2020-09-02, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andrimner
Dödligheten skiljer sig kraftigt beroende på ålder. 0,03% för vissa grupper. Står att läsa i media idag.

Sure det är klart sedan tidigare, 0,3% avser totalen.
Citera
2020-09-02, 20:46
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andrimner
slappna av och sluta oroa er. Sluta spring omkring med konstant ångest. Du kommer dö av cancer eller någon hjärt och kärlsjukdom. Möjligen en olycka eller självmord.

Jag är inte orolig och ångest är sånt som kvinnor med svaga nerver håller på med.

Konstaterar bara att sannolikheten för allvarliga skador på längre sikt är överhängande.
Konstaterar även att släppa löst ett okänt virus bland populationen är något av det dummaste jag hört talas om. Helt i klass med vattenvirvlare och kristallterapi.
Citera
2020-09-02, 20:49
Medlem
-AIR-s avatar
Har svensk regimmedia skrivit om detta?

https://www.theguardian.com/world/2020/sep/02/children-locked-up-by-parents-over-covid-should-not-go-home-rules-swedish-court
Citera
2020-09-02, 20:56
Medlem
Jagskatilltuppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-

https://www.theguardian.com/world/2020/sep/02/children-locked-up-by-parents-over-covid-should-not-go-home-rules-swedish-court

Föräldrarna måste ga varit regimkritiska foliehattar som läste denna tråd.
Citera
2020-09-02, 20:58
Medlem
Citat:

Ja givetvis. Det var en av gårdagens huvudnyheter.

Edit: läser du inte ens dina egna länkar. Artikeln använder ju Sveriges Radio som källa!
Senast redigerad av ekonomi3 2020-09-02 kl. 21:03.
Citera
2020-09-02, 20:59
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Vi vet inte vad som kommer att hända under hösten. Vad ska man dra för slutsats av det?

En lämplig strategi kan vara: "Hoppas på det bästa, förbereda sig på det värsta".

Vilket man gjort i sina scenarios. Om MSB och socialstyrelsen har dessutom förberett sig för värre saker, inklusive annat som kan hända parallellt med större utbrott.

Citat:
Har Folkhälsomyndigheten förberett sig på möjligheten att smittspridningen ökar? Eller har Folkhälsomyndigheten fortsatt att vara kaxig, och hävdat att deras strategi är bra?

Som jag skrev: Ja, det har de gjort. Har de förberett sig för de gigantiska katastrofer som varnas för i denna tråd. Nej det har man inte gjort, vilket bevisa att vi har kompetenta myndigheter i det här landet.

Citat:
Hånar du folk för att dom var bekymrade?

Det är skillnad ifrån att vara bekymrad och att, helt utan grund, vara så stupsäker på att sjukvården skulle rasa samman fullständigt i sommar, så att vederbörande gick och beställde en syrgasapparat ifrån Kina. Och sedan direkt farligt, en annan som hörde sig för om industriell syrgas. Det skall bli kul och se om någon försöker prångla ut en, icke använd syrgasapparat, på blocket.Tilläggas skall att jag tror att inläggen skrevs i maj, då situationen, redan börjat förbättrats för sjukvården.

Citat:
Vad är en "högerextremist" enligt din uppfattning? Jag är invandringsmotståndare. Innebär det att jag är "högerextremist"?

Det beror på vad du lägger in i begreppet "invandringsmotståndare". Är du emot all invandring eller mot invandring av människor, bara för att de har en annan hudfärg? Eller emot invandring av alla muslimer, alltså inte bara islamister?

Det är en sak. En helt annan sak är om du, dels reagerat på fruktansvärda extremt patriarkala kulturella uttryck med med medföljande förtryck och svårigheter att integreras.

Lika så kan du, med rätta, reagera emot att politiker som inte, kraftigt, inte bara i ord, utan också i handling, agerar emot detta. Dessutom är det helt ok att vara irriterad över att politikerna inte sa följande hösten 2015: "Ok, vi vill att ni skall acceptera en stor asylinvandring just nu. Detta av solidaritet med de stackars flyktingarna. Men ni får då vara beredda på att sjukvården och skolan kommer att påverkas negativt av detta under några år framöver då belastningen, naturligtvis, kommer att öka."

Lika så förstår jag de som, inte bara blir irriterade, utan också förtvivlade över den ökande gängkriminaliteten, vilken, delvis, kan kopplas samman långvariga problem med bristande integration till det svenska samhället.

