till SG som är bättre lämpad att svara mera utförligt på din fråga."
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Fast tror du att polisen någonsin skulle nämna uppgifter om "avvärjningsskador eller bråk?" (om det nu skulle ha funnits avvärjningsskador och spår av bråk). Det är väl precis den typen av information som inte lämnas ut. Och det väl exempel på information som här i tråden brukar kallas för snaskigt skvaller?

Det är ju en mycket begränsad information som har lämnats ut av polisen, och dessutom i samråd med anhöriga.

Ja. Som motiv. Why not?
Spår av bråk.
De kanske bråkade om vem som skulle skriva brevet?
Senast redigerad av develi 2020-09-02 kl. 21:55.
Citera
2020-09-02, 22:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Hade H verkligen planerat sin död så borde hon väl ändå ha gått tillväga på samma sätt som O? Något förvånad över att hängningen skedde i trappan från låg höjd och inte på övervåningen där takhöjden var hög.

Nej, särskilt genomtänkt kan jag inte hålla med dig om att det var. Inte ens självmordet.

- Vilken utlösande faktor/ -er tror du på?
Varför skulle hon göra som du tycker?

Varför skulle hon inte ha kunnat misslyckas med ett suicid vilket det beskrivs om och om igen att just kvinnor gör till skillnad från män?

Vid självmord. Vid murder-filicide.

För att de oftare väljer intoxikation.
För att de missbedömer letal dos.

För övrigt vet vi inte ett dugg om detta var planen. Att det var genomtänkt.
Att de dödade barnen.

Att hon sen skulle ta en dos sömntabletter med snabbt insättande effekt, slockna och han skulle se till att hon var rejält död via effektiv metod.
För att sen använda en väldigt effektiv metod som sist ut.
Senast redigerad av develi 2020-09-02 kl. 22:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in