2020-09-03, 08:42
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andrimner
Vad vill du med ditt liv och världen? Skapa skräck? Ta bort all vår frihet i utbyte mot att din ångest dämpas en aning?

Viktigt man förmedlar korrekt information. Vad vill du med din desinformation?
Citera
2020-09-03, 08:43
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Hehe. Tydligen har en svensk tagit en dos av det hemkokta vaccinet. Tegnell, Giesecke?

As of last week, Dr. Estep said, about 30 people in the United States, Sweden, Germany, China and Britain had taken the vaccine. He said a university professor in Brazil had told him he was considering making it in his lab and distributing it for free.

Haha, skulle inte förvåna mig ett dugg.
Citera
2020-09-03, 08:49
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Suck ...
Nej det kommer inte varken dö eller rapporteras 9 eller mer idag.
Jag har väl gett mig in i såna här över/under förutsägelser minst 20 gånger i tråden hittills och har haft rätt 100% av gångerna, så även idag.
Hur många tror du på då?
Citera
2020-09-03, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Nej ingen tvingar dem men de är rekommenderade att isolera sig, många tänker på samhället och vill inte vara till last. Sedan är många också väldigt laglydiga och följer rekommendationen om att isolera sig och inte krama barnbarn bara för att myndigheter och staten sagt det.
Nej, upp till kamp! De borde börja med att organisera sig om de inte ännu gjort det. Skulle varit något om 1000 70+ sökte asyl i Nya Zeeland. Skulle bli pinsamt för staten det.
Tycker du att man ska offra 70+ för den yngre befolkningen.
Ett sådant hjärtlöst samhälle vill jag inte leva i.

Du pratar om isolering, men i praktiken betyder det ju inte att de måste sitta och uggla i hemmet. De KAN gå ut. De KAN träffa andra människor exempelvis utomhus och på avstånd. Utan att ta någon risk.

De är inte fångar i isoleringsceller 23h/dygn utan de kan fatta självständiga beslut över sitt liv.

Det finns ingen lag som reglerar deras tillvaro så laglydiga kan de vara oavsett om de skulle vilja krama sina barn/barnbarn.

Jag förstår inte heller vad "kampen" skulle handla om? Att få Tegnells tillstånd att krama sitt barnbarn? Giesecke har redan sagt för länge sedan att han tänker göra det.. och har gjort det. Och han blev dumförklarad för det uttalandet.

Jag vet inte vad Nya Zeeland skulle kunna erbjuda dig och likasinnade, men det är ju fritt fram att flytta.

Unga människor måste ändå få träffa andra unga, bilda familj etc. oavsett hur rädd moster Harriet sen än månne vara för smittan.
Citera
2020-09-03, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag tror vi skulle kunna bli av med smittan ganska lätt. Men då måste man offra fri rörlighet och smitt spåra ordentligt.
Fri rörlighet mässar WOH och hela världen som ett jävla mantra. Det ska upprätthålla till varje pris.
Ändå ser vi länder som tagit emot turister få mer och mer fall. Och samma tid som hemvändande kommit tillbaka började våra fall öka.
Som tur är har vi haft lite mindre turism en vanligt. Vi kom lite sent ut i starten och många turister har inte kunnat komma hit. Så vi ser ut att klara denna vågen ganska bra, kanske till och med bättre en många andra. Detta är det bästa våran strategi har åstadkommit fastän det inte var med uppsåt.
Tyvärr ser vi smitt-utbrott i Halland och Skåne, platser med mycket turism i sommar.
I Sverige är fri rörlighet viktigast av allt. Miljöpartiet räddade SAS, Offrade det viktigaste i deras ideologi, miljön för att rädda denna fria rörlighet. Folkhälsomyndigheten gör sitt yttersta för att hålla gränserna öppna och hånar de som inte gör det.
Tror ni att det här kommer att kunna ändras? Om det går illa för Spanien nu tror jag inte att något land frivilligt kommer ta emot turister, förutom vi kanske.

Smitt spåra står inte i kontrast till fri rörlighet så detta tordes vara enkelt att fixa, kanske blir det riktigt nu, låt oss hoppas.

Du ligger efter i kunskapsinhämtningen..

Det finns redan nu exempelvis Corona-hundar på Helsingfors flygplats. De ska sniffa fram de passagerare som bär på smittan. Detta eftersom testning+spårning är alldeles för tids- och resurskrävande för vilket land som helst - men samtidigt vill man fortsätta att ha öppna gränser. Inte bara i Sverige utan även resten av EU. Fri rörlighet är liksom en av grundpelarna. Plus förstås att man inte garanterar ett lands försörjning med lånade pengar..

Om man ska tulla på allt då kan vi lika väl lägga ner EU - vilket britterna redan har insett.
Citera
2020-09-03, 09:09
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Du pratar om isolering, men i praktiken betyder det ju inte att de måste sitta och uggla i hemmet. De KAN gå ut. De KAN träffa andra människor exempelvis utomhus och på avstånd. Utan att ta någon risk.

De är inte fångar i isoleringsceller 23h/dygn utan de kan fatta självständiga beslut över sitt liv.

Det finns ingen lag som reglerar deras tillvaro så laglydiga kan de vara oavsett om de skulle vilja krama sina barn/barnbarn.

Jag förstår inte heller vad "kampen" skulle handla om? Att få Tegnells tillstånd att krama sitt barnbarn? Giesecke har redan sagt för länge sedan att han tänker göra det.. och har gjort det. Och han blev dumförklarad för det uttalandet.