Citat:
Vem är det som skulle ha mest nytta av självkritik? (Jag tänker inte på några av skribenterna på Flashback.)

Jag tycker nog att Folkhälsomyndigheten, oavsett vad många tror i denna tråd, är ganska öppna med att allt inte varit optimal, men att det är för tidigt att dra några andra slutsatser annat än att döden på de särskilda boendena och de som hade hemtjänst, främst i Stockholmsregionen var ett stort misslyckande, inte bara för Folkhälsomyndigheten utan för hela samhället.

Det många inte fattar i tråden är att Folkhälsomyndigheten, inklusive Anders Tegnell, är beredda att vända på en femöring, om det, verkligen, skulle visa sig att det kommer fram vederhäftiga vetenskapliga resultat som talar emot delar av deras strategi. Den som inbillar sig att t.ex. Anders Tegnell är bekymrad över sin prestige är helt fel ute. Det finns inga mer prestigelösa än de vetenskapsmän som, verkligen, håller sig till empirisk grundad vetenskap.
Citera
2020-09-02, 21:01
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekonomi3
Ok, det var lite intressant men känns knepigt att grafen visar på en ökning som pågått i tre veckor utan att det syns i IVA-fall eller antal diagnoser.
Det är självupplevda förkylningssymptom i en app, helt ointressant i sammanhanget, det har påpekats 10-tals gånger i tråden men hon fortsätter att länka till den.
Citera
2020-09-02, 21:03
Medlem
Citat:

Äldsta dottern vill inte flytta hem igen..

Vet ej hur föräldrarna tänkte när de t o m hindrade barnen att umgås med varandra.

https://www.expressen.se/kvallsposten/laste-in-sina-barn-och-spikade-igen-dorren/
Citera
2020-09-02, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Det är självupplevda förkylningssymptom i en app, helt ointressant i sammanhanget, det har påpekats 10-tals gånger i tråden men hon fortsätter att länka till den.

Mmm, jag vet. Har redan stångats med IMBILDEN några gånger i tråden
Citera
2020-09-02, 21:07
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Själv har jag, delvis, omprövat mina ståndpunkter, och varit öppen med det.

Du, Ola Schubert, har gjort en sak som är föredömlig. Jag ser dig inte längre nedvärdera andra skribenters intelligens, på samma sätt som du gjorde tidigare.

Ifall du varaktigt har slutat med dessa nedvärderande omdömen, så applåderar jag. I så fall kan jag också sluta att upplysa om dina intellektuella begränsningar. (Den enda anledningen till att jag har påpekat ditt bristande intellekt, har varit att påminna dig om att du inte är i en position att idiot-förklara andra skribenter.)

Citat:
Detta beroende på att det, efter en tid, stod klart att det rör sig om en klustersmitta.

När blev det känt av viruset bakom Covid-19 är en klustersmitta? Vad jag kan minnas, så rapporterades det tidigt om en superspridar-händelse i Sydkorea. Har Folkhälsomyndigheten observerat omvärlden, och tagit lärdom?

Citat:
En annan orsak till att jag justerat mina ståndpunkter pga utvecklingen i Qatar. Där har man rapporterat in att ca 4,2 procent av befolkningen är bekräftat smittade. För även om det skulle krävas att över 80 procent av befolkningen är naturligt immuniserad mot klustersmittan, antingen med antikroppar och/eller med T-celler så håller det inte med att inbilla sig att det går 20 ej rapporterade covid-19 fall på varje rapporterat. För smittspridningen fortsätter snabbare i Qatar än i Sverige. Låt vara att takten avtagit från när den var som högst, och nu, nyligen, börjat avta ännu mer. Men inte är 80 procent av befolkningen smittad där nu, för då skulle smittspridning, i princip, helt upphört. Snarare så rör det sig om 40-60 procent.

Med andra ord så skulle antalet rapporterade covid-19 i Sverige behöva 5 dubblas för att vi skulle uppnå en effektiv naturlig immunitet emot klustersmittan, vilket inte kommer att ske, ens om ett effektivt och säkert vaccin dröjer flera år. Jämför detta med om det rört sig om en klassisk smitta som rullat in över befolkningen som en stor våg. Då hade vi kanske haft en 50 procentig immunitet hos befolkningen som bromsat smittspridningen rejält.

