Citat:
Ursprungligen postat av
sno
Du pratar om isolering, men i praktiken betyder det ju inte att de måste sitta och uggla i hemmet. De KAN gå ut. De KAN träffa andra människor exempelvis utomhus och på avstånd. Utan att ta någon risk.
De är inte fångar i isoleringsceller 23h/dygn utan de kan fatta självständiga beslut över sitt liv.
Det finns ingen lag som reglerar deras tillvaro så laglydiga kan de vara oavsett om de skulle vilja krama sina barn/barnbarn.
Jag förstår inte heller vad "kampen" skulle handla om? Att få Tegnells tillstånd att krama sitt barnbarn? Giesecke har redan sagt för länge sedan att han tänker göra det.. och har gjort det. Och han blev dumförklarad för det uttalandet.
Jag vet inte vad Nya Zeeland skulle kunna erbjuda dig och likasinnade, men det är ju fritt fram att flytta.
Unga människor måste ändå få träffa andra unga, bilda familj etc. oavsett hur rädd moster Harriet sen än månne vara för smittan.
Jag är inte 70+, jag tillhör inte ens en riskgrupp. Har även åtagande här som jag inte kan lämna, sedan älskar jag mitt land och våra stora skogar.
Men hade jag varit 70+ hade jag tagit kampen, kanske mest bara för att ha något att göra dessa långa ensamma dagar som de äldre måste ha i vinter för att unga ska kunna leva mer som vanligt.
Sedan vill jag inte leva i ett hjärtlöst samhälle.
Jag tror mer på att offra fri rörlighet och smitt-spåra en att offra grupper av människor.
De äldre behöver naturligtvis inte isolera sig hemma. De behöver enligt myndigheter isolera sig socialt. Det går bra nu när det varit varmt. De har kunnat träffa andra personer ute, men nu går vi mot höst och vinter. Om du känner några 70+ måste du ha märkt hopplösheten som nu smyger sig på dem. De ser inte fram emot ensamheten denna vinter.
En del var vana att gå och dansa, spela olika spel tillsammans och gud vet var mer de brukade göra, men allt sådant är stängt för dem, har inte hört att de har börjat igen.
På varje presskonferens blir de uppmanade att hålla denna sociala distans.