Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Vi vet inte vad som kommer att hända under hösten. Vad ska man dra för slutsats av det?
En lämplig strategi kan vara: "Hoppas på det bästa, förbereda sig på det värsta".
Vilket man gjort i sina scenarios. Om MSB och socialstyrelsen har dessutom förberett sig för värre saker, inklusive annat som kan hända parallellt med större utbrott.
Citat:
Har Folkhälsomyndigheten förberett sig på möjligheten att smittspridningen ökar? Eller har Folkhälsomyndigheten fortsatt att vara kaxig, och hävdat att deras strategi är bra?
Som jag skrev: Ja, det har de gjort. Har de förberett sig för de gigantiska katastrofer som varnas för i denna tråd. Nej det har man inte gjort, vilket bevisa att vi har kompetenta myndigheter i det här landet.
Citat:
Hånar du folk för att dom var bekymrade?
Det är skillnad ifrån att vara bekymrad och att, helt utan grund, vara så stupsäker på att sjukvården skulle rasa samman fullständigt i sommar, så att vederbörande gick och beställde en syrgasapparat ifrån Kina. Och sedan direkt farligt, en annan som hörde sig för om industriell syrgas. Det skall bli kul och se om någon försöker prångla ut en, icke använd syrgasapparat, på blocket.Tilläggas skall att jag tror att inläggen skrevs i maj, då situationen, redan börjat förbättrats för sjukvården.
Citat:
Vad är en "högerextremist" enligt din uppfattning? Jag är invandringsmotståndare. Innebär det att jag är "högerextremist"?
Det beror på vad du lägger in i begreppet "invandringsmotståndare". Är du emot all invandring eller mot invandring av människor, bara för att de har en annan hudfärg? Eller emot invandring av
alla muslimer, alltså inte bara islamister?
Det är en sak. En helt annan sak är om du, dels reagerat på fruktansvärda extremt patriarkala kulturella uttryck med med medföljande förtryck och svårigheter att integreras.
Lika så kan du, med rätta, reagera emot att politiker som inte, kraftigt, inte bara i ord, utan också i handling, agerar emot detta. Dessutom är det helt ok att vara irriterad över att politikerna inte sa följande hösten 2015: "Ok, vi vill att ni skall acceptera en stor asylinvandring just nu. Detta av solidaritet med de stackars flyktingarna. Men ni får då vara beredda på att sjukvården och skolan kommer att påverkas negativt av detta under några år framöver då belastningen, naturligtvis, kommer att öka."
Lika så förstår jag de som, inte bara blir irriterade, utan också förtvivlade över den ökande gängkriminaliteten, vilken, delvis, kan kopplas samman långvariga problem med bristande integration till det svenska samhället.
Citat:
Vem är det som skulle ha mest nytta av självkritik? (Jag tänker inte på några av skribenterna på Flashback.)
Jag tycker nog att Folkhälsomyndigheten, oavsett vad många tror i denna tråd, är ganska öppna med att allt inte varit optimal, men att det är för tidigt att dra några andra slutsatser annat än att döden på de särskilda boendena och de som hade hemtjänst, främst i Stockholmsregionen var ett stort misslyckande, inte bara för Folkhälsomyndigheten utan för hela samhället.
Det många inte fattar i tråden är att Folkhälsomyndigheten, inklusive Anders Tegnell, är beredda att vända på en femöring, om det, verkligen, skulle visa sig att det kommer fram vederhäftiga vetenskapliga resultat som talar emot delar av deras strategi. Den som inbillar sig att t.ex. Anders Tegnell är bekymrad över sin prestige är helt fel ute. Det finns inga mer prestigelösa än de vetenskapsmän som, verkligen, håller sig till empirisk grundad vetenskap.