Jag vet inte vad Nya Zeeland skulle kunna erbjuda dig och likasinnade, men det är ju fritt fram att flytta.

Unga människor måste ändå få träffa andra unga, bilda familj etc. oavsett hur rädd moster Harriet sen än månne vara för smittan.
Jag är inte 70+, jag tillhör inte ens en riskgrupp. Har även åtagande här som jag inte kan lämna, sedan älskar jag mitt land och våra stora skogar.
Men hade jag varit 70+ hade jag tagit kampen, kanske mest bara för att ha något att göra dessa långa ensamma dagar som de äldre måste ha i vinter för att unga ska kunna leva mer som vanligt.
Sedan vill jag inte leva i ett hjärtlöst samhälle.
Jag tror mer på att offra fri rörlighet och smitt-spåra en att offra grupper av människor.
De äldre behöver naturligtvis inte isolera sig hemma. De behöver enligt myndigheter isolera sig socialt. Det går bra nu när det varit varmt. De har kunnat träffa andra personer ute, men nu går vi mot höst och vinter. Om du känner några 70+ måste du ha märkt hopplösheten som nu smyger sig på dem. De ser inte fram emot ensamheten denna vinter.
En del var vana att gå och dansa, spela olika spel tillsammans och gud vet var mer de brukade göra, men allt sådant är stängt för dem, har inte hört att de har börjat igen.

På varje presskonferens blir de uppmanade att hålla denna sociala distans.
Citera
2020-09-03, 09:16
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Testning botar inte sjukdomen. Finland har färre tester per miljon invånare än Sverige. Det mest troliga är antingen:

Singapore kan ha en yngre befolkning än vad vi har.
Eller så hade de turen, eller skickligheten, att inte få in smittan på sina äldreboenden. Eller en kombination av ovanstående.
Testning är en nödvändighet för effektiv smittspårning. Ingen testing - ingen effektiv smittspårning. Fast det är klart, om man som FHM bestämmer att vi inte ska överlåta smittspårning till varje individ så gör ju inte testning någon stor skillnad.

Har inte så jättebra koll på Singapore, så jag Googlade runt lite. Jämfört med Sverige så har Singapore tydligen:
- En äldre befolkning
- Avsevärt högre befolkningstäthet. Det är nästan dubbelt så stor befolkningstäthet i Singapore jämfört med Stockholm, och dessutom bor det mer än 3x så mycket folk i Singapore jämfört med Stockholm.
- Singapore har en betydligt högre BNP per capita än Sverige. Baserat på det skulle gissa på att deras sjukvård är betydligt bättre än Sveriges.

En av de största skillnaderna är dock antagligen att Singapore blev drabbat av SARS-1 under 2003. Dom hade redan byggt up en expertis och lärt sig av sina tidigare misstag.

Så nej, det hade nog inte så mycket med "tur" att göra. Det är väl bara att inse fakta: Singapores motsvarighet till FHM har mer erfarenhet, högre kompetens och mer resurser. Det är väl ändå det mest rimliga och logiska svaret, eller hur?
Citera
2020-09-03, 09:17
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Jag förstår att du älskar att sitta och runka till alla skräckartiklar om hur farligt corona är...
Citat:
Vad vill du med ditt liv och världen? Skapa skräck? Ta bort all vår frihet i utbyte mot att din ångest dämpas en aning?
Citat:
Jag försöker förstå hur man är funtad mentalt om man dagligen spenderar tid i denna tråd och oroar sig över ett virus.
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
tjogtals med liknande inlägg

Föreslår att ni samt några andra besöker: https://vetcov19.se. som verkligen måste vara en "runkklubb" ur erat perspektiv på hur "ert" samhälle skulle fungera. Tyvärr så är det gräddan av svenska forskare till skillnad från er....

Ni andra kan ju kolla in D.I.Y-vaccin made in the states, slående hur ett "ofarligt säsongsvirus" till och med får avancerade forskare att börja köra hembränt....
https://radvac.org/wp-content/uploads/2020/08/White-Paper-SARS-CoV-2-vaccine-ver-3-0-1.pdf
Senast redigerad av vinland 2020-09-03 kl. 09:19.
Citera
2020-09-03, 09:31
Medlem
IMBILDENs avatar
Verkar som man tänkt inleda vaccineringar i USA från 1 nov. Bara två månader dit. Hoppas de kan få kontroll över smittan fram till dit. Texas, Arizona och Florida verkar ju vara stater som blivit hårt drabbade. Vet inte hyr det ser ut nu. Har det blivit någon förbättring?
Citera
2020-09-03, 09:31
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagskatilltuppen
Föräldrarna måste ga varit regimkritiska foliehattar som läste denna tråd.
Nej, de pratade inte svenska.
Citera
2020-09-03, 09:52
Medlem
IMBILDENs avatar
Någon som känner till hur väl smittan korrelerar med luftfuktigheten? Arizona och Texas är ju kända för sitt torra klimat. Smittan har spridits mycket där. På sommaren har vu hög relativ luftfuktighet i Sverige. På vintern är den väldigt låg. Kan det finnas något samband med var och när smittan ökar och minskar?
Citera
2020-09-03, 09:55
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scamp
Hur många tror du på då?
Under 9.
Ska jag gissa på en exakt siffra säger jag 4.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in