Den svenska pandemiplanen uppdaterades så sent som i november 2019. Där räknade man, troligtvis, med att få möta en klassisk smitta, och Folkhälsomyndigheten agerade därefter.

Folkhälsomyndigheten borde inte ha "räknat med" någonting. Folkhälsomyndigheten borde ha visat ödmjukhet inför ett nytt och okänt virus. Det var mycket dumt av Folkhälsomyndigheten att självsäkert räkna med att dom skulle kunna hantera det nya okända viruset.

I Sverige kunde vi se hur andra länder tog strid mot det nya viruset. Men svenska myndigheter tog inte varning. Johan Giesecke hävdade arrogant att Sydkoreas kraftiga åtgärder bara var politikernas uppvisning för väljarna.

Den kaxigheten var mycket olämplig.

Citat:
I våra grannländer handlade man i stället i panik.

Att få panik är bättre än att arrogant luta sig tillbaka, och göra ingenting. Att agera snabbt, är mycket värdefullt när en smittsam sjukdom hotar.

Citat:
Just för att det visade sig, senare, röra sig om en klustersmitta så kanske våra grannländer agerade rätt.

"Senare"?

Citat:
Men det vet vi fortfarande inte, då smittskyddsåtgärderna som de vidtog kan ha skadat den övergripande folkhälsan. Ett riktigt facit har vi först om några år.

Smittskyddsåtgärderna är skadliga för samhället, ekonomin och medborgarnas välbefinnande. Därmed är smittskyddsåtgärderna även skadliga för folkhälsan.

Att avstå från åtgärder, innebär att man kan tvingas genomföra ännu mer smärtsamma åtgärder längre fram. Ifall man värnar om folkhälsan, så är det en bra strategi att bekämpa en smittsam sjukdom så snabbt som möjligt. Ifall man sätter in åtgärderna tidigt, så klarar man sig med förhållandevis milda åtgärder, vilket är gynnsamt för den långsiktiga folkhälsan.

Ifall man värnar om folkhälsan, så är det en usel strategi att avstå från åtgärder. Att avstå från åtgärder, innebär att man kan tvingas genomföra desto mer smärtsamma åtgärder längre fram.
Citera
2020-09-02, 21:07
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Vanligt att testa barn i många länder? Nej, det har det inte varit. Eftersom barn inte blir allvarligt sjuka fick även snuviga vara hemma utan test. Bara länder där man spårat på allvar har familjmedlemmar inkl barn testats. Har sett otaliga sådana familjerapporter och i många fall står det att det är oklart varifrån smittan kommit till familjen. Kan likaväl kommit med barnet, exvis tonåringen.

I början gick all testkapacitet världen över till att testa vuxna (och inte ens alla vuxna som blivit utsatta för smittan) då det var klart redan i Kina att barn inte blev sjuka. Så att det skulle finnas massor med studier stämmer inte. Först under sommaren började man komma igång att testa barn och nu har några länder, exvis Finland en policy, som går ut på att barn som visar symptom ska testas.

Skulle vilja se en studie där man exvis topsar en skolklass inkl lärare flera gånger. Varje gång någon visar sig vara smittad så kollar man även familjen, utreder virussträngen, och spårar. Kommer inte att hända i Sverige. Men hoppas att något av grannländerna gör det. Borde ha större möjlighet att sätta upp en sådan studie men vem betalar?

I USA testar man massor i skolorna. Lika så i Finland och i Danmark. Norge känner jag inte till. Och nu har vi alltså börjat testa barn i skolorna i Sverige. Och, "suprise, suprise", än har inget konstaterat fall där ett barn, (0-15 år) smittat en vuxen kommit fram i någon vederhäftig vetenskaplig undersökning. Bara annektotiska sk "bevis" och, helt onödiga, helgarderingar av forskare i olika rapporter.
Citera
2020-09-02, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Jag är inte orolig och ångest är sånt som kvinnor med svaga nerver håller på med.

Konstaterar bara att sannolikheten för allvarliga skador på längre sikt är överhängande.
Konstaterar även att släppa löst ett okänt virus bland populationen är något av det dummaste jag hört talas om. Helt i klass med vattenvirvlare och kristallterapi.

Sannolikheten för allvarliga sjukdomar och döden är överhängande för oss allihopa - på längre sikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in